Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر – بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر از مجموعه رشته های گروه ریاضی فیزیک بوده و برای پذیرش در آن باید از طریق کنکور سراسری این رشته اقدام نمود. هدف رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر شناخت انواع لیزر، اپتیک و کاربردهایشان، اسپکتروسکوپی لیزری و طراحی و ساخت تجهیزات مرتبط با آن‌ها می باشد. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر به دلیل پیشرفت های فراوان این رشته در دهه اخیر مناسب پیش بینی می شود. درآمد رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر می تواند به عوامل مختلفی وابسته بوده و مقادیر مختلفی را در بر بگیرد. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر و بررسی دانشگاه ها و دروس و گرایش ها و ادامه تحصیل و … آن پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

قبلاً هم نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری را نیز بررسی و مطالعه نموده است. رشته های دانشگاهی همچون : مهندسی معدن، مهندسی نفت، مهندسی پزشکی، مهندسی انرژی، شیمی محض، شیمی کاربردی و.. .

معرفی رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر

این رشته دانشگاهی از شاخه های مهندسی بوده و در مجموعه رشته های گروه آزمایشی ریاضی فیزیک قرار گرفته است. مطالعه نور مانند : نورهای مرئی و نامرئی (مادون قرمز و فرابنفش)، کاربرد انواع نورها و لیزرها در صنایع از اهداف این رشته بشمار آمده و حوزه گسترده ای از علم و دانش را در بر می گیرد.

رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

این رشته دانشگاهی به دانشجویان خود مبانی علمی اپتیک و لیزر آموخته و دانشجویان را با کاربرد های آن در تجهیزات اپتیکی، اپتو الکتریکی و لیزری آشنا می کند. دانشجویان این رشته دانشگاهی، ساخت و طراحی قطعات لیزری و تجهیزات اپتیکی را نیز در دانشگاه ها فرا می گیرند.

این رشته دانشگاهی از رشته های نوینی است که وارد دانشگاه های ایران و جهان شده است. با پیشرفت بیشتر صنعت و تکنولوژی نیاز به این رشته در صنایع گوناگون نیز بیشتر شده است. تأثیرات و پیشرفت‌های مهم این رشته در عرصه درمانی، هنری و ارتباطی نیز کاملاً مشهود بوده است.

توانایی های ورود به این رشته دانشگاهی چیست ؟

  • علاقه مندی : اولین نکته مهم برای داوطلبان ورود به این رشته علاقه به مسائل مرتبط با لیزر و اپتیک می باشد.
  • قدرت تجزیه و تحلیل : داوطلبان رشته مهندسی به دلیل مسائلی که با آن سروکار دارند باید از قدرت درک و تجزیه و تحلیل بالایی برخوردار باشند.
  • علاقه به دروسی مانند ریاضی و فیزیک از ملزومات ورود به این رشته است زیرا دروس ریاضی و فیزیک بخش زیادی از دروس این رشته را تشکیل می دهند.
  • هوش و استعداد تحصیلی : داوطلبان این رشته باید هوش و استعداد بالایی داشته باشند تا بتوانند در این رشته تحصیل کرده و راه حل های مناسبی برای بهبود و پیشرفت های شغلی طراحی و اجرا کنند.
  • آشنایی با کامپیوتر: از ملزومات ورود به رشته های مهندسی آشنایی کامل با کامپیوتر و نرم افزار های مرتبط با آن می باشد. داوطلبان این رشته باید با نرم افزارهای کامپیوتری کار کرده و به‌خوبی آشنا شوند.

وظایف رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر چیست ؟

  1. تجهیزات اپتیکی، لیزری و اپتوالکترونیکی را طراحی و بررسی می کنند.
  2. دستگاه‌های اپتیکی و لیزری را نگهداری و تنظیم و در صورت خرابی تعمیر می کنند.
  3. تجهیزات اپتیکی و لیزری را بازرسی، عیب‌یابی، نصب و مدرج‌ سازی می کنند.
  4. سیستم‌ های دارای تجهیزات اپتیکی و لیزری را شناسایی، راه‌اندازی می کنند.
  5. کنترل کیفیت روش های اپتیکی و لیزری را انجام می دهند.
  6. نیازهای تخصصی صنایع را مرتفع می سازند.
  7. مشکلات فنی را برطرف نموده و به بهینه‌سازی فرایندهای تولید کمک می کنند.
  8. در پروژه‌های تحقیقاتی، صنعتی و تولیدی در زمینه‌های مرتبط همکاری می کنند.
  9. فناوری‌ های نوین را بررسی نموده و در جهت پیشرف بکار می برند.

دروس رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر چیست ؟

برای قبولی رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر لازم است که از طریق کنکور سراسری علوم تجربی اقدام نمایید. پذیرش رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر بدون کنکور و با کنکور در بسیاری از دانشگاه های سراسری و خصوصی صورت می پذیرد. این رشته دانشگاهی در زیرگروه ۱ مجموعه رشته های ریاضی فیزیک قرار داشته و بنابراین مهم ترین درس برای قبولی در آن درس ریاضی با ضریب ۴ در کنکور سراسری می باشد. درس مهم دیگر، درس فیزیک با دارا بودن ضریبی برابر با ۳ در کنکور سراسری این رشته می باشد. از دیگر دروس مهم برای قبولی این رشته، درس شیمی با ضریب ۲ در کنکور سراسری است. البته تسلط به تمامی دروس این رشته دانشگاهی در قبولی آن ضروری بوده و داوطلبان رشته های مهندسی باید از توانایی علمی بالایی برخوردار باشند.

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر چیست ؟

پس از پذیرش در این رشته دانشگاهی، برای اخذ مدرک کارشناسی این رشته تحصیلی دانشجو موظف به گذراندن ۱۴۰ واحد درسی هستند. دانشجویان این واحد های درسی را طی ۴ سال یا ۸ ترم می گذرانند. این واحد های درسی شامل : ۲۰ واحد دروس عمومی، ۲۶ واحد دروس پایه، ۶۱ واحد دروس اصلی، ۲۱ واحد دروس تخصصی و ۱۲ واحد نیز دروس اختیاری می باشد. برخی از دروس این رشته در ادامه آورده شده است.

دروس عمومی : مبانی نظری اسلام، ادبیات فارسی، اخلاق اسلامی، زبان عمومی، انقلاب اسلامی، تربیت بدنی ۱، تاریخ و تمدن اسلامی، تربیت بدنی ۲، آشنایی با منابع اسلامی.

دروس پایه مهندسی اپتیک و لیزر : ریاضی عمومی ۱ و ۲، فیزیک ۱ و ۲، آزمایشگاه فیزیک ۱و ۲، محاسبات عددی، شیمی عمومی ۱ و آزمایشگاه، معادلات دیفرانسیل، برنامه نویسی کامپیوتر.

دروس اصلی : ریاضی مهندسی، فیزیک مدرن و آزمایشگاه، الکترومغناطیس ۱ و ۲، روش های ریاضی در اپتیک، موج، مکانیک کوانتوم برای اپتیک و لیزر، مکانیک کوانتومی مواد و قطعات اپتیکی، اپتیک هندسی آزمایشگاه، اصول طراحی دستگاه های اپتیکی، کارگاه طراحی رایانه ای دستگاه های اپتیکی، اپتیک موجی و آزمایشگاه، لیزر ۱ و آزمایشگاه، لیزر ۲، تکنیک خلأ و آزمایشگاه، کاربرد رایانه در اپتیک و لیزر، نقشه کشی صنعتی ۱، آمار و احتمال در اپتیک، الکترونیک ۱ و آزمایشگاه، زبان تخصصی، پروژه.

رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

ادامه تحصیل و گرایش های رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر چیست ؟

این رشته علاوه بر دوره کارشناسی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری نیز ارائه شده است. فارغ التحصیلان کارشناسی این رشته تحصیلی می توانند با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و کسب رتبه لازم یکی از گرایش های این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. گرایش های کارشناسی ارشد این رشته عبارتند از:

  • گرایش لیزر : (در واقع لیزر یکی از مهم ترین دستاوردهای بشر در قرن بیستم است. لیزر بیشتر حوزه های علم و صنعت را تحت تأثیر قرار داده و متحول نموده است. لیزر در پزشکی، صنعت و سرگرمی کاربرد های فراوانی دارد. امروزه حتی از لیزر برای عمل های جراحی مانند عمل جراحی چشم استفاده می شود.)
  • گرایش اپتیک
  • گرایش اپتوالکتریک: (در ساخت بخش های نوری، زمینه های ارتباطات از راه دور، خدمات نظامی، تجیهزات پزشکی، سیستم های کنترل دسترسی خودکار متخصصان این گرایش حضور دارند.)

ادامه تحصیل در خارج از کشور چگونه است ؟

این رشته دانشگاهی به دلیل کاربرد های فراوان در صنعت و درمان و… برای جوامع و دولت ها بسیار سودمند می باشد. در کشور های خارجی به این رشته دانشگاهی توجه بیشتری شده است و بازار کار بیشتری نیز برای مهندسان این رشته دانشگاهی وجود خواهد داشت. علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در این رشته دانشگاهی می توانند با انجام کارهای پژوهشی و داشتن مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور اقدام نمایند. فارغ التحصیلان این رشته پس از پایان تحصیلات دانشگاهی خود در مقطع لیسانس، هم می توانند در این رشته دانشگاهی ادامه تحصیل دهند و هم می توانند وارد بازار کار شوند. برخی از دانشگاه های معروف در این رشته به شرح زیر می باشد :

  • دانشگاه Rochester
  • دانشگاه فلوریدا مرکزی
  • موسسه فناوری رز-هولمن
  • دانشگاه دیتون

معرفی دانشگاه های رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر

این رشته‌ی دانشگاهی از رشته های نوین در کشورمان ایران بشمار می آید و به همین دلیل هم بازار کار خوبی در آینده خواهد داشت. در ادامه به برخی از دانشگاه هایی که در این رشته دانشگاهی پذیرش دارند آورده شده است.

  • دانشگاه صنعتی ارومیه
  • دانشگاه بناب
  • دانشگاه شهید باهنر – کرمان
  • دانشگاه صنعتی مالک اشتر (محل تحصیل اصفهان – شاهین شهر)
  • دانشگاه غیرانتفاعی خیام – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی عبدالرحمن صوفی رازی – زنجان

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر چگونه است ؟

در سال های اخیر با پیشرفت گسترده تکنولوژی های نوین آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر نسبتاً خوب ارزیابی می شود. فارغ التحصیلان این رشته تحت عنوان مهندس در بخش های مختلف صنعتی و پزشکی استخدام شده و به کسب درآمد می پردازند. برخی از مراکزی که مهندسان این رشته می توانند در آن ها مشغول به کار شوند در ادامه اشاره شده است.

  • اشتغال در بیمارستان ها و مراکز درمانی
  • اشتغال در صنایع نظامی
  • اشتغال در صنایع مخابراتی
  • اشتغال در مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت
  • اشتغال در مراکز تحقیقاتی وزارت ارتباطات
  • اشتغال در مراکز تحقیقاتی کارخانه ها
  • اشتغال در مرکز علوم و فنون لیزر ایران
  • اشتغال در سازمان انرژی هسته ای

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر چیست ؟

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر می تواند تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار داشته باشد. اینکه متخصصان این رشته تحصیلی در مراکز دولتی مشغول به کار شوند یا مراکز خصوصی می تواند بر میزان درآمدشان مؤثر باشد. مراکز و سازمان های دولتی حقوقی مطابق با قانون کار و سازمان مربوطه را به کارمندان خود پرداخت می کنند. اما مراکز خصوصی حقوقی مطابق با تجربه و مهارت مهندسان می پردازند. بنابراین یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار در میزان حقوق این رشته تحصیلی می تواند میزان مهارت و تجربه فرد باشد. مشاغل مهندسی اغلب رقابتی بوده و فارغ‌التحصیلانی که علم و دانش و مهارت بیشتر و به روز تری دارند معمولاً فرصت های شغلی بهتری نیز بدست می آورند.

رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی اپتیک و لیزر چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

سخن آخر

انتخاب رشته دانشگاهی از تأثیر گذار ترین انتخاب های هر فرد در زندگی بشمار می آید زیرا به طور مستقیم آینده ی شخص را تحت تأثیر خود قرار می دهد. در انتخاب رشته دانشگاهی نکات مهمی وجود دارد که در صورت عدم توجه و آگاهی می تواند در آینده موجب پشیمانی داوطلبان گردد. شناخت علایق و استعداد های ذاتی و روحیات فردی از عوامل مهمی است که داوطلبان کنکور سراسری باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. نکته بعدی که باید به آن توجه شود، شناخت رشته های دانشگاهی می باشد.

در واقع با بررسی رشته های دانشگاهی مختلف و پی بردن به شرایط بازار کار و درآمد و آینده شغلی و دروس و دانشگاه های رشته های مختلف می توان انتخاب درست و منطقی تری داشت و در آینده به موفقیت رشید. برای انتخاب رشته دانشگاهی می توانید از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفته و برای شناخت و بررسی رشته‌های دانشگاهی به نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا