Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی معماری داخلی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی معماری داخلی از مجموعه رشته های ریاضی فیزیک بوده و برای قبولی در این رشته می توان از طریق کنکور سراسری ریاضی فیزیک اقدام نمود. رشته دانشگاهی معماری داخلی متشکل از بخش های  فنی و هنری می باشد. این رشته دانشگاهی به تربیت دانش آموختگانی می پردازد که بتوانند قسمت ‌های مختلف داخل ساختمان را طراحی نمایند. هدف رشته دانشگاهی معماری این است که بر مبنای معیار های انسانی، فضای داخلی ساختمان را توصیف کرده و ارتقا بخشد. آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی معماری داخلی به دلیل افزایش روز افزون جمعیت کره زمین و افزایش ساخت و ساز بسیار مناسب پیش بینی می شود. درآمد رشته دانشگاهی معماری داخلی می تواند تحت عوامل مختلف، مقادیر گوناگونی را در بر بگیرد. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی معماری داخلی می پردازیم.

قبلاً هم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری نیز بررسی شده اند. رشته های دانشگاهی همچون : مهندسی نفت، مهندسی معدن، مهندسی برق، مهندسی انرژی، علوم کامپیوتر، مهندسی پزشکی و … . در ادامه به بررسی رشته دانشگاهی معماری داخلی و میزان درآمد، بازار کار، فرصت های شغلی، دانشگاه ها و دروس و گرایش های آن پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

معرفی رشته دانشگاهی معماری داخلی

امروزه رشته دانشگاهی معماری داخلی یکی از محبوب ترین و جذاب ترین رشته های دانشگاهی بشمار می آید. رشته معماری به عنوان مادر هنرها شناخته می شود. این رشته از رشته های مهم دانشگاهی بوده و امروزه در بسیاری از دانشگاه های سطح دنیا ارائه می شود. این رشته دانشگاهی دو بخش هنری و فنی را در بر می گیرد. دانشجویان این رشته هم دروسی که ماهیت هنری دارند مانند : طراحی، زیبا شناسی و… و هم دروسی که ماهیت فنی دارند مانند : سازه های بتنی و فلزی، مقاومت مصالح و… را آموزش می بینند. درواقع آموزش در هر دو حوزه هنری و فنی موجب تسلط بیشتر فارغ التحصیلان شده و این نوع آموزش می‌تواند بازدهی بیشتری در بازار کار برایشان به دنبال داشته باشد.

رشته دانشگاهی معماری داخلی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی معماری داخلی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

این رشته فضاهای داخلی ساختمان را بهینه سازی نموده و آن را جهت انجام فعالیت های روزانه مانند زندگی و کار با کاربرد روش های نوین بهبود می بخشد. در واقع با استفاده از این علم می توان در داخل ساختمان ها فضاسازی نموده و کیفیت زندگی را بهبود بخشید. این رشته دانشگاهی هم با ساختمان و اجزای آن مرتبط است مانند رشته معماری و هم تأکید بر فضا های داخلی دارد مانند رشته طراحی داخلی.

دروس رشته دانشگاهی معماری داخلی برای قبولی چیست ؟

برای قبولی رشته دانشگاهی معماری داخلی می توان از طریق کنکور سراسری رشته ریاضی فیزیک اقدام نمود. این رشته در زیرگروه ۱ مجموعه رشته های ریاضی فیزیک قرار دارد. پذیرش رشته دانشگاهی معماری داخلی در بسیاری از دانشگاه ها صورت می پذیرد. مهم ترین درس برای قبولی رشته دانشگاهی معماری داخلی، درس ریاضی با دارا بودن ضریبی برابر با ۴ در کنکور سراسری می باشد. درس مهم دیگر برای قبولی در این رشته دانشگاهی درس فیزیک با دارا بودن ضریبی برابر با ۳ در کنکور سراسری می باشد. درس شیمی نیز برای قبولی در این رشته دانشگاهی، دارای ضریبی برابر با ۲ می باشد. لازم به ذکر است که کنکور سراسری، آزمونی رقابتی است و داوطلبان برای قبولی در رشته و دانشگاه دلخواه، باید به‌خوبی تمام دروس دبیرستان را مطالعه کنند.

توانایی و مهارت های رشته دانشگاهی معماری داخلی چیست ؟

  • خلاقیت و تخیل : این توانایی ها برای این رشته دانشگاهی لازم و ضروری می باشند.
  • توجه به جزئیات : داوطلبان این رشته باید بسیار دقیق باشند و به جزئیات توجه کنند تا بتوانند از حداکثر فضای داخل ساختمان بهترین بهره را ببرند.
  • مهارت تجزیه و تحلیل: با کمک این توانایی دانشجویان می توانند طراحی و برنامه ریزی بهتری داشته باشند.
  • مهارت های مذاکره و مدیریتی : دانش آموختگان این رشته ممکن است با اقشار مختلف جامعه برخورد داشته باشند، بنابراین باید از روابط عمومی مناسبی برخوردار باشند.
  • مهارت کار گروهی : فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی با مشاغل گوناگونی در ارتباط خواهند بود و باید توانایی مدیریت و انجام کار گروهی را داشته باشند.
  • مسئولیت‌پذیری : متخصصان این رشته باید توانایی مدیریت زمان را داشته باشند و بتوانند کار خواسته‌شده را تا تاریخ مشخص انجام دهند.
  • استعداد در  طراحی : داوطلبانی که از استعداد ذاتی طراحی به‌خصوص طراحی چشم انداز و داشتن آگاهی نسبت به محیط و فضا برخوردار هستند می‌توانند در این شغل موفق گردند.
  • توانایی‌های محاسباتی : توانایی محاسبات به متخصصان این رشته کمک می‌کند تا طرحی دقیق و بی‌نقص ارائه داده و طراحی ساختمان با مشکل مواجه نشود.
  • آشنایی با کامپیوتر : امروزه بیشتر طراحی ها توسط کامپیوتر و برنامه های آن انجام می شود. بنابراین فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی معماری داخلی باید با کامپیوتر به‌خوبی آشنایی داشته باشند.

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی معماری داخلی چیست ؟

پس از پذیرش در این رشته دانشگاهی، دانشجویان موظف‌اند برای اخذ مدرک کارشناسی ۱۳۴ واحد درسی را بگذرانند. این واحدها شامل : ۲۰ واحد دروس عمومی، ۳۴ واحد دروس پایه، ۲۷ واحد دروس اصلی، ۳۹ واحد دروس تخصصی، ۸ واحد دروس اختیاری و ۶ واحد نیز پایان‌نامه هست. در ادامه به برخی از دروس این رشته اشاره‌شده است.

دروس عمومی : ادبیات فارسی، زبان عمومی، مبانی نظری اسلام، دروس اخلاق اسامی، دروس انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، تربیت‌بدنی ۱، تربیت‌بدنی ۲.

طراحی معماری داخلی، اصول فنی ساختمان، بیان معماری داخلی، آشنایی با تاریخ معماری، آشنایی با معماری جهان اسلامی، تاریخ مبلمان، باغ آرایی، مقررات معماری داخلی، گرافیک معماری داخلی، مدیریت کارگاه، طرح تغییر عملکرد معماری داخلی، عناصر پیش‌ساخته، آشنایی با هنرهای معاصر ایران، مبانی معماری داخلی، فرم و فضا، انسان، طبیعت و آرگونومی، مقدمات طراحی معماری، هندسه کاربردی، عکاسی، تنظیم شرایط اقلیمی، تئوری معماری داخلی.

ادامه تحصیل و گرایش های رشته دانشگاهی معماری داخلی چگونه است ؟

امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی رشته دانشگاهی معماری داخلی و کارشناسی ارشد و دکتری آن در کشور ما ایران و کشور های خارجی امکان‌پذیر می باشد. علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در این رشته می توانند گرایش های مختلفی را در کارشناسی ارشد انتخاب نمایند. به برخی از گرایش های رشته دانشگاهی معماری داخلی در ادامه اشاره شده است.

معماری اسلامی : معماری اسلامی به سبک‌ های معماری ساختمان ‌های مرتبط با اسلام می پردازد.

مهندسی معماری: طراحی فضا هایی برای زندگی انسان و مطالعه کیفیت معماری‌های در حال انجام از وظایف فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌باشد. در واقع آموزش های این گرایش به‌صورت همان تحصیلات مقطع کارشناسی اما تخصصی‌تر از آن است.

معماری منظر : طراحی و ساماندهی فضاهای بیرونی در تخصص این گرایش قرار داشته و فارغ‌التحصیلان آن بیشتر با محیط طبیعی سروکار دارند.

انرژی و معماری : با توجه به آلودگی ‌های زیست محیطی (آلودگی هوا، آلودگی محیط زیست) و به خطر افتادن محیط زندگی انسان ‌ها و لزوم توجه به صرفه‌جویی در مصرف انرژی این گرایش ارائه گردیده است. متخصصان این رشته سعی بر آن دارند تا با ساخت ساختمان هایی با حداقل مصرف انرژی در بهبود شرایط زیست محیطی مفید واقع شوند.

رشته دانشگاهی معماری داخلی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی معماری داخلی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
ادامه

معماری داخلی: این گرایش به طراحی فضاهای داخلی ساختمان‌های مختلف پرداخته و در واقع ادامه همان رشته معماری داخلی می باشد.

مطالعات معماری ایران: مطالعه در مورد پیشینه و تاریخ معماری و شهرسازی ایران کهن از اهداف این گرایش بشمار آمده و این گرایش معماری‌های فراموش‌شده را بازآفرینی نموده و پلی میان گذشته و آینده ایجاد خواهد نمود.

تکنولوژی معماری: مطالعه تکنولوژی ‌های نوین ساختمانی و ارتباط میان سازه و معماری از مباحث این گرایش بشمار می‌آید.

بازسازی پس از سانحه : این گرایش اتفاقات ناشی از حوادث، قبل، هنگام و پس از آن را مطالعه می نماید. با توجه به احتمال وقوع سوانح و بلایای طبیعی و ایجاد خسارات به ساخت‌وساز و محیط لزوم این گرایش مشخص شده است.

مدیریت پروژه و ساخت: همان‌طور که از نام این رشته پیداست، مطالعات این رشته با بحث‌ های مدیریتی پروژه‌ های عمدتاً کلان از قبیل برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل مرتبط می باشد.

فناوری معماری : این گرایش، تکنولوژی و روش ‌های ساخت نوین معماری را مطالعه نموده و متخصصان این رشته آموزش هایی را در این رابطه می بینند.

گرایش های دکتری

  • گرایش معماری
  • گرایش مدیریت پروژه و ساخت
  • گرایش معماری اسلامی

معرفی دانشگاه های رشته دانشگاهی معماری داخلی

بسیاری از دانشگاه های ایران اقدام به پذیرش رشته دانشگاهی معماری داخلی بدون کنکور و با کنکور می نمایند. در بسیاری از دانشگاه های سطح کشور پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان انجام می شود. در ادامه به برخی از دانشگاه هایی که در این رشته پذیرش دارند اشاره شده است.

دانشگاه هنر – تهران، دانشگاه هنر – شیراز، دانشگاه هنر – تهران (محل تحصیل پردیس کرج)، موسسه غیرانتفاعی ایوانکی-سمنان، دانشگاه غیرانتفاعی سوره – تهران، دانشگاه غیرانتفاعی شمال – آمل، دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ – تهران، دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر – یزد (محل تحصیل واحد یزد)، موسسه غیرانتفاعی آمل، موسسه غیرانتفاعی اقبال لاهوری – مشهد، موسسه غیرانتفاعی امام جواد(ع) – یزد، موسسه غیرانتفاعی امین – فولاد شهر اصفهان، موسسه غیرانتفاعی بینالود – مشهد، موسسه غیرانتفاعی تابران – مشهد، موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – خوزستان، موسسه غیرانتفاعی حافظ – شیراز، موسسه غیرانتفاعی خاوران – مشهد، موسسه غیرانتفاعی دانش‌پژوهان پیشرو – اصفهان، موسسه غیرانتفاعی راغب اصفهانی – اصفهان، موسسه غیرانتفاعی روزبهان – ساری و… .

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی معماری داخلی چیست ؟

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی معماری داخلی به دلیل افزایش جمعیت و افزایش ساخت و ساز در جهان، بسیار خوب پیش بینی می شود. با افزایش واحد های مسکونی در شهرها و افزایش قیمت، استفاده از فضا به بهترین شکل، اهمیت بیشتری یافته است. بنابراین فارغ التحصیلان این رشته می توانند در صورت داشتن مهارت و تجربه کاری به فرصت های شغلی مناسبی دست پیدا کنند. در ادامه به برخی از فرصت های شغلی این رشته اشاره شده است.

  • از وزارت راه، مسکن و شهرسازی پروانه اشتغال به کار دریافت نماید.
  • دفتر شخصی طراحی معماری داخلی تأسیس نماید.
  • شرکت‌های مختلف مهندسی در زمینه طراحی ایجاد نماید.
  • به‌عنوان طراح معمار داخلی در شرکت‌های معماری همکاری نماید.
  • برای ساختمان‌های مختلف به‌صورت پروژه‌های شخصی طراحی معماری نماید.
  • بر اجرای پروژه‌های ساختمانی به‌صورت همکاری با دفاتر مختلف معماری نظارت نماید.
  • اشتغال به‌عنوان مشاور ساخت و ساز
  • برای ساختمان های مختلف از قبیل مسکونی، اداری، تجاری طراحی داخلی انجام دهد.
  • نمای ساختمان ‌های مختلف از قبیل مسکونی، اداری، تجاری و… را طراحی نماید.
  • کلینیک‌های ساختمانی تأسیس نموده و خدمات مربوط به مصالح ساختمانی ارائه دهد.
  • به دانشجویان دروس تخصصی معماری تدریس کند.
  • اجرای پروژه‌های شخصی و نظارت بر آن را بر عهده گیرد.
  • طراحی ساختمان‌های مختلف به‌صورت همکاری با طراحان و سرمایه‌گذاران مختلف را بر عهده گیرد.
  • به عنوان نقشه‌کش معماری در دفاتر مهندسی مختلف مشغول به کار شود.
  • مدل‌سازی و طراحی سه‌بعدی پروژه‌های معماری را انجام دهد.

درآمد رشته دانشگاهی معماری داخلی چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی معماری داخلی می تواند به عوامل گوناگونی وابسته بوده و مقادیر مختلفی را در برگیرد. اینکه متخصصان این رشته در مراکز دولتی مشغول به کار شوند یا مراکز خصوصی می‌تواند بر مقدار درآمد فارغ التحصیلان این رشته مؤثر باشد. مراکز دولتی معمولاً طبق قوانین کار و تعیین‌شده در سازمان مربوطه به کارکنان خود حقوق پرداخت می کنند. اما مراکز خصوصی نحوه پرداخت حقوقشان مقداری متفاوت است. درواقع برای مراکز خصوصی مهارت و تجربه بسیار مهم است و حقوقی بر همین مبنا پرداخت می‌کنند. بنابراین فارغ التحصیلانی که مهارت و تجربه بیشتری دارند و طراحی های بهتری انجام می دهند می توانند فرصت های شغلی بیشتری را کسب نموده و به درآمدهای خوبی دست پیدا کنند.

این دانش آموختگان با تأسیس دفاتر شخصی طراحی نیز می‌توانند برای خود ایجاد شغل نموده و به کسب درآمد بپردازند.

رشته دانشگاهی معماری داخلی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی معماری داخلی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

سخن آخر

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش آموزان در آستانه ورود به دانشگاه، انتخاب رشته دانشگاهی می باشد. انتخاب رشته به طور مستقیم بر آینده شخص اثر گذاشته و می تواند مسیر زندگی فرد را تغییر دهد. توجه به علایق شخصی و استعداد های ذاتی و روحیات فردی از مهم ترین عواملی است که باید در نظر گرفته شود. با شناخت درست علایق و استعداد ها می توان رشته‌ای را انتخاب نمود که از ادامه تحصیل و اشتغال در آن لذت برد. عامل مهم دیگر در انتخاب رشته دانشگاهی شناخت رشته‌هاست. برای شناخت درست رشته های دانشگاهی باید در رابطه با آینده شغلی، بازار کار، ادامه تحصیل، درآمد و… آن‌ها به‌خوبی تحقیق نمود و سپس اقدام به انتخاب رشته کرد، تا بتوان بهترین رشته دانشگاهی که متناسب با توانایی های فردی داوطلب است انتخاب نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا