Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

افتالموسکوپ چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟

افتالموسکوپ (Ophthalmoscope) یک وسیله پزشکی است که توسط پزشکان عمومی و متخصصان مورد استفاده قرار می گیرد ، ابزاری کوچک اما قدرتمند که به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی اجازه می دهد فضای داخلی چشم بیمار را مشاهده کنند. این ابزارها برای آزمایش چشم پزشکی استفاده می شوند و به پزشکان امکان می دهد داخل فوندوس و همچنین سایر اجزای چشم را ببینند.

چشم پزشکی و معاینه شبکیه چشم بیمار و سایر ساختارهای پشت چشم ، قطعاً یکی از این روش های پیچیده معاینه می باشد ، که نیاز به آموزش های بسیار خاصی دارد اما ، مانند هر کار چالش برانگیز دیگری  مسلح کردن خود با یک ابزار مناسب کلید اصلی معاینه و درمان می باشد.افتالموسکوپی ، که به آن فوندوسکوپی یا معاینه فوندوسکوپی نیز گفته می شود ، یک ارزیابی فیزیکی معمول از ساختارهای پشت چشم است که در مجموع فوندوس نامیده می شود.

افتالموسکوپ پرتوی کوچکی از نور را از طریق مردمک چشم بیمار هدایت می کند  که به پزشک کمک می کند هر گونه ناهنجاری  در لنز چشم ، دیسک بینایی ، شوک زجاجیه ای و شبکیه را تشخیص دهد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا ما را همراهی کنید.

تاریخچه مختصری درباره افتالموسکوپ

اولین افتالموسکوپ در سال ۱۸۴۷ اختراع شد. چارلز بابیج ، پزشک انگلیسی ، اولین مدل این دستگاه را اختراع  کرد و آن را برای آزمایش به یک پزشک همکار خود داد ، قبل از اینکه به سرعت کنار گذاشته شود و فراموش شود. در سال ۱۸۵۱ ، چهار سال پس از اختراع بابیج ، هرمان فون هلمهولتز – پزشک و فیزیولوژیست آلمانی ابزاری مشابه اختراع کرد ، بدون اینکه از وجود مدل بابیج اطلاع داشته باشد. افتالموسکوپ هلمهولتز از آینه برای تاباندن نور به چشم بیمار استفاده می کرد ، در حالی که پزشک از دریچه ای کوچک در آینه داخل چشم بیمار را نگاه می کرد.

از آنجا که مشاهده پشت چشم منجر به انعکاس نور قرمز می شد ، هلمولتز یک لنز کندانسور را  به آن متصل کرد  که یک تصویر بسیار واضح تر تولید می کند که باید ۵ برابر بزرگ تر می شد . اکنون ، این دستگاه های چشم پزشکی با یک لامپ کوچک و باتری کار می کنند و پرتو نور با منشوری آینه ای هدایت می شود و البته ، افتالموسکوپ تصویر را بزرگ می کند و گزینه های فوکوس را برای بیننده فراهم می کند.

با استفاده از افتالموسکوپ با یک روش سریع و بدون درد ، چشم پزشک از یک تکنیک ساده و راحت استفاده می کند که در آن پزشک پرتویی از نور را به چشم بیمار می زند و از این طریق به عروق ، رگ ها و قطعه ای از سیستم عصبی مرکزی بیمار نگاه می کند. افتالموسکوپ ها در انواع و اقسام مختلفی در دسترس می باشند ، اما همه آنها ابزارهای ساده ای هستند که از منبع اصلی نور ، فیلترها و لنزهای مختلف تشکیل شده اند.

افتالموسکوپ چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟
افتالموسکوپ چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟

فوندوس چیست ؟

قسمت داخلی چشم وقتی که از طریق افتالموسکوپ مشاهده می شود ، فوندوس می گویند . این قسمت شامل شبکیه ، رگ های خونی شبکیه  و عدسی بینایی است. رنگ منعکس شده ، رنگ متمایز به نارنجی و قرمز است که توسط عروق کوروئید ایجاد می شود و با توجه به نژاد بیمار می تواند در سایه ها متفاوت باشد. در بعضی از نژادهای پوست تیره ممکن است قسمت انتهایی تقریباً خاکستری به نظر برسد .

افتالموسکوپ چگونه کار می کند؟

این دستگاه چشم پزشکی در اصل دارای قطعات بسیار ساده ای می باشد ، اما برای ناظر ناآگاه ممکن است یک وسیله بسیار پیچیده به نظر برسد. همانطور که قبلاً در اختراع هلمهولتز گفته شد ، افتالموسکوپ دارای سه جز اصلی  منبع نور ، وسیله ای برای بازتاب و وسیله ای برای تصفیه تصویر تولید شده هستند .

دستگاه با یک دکمه چرخشی که معمولاً روی دسته قرار دارد خاموش یا روشن می شود و همچنین برای تنظیم شدت پرتو نور کار می کند. این امر به این دلیل است که می توان پرتو نور را به گونه ای که پزشک می خواهد ، تنظیم کند که کمترین نور لازم را برای کاهش درد یا ناراحتی در بیمار فراهم کند. همچنین ، افتالموسکوپ های مدرن باتری هایی را در دسته خود حمل می کنند ، اما ممکن است برخی از طرح ها قابل شارژ نیز باشند.

در قسمت جلویی دستگاه یک صفحه چرخان وجود دارد که برای تنظیم بین فیلترهای مختلف موجود برای اندازه ، شکل و رنگ استفاده می شود و هرکدام هدف متفاوتی دارند. اندازه پرتو نور را می توان به بزرگ ، متوسط ​​و کوچک بسته به سطح اتساع مردمک تنظیم کرد. از نور کوچک در هنگام انقباض مردمک چشم استفاده می شود که معمولاً در صورت قرار گرفتن بیمار در محیطی که نور کافی دارد ، این امر صورت می گیرد و نور متوسط ​​معمولاً برای مردمک چشم گشاد نشده در یک محیط تاریک مورد استفاده قرار می گیرد و اگر از قطره های چشم میدریاتیک برای گشاد شدن مردمک چشم بیمار استفاده شود ، نور بزرگ استفاده می شود.

بهتر است بدانید:

با استفاده از صفحه فیلتر ، می توان شکل پرتو نور را به نصف نور تنظیم کرد مثلا برای مواردی که مردمک چشم توسط آب مروارید مسدود می شود. شکاف نور ، برای بررسی ناهنجاری های کانتور چشم  و نور شبکیه ، برای مشاهده فاصله نسبی ساختارها یا ضایعات شبکیه استفاده می شود . صفحه فیلتر همچنین شامل فیلترهای رنگی مانند نور بدون قرمز (که معمولاً به صورت سبز به نظر می رسد) است که برای بهبود کنتراست با سیاه و سفید نشان دادن شبکیه استفاده می شود و نور آبی  که می تواند برای مشاهده خراش قرنیه و زخم پس از لکه بینی چشم با فلورسئین استفاده شود.

در همین حال ، صفحه های فوکوس کنار سر برای انتخاب قدرت لنز با چرخش در جهت عقربه های ساعت برای لنزهای مثبت و خلاف جهت عقربه های ساعت برای لنزهای منفی استفاده می شوند. هدف بانک عدسی این است که ساختارهای مختلف را در طول معاینه متمرکز کند و همچنین جبران کننده عیوب انکساری در بیمار و مشاهده کننده است.

کاربرد افتالموسکوپ چگونه است؟

استفاده از این دستگاه به تکنیک های خاصی ، برای استفاده صحیح نیاز دارد. در مرحله اول ، پزشک باید محیط مناسبی را که باید در آن معاینه انجام شود – یک اتاق کم نور آماده کند . بیمار باید به راحتی نشسته باشد و فضای کافی برای معاینه کننده در اطراف او وجود داشته باشد. بسته به نیاز ، پزشک می تواند قطره های چشم میدریاتیک را برای گشاد شدن مردمک چشم تجویز کند. در آماده سازی برای انجام این روش توصیه می شود بیمار و پزشک عینک چشم خود را بردارند ، مگر اینکه بیمار به شدت آستیگماتیک باشد ، یا پزشک بسیار نابینا باشد.

اولین مرحله در روش فوندوسکوپی جستجوی رفلکس نور قرمز رنگ در چشم بیمار می باشد. در فاصله طول بازو ، پزشک با استفاده از افتالموسکوپ ، چشم بیمار را روشن کرده و از طریق دیافراگم دید به دنبال نور قرمز می باشد. پس از دستیابی به این هدف ، عدسی به +۱۰ دیوپتر تنظیم می شود. پزشک در حالی که نور قرمز را از طریق دیافراگم دنبال می کند به سمت بیمار حرکت می کند تا جایی که ۱-۲ اینچ از چشم بیمار فاصله داشته باشد. در مرحله بعدی ، معاینه کننده عدسی را از +۱۰ به ۰ دیوپتر تنظیم می کند تا به طور موثر تمرکز را از جلو به پشت چشم بیمار به سمت شبکیه و سایر ساختارها تغییر دهد.

افتالموسکوپ چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟
افتالموسکوپ چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟

انواع افتالموسکوپ

افتالموسکوپ دو نوع اصلی ، مستقیم و غیرمستقیم دارد . افتالموسکوپ های مستقیم ابزارهای چشم پزشکی دستی هستند که شامل یک آینه مقعر ، یک منبع نور ، یک قطعه چشمی برای متخصص چشم پزشکی می باشد  که آزمایش را انجام می دهد و یک دسته ساده دارد. تقریباً همه چشم پزشکان از یک افتالموسکوپ استاندارد در مطب های خود استفاده می کنند .

افتالموسکوپ های غیرمستقیم به دو زیر مجموعه تقسیم می شوند که شامل افتالموسکوپ غیرمستقیم دو چشمی و افتالموسکوپ غیرمستقیم یک چشمی هستند. این دستگاه های غیرمستقیم تک چشمی ، سطح بزرگنمایی و میدان دید وسیع تری نسبت به افتالموسکوپ  مستقیم ارائه می دهند ، اما آنها فقط یک نمای داخلی چشم را ارائه می دهند. برای ارزیابی دقیق فوندوس و وضعیت چشم بیمار ، احتمالاً باید از چندین جهت از این دستگاه استفاده کنید .

افتالموسکوپ های غیرمستقیم دو چشمی به جای یک عنصر ، سه عنصر را در چشم قرار می دهد و به چشم پزشک ، اجازه می دهد تا یک برداشت سه بعدی از قسمت داخلی چشم را انجام دهد که امکان بررسی دقیق تر را فراهم می کند. این دستگاه غیرمستقیم دو چشمی به طور معمول بر روی سر نصب می شوند و برخی از آنها به عنوان کمک آموزشی طراحی می شوند تا چشم پزشکان بتوانند هنگام انجام معاینه چشم ، اطلاعات رویه ای و تشخیصی را به دانشجویان خود نشان دهند.

برخی از بهترین افتالموسکوپ های موجود در بازار

افتالموسکوپ Heine Beta 200 AV LED

این دستگاه با یک قاب آلومینیومی ساخته شده است ،که باعث ایجاد مقاومت در برابر ضربه و از بین بردن عدم انطباق می شود. اجزای نوری این دستگاه به دلیل طراحی ضد گرد و غبار ، بدون تعمیر و نگهداری شفاف و دقیق باقی می مانند. روشنایی LED BETA200 S حدود ۱۰۰۰۰۰ ساعت کاری را بدون نیاز به تعویض لامپ فراهم می کند. مزایایی منحصر به فرد این دستگاه :

  • دارای LED با کنترل روشنایی مداوم
  • سیستم قاب آلومینیومی
  • دارای ۲۷ لنز ( -۳۵D تا + ۴۰D )
  • دارای دریچه هایی برای به حداقل رساندن پرتی  خروج نور
  • کنترل یک دستی برای سهولت استفاده
  • قادر به معاینه مردمک های کوچک
  • از بین  بردن رفلکس قرنیه
  • ایده آل برای مقاصد آموزشی
  • ضد گرد و غبار

افتالموسکوپ Heine Beta 200S AV LED

این دستگاه از ۲۸ عدسی لنز (از ۳۶- تا ۳۸+) متشکل است و طراحی ۷۴ مرحله ای یک چرخ غیر مداوم آن ، از پرش شدید دیوپتر جلوگیری می کند. مزایایی منحصر به فرد این دستگاه :

  • دریچه های فرورفته برای به حداقل رساندن پرتی خروج نور
  • قابلیت کنترل یک دستی برای سهولت استفاده
  • قابلیت معاینه مردمک های کوچک چشم
  • دارای LED با کنترل روشنایی مداوم
  • سیستم قاب آلومینیومی
  • ۷۴ مرحله تک دیوپتر
  • از بین بردن رفلکس قرنیه
  • ضد گرد و غبار
افتالموسکوپ چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟
افتالموسکوپ چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟

Heine mini3000 Ophthalmoscope with Handle

افتالموسکوپ Heine Mini 3000 یک ابزار با کیفیت بالا با دیافراگم ستاره ثابت در قالب جیبی است. خصوصیات منحصر به فرد دستگاه :

  • دارای کلید خاموش و روشن یکپارچه
  • با بازگشت به جیب به طور خودکار خاموش می شود
  • دارای تکنولوژی پیشرفته XHL Xenon Halogen
  • دارای نور سفید متمرکز برای روشنایی کامل و ایجاد تصویری درخشان
  • دارای ۵ دیافراگم مختلف
  • دامنه لنزها: -۲۰ D تا +۲۰ D
  • قسمت فوقانی کروم و دسته پلاستیکی تصفیه شده (ضد ضربه ، محکم ، ضد لغزش)
  • دارای باتری های قابل تعویض اندازه AA

Coaxial Ophthalmoscope (Head Only)

افتالموسکوپ کواکسیال Welch Allyn AutoStep  از یک لامپ Halogen HPX uses استفاده می کند که ۳۰٪ نور بیشتر برای رنگ بافت واقعی و روشنایی مداوم و طولانی مدت فراهم می کند. خصوصیات این دستگاه :

  • دارای ۶۸ لنز در یک مرحله دیوپتر برای ایجاد وضوح بهتر
  • دارای ۶ دیافراگم برای استفاده عمومی و تخصصی
  • دارای صفحه تعیین شماره  لنز روشن
  • دارای سیستم نوری کواکسیال نقطه ای بدون سایه که ورود راحت تری به مردمک های گشاد نشده  ایجاد می کند
  • دارای فیلتر پلاریزه خطی ضربدری که انعکاس نور قرنیه را کاهش می دهد
  • دارای ۱۸ ترکیب دیافراگم احتمالی

افتالموسکوپ Welch Allyn PanOptic  (Model 11820)

این دستگاه ، یک مفهوم انقلابی جدید برای تجسم فوندوس می باشد ، که توسط شرکت Welch Allyn®  توسعه یافته است ، از یک طرح نوری ابتکاری و اختراع جدید به نام Axial PointSource ™ Optics استفاده می کند. این فناوری امکان ورود به مردمک های کوچک چشم را آسان تر کرده و نمای پانوراما و گسترده تری از فوندوس را که ۵ برابر بزرگتر از گذشته است ، فراهم می کند.

مارک ها و قیمت خرید و فروش افتالموسکوپ

در انتخاب بهترین افتالموسکوپ ، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید قیمت محصول است. به عنوان یک ابزار ویژه ، این دستگاه با قیمت های بالایی در بازار به فروش می رسد ، اما برخی از مارک ها قیمت های پایین تری را ارائه می دهند و با توجه به محدودیت بودجه فرد ، قیمت فاکتور مهمی است. خریداران این دستگاه همچنین باید با توجه به بررسی محصولات ، عملکرد مارک های مختلف افتالموسکوپ را در نظر بگیرند.

سرانجام  باید مواد مورد استفاده در تولید  ، کیفیت و دوام این دستگاه را نیز مورد بررسی قرار دهید . محصولات با کیفیت بالاتر با قیمت های بالاتری به فروش می رسند و این یک خریدار هوشمند است که بررسی می کند اقتصاد و کیفیت با هم تلاقی دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا