Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سرکه شراب چیست و چه مزایا و فوایدی برای سلامتی دارد؟

سرکه شراب از اکسیداسیون باکتری های اسید استیک اتانول موجود در شراب ساخته می شود. این سرکه از شراب قرمز یا سفید تهیه می شود و بیشترین  سرکه در کشورهای مدیترانه ای و اروپای مرکزی است . سرکه های شراب با کیفیت بهتر تا دو سال در ظروف چوب رسیده و دارای عطر و طعم نرم و ملایمی هستند.

بسیاری از انواع گران قیمت این سرکه ها از شراب هایی مانند مرلو یا پینو نوآر تهیه می شوند ، اگرچه بیشتر سرکه های موجود برای فروش از مخلوط شراب تهیه شده اند که ممکن است نوشیدن آنها چندان جذاب نباشد. سرکه شراب قرمز بسیار روان ، تقریباً بدون کالری و کاملاً غیر الکلی می باشد . آشپزها از آن برای افزودن طعم و مزه به سس سالاد ، سس های دیگر و مارینادها استفاده می کنند و همچنین می توان از آن در ترشی و نگهداری مواد غذایی استفاده کرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این سرکه ارائه می گردد لطفا ما را همراهی کنید.

خواص سرکه شراب

سرکه شراب از طریق یک فرآیند تخمیر ساده ساخته می شود که شامل شراب قرمز و باکتری های اسیدی است تا زمانی که ترش شود. در پایان ، این سرکه صاف شده و داخل بطری ریخته می شود و در جایی نگهداری می شود تا این سرکه مانند شراب پیر شود. این سرکه یک چاشنی همه کاره است که به سالادها یا سبزیجات یک طعم بسیار خاص می بخشد. به عنوان مثال نمک را متعادل می کند و در طعم دادن به کلم قرمز ، جگر گوساله یا گوشت قرمز نیز  استفاده می شود.

علاوه بر خوشمزه بودن ، شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد انواع مختلفی از این سرکه دارای فواید متفاوتی برای سلامتی هستند. سرکه شراب نیز از این قاعده مستثنی نیست و محققان با علاقه خاص در حال بررسی پتانسیل آن در کاهش قند خون و سایر مزایای بالقوه سلامتی برای انسان ها هستند.

محبوبیت سرکه شراب در آشپزی

آشپزها در بسیاری از نقاط جهان سرکه شراب قرمز و سفید را به عنوان مواد اصلی در انبارهای خود نگهداری می کنند. نسخه های قرمز به طرق مختلف مورد استفاده قرار می گیرند ، اما شاید محبوب ترین آنها در سس سالاد به سبک ویینگرت و در ماریناد های گوشت و سبزیجات باشد. این سرکه دارای یک طعم و رنگ مشخص است که می تواند طعم بسیاری از غذاهای مختلف را ایجاد کند.

سرکه شراب قرمز همچنین می تواند به عنوان یک عامل ترشی عمل کند و به حفظ غذاها کمک کند در حالی که طعم کلی آنها را افزایش می دهد. سبزیجاتی در این سرکه بر خلاف سرکه سفید استاندارد ، طعم بسیار بارزتری دارند. به عنوان مثال ،  گوشت هایی که به این روش حفظ می شوند اغلب طعم عمیق تر و غنی تری دارند.

آشپزها همچنین ممکن است هنگام سرخ کردن یا تفت دادن غذاها روی حرارت زیاد ، از سرکه برای لعاب دادن به آنها استفاده کنند. گرما باعث می شود که چربی ها به ته ماهی تابه ها بچسبند و افزودن یک چاشنی مانند سرکه یا مایع دیگر می تواند روش خوبی برای آشپزها باشد تا از سوختن مواد جلوگیری کنند.

بیشتر مردم از این چاشنی برای غذاهای شور استفاده می كنند ، اما آشپزهای ماجراجو گاهی اوقات در دسرها از آن استفاده می كنند تا شیرینی محصولات پخته شده و شیرینی های دیگر را متعادل كنند. می توان آن را تقریباً روی هر چیزی اضافه کرد و یا در غلظت کمتری جوش آورد تا افراد بتوانند مانند شربت روی میوه های خرد شده ، بستنی و غیره از آن استفاده کنند.

سرکه شراب چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
سرکه شراب چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

مزایای دارویی و بهداشتی از سرکه شراب

این سرکه دارای مزایای فراوانی برای سلامتی بدن است. پزشکان در فرهنگ های باستانی اغلب از این مایعات برای رفع سوء  هاضمه استفاده می کردند و از آن به عنوان محلول برای  ضدعفونی  کردن زخم ها و به عنوان دارویی برای انواع اختلالات خونی یا بیماری های مختلف استفاده می کردند.

متخصصان معمولاً این سرکه را با داشتن این خواص “درمان کننده” نمی شناسند اما اکثر آنها موافقند که در بسیاری از موارد می تواند باعث سلامتی برای فرد شود. به عنوان مثال این سرکه یک آنتی اکسیدان بسیار شناخته شده است و کلسترول بسیار کمی دارد. بیشتر این نوع از سرکه ها به لطف داشتن مواد شیمیایی فلاوونوئیدها می توانند سلامتی  بدن را تقویت کنند ، در واقع قادر به کاهش کلسترول خون فرد نیز هستند.

سرکه شراب چگونه ساخته می شود؟

تهیه سرکه شراب معمولاً بسیار آسان است و بسیاری از مردم معتقدند که اولین نمونه ها در واقع به طور اتفاقی ساخته شده اند. در بیشتر موارد ، شراب قرمز در صورت قرار گرفتن در معرض اکسیژن به خودی خود به سرکه تبدیل می شود. باز گذاشتن درب بطری به مدت طولانی یک نسخه ابتدایی تولید می کند ، اگرچه اکثر تولید کنندگان از یک روند ساده تر استفاده می کنند که نتایج سازگارتر و کنترل شده تری را به دست می آورد.

وقتی شراب با اکسیژن هوا تماس پیدا می کند ، مولکول های الکل تخمیر شده و به اسید استیک تبدیل می شوند. برای این کار زمان زیادی لازم است ، بنابراین آشپزها و متخصصان شراب بطری را برای مدت یک هفته بدون درب در یک پیشخوان می گذارند . تخمیر به طور کلی روند بسیار کندی دارد و ادامه آن حداقل یک ماه طول می کشد. نتیجه نهایی یک مایع قرمز است که به نظر می رسد بسیار شبیه شراب است ، اما طعم بسیار ترش تر و یا تلخ تری به عنوان یک نتیجه تبدیل الکل به اسید را دارد .

اهمیت قدمت سرکه شراب

سرکه شراب از این جهت شباهت زیادی به شراب قرمز دارد که هرچه بیشتر پیر شود ، بهتر است . پیری این سرکه باعث ایجاد طعم های مختلفی می شود و می تواند طعم کلی آن را بهبود ببخشد و باعث ملایم شدن و اسیدیته شدن آنها می شود. بسیاری از تولید کنندگان سرکه ، شراب را در بشکه های بلوط پیر می کنند ، اگرچه می توان آن را در فلز ، شیشه یا حتی پلاستیک نیز ذخیره کرد.

برخی از افراد برای تقویت عطر و طعم سرکه ، چیزهایی مانند ادویه جات یا گیاهان را به آنها اضافه می کنند . بسیاری از موارد اضافه شده به این سرکه ها به تولید کننده و همچنین نحوه استفاده از محصول بستگی دارد. سرکه ای که قرار است نوعی افزودنی همه منظوره برای پخت و پز باشد ، معمولاً با احتیاط زیادی پیر نمی شود .

میزان ماندگاری سرکه شراب

در بیشتر موارد این سرکه حداقل به مدت یک سال می تواند تازگی خود را حفظ  کند. آشپزها می توانند بدون نگرانی از خراب شدن یا از بین رفتن طعم آن ، بطری باز شده را در انبارها یا کمد های خود نگهداری کنند. این سرکه ها نیازی به نگهداری در  یخچال ندارند ، گرچه بیشتر کارشناسان توصیه می کنند چاشنی های مواد غذایی را در یک محیط نسبتاً خنک و خشک نگه دارید. بطری هایی که در معرض نور خورشید هستند ممکن است کپک بزنند و یخ زدن مایع باعث کم رنگ شدن عطر و طعم آن می شود.

این سرکه تا زمانی که در یک ظرف ضد هوا در یک مکان سایه دار و خنک و دور از گرما و نور نگهداری شود ، دچار مشکلی نخواهد شد. محتوای اسیدی و pH پایین این سرکه عامل ماندگاری آن است. با این حال ، هر بار که این سرکه با اکسیژن تماس پیدا می کند ، اکسیداسیون ایجاد می شود که بر کیفیت آن تأثیر می گذارد اما هیچ خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند. اگر طعم و بوی این سرکه تغییر کرد می توانید از آن برای اهداف غیر آشپزی استفاده کنید.

سرکه شراب چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
سرکه شراب چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

موارد مصرف خانگی برای سرکه شراب

شست و شوی میوه و سبزیجات :

سرکه شراب  وسیله ای عالی برای تمیز کردن میوه های تازه و سبزیجات است. ۵-۴ قاشق غذاخوری از این سرکه و ۱.۵ فنجان آب را در یک کاسه مخلوط کنید و سپس ، سبزیجات خود را با این محلول آماده بشویید. بعد از آن میوه ها و سبزیجات را با مقدار زیادی آب شست و شو دهید . این کار تمام باکتری ها و ویروس های موجود در سبزیجات و میوه ها را از بین می برد.

از بین بردن علف های هرز

برای اطمینان از رشد مناسب گیاهان مورد علاقه خود از بین بردن علف های هرز امری حیاتی می باشد . با کمک سرکه شراب می توانید این کار را به راحتی و بدون دردسر انجام دهید. فقط کافی است یک بطری اسپری خالی را با این سرکه پر کنید و آن را روی علف های هرز اسپری کنید. در کوتاه ترین زمان این علف های هرز خشک می شوند و از بین می روند.

تمیز کردن دستشویی و توالت

اگر به دنبال پاک کننده قوی برای کاسه توالت خود بدون مواد شیمیایی هستید ، می توانید از این سرکه استفاده کنید . سرکه شراب هنگامی که با جوش شیرین ترکیب شود ، یک واکنش شیمیایی (تولید کننده گاز) ایجاد می کند که بلافاصله یک کاسه توالت تمیز و براق به شما می دهد.

قسمت های مساوی از این سرکه و بی کربنات سدیم را در کاسه بریزید و آن را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه به حال خود رها کنید . بعد از آن ، یک یا دو دقیقه با یک برس سنگ توالت خود را بشویید و پس از آن یکبار با آب شستشو دهید .

ارزش غذایی سرکه شراب

اکثر مردم می دانند این سرکه خیلی ترش و یا اسیدی است و نمی توان به تنهایی آن را مصرف کرد. سرکه شراب اغلب با مواد دیگر مانند روغن زیتون در سس سالاد ترکیب می شود تا قابل مصرف شود . اطلاعات تغذیه ۱۰۰ گرم از این سرکه به شرح زیر است :

  • کالری: ۶
  • پروتئین: ۰ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات ها: ۰ گرم
  • فیبر: ۰ گرم

گرچه این سرکه منبع فراوانی از پروتئین ، چربی ، کربوهیدرات یا فیبر نیست، اما حاوی مقدار کمی ریز مغذی مانند پتاسیم و سدیم می باشد .

سرکه شراب چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
سرکه شراب چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

مزایای بالقوه سلامتی سرکه شراب برای سلامتی

این سرکه و سرکه بالزامیک به ویژه در رژیم غذایی مدیترانه ای بسیار محبوب هستند و یک روش غذایی بسیار تبلیغ شده با بسیاری از مزایای سلامتی برای انسان ها می باشد . سرکه شراب از چند طریق به سالم بودن رژیم غذایی کمک می کند ، که عبارتند از

مدیریت قند خون

یک مطالعه روی بزرگسالان سالم نشان داده است که مصرف روزانه این سرکه با کاهش سطح قند خون (قند خون) ارتباط مستقیم دارد. مطالعات دیگر نشان داده است که سرکه در کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به  بیماری دیابت نوع ۲ بسیار موثر است.

اثرات ضد توموری

مطالعات آزمایشگاهی روی این سرکه بر روی سلول های سرطان خون و سایر سلول های سرطانی نشان داده است که این سرکه ممکن است برای انواع خاصی از سرطان دارای خاصیت ضد توموری باشد. سرکه ها حاوی پلی فنول ، آنتی اکسیدان های گیاهی هستند که ثابت شده خطر ابتلا به سرطان را بسیار کاهش می دهند.

کمک به سلامت قلب

یک مطالعه ۱۰ ساله بر روی ۷۵۰۰۰ زن ارتباط بین مصرف زیاد روغن و سس سالاد سرکه (پنج بار یا بیشتر در هفته) و کاهش خطر بیماری عروق کرونر را نشان داده است.

این مطالعه نشان داده است که علت این امر ممکن است به دلیل وجود اسید آلفا-لینولنیک (یک اسید چرب ضروری) موجود در روغن باشد ، اما منتقدان نتیجه گیری را زیر سوال برده اند. در حال حاضر مشخص نیست که چه چیزی در مورد روغن و سرکه بسیار مفید است و ممکن است در واقع همان پلی فنل های موجود در سرکه باشد.

کمک به هضم غذا

نوشیدن سرکه برای سلامتی در بسیاری از کشورهای آسیایی که سرکه ها رقیق شده و گاهی شیرین و طعم دار می شوند کاملاً رایج است. سرکه ها در طول وعده های غذایی یا بین وعده های غذایی نوشیده می شوند تا به هضم غذا کمک کنند. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در نشریه پزشکی عمومی Medscape  منتشر شده است مصرف منظم سرکه در رژیم غذایی شما می تواند احساس سیری را افزایش دهد و منجر به مصرف کالری کمتری شود که به طور بالقوه به کاهش وزن کمک می کند. مصرف سرکه همچنین با کاهش میزان قند خون همراه است که در نتیجه تجزیه کربوهیدرات ایجاد می شود.

کند کردن روند پیری

در سال ۲۰۱۰ ، مجله Food Research International  مطالعه ای را منتشر کرد که نشان می داد  سرکه شراب قرمز سرشار از آنتوسیانین است. آنتوسیانین ترکیبی است که به میوه های قرمز ، بنفش و آبی مانند انگور رنگ می بخشد . آنتی اکسیدان های طبیعی ممکن است به کند شدن روند پیری مانند کاهش چین و چروک کمک کنند. در حالی که تمام شراب های قرمز حاوی آنتوسیانین هستند ممکن است مقدار موجود در سرکه شراب بسته به کیفیت سرکه و نوع شراب مورد استفاده متفاوت باشد.

کاهش چربی بدن

سرکه شراب به طور طبیعی حاوی اسید استیک است  که طبق مقاله منتشر شده در سال ۲۰۰۹ Bioscience and Biochemistry ممکن است به کاهش محتوای کلی چربی بدن کمک کند. این مطالعه که بر روی افراد چاق انجام شده است ، نشان داد در پایان دوره شرکت کنندگانی که در طول ۱۲ هفته ۱۵ میلی لیتر سرکه مصرف کردند وزن بدن ، شاخص توده بدن و دور کمر کوچک تری داشتند. محققان تحقیقات دیگری را در سال ۲۰۰۶ در “مجله تغذیه بریتانیا” منتشر کردند ، همچنین دریافتند که اسید استیک موجود در سرکه  که به عنوان مکمل با رژیم غذایی حاوی کلسترول بالا مصرف می شود ، منجر به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید در موش صحرایی می شود.

سرکه شراب چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
سرکه شراب چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

مصرف سرکه شراب در دوران بارداری

تاکنون تحقیقاتی در این مورد صورت نگرفته است  اما با توجه به خاصیت اسیدی بودن این سرکه پیشنهاد می شود که از آن در دوران بارداری استفاده نکنید ، همچنین شما می توانید برای اطمینان خاطر بیشتر با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

عوارض جانبی احتمالی مصرف سرکه شراب

وقتی صحبت از سرکه می شود  چیزهای خوب زیادی می تواند وجود داشته باشد ، اما همیشه عوارضی نیز در اثر مصرف بیش از حد این نوع از محصولات وجود دارد. عوارض جانبی این سرکه می تواند متفاوت باشد که عبارتند از :

سرطان مثانه

یک مطالعه انجام شده در صربستان نشان داده است که مقادیر بالای سرکه در رژیم غذایی ممکن است با خطر بالای ابتلا به سرطان مثانه مرتبط باشد. این مطالعه بر اساس مروری بر ۱۳۰ بیمار مبتلا به این نوع سرطان انجام شده است .

آسیب به مینای دندان

میزان بالای اسیدیته موجود در سرکه در صورت مصرف بیش از حد می تواند به مینای دندان آسیب برساند. برای جلوگیری از این خطر  هرگز از سرکه به عنوان دهانشویه استفاده نکنید و از نوشیدن مستقیم سرکه خودداری کنید. اگر قصد نوشیدن سرکه را دارید ، آن را تقریباً با پنج قسمت آب به یک قسمت سرکه رقیق کنید.

تحقیقات همچنین نشان داده است که اگرچه سرکه شراب در حد متوسط ​​(سلامتی قلب و تنظیم سطح بیشتر گلوکز در خون) فواید زیادی برای سلامتی دارد ، اما مصرف زیاد این سرکه می تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد ، این موارد شامل مشکلات گوارشی و فشار خون پایین است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا