Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و مضرات شراب برای سلامتی چیست؟

شراب یک نوشیدنی الکلی است که به طور معمول از آب انگور تخمیر شده تهیه می شود. دین مبین اسلام بخاطر مست کننده بودن و زوال عقل استفاده کنندگان این نوشیدنی، مصرف آن را حرام اعلام نموده است. از لحاظ واکنش های شیمیایی طی فرآیندی، مخمر، قند موجود در انگور را مصرف کرده و آنرا به اتانول، دی اکسید کربن و گرما تبدیل می کند. انواع مختلف انگور و سویه مخمرها انواع متنوعی از نوشیدنی های بدون الکلی مثل ماء الشعیر های با الکل صفر درصد را تولید می کنند.

شراب هایی که از انگور تهیه نمی شوند شامل تخمیر محصولات دیگری از جمله برنج و سایر شراب های میوه ای مانند آلو، گیلاس، انار، توت و تمشک هستند. از بسیاری میوه ها مثل لیمو، هلو و آناناس نوشیدنی های غیرالکلی تولید می شود.

فواید و مضرات شراب برای سلامتی

شراب قرمز صدها سال بخشی از رویدادهای اجتماعی در برخی از فرهنگ ها بوده است. در قرون وسطی معتقد بودند که راهبان آنها به دلیل نوشیدن منظم و متوسط شراب، عمر طولانی تری دارند. شراب در قرآن کریم بعلت مسکر بودن و زوال عقلی مصرف کننده نجس و حرام ذکر شده است و خرید و فروش، تولید، حمل و نقل و نوشیدن آن حرام است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

همچنین مطابق ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی، مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.
تبصره: خوردن فقاع (آب جو مسکر) موجب حد است هرچند مستی نیاورد.

فهرست مطالب

مضرات و فواید شراب انگور قرمز

از آنجاییکه انگور قرمز سرشار از آنتی اکسیدان و دارای خواص ضد التهابی و تنظیم کننده چربی است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد؛ این احتمال وجود دارد که شراب قرمز و نوشیدنی های برپایه انگور قرمز نیز دارای خواص و فواید مشابهی باشد. انگور قرمز منبع نسبتاً غنی رزوراترول (Resveratrol) است. رزوراترول یک آنتی اکسیدان طبیعی است که در پوست انگور وجود دارد.

همانطور که می دانید آنتی اکسیدان ها استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهند که با بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ها و بیماری های قلبی ارتباط واضحی دارند. انگور رسیده، انار و توت، منابع خوبی برای کسب رزوراترول مورد نیاز بدن هستند. اگرچه شراب قرمز نیز به احتمال زیاد حاوی رزوراترول است، اما به دلیل خطرات سلامتی مرتبط با نوشیدن الکل، دریافت آنتی اکسیدان از مواد غذایی طبیعی و میوه های نسبت به نوشیدن شراب بسیار سالم تر و عقلانی تر است.

همچنین فواید و خواص انگور قرمز و نه الزاما شراب انگور قرمز برای سرماخوردگی کلیه، لاغری، کبد چرب، جوش صورت، بیماران قلبی، فشار خون و پوست و مو در مطالعات مختلف ثابت شده است.

بهتر است بدانید بسیاری از مطالعات در طول سالیان نشان داده است که ارتباط مثبتی بین نوشیدن متوسط نوشیدنی های طبیعی نه الزاما شراب و الکلی برگرفته ازمیوه های حاوی آنتی اکسیدان و سلامت قلب وجود دارد. به عنوان نمونه، یک بررسی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده، نشان داده است که نوشیدن آب انگور قرمز باعث کاهش ریسک بیماریهای قلبی از جمله بیماری عروق کرونر قلب می شود که یکی از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است.

 

 

با این حال، انجمن قلب آمریکا (AHA) می گوید که نمی توان بر پایه چنین مطالعاتی روابط علت و معلولی برای فواید نوشیدن شراب در نظر گرفت و عوامل دیگری ممکن است در این امر نقش داشته باشند. به عنوان مثال، افرادی که رژیم غذایی بدون شراب قرمز دارند نیز ممکن است از یک سبک زندگی سالم یا رژیم مدیترانه ای پیروی کنند.

آنها همچنین اشاره می کنند که الکل یا اتانول می تواند به طور مستقیم به قلب آسیب برساند. برای ایمن ماندن از این عوارض افراد باید از دستورالعمل های (CDC) مرکز پیشگیری از بیماری پیروی کنند. این مرکز برای کاهش و کنترل مصرف بی رویه شراب، مصرف یک لیوان شراب را برای زنان و دو لیوان را برای آقایان در طول روز مجاز می داند.

براساس آنچه گفته شد، اگر فواید و خواص شراب انگور قرمز و انار و هر نوع شراب دیگری واقعیت داشته باشد، این امر به دلیل مقادیر زیاد آنتی اکسیدان در این نوشیدنی ها است که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و اثرات حفاظتی را برای تمام ارگان های بدن اعمال می کند. بدیهی است که استفاده از آب میوه های طبیعی نیز می توانند آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن را بدون هیچگونه محدودیتی به خوبی تامین کنند.

فواید و مضرات شراب برای سلامتی چیست؟
فواید و مضرات شراب برای سلامتی چیست؟

مضرات و فواید نوشیدن شراب برای سلامتی

از آنجاییکه صنعت شراب سازی در بسیاری از کشور ها سود زیادی ایجاد می کند، برای افزایش فروش، مطالب اثبات نشده بسیاری در مورد فواید نوشیدن شراب برای سلامتی در رسانه های مختلف مطرح می شود. بسیاری از این مطالب حتی فاقد یک منبع معتبر و علمی هستند.

رفع افسردگی

برخی معتقدند که نوشیدن یک لیوان شراب در هفته می تواند به عنوان یک داروی ضد افسردگی عمل کند. شکی نیست افسردگی برای برخی از افراد یک اختلال شایع اما جدی است زیرا می تواند بر احساس، تفکر و مدیریت امور روزمره تاثیر بگذارد. اما آیا اما شراب می تواند اثرات ضد افسردگی داشته باشد؟ اکثر مردم می دانند که مصرف الکل می تواند افسردگی یا اضطراب فرد را بدتر کند.

سلامت پوست

مقادیر بالای آنتی اکسیدان موجود در هر نوشیدنی، می تواند باعث بهبود شرایط پوست شود و از رشد باکتری های آکنه جلوگیری کند. به طور کلی خوردن میوه های حاوی آنتی اکسیدان برای حفظ سلامت پوست مفید است. آنتی اکسیدان ها باعث جوان سازی پوست می شوند، قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهند و پوست را روشن و درخشان نگه می دارند.

مصرف این نوشیدنی های طبیعی بدون افزودنی های مضر و شکر می تواند گردش خون را تحریک کند بنابراین می تواند از ایجاد چین و چروک و پیری پوست جلوگیری کند. با این حال، مصرف بیش از حد آن باعث می شود هورمون ها تعادل خود را از دست بدهند و ممکن است باعث کم آبی پوست شده و احتمال آکنه را تشدید کند.

کاهش وزن

شراب و به ویژه شراب سفید حاوی آنتی اکسیدانی به نام اپی کاتچین، کوئرستین و رسوراترول است. به طور طبیعی این آنتی اکسیدان ها می توانند سطح کلسترول را کاهش دهند و همچنین ممکن است با سوزاندن چربی های شکم و کاهش التهاب مرتبط با چاقی از کاهش وزن پشتیبانی کنند. اما همانطور که پیش تر نیز گفته شد الکل موجود در شراب مضرات زیادی برای سلامت قلب و عروق به همراه دارد و مشکلات قبلی توانایی افراد را برای انجام فعالیت ورزشی کاهش می دهند.

تقویت سیستم ایمنی

شراب تاثیر مستقیم بر روی کبد دارد و مصرف آن در طولانی مدت موجب سیروز کبدی می شود. با این حال برخی ادعا می کنند که مصرف روزانه این نوشیدنی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. اتانول، جز شیمیایی موجود در نوشیدنی های الکلی و شراب است که به ادعا می شود حتی به تقویت قدرت واکسیناسیون کمک می کند.

سیروز کبدی
سیروز کبدی

این نوشیدنی های حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و فلاونوئیدها می توانند به شدت با ویروس ها مبارزه کنند. مصرف این ماده به میزان متوسط می تواند به تقویت سیستم ایمنی که می تواند با ۲۰۰ نوع ویروس مبارزه کند، کمک می کند. آب انگور قرمز همچنین می تواند به درمان علائم آنفولانزا و سرماخوردگی کمک کند و پلی فنول رسوراترول می تواند از تکثیر ویروس ها پس از ورود به بدن جلوگیری کند اما شراب انگور الزاما چنین خواص و فوایدی ندارد.

فواید و مضرات شراب برای سلامتی چیست؟
فواید و مضرات شراب برای سلامتی چیست؟

تراکم استخوان

در برخی از مقالات نوشیدن شراب را با بهبود تراکم استخوان مرتبط می دانند. به طور طبیعی، با افزایش سن انسان، استخوان ها نازک و ضعیف می شوند. مطالعات جدید نشان می دهد که نوشیدن نوشیدنی های حاوی آنتی اکسیدان و نه الزاما شراب و الکلی، در حد متوسط می تواند به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک کند.

پوکی استخوان نوعی بیماری است که پس از رسیدن به مرحله یائسگی بیشتر در خانم ها دیده می شود. پوکی استخوان باعث افزایش احتمال شکستگی استخوان ها می شود.

تقویت بینایی

رسوراترول از جمله مواد است که ممکن است برای چشم مفید باشد. این ترکیب از تحلیل رفتن عضلات چشم در اثر افزایش سن جلوگیری می کند. یکی از این تحلیل های مرتبط با سن عضلات چشم، انحطاط ماکولا نام دارد. از آنجاییکه رسوراترول در ترکیبات شراب وجود دارد، احتمال داده می شود که مصرف شود ارتباط احتمالی با تقویت بینایی داشته باشد، اما می دانیم که در فرآیند تولید شراب، قند به الکل تبدیل می شود. دیابت یا مرض قند بیماری است که ارتباط مستقیم با حجم قند موجب در خون افراد دارد. کاهش بینایی و در موارد حاد نابینایی، از جمله بیماری های چشمی مرتبط با دیابت هستند.

دژنراسیون ماکولا یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی است و یک بیماری چشمی غیر قابل درمان محسوب می شود. ماکولا مسئول توانایی خواندن، تشخیص و دیدن اشیا با جزئیات دقیق است. رسوراترول که در انگور یافت می شود، از رشد رگ خونی در چشم که می تواند منجر به تحلیل رفتن ماکولا شود، جلوگیری می کند.

حفظ سلامت دهان و دندان

مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک بهترین توصیه ها برای حفظ سلامت دهان و دندان هستند. اما یک رژیم غذایی سالم می تواند باعث افزایش قدرت دفاعی شما در برابر ده ها بیماری احتمالی دندان و لثه شود. در مورد شراب نیز تبلیغاتی وجود دارد که این نوشیدنی با جلوگیری از رشد برخی از باکتری های موجود در بیوفیلم دهان، ممکن است از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و رشد باکتری هایی را که باعث ایجاد حفره در دندان می شوند را متوقف کند.

پلی فنول ها، عصاره هسته انگور و نه الزاما شراب انگور، می توانند سرعت رشد باکتری های مسئول ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان را کاهش دهند. اگرچه بر اساس این ادعا، شراب قرمز می تواند به کاهش این باکتری ها کمک کند اما سلامت مطلوب دهان و دندان هنوز هم به رعایت بهداشت روزانه دندان ها وابسته است. به خاطر داشته باشید که مصرف شراب می تواند عوارضی مانند آسیب کبدی، کبد چرب، سکته، برخی سرطان ها، پانکراتیت و مشکلات قلبی و روانی را به دنبال داشته باشد.

طرز تهیه و ساخت شراب خانگی در خانهطرز تهیه و ساخت شراب خانگی در خانه
طرز تهیه و ساخت شراب خانگی در خانه

طرز تهیه و ساخت شراب خانگی در خانه

تولید و مصرف شراب در کشورهای اسلامی حرام است. حتی اقلیت های دینی که مصرف این نوشیدنی در دین آنها حرام نیست به احترام مسلمانان از خرید و فروش و استفاده این نوشیدنی در اماکن عمومی خودداری می کنند. مطابق بر اساس قانون مجازات اسلامی، افرادی که اقدام به ساخت و تولید شراب خانگی به صورت دست ساز در خانه نمایند مجرم بوده و مشمول مجازات خواهند بود. در این مورد قانونگذار برای ساخت و تولید انواع مشروبات الکلی در خانه، مجازات شلاق، حبس و جزای نقدی در نظر گرفته است.

نکته: شما می توانید با مصرف انواع سیب، آلبالو، انار و انگور سفید، سبز یاقوتی، عسگری، شاهانی که هر یک طعم منحصر به فردی از فواید این میوه لذیذ بهره مند به طور مستقیم بهره مند شوید. آب میوه های طبیعی نیز راهکار دیگری برای استفاده از مواد مغذی موجود در میوه ها هستند.

پوست انگور نیز به عنوان یک ماسک مفید برای پوست قابل مصرف است.

شراب بدون الکل چیست

شراب بدون الکل همانطور که از نام آن پیداست شرابی است که در آن الکل وجود ندارد. این شراب همان طعم و ساختار شراب اصلی را دارد اما فقط بدون الکل یا اتانول است. شراب بدون الکل برای کسانی که به دلایل سلامتی سعی در کاهش مصرف الکل دارند، گزینه بسیار خوبی است. در حالی که مشخص شده است که شراب (به خصوص شراب قرمز) فواید سلامتی شگفت انگیزی دارد، اما عادت غلط مانند نوشیدن زیاد آن می تواند باعث مشکلات کبدی شود و شما را در برابر سرطان آسیب پذیر کند. استفاده از شراب بدون الکل راهی عالی برای حفظ سلامتی است.

بیشتر شراب های بدون الکل به عنوان شراب معمولی تولید می شوند. سپس، شراب ‌سازان از فناوری خاصی برای استخراج الکل از این نوشیدنی ها استفاده می‌ کنند. استفاده از شراب بدون الکل چه به دنبال اهداف سلامتی باشید، چه صرفا به دنبال تعادل در رژیم نوشیدن خود باشید، گزینه ای بسیار خوبی است. جهت سنجش شراب می توان از شراب سنج یا الکل سنج استفاده نمود .

مضرات شراب قرمز

شاید براساس تبلیغات انجام شده شراب قرمز برای سلامتی مفید باشد، اما مضرات زیاد آن برای سلامتی، به طور کامل اثبات شده است. نوشیدن شراب می تواند کبد را از نظر ابتلا به هپاتیت و زخم کبد تحت تاثیر قرار دهد. همچنین مصرف این نوشیدنی باعث افزایش فشار خون و آسیب به عضله قلب شود. برخی دیگر از مضرات نوشیدن شراب قرمز عبارتند از:

  1. وابستگی به الکل
  2. سیروز کبدی و خطر افسردگی
  3. افزایش وزن
  4. افزایش خطر مرگ و بیماری های مختلف
  5. اختلال در خواب و از دست دادن حافظه

مصرف زیاد این نوشیدنی در نهایت می تواند منجر به افزایش خطر مرگ زودرس شود.

عکس شراب قرمز

شراب قرمز یک نوشیدنی قرمز – قهوه ای است که معمولا در بطری های تیره فروخته می شود. رنگ قرمز شراب ناشی از رنگدانه های طبیعی موجود در انگور و آنتی اکسیدان است.

عکس شراب قرمز
عکس شراب قرمز

شراب شیرین است یا تلخ

طعم شراب بستگی به سازنده آن دارد. این نوشیدنی می تواند طعمی شیرین یا تلخ داشته باشد. هنگامی که شراب به زبان برخورد می کند، زبان مزه ای شیرین آن را تشخیص می دهد. لازم به ذکر است که شراب حاوی الکل بعد از برخورد با وسط زبان تلخ مزه خواهد بود. بنابراین در هنگام نوشیدن شراب، ابتدا مزه ای شیرین را تشخیص داده می شود. اما بعد از چند ثانیه به دلیل وجود الکل و تانن در شراب مزه ای تلخ را حس می شود.

طعم شراب

مضرات شراب سیب زرد

شراب سیب زرد بسیار اسیدی است و برای مینای دندان بسیار مضر است. نوشیدن شراب سیب زرد اثرات مضر و عوارض جانبی زیادی بر سلامتی دارد.

مصرف شراب سیب زرد یا هر نوشیدنی الکلی دیگری می تواند منجر به بروز بیماری های کبدی شود. یکی از عملکرد های اصلی کبد در بدن، تصفیه خون است. الکل اضافی در بدن از عملکرد صحیح کبد جلوگیری می کند. این عمل می تواند منجر به نارسایی کامل کبد و حتی مرگ شود. زنان باردار نباید شراب سیب زرد یا نوشیدنی های الکلی مصرف کنند. مصرف این نوشیدنی ها می تواند باعث نقص مادرزادی در نوزاد شود.

مضرات شراب انگور

شراب انگور اغلب به عنوان یک نوشیدنی دارای خواص بسیار زیاد تبلیغ می شود. با این حال، ازعوارض جانبی منفی مرتبط با مصرف نوشیدنی های الکلی نیز باید به اطلاع همگان برشد. عوارض زیر با مصرف نوشیدنی های الکلی، از جمله شراب انگور رخ خواهد داد:

بیماری های کبدی

یکی از شناخته شده ترین اثرات طولانی مدت مصرف نوشیدنی های الکلی مانند شراب انگور، بیماری های کبدی است. هنگامی که الکل به مقدار زیاد نوشیده می شود کبد باید اضافه کاری انجام دهد. در نهایت، پس از سال ‌ها مصرف نوشیدنی های الکلی، کبد ممکن است به درستی کار نکند یا عملکرد خود را از دست بدهد. طبق گزارش موسسه ملی بهداشت، بیماری های کبدی دهمین علت مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور آمریکا در سال ۲۰۱۷ بوده است.

اختلالات جنینی

نوشیدن شراب انگور یا هر نوع نوشیدنی الکلی در دوران بارداری ممکن است اثرات ماندگاری بر کودک داشته باشد. کودکانی که در رحم مادران در معرض الکل قرار می گیرند در واقع همان الکلی را می نوشند که مادرشان مصرف می کند. جنین ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض شراب انگور یا هر نوشیدنی الکلی دچار عوارض زیر شود:

  • ویژگی های عجیب و غریب در صورت
  • داشتن اندازه کوچک تر از سایر کودکان هم سن و سال خود
  • نقائص مادرزادی هنگام تولد
  • مشکلات یادگیری و رفتاری بعد از تولد

واکنش های آلرژیک به سولفیت

سولفیت ها در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها، از جمله شراب انگور یافت می شوند. محتوای سولفیت در شراب سفید معمولا بالاتر از شراب انگور است. بنابراین افرادی که به سولفیت ها حساسیت دارند، ممکن است دچار کهیر، حالت تهوع و شوک آنافیلاکتیک شوند.

سردرد های میگرنی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد شراب، به ویژه شراب انگور ممکن است باعث ایجاد سردردهای میگرنی در برخی افراد شود. تانن ها و فلاونوئیدها که هر دو در پوست انگور یافت می شوند، ممکن است علت این مشکل باشند.

افزایش وزن

هنگام نوشیدن شراب انگور یا هر نوشیدنی الکلی دیگر احتمال افزایش وزن نیز وجود دارد. الکل حاوی کالری خالی و تری گلیسیرید است که باعث افزایش سطح LDL یا «کلسترول بد» در بدن می شود.

سرطان سینه

طبق مطالعات موسسه ملی سرطان، مصرف بیش از حد شراب انگور یا نوشیدنی های الکلی در زنان با بروز سرطان سینه ارتباط مستقیم دارد. مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی در زنان، باعث افزایش سطح استروژن و افزایش سرعت پیشرفت تومور در آنها می شود.

فواید و مضرات شراب قرمز

شراب سرخ یا شراب قرمز یکی از رایج‌ ترین انواع شراب های تولید شده از میوه انگور است. رنگ سرخ این شراب به دلیل واکنش هایی است که در جریان تخمیر از حل شدن مواد رنگی پوست انگور در الکل ایجاد می شوند. طبق تحقیقات پزشکی انجام شده یکی از مضرات شراب قرمز گشاد شدن رگ ها است که باعث قرمز و سرخ شدن چشم ها می شود.

فواید و مضرات شراب سفید

در تولید شراب سفید، پوست انگور پیش از شروع تخمیر از آب انگور جدا می‌ شود. این فرآیند باعث می شود تا مواد رنگی پوست انگور در الکل ناشی از تخمیر حل نشود و رنگ شراب سفید روشن باشد. مصرف شراب سفید باعث درشت شدن رگ‌ های صورت می شود. به بیان دیگر یکی از مضراب شراب سفید به جا ماندن اثر دائمی رگ‌ ها به ویژه در مورد افرادی است که دارای چهره برافروخته هستند.

فواید و مضرات شراب برای پوست
فواید و مضرات شراب برای پوست

فواید و مضرات شراب گلی

برای تولید شراب گُلی یا شراب بلاش که به در زبان فرانسه آن رُزه (rosé) شناخته می‌شود، پوست میوه انگور را کمی پس از آغاز فرآبند تخمیر از آب انگور جدا می‌کنند. این کار باعث می شود تا شراب گلی دارای رنگ گلگونی باشد. مصرف شراب گلی یا شراب بلاش باعث برجسته شدن خطوط پیشانی می شود. به طور کلی از مضرات شراب گلی خشکی پوست و برجسته شدن خطوط پیشانی است.

فواید و مضرات شراب سیب (Cider)

به طور سنتی برای تولید شراب سیب که با عناوین سیباب یا سایدر یا سیدر نیز شناخته می شود از سیب استفاده می شود. شراب سیب (Cider) یک شراب تخمیر شده برپایه آب‌ میوه بوده و از نوشیدنی‌ های الکلی به حساب می آید. اگرچه میوه سیب شامل مقدار زیادی فیبر غذایی و همچنین ویتامین ث است اما مضرات شراب سیب (Cider) بر کسی پوشیده نیست. نوشیدن شراب سیب (Cider) باعث کمبود ویتامین A می شود. این ویتامین برای تولید کلاژن و الاستین در بدن حیاتی است. پس از مضرات شراب سیب (Cider) افزایش چین و چروک صورت است.

فواید و مضرات شراب سفید
فواید و مضرات شراب سیب (Cider)

 

فواید و مضرات شراب گلابی (Perry)

به طور سنتی برای تولید شراب گلابی یا پری از میوه گلابی استفاده می شود. شراب گلابی (Perry) برپایه آب‌ گلابی بوده و از نوشیدنی‌ های الکلی به حساب می آید. مصرف میوه گلابی می تواند از بیماری‌ های قلبی جلوگیری کندو از دیگر فواید گلابی کاهش خطر از ابتلا به سرطان، کنترل سطح قند خون، جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین افزایش سطح انرژی است. به طور کلی تمامی شراب ها و نوشیندنی های الکلی مثل شراب گلابی (Perry) ممکن است سبب کوری شوند. متانول موجود در شراب بر دستگاه عصبی تاثیر گذاشته و فرد را دچار کوری یا حتی مرگ می‌ کند.

فواید و مضرات شراب می‌ انگبین (Mead)

شراب مِی‌ اَنگَبین یا شهدآب که با نام شراب عسل نیز شناخته می شود یکی دیگر از انواع نوشیدنی های الکلی است. شراب می‌انگبین (Mead) از تخمیر محلولی از آب و عسل درست می‌ شود. عسل دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از عسل برای درمان زخم‌ ها و سوختگی‌ ها
  • مصرف عسل به‌ عنوان آنتی‌ بیوتیک
  • درمان و بهبود سرفه با عسل

اگرچه شراب می‌انگبین (Mead) می تواند دارای آنتی‌ اکسیدان باشد اما ترکیبات شراب با ایجاد اختلال در فرایند اثرگذاری آنتی‌ اکسیدان های دیگر در بدن صدمات جبران ناپذیری ایجاد می کنند. یکی از مضرات شراب مضرات می‌انگبین (Mead) بر سوخت و ساز سلول‌ها و افزایش سرعت روند پیری است.

مضرات شراب می‌انگبین (Mead)
مضرات شراب می‌انگبین (Mead)

فواید و مضرات شراب میوه

شراب میوه اصطلاحی است که به شراب های تولید شده از میوه های متفاوت به غیر از انگور گفته می‌ شود. از شراب های میوه می توان به شراب سیب (Cider)، شراب گلابی (Perry) و شراب می‌ انگبین (Mead) اشاره نمود. در پاراگراف های بالاتر به مضرات شراب میوه های مذکور اشاره شده است.

فواید و مضرات شراب تقویت شده

پس از پایان تخمیر شراب تقویت‌ شده به آن الکل اضافه می کنند تا درجه الکلی آن افزایش یابد. در مورد مضرات شراب تقویت شده آسیب دیدن سلول‌ های استخوان‌ است. به طور کلی نوشیدن شراب و به ویژه شرابی که الکل زیاد داشته باشد سرطان‌ زا است.

فواید و مضرات شراب شیرین

از آنجایی که فرآیند تخمیر و تولید شراب شیرین با سایر انواع شراب مقدار متفاوت است مقداری از شکر میوه در آب انگور تخمیر نشده باقی می ماند. در مورد خطرات و مضرات شراب شیرین می توان به افزایش خطر ابتلا به سرطان‌ های پستان، مری، دهان، نای، حنجره و حلق اشاره نمود.

فواید و مضراب شراب شیرین استرالیا
فواید و مضراب شراب شیرین استرالیا

فواید و مضرات شراب گازدار (شامپاین)

در فرایند تخمیر برای تولید شراب گازدار یا شامپاین گاز حاصل خارج نمی شود. مضرات شامپاین و صدمات ناشی از مصرف شراب بورگونی (بورگوندی) در مورد سیستم عروقی و قلب کاملا مشهود است. از دیگر مضرات شراب گازدار (شامپاین) می توان به زوال عقل و ایجاد اختلالات مغزی اشاره نمود.

فواید و مضرات شراب برنج (Sake)

همانطور که از نام شراب برنج (Sake) مشخص است این نوشیدنی الکلی از برنج ساخته می شود. برنج، یکی از با اهمیت ترین غلات و اقلام غذایی در سراسر کشورهای کره زمین به شمار می آید. برنج دارای ویتامین های گروه B است که نقش موثری در سلامتی دارند. به طور تقریبی در حدود نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. در مورد خطرات مصرف و مضرات شراب برنج می توان گفت که این شراب خطر ایجاد دیابت نوع ۱ را دارد و همچنین دارای اثرات منفی بر بینایی است.

آیا شراب مست میکند

بله شراب یک نوشیدنی الکلی است که از انگور تخمیر شده تهیه می شود. این نوشیدنی بسته به مارک و برند دارای مقداری الکل است که می تواند انسان را مست کند.

مزه شراب قرمز چیست

شراب قرمز آب انگور تخمیر شده است. شرکت های تولید کننده ممکن است طعم های مختلفی به این نوشیدنی اضافه کنند تا مزه اولیه آن پوشش داده شود. همچنین می توان از آن در کنار تنقلات مختلف استفاده کرد.

فواید شراب در طب سنتی

به نظر می رسد شراب طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان باشد. همانطور که می دانید آنتی اکسیدان ها در بدن با رادیکال های آزاد مقابله کرده و برای پیشگیری از بیماری های مزمن بسیار مفید هستند. با اینحال باید توجه داشته باشید که الکل موجود در این نوشیدنی در صورت مصرف زیاد می تواند به کبد آسیب برساند.

بهترین شراب قرمز

شراب قرمز در انواع مارک ها تولید می شود و بسته به مقدار الکل و روش تولید از نظر کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند.

فواید شراب انگور

شراب انگور یکی از نوشیدنی هایی است که به وفور تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد. این نوشیدنی با وجود ترکیبات آنتی اکسیدان برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. با اینحال به دلیل وجود الکل در این نوشیدنی و آسیب های آن بهتر است از میوه ها و سبزیجات تازه برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید.

شراب قبل یا بعد از غذا

به دلیل وجود الکل بهتر است از شراب با معده خالی استفاده نکنید. مصرف این نوشیدنی بعد از غذا جذب الکل را کاهش داده و مضرات آن را کاهش می دهد.

مضرات شراب و عرق

تمام نوشیدنی های الکلی به دلیل وجود اتانول برای سلامتی مضر هستند. این نوشیدنی ها بر متابولیسم کبد تاثیر گذاشته و با تجمع چربی در کبد باعث سرطان کبد می شوند.

شراب قرمز

شراب قرمز همان شراب انگور است که از انگور قرمز به دست می آید. در واقع ترکیبات موجود در پوست انگور قرمز باعث قرمز شدن رنگ این نوشیدنی می شوند.

فواید شراب

همانطور که گفته شد شراب به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدان فواید سلامتی مختلفی دارد. در طب سنتی از این مزایا برای درمان یا پیشگیری از بیماری ها استفاده می شود.

درصد الکل شراب

درصد الکل شراب بسته به روش تولید و برند تولید کننده آن متفاوت است. هر چه درصد الکل این نوشیدنی بیشتر باشد مضرات آن برای سلامتی بیشتر خواهد بود.

تقویت شراب

منظور از تقویت شراب افزودن الکل بیشتر به آن پس از پایان فرآیند تخمیر است. درصد الکل بالاتر باعث آسیب به کبد و استخوان ها شده و برای سلامتی مضر است.

شراب انگور

شراب انگور یکی از رایج ترین شراب های موجود است که از انواع انگور به دست می آید. انگور طی تخمیر به شراب تبدیل شده و پس از تصفیه در بسته بندی های مختلف به بازار عرضه می شود.

مضرات شراب

مضرات استفاده از شراب بسیار زیاد است و ارگانی که بیشترین آسیب را با مصرف این نوشیدنی متحمل می شود کبد است. بنابراین بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

انواع شراب

انواع شراب با استفاده از غلات و میوه های مختلف اکنون تولید می شوند که خواص و مضرات مخصوص به خود را دارند. برای حفظ سلامتی بهتر است از نوشیدنی های الکلی استفاده نکنید.

مصرف روزانه چه مقدار شراب برای سلامتی مفید است

تحقیقات نشان داده است که مقدار مصرف مجاز روزانه شراب ۱ لیوان (۱۵۰ میلی لیتر) برای زنان و ۲ لیوان (۳۰۰ میلی لیتر) برای مردان است. این مقدار در رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده شده و با پیامدهای مفید سلامتی و پیشگیری از بیماری همراه است.

محتوای کالری شراب چقدر است

همانطور که گفتیم شراب انواع مختلفی دارد و محتوای کالری شراب بسته به نوع و شیرینی آن متفاوت است. بطور متوسط ۵ اونس شراب قرمز حاوی حدود ۱۲۵ کالری و شراب سفید حدود ۱۲۱ کالری دارد. شراب شیرین به دلیل محتوای شکر بالاتر کالری بالاتری دارد.

ترکیبات موجود در شراب قرمز تاثیر مثبتی بر متابولیسم دارد اما این تاثیر خیلی قابل توجه نیست. با اینحال مصرف شراب سفید و قرمز در صورت مصرف متعادل می تواند فواید سلامتی داشته باشد. شراب قرمز به دلیل داشتن محتوای بالای رزوراتول شناخته شده است که مزایای سلامتی بسیاری برای قلب دارد. شراب سفید با اینکه محتوای رزوراتول کمتری است اما حاوی آنتی اکسیدان هایی است که آنها نیز فواید سلامتی فراوانی دارند.

چه کسانی هرگز نباید شراب بنوشند

اگرچه شراب می تواند برای سلامتی مفید باشد اما برخی افراد هرگز نباید از آن استفاده کنند. به عنوان مثال زنان باردار به هیچ عنوان نباید از این نوشیدنی استفاده کنند زیرا برای جنین آنها مضر است. علاوه بر این افراد با سابقه اعتیاد یا سوء مصرف مشروبات الکلی نیز نباید به سراغ این نوشیدنی بروند. همچنین افرادی که دارو استفاده می کنند به دلیل احتمال تداخلات دارویی و افراد مبتلا به بیماری هایی مانند مشکلات کبدی، پانکراس یا بیماری های قلبی خاص باید از مصرف شراب خودداری کنند.

کودکان نیز باید از مصرف شراب خودداری کنند زیرا الکل تکامل مغزی آنها را با مشکل مواجه خواهد کرد. علاوه بر این هر کسی که قصد رانندگی یا انجام کارهای حساس و دقیق دارد باید از مصرف شراب خودداری نماید زیرا خطر آسیب و صدمات را افزایش می دهد.

پرسش و پاسخ

جرم مصرف شراب چیست؟
مطابق ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی، مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.

فواید شراب چیست؟
اگرچه انگور قرمز به طور طبیعی منبع نسبتاً غنی رزوراترول (Resveratrol) است. اما الکل موجود در شراب تاثیر مستقیم بر روی کبد دارد و مصرف آن خطر ابتلا به سیروز کبدی را افزایش می دهد.

 

نوشته های مشابه

‫۶۸ دیدگاه ها

  1. من فک می کنم عموما مردم در مورد مضرات شراب برای کبد چرب اطلاعی ندارن
    خصوصا اینکه کبد چرب قاتل خاموش هست
    به نظرم در مورد اطلاع رسانی در مورد مضرات شراب در جامعه کم کاری زیادی صورت گرفته و نیاز به آگاهی بیشتری هست

        1. داداش چی میگی من خودم مادرم یه سال بود درد معده داشت دکترم رفتیم درست نشد یه بار بهش نصف لیوان شراب دادم تا ۶ماه معدش درد نگرفت شراب باعث گردش خون میشه شما میگی لاغری اشتباه میکنی باعث بیشتر شدن وزن میشه واسه معده اینا کاملا مفیده دین اسلام واسه اینکه زیاده روی نکنن از خودشون در نیان حرام کرده وگرنه خیلی هم مفیده البته اگه به اندازه مصرف بشه

          1. سلام دقیقأ درسته شراب دوای درداست من پهلودرد داشتم ودستاهایم قفل میشوند یک لیوان شراب نوشیدم بخدا درد م برطرف شد

      1. بعنوان یکی از اقلیتهای مذهبی و مصرف کننده شراب و تولید خانگی آن از محصولات کشاورزی خودم عرض میکنم متاسفانه گفته شما اثبات که نشده بلکه حتی در پیروان ادیان ابراهیمی بجز اسلام هم زیاده روی در مصرف شراب منع شده ، دوست گرامی باور کنید شراب یا مشروبات الکلی دیگر اگر یک سود داشته باشد ، صد و یک ضرر دارد.
        بعنوان مصرف کننده تقریبا الکلی گفتم.

  2. وقتی میشه از میوه ها نوشیدنی های سالم و مقوی بدون الکل درست کرد
    چرا بعضی ها با نعمت خدا این کار رو می کنن

    خوبه که تو مقالتون هم نوشته شده
    شراب در قرآن کریم بعلت مسکر بودن و زوال عقلی مصرف کننده نجس و حرام ذکر شده است و خرید و فروش، تولید، حمل و نقل و نوشیدن آن حرام است.

    مطابق ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی، مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.
    تبصره: خوردن فقاع (آب جو مسکر) موجب حد است هرچند مستی نیاورد.

  3. شما تو مقاله تون به خواص شرای برای تقویت بینایی اشاره کردید؛
    در صورتی که من خودم به عنوان پرستار، بارها شاهد بودم که مصرف شراب آسیب های زیادی به بینایی افراد وارد می کنه
    من خواص شراب رو رد نمی کنم ولی به نظرم مضرات شراب بیشتر هست

  4. چرا شراب در اسلام حرام است؟

    این روزها خیلی تو جامعه باب شده که شبهه ایجاد می کنن؛ چرا وجود با این همه خواص شراب ، شراب در اسلام حرام هست؟
    پاسخش خیلی ساده هست، اولا حکم خدا ست دوما علم پزشکی هم در طی سال های اخیر ثابت کرده که مضرات شراب به مراتب بیشتر از خواص شراب هست.

    1. ببین گلم،اگر دین اسلام شراب رو حرام کرده بخاطر این بوده که انسان های اون زمان بیش از حد مصرف می کردند که این باعث بی بندوباری و… میشد،قرآن هم برای جلوگیری از این امر اومد حرام کرد.
      وگرنه اگر مصرف به اندازه باشه هیچ مشکلی پیش نمیاره…
      حالا یه چند تا تبصره داره که ممکنه به بعضی اشخاص شرابه نسازه…

  5. سلام خدمت همه دوستان و مومنان گرامی
    زیاده روی در هر کاری و خوردن زیاد هر چیزی مطمئنا زیان آور می باشد .
    بعضی از دوستان در ماه مبارک رمضان فکر میکنند که بدنشون را دارن ریکاوری میکنن که صد البته با کم خوری همینگونه هم هست ولی سفره افطار های جدید و پرخوری ها باعث میشود که عکس این قضیه اتفاق بیافتد.
    خوردن دارو به مقدار لازم برای سلامت بدن مفید و زیادی آن نتیجه عکس دارد.
    نظر نهایی بنده اینه که خوردن شراب هم مثل خوردن دارو باید باشد.
    طب ابن سینا الانه پایه طب جهان می باشد و ایشون چنین نظری در مورد شراب دارند و برای سنین مختلف توضیحات مختلف دارند.
    شراب را چه گنه گر که ابلهي نوشد

    گهي به تيغ برد دست و گهي به سوي نجق

    چو بو علي مي ناب ار خوري حکيمانه

    به حق حق که وجودت به حق شود ملحق

    حلال گشت به فتواي عقل بر دانا

    حرام گشت به فتواي شرع بر نادان

  6. شراب سفيد و رقيق براي کساني که مزاج گرم دارند خوب است و سر درد نمي آورد و ممکن است بمناسبت رطوبت بخشي، سردرد ناشي از التهاب معده را از بين ببرد و يا سبک تر گرداند. شراب صاف شده همراه انگبين و نان نيز – بويژه اگر قبل از نوشيدن به مدت دو ساعت با هم آميخته گردند-همان کار را انجام دهند.

    براي کسي که فربهي و نيرومندي آرزو مي کند، شراب شيرين و غليظ توصيه مي شود، ليکن بايد از بند آمدن ها بر حذر با شد. براي کسي که سرد مزاج و بلغمي است شراب سرخ و کهنه بي فايده نيست و علت آنرا سابقا بيان کرديم. قبل از هضم شدن و سرازير شدن لقمه نبايد مايعي به ميان آيد. اگر غذا بد کيموس باشد نبايد موقع خوردن آن و حتي بعد از هضم آن نوشابه اي خورد زيرا مواد آبکي، ميموس بد را تا نقاط دور دست بدن مي برد. نوشيدن شراب بر روي ميوه و بويژه بر روي خربزه خوب نيست.

    نوشيدن شراب بايد با پيمانه هاي کوچک شروع شود و اين روش بهتر از نوشيدن با پيمانه هاي بزرگ تر است. کسي که به شراب عادت داشته باشد چنانچه در هنگام غذا خوردن سه پيمانه سر کشد زياني نمي بيند. اگر به شراب خو نگرفته است و داراي تن سالم است، چنانچه بعد از رگ زدن مقداري از آن بنوشد بي فايده نيست. کساني که بيماري زهره دارند و کساني که ترمزاجند از شراب بهره مي بينند، زيرا شراب زهره را مي راند و رطوبت را پخته مي گرداند.

    هر قدرعطر شراب بيشتر، بوي آن در افزايش و مزه آن لذيذتر باشد ، نوع آن بهتر است. شراب بهترين غذا رسان به تمام بخش هاي بدن است. شراب بلغم را مي گدازد، صفرا را از ادرار و مشابه آن بيرون مي راند، سودا را مي لغزاند و آسان بيرون مي کند و بازگشت آن مانع مي شود؛ هر بند آمده اي را بدون اينکه گرمي بيگانه را زياد بکار برد آب مي سازد و مي گدازد. انواع شراب را در جاي خود توصيف خواهيم کرد.

    کسي که مغزش نيرومند است و با شرب شراب به آساني مست نمي شود و مغز وي بخارهاي بالا رو و نا پسنديده را پذيرا نيست و از شراب بجز گرماي مناسب مزاج را نمي پذيرد، از تاثير شراب چنان صفاي ذهني بر او دست مي دهد که ذهن هاي ديگر به آن نمي رسد. در اشخاصي که حالت مغز بر عکس آن است، کنش هاي شراب نيز برعکس مي باشد.

    کسي که سينه اش بي توان است و در فصل زمستان نفس تنگي بر او عارض مي شودنبايد زياد شراب بخورد و اگر بخورد معده اش نبايد پر از طعام باشد و بايد در غذايش ماده جريان اندازنده اي باشد تا اگر معده از شراب و طعام انباشته شد بيرون براند و بهتر آنست که جهت آسودگي آب انگبين بنوشد و آنرا باز بيرون دهد و بعد دهان را با سرکه و انگبين و رخساره را با آب سرد بشويد.

    بدان که: شراب کهنه را بايد در رده داروها قرار داد نه رده غذاها. شراب نو رسيده براي کبد خوب نيست و کبر را بر اثر باد کردن و اسهال دادن به شورش مي اندازد. بهترين شراب ها آن است که نه کهنه و نه بسيار تازه است بلکه در ميانه قرار دارد، صاف است و سفيدي اش به سرخي مي زند، خوش بوست و طعم آن بين ترش و شيرين يعني ميخوش است .

    بهترين شراب که شراب شسته نام دارد آن است که سه پيمانه پونه کوهي و يک پيمانه آب را هم بحدي بجوشانند که حجم آن به دو سوم اوليه برسد.

    کسي که از خوردن شراب احساس سوزش مي کند بايد بعد از نوشيدن آن انار و آب بمکد و فرداي آنروز در ناشتا شربت افسنطين بنوشد و کمي غذا بخورد و استحمام کند

    بدان : شراب آميخته با آب معده راسست و تر مي گرداند و زودتر مستي مي آورد، زيرا آبي که در آن است آنرا زودتر بمقصد مي رساند. شراب آميخته با آب، پوست را صيقل مي دهد و نيروهاي رواني را تشديد مي کند.

    کسي که خود را خردمند مي داند نبايد ناشتا، قبل از اينکه اندام هاي تر مزاجش آب کافي خود را دريافت کنند شراب بخورد و نبايد کمي بعد از حرکات دشوار و خسته کننده شراب ميل نمايد، زيرا در اين حالات مغز و پي آسيب مي بينند و ترنجيدگي ، بهم خوردن عقل و يا بيماري ها روي مي آورند و يا مواد دفعي گرم پديد مي آيند.

    برخي معتقدند اگر انسان يک يا دو بار در ماه مست شود خوبست زيرا نيروهاي رواني سبکبار ميشود و مي آسايند و ادرار و عرق بيرون مي روند، مواد دفعي مي گدازند و بويژه مواد بيرون ريختني معده آب مي شود و دفع مي گردند.

    شراب خوردن خردسالا بدان مي ماند که چوب نازک سوزان را در آتش بياندازند.پيران تا مي توانند بنوشند. جوانان بايد اندازه نگهدارند که اندازه نکوست. شراب مناسب براي جوانان، شراب کهنه و آميخته با آب انار يا آب سرد و اين مانع مي شود که آسيب ببينند و مزاجشان بسوزد…

    قانون در طب/تاليف شيخ الرئيس ابن سينا/کتاب اول

  7. شاگرد اول بایزید بسطامی به حال احتضار افتاد بایزید به بالینش رفت و به او گفت شهادتین را بگو شاگرد گفت نمی گویم و از آن بیزارم و در همین حال از دنیا رفت بایزید از همسر وی پرسید چرا چنین شده است همسرش گفت اخیراً پزشکی به او توصیه کرده بود که برای بیماری اش شراب بنوشد شراب ایمان انسان را میبرد و موجب می شود که انسان در حال کفر از دنیا برود در روایات آمده است که شراب خوار مانند بت پرست محشور می شود البته این حرف ها مربوط به کسانی است که اعتقاد به خدا و مرگ و معاد داشته باشند

  8. به این شعر مولانا دقت کنید
    از قضا سرکنگبین صفرا فزود
    دانه بادام خشکی می نمود
    خود ماها شاهد بوده ایم که خیلی از مواقع داروها اثری ندارند بلکه بیماری را شدت می بخشند
    باید اعتقاد داشته باشیم که شفای واقعی از خداوند است و دارو و درمان و پزشک وسیله هستند
    چطور ممکن است چیزی را که خداوند حرام قرار داده است در آن شفا هم قرار داده باشد این جزء محالات عقلی است چون شفا از ناحیه خداوند است
    همانطور که امام صادق فرموده اند خداوند شفا را در حرام قرار نداده است

  9. ad
    محققان در مرکز پزشکی دانشگاه لویولا دریافتند که مصرف متوسط ​​شراب قرمز می تواند به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل کمک کند.

    در این مطالعه ، محققان از تحقیقات دانشگاهی در مورد شراب قرمز از سال ۱۹۷۷ جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردند. مطالعات انجام شده در ۱۹ کشور ، نشان داد که از نظر آماری خطر کمتری از زوال عقل در بین افراد شراب قرمز از شکل منظم و متوسط ​​در ۱۴ کشور

    محققان توضیح دادند که رسوراترول باعث کاهش ویسکوزیته پلاکت های خونی می شود که به باز و انعطاف پذیری رگ های خونی کمک می کند. این به حفظ خونرسانی خوب به مغز کمک می کند.

    پروفسور ادوارد جی نفسی ، محقق ارشد ، اظهار داشت که افراد معتدل شراب قرمز در مقایسه با افرادی که به ندرت یا هرگز نوشیدنی الکلی نمی نوشند ، ۲۳٪ کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

  10. دانشمندان هلندی از مطالعه ای گزارش کردند که اثرات رسوراترول ، شراب قرمز و شراب سفید را بر عملکرد ریه بررسی کرد.

    آنها دریافتند که:

    شراب قرمز برای عملکرد ریه خوب بود
    شراب سفید برای عملکرد ریه نیز مفید بود
    یکی از اعضای این مطالعه نتیجه گرفت “اثرات مفید بر عملکرد ریه احتمالاً به بسیاری از ترکیبات موجود در شراب مربوط می شود و فقط به رسوراترول مربوط نمی شود.”

    از طرف دیگر ، طبق مطالعه منتشر شده در مجله Cancer Epidemiology، Biomarkers and Prevention ، مصرف شراب قرمز می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد.

    1. دوست عزیز ، اسلام مگه نگفته که هر چیز که به بدن ضرر برسونه حرام است ؟
      این در مواد مخدر هم صدق میکنه ، توجه داشته باشیم که هر چیز که اسلام حرام کرده برای تنزل شخصیت و زیان های مادیه برای مثل علم جویی در اسلام ثواب و خیره اما نوشیدن شراب حرام، حالا شما به من بگو که یک پزشک بیشتر دارای شخصیت هست یا یک معتاد ؟!
      در ضمن شیطان دشمن آشکار انسانه و میخواد انسان رو از یاد خداوند به وسیله شهوت غافل کنه
      ( همیشه تو زندگی اونقدر مرد باشیم که یک اشتباهی مرتکب شدیم بگیم اون عمل اشتباه بوده نه اینکه روش پافشاری کنیم و بگیم چون من اون رو انجام دادم و زیادم انجام دادم پس درسته . مرد باش و رخ تو رخ خدا بهش بگو به خاطر گناهام غلط کردم ،همین)

  11. دین اسلام به موادمخدرکه یک بلای کاملاخانمان سوزکه همه به چشم خودمیبینیم جامعه وزندگی وبه همه نوفسادی کشانده هیچ اشاره ای نکرده.ولی گیردادن به شراب که بدون شک مصرف درستش خیلی فوایده خوبیم برای بدن انسان داره..مصرف هرچیزی زیادش برای بدن ضررداره…پس درس مصرف کنیدخیلیم خوبه شک نکنید

    1. نیمی از معتادین فقط میخواستن یک بار این زهر مار رو تجربه کنن فقط یک بار
      بعدشم شیطان کم کم در انسان رخنه میکنه
      در ضمن ما آدما جزای عملمون رو می‌بینیم اگه خوب باشه زیبا و اگه بد باشه ترسناک ، مطمئن باشید که شما هم به دلیل امر به نهی و کار غلط مجازات خواهید شد این رو شک نداشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا