Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سرکه مالت چیست و چه فواید و مزایایی برای سلامتی دارد؟

سرکه مالت که با نام سرکه آلگار نیز شناخته می شود ، نوعی سرکه است که از جو مالت درست شده است .انواع مختلفی از سرکه مالت در جهان وجود دارد ، از جمله نوع تقطیر شده ، روشن و تیره که به نوع تیره این سرکه مالت قهوه ای نیز می گویند و بیشتر برای طعم دادن به ماهی و چیپس در انگلستان استفاده می شود .

این سرکه از دانه های آسیب دیده و خراب جو تهیه می شود ، تولید کنندگان اجازه می دهند که آبجو به سرکه تبدیل شود و طعم آن برای بسیاری از طرفداران ماهی و چیپس کاملاً مشخص و بسیار آشنا است . این سرکه از همان دانه هایی تولید می شود که برای تهیه آبجو استفاده می شود ، بنابراین مشخصات آن با عطر و طعم لیمویی ، مغزدار و کارامل مانند آبجو در جهان وجود دارد . این سرکه  یک چاشنی اصلی آشپزی در غذاهای انگلیسی و کانادایی است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا ما را همراهی کنید.

ویژگی  و کاربرد سرکه مالت

این سرکه علاوه بر اینکه به عنوان چاشنی استفاده می شود ، می توان آن را به مخلوط ترشی اضافه کرد . عطر و طعم قوی آن باعث می شود سرکه مالت برای سس ها سالاد و سس های نرم و ملایم مناسب باشد. آنچه در مورد سرکه مالت ، واقعاً عالی است این است که درست مثل سرکه شراب قرمز از نوعی نوشیدنی الکلی درست می شود ، در نتیجه یک طعم ملایم تر ، شیرین تر و پیچیده تری از سرکه سفید ساده ایجاد می کنند ، که فقط اسید و آب هستند . سرکه مالت علاوه بر اینکه یک چاشنی همه کاره در دنیای غذاهای سرخ شده بریتانیایی است ، یک گاستریک عالی یا سس سالاد ساده را مخلوط با روغن زیتون و گیاهان تازه می سازد.

انواع مختلف سرکه مالت

انواع مختلفی از سرکه مالت در جهان موجود است که شامل سرکه مالت مقطر ، روشن و تیره هستند. سرکه مالت مقطر  که ممکن است از آن به عنوان سرکه روح نیز یاد شود ، بی رنگ بوده و دارای طعم بسیار تیز و معطر است. از آنجا که رنگ آن شفاف است ، اغلب در سس های استیک یا برای تهیه ترشی غذاهایی که نیاز به حفظ رنگ های موجود در مواد غذایی ترشی وجود دارد ، استفاده می شود. این سرکه شفاف به حفظ ظاهر و رنگ غذاهای خرد شده برای غذاهایی مانند گلابی ، خیار یا پیاز کمک می کند که به جای نمایش رنگ های قهوه ای ، باید رنگ سفید طبیعی خود را حفظ کنند. هنگامی که برای ترشی استفاده می شود ، این سرکه  باید حداقل ۵٪ اسید استیک داشته باشد.

سرکه مالت روشن دارای رنگ کهربای کم رنگ ، عطر و طعم ملایمی است. این ماده غالباً برای تهیه ماریناد ، سس سالاد ، سس ها و غذاهای که با طعم این سرکه ملایم تر می شوند ، استفاده می شود.

سرکه مالت تیره که به آن سرکه مالت قهوه ای نیز گفته می شود ، دارای رنگ قهوه ای تیره و طعمی بسیار قوی تر نسبت به سرکه های دیگر از این خانواده می باشد و رنگ قهوه ای تیره از افزودن کارامل به این سرکه حاصل می شود. این نوع سرکه یک چاشنی رایج است که برای طعم دار کردن غذاهای انگلیسی معروف به “ماهی و چیپس” استفاده می شود . این ماده همچنین در چاشنی ها ، برای ترشی استفاده می شود و ماده رایج در انواع سس ها است.

سرکه مالت چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟
سرکه مالت چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

طرز تهیه و ساخت سرکه مالت

برای تهیه این سرکه ، دانه های جو آسیب دیده و خراب را درون آب ریخته و آن را در آب خیس می کنند و اجازه می دهند قبل از بو دادن ، این دانه ها جوانه بزنند تا خشک شوند. جوانه زنی و برشته شدن نسبی، نشاسته طبیعی موجود در دانه های جو را به قندی معروف به مالتوز تبدیل می کند و با تخمیر جو مالت ، مالتوز به الکل تبدیل می شود. از فرآیند مالت سازی برای تهیه آبجو و انواع مشروبات الکلی مانند ویسکی استفاده می شود . وقتی این مخلوط به روش خاصی تخمیر می شود ، الکل به سرکه تبدیل خواهد شد ، که غلظت اسید استیک بالایی دارد و مزه متمایز و ملایمی نسبت به سایر سرکه ها خواهد داشت .

بیشتر سرکه های مالت دارای رنگ قهوه ای روشنی می باشد و اغلب قبل از فروش پیر می شوند تا طعمی ملایم داشته باشد . سرکه تازه می تواند طعمی خام ، قاطعانه و تهاجمی داشته باشد ، در حالی که نسخه های قدیمی تر آن که به خوبی نگهداری شده اند ، می توانند طعمی خامه ای مانند و نرم داشته باشند. اسیدیته این سرکه با عطر و طعم متمایز آن جفت می شود و یک چاشنی بسیار منحصر به فرد ایجاد می کند. متأسفانه ، برخی از شرکت ها از این سرکه محبوب تقلید می کنند و آنها را با موادی مانند کارامل رنگ آمیزی می کنند. این محصولات ممکن است با نام سرکه مالت برچسب گذاری شوند ، اما فاقد ویژگی پیچیده و خواص سرکه مالت واقعی خواهند بود .

نکات مهم درباره استفاده از سرکه مالت

آشپزهایی که قصد دارند از این سرکه برای تهیه ترشی استفاده کنند ، باید اطمینان حاصل کنند که میزان اسیدیته موجود در این سرکه حدود ۵٪ باشد. این غلظت اسید برای تهیه ترشی ایده آل است. سرکه ای که به عنوان چاشنی استفاده می شود باید محصول اصلی باشد تا طعم مالت مارک تجاری آن را فراهم کند.

طعم قوی این سرکه به این معنی است که معمولاً برای تهیه سرکه های گیاهی یا طعم دار مناسب نخواهد بود. در بهترین حالت ، یک سرکه طعم دار که با آن درست شده باشد ، به سختی در کنار مالت خود را نشان می دهد و در بدترین حالت ، طعم دهنده اضافه شده می تواند به طرز کاملاً ناخوشایندی با عطر و طعم اصلی این سرکه متضاد باشد .

مزایا و خواص سرکه مالت برای سلامتی

جذب کلسیم :

اسید استیک موجود در این سرکه می تواند به بدن در جذب مواد مغذی کمک کند ، خصوصا در جذب کلسیم بسیار عالی عمل می کند. افزایش توانایی هضم غذا به دلیل مصرف این سرکه ، نیز ممکن است در کاهش مشکلات معده مفید باشد.

باعث کنترل بیماری دیابت می شود :

ثابت شده است که سرکه حساسیت به انسولین را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود می بخشد و قند خون را تحت کنترل نگه می دارد.

باعث بهبود قلب و عروق می شود :

این سرکه هیچ نوع سدیم یا چربی اشباع مضر و چربی ترانسی ندارد ، بنابراین به عنوان یک جایگزین سالم و مناسب برای سایر چاشنی ها ، به کاهش فشار خون کمک می کند و در نتیجه به بهبود  قلب و عروق نیز کمک بسیار زیادی خواهد کرد. از سرکه مالت به جای سس مایونز پرکالری می توانید استفاده کنید و سس های سالاد تهیه شده با این سرکه نیز باعث کاهش وزن خواهد شد.

ضد عفونی کننده مواد غذایی :

مخلوط سرکه و آب می تواند سموم مضر و باقی مانده های مواد شیمیایی موجود در میوه ها و سبزیجات را از بین ببرد.

سرکه مالت چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟
سرکه مالت چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

روش استفاده از سرکه مالت در پخت و پز

طعم ترش این سرکه ، آن را به  یک افزودنی غنی در بسیاری از غذاها تبدیل می کند. در اینجا سه ​​کاربرد آشپزی برای این سرکه  وجود دارد ، که عبارتند از :

تهیه ترشی : این سرکه برای تهیه ترشی یا سبزیجاتی که طعم زیادی دارند بسیار مناسب است. به عنوان مثال ، پیازهای ترشی اغلب با این سرکه درست می شوند.

مزه دار کردن : ماهی های روغنی را می توان هنگام پخت یا سرخ کردن با این سرکه  طعم دار کرد . این ترکیب معمولاً هنگام سرو به ماهی و چیپس اضافه می شود که طعم خاصی را برای این غذا ایجاد می کند.

چاشنی وادویه مخصوص سالاد : یک قاشق غذاخوری از این سرکه مخلوط با روغن زیتون می تواند برای تهیه سالاد استفاده شود. اسیدیته موجود در این سرکه به خوبی با شکر جفت شده و به تعادل شیرینی کمک می کند. از سرکه مالت می توان در تهیه سس های چاتنی ، آب نمک و ماریناد گوشت و مرغ استفاده کرد.

مصرف سرکه مالت در دوران بارداری

شما می توانید در دوران بارداری از این سرکه به صورت رقیق شده در سالاد های خود استفاده کنید . همچنین این سرکه ممکن است با داروهای تجویزی شما تداخل داشته باشد ، بنابراین حتما قبل از مصرف خودسرانه این سرکه با پزشک خود مشورت کنید .

عوارض جانبی مصرف سرکه مالت

درصورت استفاده بیش از حد از این سرکه ، ممکن است عوارضی همچون  از بین رفتن مینای دندان ، مشکلات گوارشی ، زخم معده و همچنین سوختی دهان و مری برای مصرف کننده بوجود آید . شما می توانید با مصرف درست و مناسب این سرکه از بروز این گونه از عوارض جانبی جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا