Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با فواید و خواص آبجو و طرز تهیه آبجو بدون الکل در خانه

آبجو از پرمصرف ترین نوشیدنی های الکلی و غیر الکلی در جهان است که از جو و گاهی از گندم و ذرت تهیه می شود. در طی فرآیند میکس کردن و تخمیر نشاسته، قندهای موجود توسط مخمر آبجو باعث تولید اتانول و کربناسیون می شوند. در آبجوسازی تجاری اثر کربناسیون طبیعی غالباً در حین فرآوری حذف شده و با کربناسیون اجباری جایگزین می شود. دین مبین اسلام مصرف آبجو حاوی الکل را به جهت تاثیرات منفی آن بر مغز و رفتار مصرف کننده حرام اعلام کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه آبجو و مخمر آبجو با ما در ادامه نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

از این نوشیدنی برای جلوگیری از بیماری های قلبی و سکته مغزی استفاده می شود. این ماده همچنین برای کاهش احتمال مرگ ناشی از حمله قلبی، جلوگیری از کاهش مهارت های تفکر در زندگی، بیماری آلزایمر و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می شود، اما هیچ شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

تصور می شود که این نوشیدنی با افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که به عنوان “کلسترول خوب” نیز شناخته می شود، از بیماری قلبی جلوگیری می کند. همچنین، ویتامین B6 (پیریدوکسین) موجود در آن می تواند به کاهش سطح هموسیستئین کمک کند، این ماده شیمیایی  یکی از ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی است.

 

 

مضرات و فواید آبجو برای سلامتی بدن

هزاران سال است که مردم سراسر دنیا آبجو می نوشند و تولید این نوشیدنی قدمت تاریخی طولانی دارد. این ترکیب یکی از نوشیدنی های الکلی محبوب است که از طریق میکس و تخمیر غلات و دانه ها با مخمر، رازک و سایر طعم دهنده ها تهیه می شود. بیشتر انواع این نوشیدنی حاوی ۴-۶٪ الکل هستند اما درصد الکل آبجو می تواند از ۰.۵ تا ۴۰ % الکل داشته باشد.

بهترین مارک آبجو در هر کشوری متفاوت است مثلا آبجو الکل دار بهنوش یا آبجو اسلامی بهنوش یکی از مارک های این نوشیدنی در ایران است. طبع آبجو سرد و تر است و مناسب افرادی است که طبع گرم دارند. بهترین مزه آبجو نیز می تواند بر اساس سلیقه افراد متفاوت باشد.

اگرچه این نوشیدنی اغلب به عنوان فاقد کالری در نظر گرفته می شود اما علاوه بر کالری حاوی برخی از مواد معدنی و ویتامین ها است. این نوشیدنی حاوی مقادیر کمی پتاسیم، کلسیم، تیامین، آهن و روی هستند.

محتوای ویتامین B و مواد معدنی به این دلیل است که این نوشیدنی از غلات و مخمر غلات ساخته می شود. از فواید آبجو الکلی می توان به تامین این ریزمغذی ها اشاره کرد. البته فواید آبجو بدون الکل بسیار بیشتر از فواید آبجو الکل دار است.

اگرچه این نوشیدنی حاوی مقدار کمی ریز مغذی است، اما در مقایسه با غذاهای کامل مانند میوه ها و سبزیجات منبع خوبی نیست. بنابراین برای دستیابی مواد مغذی روزانه باید مقادیر زیادی از آنرا بنوشید که می تواند سلامتی را به خطر بیاندازد.

از خاصیت ها و خواص آبجو برای پوست می توان بهبود وضعیت پوست به دلیل ریزمغذی های موجود در آن اشاره کرد.خواص آبجو برای مو نیز به همین دلیل است زیرا با دارا بودن محتوای بالای ویتامین B برای رشد موها مفید است.

آشنایی با فواید آبجو و طرز تهیه  آبجو بدون الکل در خانه

فواید و خواص آبجو برای سنگ کلیه

برخلاف تصور عمومی مصرف آبجو الکلی و غیرالکلی هیچ تاثیری بر سنگ کلیه ندارد و حتی به دلیل محتوای بالای پورین و دفع آب بیشتر از بدن می تواند منجر به بروز سنگ کلیه شود. فلسفه پشت این تصور احتمالا به دلیل خواص ادرارآوری این نوشیدنی است که می توان با آب و آبمیوه نیز دفع آب از بدن را افزایش داد.

از طرفی امروزه مانند گذشته برای تولید آبجو از جو استفاده نمی شود و این نوشیدنی حاوی ترکیبات دیگری است که حتی می تواند برای کلیه ها مضر باشد.

در رابطه با حکم خوردن آبجو برای سنگ کلیه گفته شده خوردن آبجو حتی درصورتی که موجب مستی نشود حرام است مگر اینکه محرز شود در خوردن آن شفا برای درد است در این صورت به قدر ضرورت و درمان می توان استفاده کرد. اگر برای شما هم سوال پیش آمده که “آبجو حرام یا حلال” اکنون جواب پرسش خود را گرفته اید.

خواص آبجو برای بدنسازان

برای بدنسازان این نوشیدنی مانند سایر نوشیدنی های ورزشی می تواند به ایجاد تعادل الکترولیتی در بدن کمک کند ولی خاصیت دیگری نخواهد داشت. برای کسب مزایای بیشتر بهتر است این افراد مخمر آبجو مصرف کنند که سرشار از ویتامین ها و مینرال های ضروری است. اگر بپرسید که آیا مخمر آبجو حرام است؟ در جواب باید بگوییم خیر زیرا هیچ ماده خمر کننده ای در آن وجود ندارد.

از طرف دیگر نوشیدنی های الکلی با دفع آب بدن می توانند تاثیر منفی بر عضلات داشته باشند و بطور کلی شواهدی در زمینه مفید بودن مصرف این نوشیدنی برای ورزشکاران وجود ندارد.

روش تولید آبجو خانگی

طرز تهیه آبجو در خانه به این شکل است که ابتدا باید دلستر ساده، شکر و مخمر نان تهیه کرد. سپس این مواد را با هم ترکیب کرده و در ظروف تمیز می ریزیم و در آنرا می بندیم و در یک جای گرم مثلا کنار شوفاژ یا بخاری قرار می دهیم.

در ۲۴ ساعت اول طی روند تخمیر بطری ها کف می کنند و محتوای آنها بیرون می ریزد که باید بطریها را تمیز کرد و مجددا درب آنها را محکم بست. طی هفته اول باید مدام به بطری ها سر بزنید و گاز آنها را خارج کنید.

برای اینکار فقط کافی است درب بطری را کمی شل کنید تا گازها خارج شود زیرا نباید هوا وارد بطری شود و دلیل ترش شدن آبجو خانگی همین ورود هوا است. پس از طی این مرحله آبجو خانگی شما طی ۱۰ تا ۲۰ آماده می شود.

پس رسیدن این نوشیدنی درب بطری را بازکرده و یک قاشق شکر به آن اضافه کنید و داخل یخچال بگذارید. نوشیدنی شما نباید بیش از یک هفته در دمای عادی بمانند زیرا ممکن است خراب شوند. پس اکنون به این سوال که “آیا آبجو خراب می شود؟” جواب داده ایم.

آشنایی با فواید آبجو و طرز تهیه  آبجو بدون الکل در خانه

جالب است بدانید:

یکی از فواید و خاصیت آبجو خانگی اطمینان از ترکیباتی است که در تولید آن بکار می رود و اینکه حاوی هیچ نگهداره ای نیست. تولید این نوشیدنی با دلستر به این روش امکان پذیر است و نیازی به استفاده از خود جو نمی باشد و شما می توانید تولید آبجو از دلستر را به راحتی در خانه تجربه کنید. طرز تهیه آبجو با دلستر طعم دار نیز درست به همین شکل است. البته حکم آبجو خانگی نیز مانند حکم کلی برای مصرف آن حرام است.

از مضرات آبجو خانگی دست ساز می توان به مسئله تقلب در تولید این نوشیدنی اشاره کرد که می تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد. بنابراین مضرات آبجو خانگی دست ساز در صورتی گریبان شما را خواهد گرفت که خودتان آنرا تهیه نکرده نباشید. برای در امان بودن از مضرات آبجو دست ساز حتما باید از سلامت طرز تهیه این نوشیدنی مطمئن شوید.

طرز تهیه آبجو با جو

برای تهیه این نوشیدنی به ۱۰۰ گرم جو با پوست که از قبل باید آنرا شستشو و تمیز کرده اید و ۱ لیتر آب نیاز دارید. در این روش باید جو را با آب کمی خیس کرده و سپس بکوبید و در یک پارچه تمیز بریزید تا شیره آن خارج شود سپس روی حرارت قرار دهید .

این مایع را به مدت ۱ ساعت بجوشانید تا پخته شود، سپس بگذارید سرد شود و مصرف نمایید. طرز تهیه آبجو با جو و رازک نیز به همین شکل است ولی برخی برای افزایش تلخی در فرآیند تولید به آن رازک اضافه می کنند.

طرز تهیه آبجو با جو پوست کنده

در این روش ابتدا ۱۰۰ گرم جو را با یک لیتر آب به مدت ۱ ساعت می جوشانیم تا کاملاً حالت پخته و شکفته شوند. مانند روش قبل آنرا با یک پارچه تمیز صاف کرده و در جای خنک نگهداری کنید. در این روش شما آبجو بدون الکل تهیه کرده اید. طرز تهیه آبجو الکل دار با جو پوست کنده را نیز می توانید با جستجو در اینترنت پیدا کنید.

تهیه آبجو با مخمر نان

این روش برای مبتدیان و افرادی که در خانه می خواهند این نوشیدنی را تهیه کنند بسیار مناسب است. برای تهیه این نوشیدنی به ماءالشعیر تلخ، شکر سفید یا قهوه ای، مخمر آبجو یا قرص مخمر آبجو نیاز دارید. برای آماده سازی مخمر می توانید از نصف لیوان آب جوشیده و خنک شده یا همان ماءالشعیر استفاده کنید.

برای شروع کار ابتدا شکر را با نصف لیوان آب (یا ماءالشعیر) در ظرفی ریخته، روی حرارت ملایم قرار می دهیم و بهم میزنیم تا کاملا حل شود سپس آنرا کنار می گذاریم تا خنک شود. حالا مخمر را با دو قاشق غذاخوری شکر در یک لیوان ریخته و با کمی آب یا ماء الشعیر بهم میزنیم تا فعال شود.

این مواد را ماء الشعیرها اضافه می کنیم و در یک ظرف تمیز می ریزیم و درب آنرا می بندیم. از روز سوم هر روز به ظرف سر زده و کف روی آنرا برمی داریم تا ۱۲ روز این عمل طول می کشد. سپس محتویات رویی را به یک ظرف دیگر منتقل می کنیم و در صورت کم مزه بودن به دلخواه به آن شکر اضافه می کنیم و در یخچال می گذاریم.

آشنایی با فواید آبجو و طرز تهیه  آبجو بدون الکل در خانه

عوارض جانبی مصرف آبجو

اگرچه مصرف مقدار کم و متوسط ​​این نوشیدنی دارای مزایای کم بالقوه ای است، مصرف زیاد آن می تواند بسیار مضر باشد. در زیر برخی از اثرات منفی نوشیدن بیش از حد الکل آورده شده است:

افزایش خطر مرگ. مشروبات الکلی سنگین و پرخطر در مقایسه با نوشابه های متوسط ​​و غیر مشروبی، خطر مرگ زودرس را افزایش می دهند.

وابستگی به الکل. مصرف مکرر الکل می تواند منجر به وابستگی و اختلال در مصرف الکل شود.

افزایش خطر افسردگی. تحقیقات حاکی از آن است که مشروبات الکلی سنگین و پرخطر در مقایسه با مشروبات غیر الکلی افراد را در معرض افسردگی قرار می دهند.

بیماری کبد. تحقیقات نشان می دهد نوشیدن بیش از ۳۰ گرم الکل – دو تا سه بطری آبجو ۱۲ اونسی یا ۳۵۵ میلی لیتر آبجو – روزانه می تواند خطر ابتلا به بیماری های کبدی مانند سیروز را افزایش دهد.

افزایش وزن یکی دیگر از عوارض مصرف نوشیدن زیاد الکل است زیرا یک آبجو استاندارد ۱۲ اونسی (۳۵۵ میلی لیتر) حاوی حدود ۱۵۳ کالری است، بنابراین مصرف چندین نوشیدنی در روز می تواند در افزایش وزن نقش داشته باشد.

تحقیقات مصرف هر نوع الکل را با افزایش خطر ابتلا به سرطان، از جمله سرطان های گلو و دهان مرتبط می دانند. دلایل علمی حرام بودن این نوشیدنی از نظر اسلام می تواند همین عوارض منفی باشد.

از ضررها و مضرات آبجو بدون الکل یا همان ماءالشعیر که بسیاری از افراد آنرا ایمن می دانند و بدون محدودیت در وعده های غذایی از آن استفاده می کنند می توان به اضافه وزن ناشی از دریافت کالری بالاتر اشاره کرد. همچنین این نوشیدنی به دلیل داشتن قند و گاز برای سلامتی دندان ها نیز مضر است. گاز موجود در این نوشیدنی به شکل اسید کربنیک است که برای افرادی که مشکلات معده دارند می تواند عوارضی در پی داشته باشد. بنابراین برای حفظ سلامتی در مصرف هر چیزی باید تعادل را حفظ کرد.

آبجو برای چی خوبه

آبجو یک نوشیدنی پرخاصیت است که به وفور در دنیا استفاده می شود. این نوشیدنی برای سلامت کلیه ها، پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، تنظیم قند خون، کاهش وزن، کاهش بیماری های گوارشی و کاهش خطر ابتلا به دیابت مفید است. توجه داشته باشید این منافع مربوط به آبجو بدون الکل یا با درصد پایین الکل است که در حد تعادل مصرف شود.

قیمت آبجو الکل دار

قیمت آبجو الکل دار بر اساس مارک، درصد الکل و نوع بسته بندی آن متفاوت است. بهتر است این نوشیدنی را از مارک های شناخته شده و معتبر خریداری کنید تا دچار عوارض جانبی ناخواسته نشوید.

بهترین زمان مصرف آبجو الکل دار

بهترین زمان مصرف آبجو الکل دار بعد از مصرف غذا است تا جذب الکل آن در معده کمتر شود. اگر با شکم خالی از این نوشیدنی استفاده کنید جذب الکل در بدن افزایش یافته و احتمال آسیب های ناشی از آن افزایش می یابد.

خرید آبجو الکل دار

خرید آبجو الکل دار به صورت حضوری و اینترنتی از برندهای خارجی و ایرانی امکان پذیر است. شما برحسب سلیقه خودتان و تجربه ای که از مصرف یک مارک خاص دارید می توانید این نوشیدنی را خریداری نمایید.

آبجو الکل دار خارجی

آبجو الکل دار خارجی یکی از نوشیدنی هایی است که در دنیا مورد مصرف قرار می گیرد. کیفیت این نوشیدنی نیز بر حسب نوع برند آن متفاوت است. موقع خرید برای حفظ سلامت خود به درصد الکل موجود در آبجو دقت نمایید.

درصد الکل آبجو

درصد الکل انواع آبجو بین ۶ تا ۹ درصد متفاوت است. با اینحال این نوشیدنی بدون الکل نیز تهیه می شود و همه افراد می توانند از آن استفاده نمایند. الکل موجود در نوشیدنی ها باعث آسیب رسیدن به کبد و بسیاری از اندام ها می شود. بنابراین اگر می خواهید از فواید این نوشیدنی بهره مند شوید نوع بدون الکل برای شما بهتر است.

آبجو بدون الکل

همانطور که گفتیم آبجو بدون الکل نیز توسط بسیاری از شرکت ها تولید می شود که در واقع همان ماء الشعیر است. این نوشیدنی با طعم های مختلف در تمام فروشگاه های مواد غذایی در دسترس است.

 آبجو مست میکند

مانند هر نوشیدنی الکلی دیگری آبجو الکل دار مست کننده بوده و در اسلام مصرف آن حرام است. هر چه درصد الکل موجود در این نوشیدنی بالاتر باشد اثر مست کننده بیشتری دارد. علاوه بر این مقدار مصرف آن نیز بر شدت اثر مست کننده این نوشیدنی تاثیرگذار است.

فواید و مضرات آبجو الکل دار

قرن هاست که انسان ها از آبجو لذت می برند، اما تأثیر آن بر سلامت، موضوع بحث های مداوم بوده است. درک اثرات واقعی مصرف آبجو برای سلامتی برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد حفظ سلامتی بسیار مهم است. مصرف متوسط آبجو با چندین فواید سلامتی همراه است. مطالعات نشان داده اند که مصرف متوسط الکل، از جمله آبجو، ممکن است خطر بیماری قلبی و انواع خاصی از سکته را کاهش دهد. نکته کلیدی در اینجا اعتدال است، زیرا مصرف بیش از حد الکل می تواند این فواید بالقوه را نفی کند.

آبجو حاوی مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. بنابراین می تواند به دریافت روزانه ویتامین های B، به ویژه B12 و فولات کمک کند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید این فواید تغذیه ای محدود است و نباید دلیل اصلی مصرف آبجو باشد.

برای اطمینان از سطح سلامت افرادی که مصرف آبجو را انتخاب می کنند، ترویج عادات نوشیدن مسئولانه بسیار مهم است. این امر شامل پرهیز از مصرف زیاد الکل، عدم مصرف الکل و رانندگی و آگاهی از اثرات الکل بر بدن ما می شود. استراتژی های کاهش آسیب، مانند جایگزینی نوشیدنی های الکلی با نوشیدنی های غیر الکلی، هیدراته ماندن و خوردن غذا قبل از نوشیدن نیز می تواند خطرات احتمالی را به حداقل برساند.

در واقع درک فواید و معایب نوشیدن آبجو برای سلامتی مستلزم جدا کردن واقعیت از داستان است. در حالی که مصرف متوسط آبجو ممکن است مزایای بالقوه ای مانند بهبود سلامت قلب و عروق و جذب ریزمغذی های خاص داشته باشد، مهم است که از خطرات مرتبط با نوشیدن بیش از حد، از جمله آسیب کبدی، مشکلات سلامت روان و افزایش وزن آگاه باشید. در نهایت، انتخاب مصرف آبجو باید بر اساس ترجیحات فردی، ملاحظات بهداشتی و درک کامل اثرات بالقوه آن باشد. با آگاه ماندن و اتخاذ عادات نوشیدن مسئولانه، افراد می توانند در حد اعتدال از آبجو لذت ببرند و در عین حال خطرات سلامتی آن را به حداقل برسانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا