Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

مخمر آبجو چیست و چه فواید و عوارضی برای سلامتی دارد؟

مخمر آبجو  (Brewer’s yeast) و قرص مخمر آبجو نوعی مخمر است که به طور معمول در رازک رشد می کند و از آن برای تهیه آبجو استفاده می شود. این ترکیب به عنوان محصول جانبی فرآیند تخمیر در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی موجود است و طعم کمی تلخ دارد.

این ماده حاوی انواع مواد مغذی مهم و طیف وسیعی از مزایای بالقوه برای سلامتی است و به اشکال رشته ای، پودر، قرص، کپسول و محلول تولید می شود.

قیمت پودر مخمر آبجو یا قرص مخمر آبجو بر اساس کیفیت و مارک آن متفاوت است مثلا مخمر آبجو فرانسوی و مخمر آبجو تاپ لوور از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. این ترکیب برای استفاده بیشتر از مزایای آن به شکل مکمل نیز موجود است و مخمر آبجو هلث اید یکی از انواع آنهاست که می توانید آنرا از داروخانه تهیه نمائید . خواص و مضرات قرص مخمر آبجو بسیار مورد بحث است بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

فواید و خواص قرص مخمر آبجو چیست ؟

فواید و عوارض قرص مخمر آبجو بطور گسترده ای تحت بررسی است. از خواص مخمر آبجو می توان به خواص مخمر آبجو برای پوست ، خواص مخمر آبجو برای چاقی ، خواص مخمر آبجو در بدنسازی و خواص قرص مخمر آبجو برای چاقی صورت اشاره کرد.

خواص پودر مخمر آبجو و خواص قرص مخمر آبجو top levure تقریبا مشابه است و می توان از قرص مخمر آبجو برای کودکان نیز استفاده کرد.

تاریخچه و حقایق جالب در رابطه با قرص مخمر آبجو

این ترکیب علاوه بر اینکه مملو از ریزمغذی های مفید برای حفظ سلامتی است  قرن ها است که در تهیه آبجو ، شراب ، نان و غیره استفاده می شود. هنگام تهیه آبجو ، مخمر توسط قندها تجزیه می شود و الکل و دی اکسید کربن تولید می کند.

اگرچه پروفایل تغذیه ای مشابهی دارند اما مخمر آبجو با سایر مخمرها مانند مخمر غذایی متفاوت است. دلیل این امر این است که مخمر غذایی معمولاً روی شکر نیشکر یا چغندرقند کشت می شود در حالی که مخمر آبجو معمولاً روی مالت کشت می شود.

علاوه بر این ، هر دو نوع مخمر غیرفعال هستند ، به این معنی که هیچ کدام نمی توانند مانند مخمر خشک فعال باعث افزایش حجم نان شوند.

امروزه ، استفاده از این ترکیب گسترش یافته است و به عنوان یک داروی طبیعی برای طیف گسترده ای از مشکلات بهداشتی استفاده می شود. این ماده اغلب برای تسکین مشکلات پوستی  در حیوانات خانگی، از بین بردن کک ها ، شیردهی برای مادران و حتی کمک به کسانی دچار مشکلات خواب هستند استفاده می شود.

مواد مغذی قرص مخمر آبجو

این ترکیب به عنوان یک پروبیوتیک طبقه بندی می شود  به این معنی که می تواند به تعادل مناسب مخمر و باکتری در روده کمک کند و سلامت روده را ارتقاء دهد . همچنین غنی از چندین ماده مغذی است که یکی از قابل توجه ترین آنها کروم است ، اما همچنین حاوی موارد زیر است:

این ماده همچنین حاوی ترکیبی به نام بتا گلوکان است که انواع خاصی از قندهای موجود در دیواره های سلولی مخمر و همچنین باکتری ها ، قارچ ها و گیاهان دیگر است. در گزارشی که سال ۲۰۱۷ توسط انستیتوی ملی بهداشت در لهستان منتشر شد ، محققان یک بتا گلوکان خاص به نام زیموسان را به عنوان مسئول برخی از مزایای سلامتی این ترکیب شناسایی کرده اند.

طبق این گزارش ، زیموسان دارای خواص ضد باکتری است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. زیموسان همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و بدن شما را تحریک می کند تا فاکتور نکروز تومور و سیتوکین ها و سایر موادی که در مبارزه با بیماری های مزمن نقش دارند راتولید کند . فواید مصرف قرص مخمر آبجو به این موارد منتهی نمی شود زیرا خواص قرص مخمر آبجو خیلی بیشتر از این موارد است.

فواید قرص مخمر آبجو برای پوست نیز به دلیل دارا بودن طیفی از ریزمغذی های ارزشمند چه به صورت ماسک و چه به صورت خوراکی همواره مورد توجه بوده است. از دیگر فواید قرص مخمر آبجو این است که مخمر آبجو برای چاقی صورت نیز مورد استفاده قرار می گیرد!

مخمر آبجو چیست و چه فواید و عوارضی برای سلامتی دارد؟

خواص و فواید مخمر آبجو چیست ؟

بهبود وضعیت قند خون

گنجاندن چند پیمانه این مخمر در رژیم غذایی می تواند به تعادل سطح قند خون کمک کند. در حقیقت ، تحقیقات خوبی در مورد فواید کاهش قند خون توسط این ماده وجود دارد.

در یک مطالعه ، ۸۴ بزرگسال مبتلا به دیابت به مدت ۱۲ هفته این ترکیب را دریافت کردند مشخص شد این ماده بطور قابل توجهی سطح قند خون را کاهش می دهد و حساسیت به انسولین را نیز بهبود می بخشد.

فواید خوردن قرص مخمر آبجو بر روی قند خون ممکن است به مقدار کروم آن مرتبط  باشد . کروم یک ماده معدنی کمیاب است که اثبات شده است حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و کنترل قند خون را در مبتلایان به دیابت افزایش می دهد.  این ترکیب همچنین حاوی فیبر است که می تواند به کاهش جذب قند خون کمک کرده و سطح قند خون را ثابت نگه دارد.

تقویت سیستم ایمنی

اگر مبتلا به عفونت های تنفسی هستید ممکن است این ترکیب بتواند به شما کمک کند. برخی تحقیقات نشان داده است که این ماده می تواند خاصیت تقویت ایمنی داشته باشد. در یک مطالعه ، مشخص شد که دادن این ترکیب به موش ها باعث کاهش سطح برخی مارکرهای التهابی می شود و به عادی سازی پاسخ ایمنی آنها کمک می کند.

این ماده همچنین سرشار از سلنیوم است ، یک ماده معدنی با قدرت آنتی اکسیدانی قوی که می تواند به تقویت ایمنی بدن کمک کند. در واقع ، فقط دو قاشق غذاخوری از پودر آن می تواند ۹۰ درصد نیاز روزانه شما به سلنیوم را برآورده کند و سیستم ایمنی را تقویت نماید.

افزایش سلامت چشم

این ترکیب غنی از برخی ویتامین ها است که حتی ممکن است بتواند به سلامت چشم شما کمک کند. افزودن این ماده به رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند مثلاً به راحتی نیاز خود به تیامین را برآورده کنید. سطوح پایین تیامین با بیماری چشمی مانند گلوکوم همراه است ، اختلالی که ناشی از آسیب عصب بینایی است و می تواند منجر به تاری دید یا حتی کاهش بینایی شود.

این ماده همچنین می تواند مقدار زیادی ریبوفلاوین ، ویتامین دیگری را که با کاهش خطر مشکلات بینایی مانند قوز قرنیه ، نازک شدن و برآمدگی قرنیه مرتبط است را تأمین کند.

علاوه بر این ، مخمر آبجو حاوی آنتی اکسیدان است ، ترکیباتی که به محافظت در برابر آسیب رادیکال های آزاد مضر کمک می کنند. برخی تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان ها ممکن است در جلوگیری از بیماری چشم و ارتقا سلامت بینایی نیز موثر باشند.

جلوگیری از میگرن

اگر به میگرن مبتلا هستید مطمئناً با درد ناتوان کننده آن آشنایی دارید. این سردردها با علائمی مانند حالت تهوع ، حساسیت به نور و مشکلات بینایی ، ادامه فعالیت های روزمره را دشوار و غیر ممکن می کنند. این ترکیب به دلیل داشتن مقدار زیادی ریبوفلاوین در پیشگیری و درمان میگرن مفید است.

مخمر آبجو چیست و چه فواید و عوارضی برای سلامتی دارد؟

محافظت از سلامت مغز

این ماده دارای چندین ویتامین B مهم از جمله ریبوفلاوین ، تیامین ، نیاسین ، ویتامین B6 و فولات است. این ویتامین ها برای بسیاری از جنبه های سلامتی ضروری و به خصوص برای سلامت مغز بسیار مهم هستند.

به عنوان مثال ، کمبود تیامین با بسیاری از مشکلات از جمله بیماری آلزایمر و همچنین نقص شناختی در ارتباط است. در همین حال ، فولات برای رشد مغز و جلوگیری از نقص لوله عصبی در دوران بارداری بسیار مهم است.

استفاده از این ترکیب به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم ممکن است به سلامت مغز شما کمک کرده و از کمبود برخی از این ویتامین های مهم جلوگیری کند.

درمان اسهال

بسیاری از افراد از این ترکیب به عنوان یک داروی طبیعی برای اسهال استفاده می کنند. در حقیقت ، مطالعات زیادی نشان داده اند که این ماده ممکن است در کاهش خطر اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها موثر باشد. اسهال یک عارضه جانبی رایج در طول مصرف آنتی بیوتیک ها است زیرا این داروها ترکیب فلور روده شما را تغییر می دهند ، این ماده از سویه های مفید باکتریایی تولید می شود که به هضم مناسب و بهبود جذب مواد مغذی کمک می کند.

مخمر آبجو نوعی پروبیوتیک و جزء یک سویه سالم از باکتریهای روده است و می تواند اثرات منفی ناشی از آنتی بیوتیک ها را خنثی کند. این ماده به کاهش اسهال ناشی از آنتی بیوتیک کمک کرد و همچنین در درمان اسهال مرتبط با شرایطی مانند سندرم روده تحریک پذیر و بیماری کرون نیز مفید است.

کمک به هضم غذا

از آنجا که این ترکیب یک پروبیوتیک است و می تواند به بهبود ترکیب فلور روده کمک کند ، ممکن است بتواند سلامت سیستم گوارش را نیز بهبود بخشد. برخی تحقیقات نشان داده است که پروبیوتیک ها ممکن است  به درمان برخی از اختلالات گوارشی کمک کنند.

پروبیوتیک ها همچنین می توانند از التهاب پوشش روده جلوگیری کرده و از چسبندگی عوامل بیماری زای خطرناک به دستگاه گوارش جلوگیری کنند.

جلوگیری از کم خونی

کم خونی نوعی بیماری است که به دلیل کمبود گلبول های قرمز خون سالم ایجاد می شود و می تواند منجر به علائمی مانند خستگی ، ضعف ، شکنندگی ناخن ها و تنگی نفس شود. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد که برخی از آنها به دلیل کمبود ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای تولید گلبول های قرمز مانند آهن و ویتامین B12 ایجاد می شوند.

با این حال ، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی دیگر نیز می تواند به ایجاد کم خونی کمک کند. به عنوان مثال ، ریبوفلاوین می تواند بر متابولیسم و جذب آهن تأثیر بگذارد و برای جلوگیری از کم خونی فقر آهن ضروری است.

تحقیقات نشان می دهد که دریافت کافی ریبوفلاوین ممکن است خطر کم خونی را کاهش دهد.  خوشبختانه ، فقط دو قاشق غذاخوری از این ترکیب می تواند ۹۰ درصد از ریبوفلاوین مورد نیاز روزانه را برای جلوگیری از کم خونی تأمین کند.

مخمر آبجو چیست و چه فواید و عوارضی برای سلامتی دارد؟

نحوه مصرف قرص مخمر آبجو برای چاقی

از آنجاییکه این ترکیب محتوای کالری نسبتا بالایی دارد می توان از مخمر آبجو برای چاقی استفاده کرد هرچند با وجود منابع پرکالری تر و نبودن شواهد کافی در این رابطه مصرف زیاد این ماده به منظور چاقی توصیه نمی شود. در هر صورت برای این منظور می توانید از فواید قرص مخمر آبجو تاپ لوور استفاده کنید که یکی از مارک های خوب این مکمل غذایی است.

فواید مخمر آبجو در بدنسازی نیز به دلیل محتوای بالای ریزمغذی ها و کالری است که می تواند تامین کند. البته در صورت مصرف سایر مکمل های ورزشی ابتدا با پزشک یا مربی خود مشورت کنید.

عوارض قرص مخمر آبجو

این ترکیب ممکن است برخی از عوارض جانبی خفیف مانند گاز و نفخ ایجاد کند. به علاوه ، کسانی که به بیماری کرون مبتلا هستند بهتر است برای جلوگیری از ایجاد عوارض مصرف را محدود کنند.

اگرچه این ماده به طور کلی بی خطر تلقی می شود ، اما ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. از آنجا که این ترکیب ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد ، در صورت استفاده از داروهای ضد دیابت باید از مصرف آن خودداری کنید.

مهار کننده های مونوآمین اکسیداز یا MAOI نوعی دارو است که برای درمان افسردگی استفاده می شود. مخمر آبجو حاوی تیرامین زیادی است که ممکن است با MAOI واکنش دهد و باعث افزایش شدید فشار خون شود که می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

اگر رژیم بدون گلوتن را دنبال می کنید ، توجه داشته باشید که این ترکیبات فاقد گلوتن هستند ولی مانند هر مکمل دیگری همیشه بهتر است قبل از شروع  مصرف با پزشک خود صحبت کنید و با دوز پایین مصرف خود را آغاز نمائید.

طرز تهیه مخمر آبجو

برای تهیه مخمر خمیر تازه جو را با آب سرد می شویند تا زمانی که آب کاملا صاف و زلال شود ، خمیر باقی را فشار می دهند تا آب بطور کامل خارج شود، سپس آن را تحت دمای ۳۰ درجه سانتی گراد خشک می کنند تا پودری به رنگ‌ خاکستری روشن و طعم کمی تلخ به دست بیاید.

 مخمر آبجو از کجا تهیه کنیم و بخریم؟

مخمر آبجو اصل را می توانید از سایت ها و داروخانه ها خریداری کنید. مخمر آبجو قیمت های متفاوتی در بازار دارد مثلا مخمر آبجو عطاری قیمت کمتری از مکمل های دارویی دارد. فروش مخمر آبجو اکنون بسیار گسترده است و به راحتی قابل دسترسی است.

قرص مخمر آبجو برای چیست

مخمر آبجو نوعی قارچ است که به طور رسمی با نام ساکارومایسس سرویزیه شناخته می شود. همراه با سایر گونه های ساکارومایسس، مخمر آبجو برای تهیه ماءالشعیر و پخت برخی نان ها استفاده می شود و همچنین می تواند به عنوان یک مکمل غذایی به شکل غیرفعال استفاده شود. مانند مخمرهای دیگر، مخمر آبجو کربوهیدرات ها را در تماس با آنها تخمیر می کند و کف دی اکسید کربن را تشکیل می دهد که می تواند دانه ها را به آبجو تخمیر کند و باعث پف کردن نان شود.

هنگامی که از مخمر آبجو به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود، می تواند تعدادی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری از جمله ویتامین B را برای بدن فراهم کند. در حالی که این مخمر را می توان برای پخت نان استفاده کرد، اکثر نانواها به طور خاص از مخمر نانوایی استفاده می کنند، کشت شیرین و کمتر تلخ ساکرومایسس.

مخمر موجود زنده ای است که کلونی هایی از سلول های منفرد و ساده را تشکیل می دهد که به عنوان قارچ طبقه بندی می شوند. تا زمانی که شرایط گرم و مرطوب باشد، به آسانی رشد می کند، و در حالی که غذا می خورد، دی اکسید کربن و الکل را به عنوان محصولات جانبی منتشر می کند، فرآیندی که تخمیر نامیده می شود. خواص مخمر هزاران سال پیش به شکل مخمرهای وحشی شناور کشف شد که امروزه نیز برای بسیاری از نان های صنعتی مانند خمیر مایه استفاده می شود. امروزه مخمر برای قوام کشت می شود و به راحتی به صورت خشک شده و آماده فعال شدن برای تهیه نان و آبجو در دسترس است.

مخمر آبجو غیرفعال شده علاوه بر استفاده برای آبجو، به عنوان مکمل غذایی و طعم دهنده نیز استفاده می شود و اغلب با برچسب “مخمر تغذیه ای” در فروشگاه های مواد غذایی یافت می شود. مهم است که مطمئن شوید که نوع غیرفعال مخمر را برای یک مکمل غذایی خریداری می کنید، زیرا مخمر فعال در روده شما شکوفا می شود و به طور بالقوه باعث ایجاد مشکلات سلامتی می شود. برخی از مصرف کنندگان مخمر را صرفاً به دلیل طعم خوب روی غذا می پاشند، اما بسیاری از مردم از جمله گیاهخواران نیز از این مخمر برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل استفاده می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا