Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی کیالک و خواص درمانی آن در طب سنتی

عرق گیاهی کیالک سالهاست در طب سنتی به عنوان داروی گیاهی قدرتمند برای درمان نارسایی قلبی ، مشکلات گوارشی، فشارخون بالا استفاده می شود. علت کاربرد دارویی آن وجود آنتی اکسیدان های فراوان است. کیالک دیواره های عروق خونی را تقویت می کند. برگ ها و شکوفه های این گیاه دارای ترکیبات مفیدی هستند که دیواره های عروق خونی را تقویت می کند و از بدن درمقابل حمله قلبی و بیماری های عروقی محافظت می کند. این گیاه برای بیمارانی که دچار اضطاب و تنش هستند بسیار عالی است

خرید عرق گیاهی کیالک با توجه به خواص بی نظیرش بسیار مورد استقبال قرار گرفته است . به شما پیشنهاد می کنیم که حتماً عرق گیاهی کیالک را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

گیاه شناسی گیاه کیالک

عرق گیاهی کیالک و خواص درمانی آن در طب سنتی
عرق گیاهی کیالک و خواص درمانی آن در طب سنتی

این گیاه با نام انگلیسی Crataegus از خانواده رز یا گل سرخیان است . کیالک در دامنه های کوه ها و مناطق جنگلی آفتابی در سراسر جهان یافت می شود. این گیا هتا ارتفاع ۵ متر رشد می کند . گیاه کیالک یک گیاه تیغ دار با شاخه های انبوه خاداراست. خارهای آن دارای طول ۱ تا ۲ سانتیمتر است. گل های آن به صورت مجتمع به رنگ سفید یا مایل به گلی است. برگ های آن به طول ۲۰ تا ۴۰ میلی متر است  و به صورت لوزی تا تخم مرغی کشیده است. میوه کیالک یا زالزالک گوشتی و بسته به گونه حدود ۳ تا ۵ هسته دارد.

جدول مشخصات 

نام گیاه دارویی زالزالک وحشی یا ولیک
نام انگیسی گیاه دارویی Hawthorn
نام علمی گیاه دارویی Crataegus Oxyacantha L.C
نامهای رایج گیاه دارویی خَفجه، کیالک، سیسته، سرخ ولیک، سیاه ولیک، کمار، مارکه، قراقیله، شال ولیک، قوچاک
خاستگاه گیاه دارویی مناطق معتدل نیمکره شمالی در اروپا، آسیا، آفریقای شمالی و آمریکای شمالی
طبع گیاه دارویی سرد و خشک (سوداوی)
اثرگذاری گیاه دارویی اعصاب و روان, قلب و عروق
خواص گیاه دارویی بازکننده گرفتگی عروق, بهبود خواب (درمان بیخوابی), پیشگیری از سکته قلبی و مغزی, تنظیم فشار خون, کاهش استرس و اضطراب, کاهش چربی و کلسترول, کاهش فشار خون
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی تهوع، خستگی، تب بالا و التهابات پوستی در صورت مصرف بیش از اندازه، منع مصرف دم کرده گل گیاه در زنان باردار و مادران شیرده

عرق گیاهی کیالک

میوه و برگ و گل های کیالک دارای خواص دارویی هستند. میوه کیالک دارای اسانس روغنی، پکتین، تانن ها، ویتامین سی، اسید های آلی و مجموعه ویتامین هایB هستند. پزشکان طب سنتی این میوه را برای درمان میگرن، کم خوابی، درمان ناراحتی های قلبی، تنظیم فشار خون تجویز می کنند.

گل های کیالک که در اوایل فصل گل دهی چیده و خشک می شوند، دارای خواص دارویی هستند. این گل ها دارای گلوکوزید، کریسترین، فلاون و برخی اسانس‌های روغنی می باشد که برای درمان آرترواسکلروز، تسکین بیماری های عصبی و پایین آوردن فشارخون مورد استفاده قرار می گیرد.

طبع عرق گیاهی کیالک

طبع عرق کیالک سرد و خشک است.

روش عرق گیری کیالک

برای عرق گیری باید ابتدا کیالک را در مقداری آب بجوشانید تا شروع به تبخیر کند. سپس برای تهیه عرق، این بخارات از طریق کندانسور یاسیستم خنک کننده به مایع تبدیل شوند. مایع حاصل همان عرق کیالک است که درنتیجه عمل تقطیر ایجاد می شود.

طریقه مصرف عرق گیاهی کیالک

این عرق را یک لیوان قبل و یا یک لیوان بعد غذا مصرف کنید. جهت اثر بخشی بیشتر می توان به طور مساوی با عرق شاه تره مخلوط و میل نمود که کمک به تسریع عملکرد آن می شود.

ارزش تغذیه ای گیاه کیالک

در حقیقت عرقیات گیاهی که به روش تقطیر تهیه می شوند ، به طور معمول خواص دارویی عرقیات بیشتر از دمنوش های گیاهی هستند و غلظت آنها بیشتر است.

جدول ارزش غذایی کیالک حالت طبیعی
تشکیل دهنده اصلی مقدار در۱۰۰ گرم
انرژی (کالری) ۷۷ کیلوکالری
کربوهیدرات ۱۸.۰۰ گرم
پروتئین ۰.۰۰ گرم
چربی ۰.۲۶ گرم
آب ۷۸.۰۰ گرم
فیبر ۲.۱۵ گرم
قند ۰.۰۰ گرم
کلسترول ۰.۰۰ میلی گرم

 

ویتامین های کیالک حالت طبیعی
نام ویتامین مقدار در ۱۰۰ گرم
ویتامین A ۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین D ۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین E ۰.۰۰ میلی گرم
ویتامین K ۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین C ۰.۴۰ میلی گرم
تیامین (B1) ۰.۶۰ میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) ۰.۱۸ میلی گرم
نیاسین (B3) ۰.۴۰ میلی گرم
کولین (B4) ۰.۰۰میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) ۰.۰۰ میلی گرم
ویتامین B6 ۰.۰۰ میلی گرم
فولات (B9) ۰.۰۰میکروگرم
ویتامین B12 ۰.۰۰ میلی گرم

 

مواد معدنی کیالک حالت طبیعی
نام ماده معدنی مقدار در ۱۰۰ گرم
کلسیم ۷۲.۰۰ میلی گرم
آهن ۳.۳۸ میلی گرم
منیزیم ۰.۰۰ میلی گرم
فسفر ۱۷.۰۰ میلی گرم
پتاسیم ۰.۰۰ میلی گرم
سدیم ۰.۰۰ میلی گرم
روی ۰.۰۰ میلی گرم
مس ۰.۰۰ میلی گرم
منگنز ۰.۰۰ میلی گرم
سلنیم ۰.۰۰ میکروگرم

خواص عرق گیاهی کیالک در طب سنتی

عرق گیاهی کیالک و خواص درمانی آن در طب سنتی
عرق گیاهی کیالک و خواص درمانی آن در طب سنتی
  1. تنظیم قند خون و عملکرد انسولین خون
  2. تنظیم فشار خون
  3. تصفیه خون
  4. کاهنده غلظت خون
  5. تقویت کننده قلب
  6. تقویت کننده معده
  7. تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از ضربان شدید
  8. تنظیم وزن و گلوکز خون
  9. کاهش التهاب
  10. مفید برای افراد مبتلا به روماتیسم
  11. مفید برای افراد مبتلا به ورم روده
  12. مفید در درمان سرطان و چاقی
  13. کاهش مشکلات التهابی
  14. ادرار آور
  15. درمان قطره قطره آمدن ادرار
  16. جلوگیری از تصلب شرایین و سخت شدن رگ ها
  17. افزایش کیفیت و ازدیاد شیر مادران شیرده
  18. مفید در کاهش صفرا و افراد صفراوی مزاج
  19. موثر در درمان صدای گوش
  20. موثر در درمان ناراحتی های گوش
  21. مفید در درمان اسهال خونی
  22. درمان اگزما و خارش بدن
  23. مفید در درمان اختلالات عصبی از جمله نگرانی، بی‌خوابی، سرگیجه
  24. درمان بیماری های ارگانیک و فونکشنال قلب

عرق گیاهی کیالک و بیماری‌های قلبی

عرق گیاهی کیالک برای برطرف کردن مشکلات قلبی خفیف بسیار مناسب است. این عرق باعث افزایش انقباض قلبی و ضربان قلب می شود. عرق کیالک باعث افزایش گردش خون و دردهای آنژینی می شود. به درد های ناحیه قفسه سینه، دردهای آنژینی می گویند. علت درد های آنژینی به دلیل عدم دریافت خون مملوء از اکسیژن به وسیله قلب است. مواد شیمیایی مؤثر موجود در این عرق با افزایش جریان خون به قلب، از این درد جلوگیری می کند.

تعدیل فشارخون با عرق گیاهی کیالک

بیماری فشار خون مشکلی است که بیشتر مردم جهان را به خود درگیر کرده است. برای کنترل فشار خون باید تغییراتی را در رژیم غذایی خود بدهید. خوشبختانه در طبیعت گیاهان دارویی فراوانی وجود دارد که به درمان فشار خون کمک می کند. کیالک به عنوان بهترین داروی گیاهی برای تعدیل فشار خون است. این عرق باعث کاهش فشار خون در افراد دیابتی می شود. کیالک یک گیاه ادرار آور است که به کاهش فشار خون کمک می کند. این گیاه منبع خوبی از آنتی اکسیدان محسوب می شود که تاثیر مثبتی رو قلب دارد .

درمان با استرس و بی‌خوابی 

امروزه اختلالات روانپزشکی مانند استرس، اضطراب، افسردگی و بی خوابی بسیار رایج شده است و این اختلالات زندگی افراد را در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار دارده است. از مؤثرترین درمان های اختلالات روانپزشکی استفاده از گیاهان دارویی است. گیاهان دارویی به تنهایی یا به شکل ترکیبی برای درمان بیماری های روانی مورد استفاده قرار می گیرند. عرق گیاهی کیالک برای مشکلات عصبی بسیار کاربرد دارد. این عرق جریان خون را تقویت می کند و عواملی که در برابر جریان خون مقاومت می کنند را کاهش می دهد و به این ترتیب فشار خون می شود. همین عامل باعث کاهش استرس می شود. هم چنین این عرق برای افزایش زمان خواب بسیار سودمند است.

در درمان کلسترول بالا

کلسترول بالا بیماری خطرناکی است و اگر به موقع درمان نشود، موجب گرفتگی عروق و بسیاری از عوارض دیگر شده و سلامت شما را به خطر می اندازد. بیماری کلسترول بالا از آن دسته بیماری هایی است که مصرف گیاهان دارویی می تواند روی آن ها تأثیر مثبت و نتیجه بخش داشته باشد. اگر رژی غذایی مناسب و تحرک کافی داشته باشیم. درمان های گیاهی به راحتی می توانند روی بیماری کلسترول تأثیر گذار باشد و آنرا کنترل کند. عرق گیاهی کیالک می تواند LDL کلسترول یا همان کلسترول بد را در خون کاهش دهد. هم چنین سرکه کیالک بهترین روش کاهش کلسترول و تری‌ گلیسیرید در بدن می‌باشد.

عرق گیاهی کیالک سرشار از آنتی اکسیدان

کیالک غنی از مواد آنتی اکسیدانی قوی مانند پروآنتوسیانیدین‌ها، آنتوسیانیدین‌ها، فلاوونوئیدها و…می باشد. این آنتی اکسیدان ها باعث هدایت بیشتر جریان خون به سمت قلب می شوند و از بیماری های کرونر قلبی پیشگیری می کند و به طور معمول سکته های قلبی در افرادی که به طور منظم عرق گیاهی کیالک را مصرف می کنند، کاهش می یابد.

تناسب اندام با عرق گیاهی کیالک

عرق گیاهی کیالک و خواص درمانی آن در طب سنتی
عرق گیاهی کیالک و خواص درمانی آن در طب سنتی

کیالک دارای خاصیت چربی سوزی است و باعث تسهیل و تسریع چربی سوزی در بدن می شود و کالری مازاد دریافتی بدن را از بین می برد. در نتیجه به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.

خواص عرق گیاهی کیالک بر درمان دیابت

بیماری دیابت بر اثر قطع تولید انسولین و عملکرد نامناسب آن در بدن شکل می گیرد. بیماری دیابت از بیماری های شایع در این زمانه است. بیماری دیابت اگر کنترل نشود اثرات مخربی بر روی سلامت مبتلایان به دیابت می گذارد.عرقیات گیاهی مانند عرق گیاهی کیالک از نظر طب سنتی خواص بی نظیر در کاهش و تنظیم قند خون دارد و این به دلیل وجود مقدار فراوانی از انواع آنتی اکسیدان در آن است.

زمان ماندگاری عرق گیاهی کیالک 

عرقیات گیاهی از تقطیر بخار حاصل از جوشاندن گیاهان بدست می‌آید، عرقیات خالص بی‌رنگ و شفاف هستند. مدت زمان ماندگاری عرق کیالک از تاریخ تولید به مدت ۲ سال می باشد.در زمان مصرف عصاره کیالک به رنگ و طعم آن توجه کنید.

عوارض احتمالی استفاده ازعرق و گیاه کیالک

  • در کتب طب سنتی برای منع مصرف عرق کیالک مورد خاصی بیان نشده است.
  • اگر در مصرف عرق کیالک زیاده روی شود، ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد مانند خواب آلودگی، تهوع، خستگی، لکه های پوستی خفیف، خواب آلودگی، تپش قلب، بیماری روده و معده.
  • مصرف مقادیر زیاد این گیاه به شکل دارو برای خانم‌های باردار و شیرده مناسب نمی‌باشد.
  • اگر مشکلات قلبی دارید و دارو مصرف می‌کنید بدون مشورت با پزشک خود از مقادیر زیاد عرق گیاهی کیالک مصرف نکنید. کیالک می تواند فعالیت داروهای مربوط به نارسایی قلبی، آنژین، آریتمی قلبی و فشارخون بالا، … را محدود کند.

قیمت عرق گیاهی کیالک

عوامل زیادی در شکل گیری قیمت عرقیات گیاهی دخالت دارد. در زیر به چند مواردی که در تعیین قیمت عرق کیالک تأثیر دارد، اشاره شده است.

  • نوع و درجه کیفی محصول : به طور معمول هرچه کیفیت محصول بالا باشد، قیمت آن هم افزایش می یابد.
  • برند تولید کننده محصول : هرچه برند شرکت معتبر تر باشد، روی قیمت محصولاتشان تأثیر می گذارد.
  • مواد اولیه مورد استفاده در تهیه محصولات : هرچه مواد اولیه مرغوب تر باشد، محصول نهایی گران تر می شود.

طریقه مصرف عرق کیالک

شما می توانید عرق گیاهی کیالیک را قبل یا بعد از صرف وعده های غذایی مصرف کنید. این عرق گیاهی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. شما با مصرف مناسب این عرق گیاهی، می توانید از فواید آن بهرمند شوید.

عوارض عرق کیالک

عرقیات گیاهی در صورتی که بیش از حد مصرف شوند، ممکن است برای سلامتی عوارض جانبی را ایجاد کنند. عوارض جانبی مصرف بیش از حد عرق گیاهی کیالک شامل خستگی، واکنش های آلرژیک، مشکلات گوارشی، تپش قلب و تهوع است. در طب سنتی توصیه می شود از مصرف بیش از حد، عرقیات گیاهی اجتناب کنید.

همچنین توصیه می شود زنان باردار و مادران شیرده در این دوران از مصرف عرق کیالک اجتناب کنند. در صورت مصرف داروهای فشار خون، قبل از مصرف عرق کیالک با پزشک خود مشورت کنید. این عرق گیاهی، ممکن است اثرات برخی از داروهای مربوط به مشکلات قلبی را محدود کند.

عرق کیالک برای کبد

امروزه به دلیل تغذیه نامناسب، بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات کبدی مانند کبد چرب هستند. عرق کیالک به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث کاهش میزان چربی خون می شود. همچنین به دلیل داشتن خاصیت ادرار آوری، باعث دفع سموم از بدن می شود. بنابراین مصرف این عرق گیاهی، باعث تقویت عملکرد کبد و بهبود مشکلات کبدی مانند کبد چرب می شود.

زمان مصرف عرق کیالک

بهترین زمان برای استفاده از فواید عرق گیاهی کیالک، مصرف آن قبل از وعده های غذایی است. این عرق گیاهی دارای طبع سرد است. افراد سرد مزاج، هنگام مصرف این عرق گیاهی باید بسیار دقت داشته باشند.

مقدار مصرف عرق کیالک

مقدار مصرف توصیه شده عرق گیاهی کیالک روزانه دو استکان است. مصرف بیش از سه استکان روزانه از این عرق گیاهی توصیه نمی شود و ممکن است برای سلامتی عوارض جانبی در پی داشته باشد.

عرق کیالک برای قلب

یکی از مهمترین خواص عرق کیالک، بهبود مشکلات قلبی است. مصرف این عرق گیاهی، باعث تصفیه خون و کاهش غلظت خون می شود. همچنین عرق گیاهی کیالک به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث گشاد تر شدن رگ های قلبی می شود. بنابراین با مصرف این عرق گیاهی می توانید مشکلات قلبی را بهبود دهید.

همچنین عرق گیاهی کیالک، به دلیل داشتن خاصیت ادرار آوری باعث کاهش فشار خون و تنظیم فشار خون می شود. همچنین این عرق گیاهی ضربان قلب را نیز تنظیم می کند و از بروز تپش قلب جلوگیری می کند.

عرق کیالک برای پوست

این عرق گیاهی حاوی ترکیبات مفید و آنتی اکسیدان های بسیار قوی است. در طب سنتی از عرق کیالک برای حفظ سلامت پوست بسیار استفاده می شود. آنتی اکسیدان های موجود در این عرق گیاهی، با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کنند و از پیری پوست و چین و چروک جلوگیری می کنند. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید مانند ویتامین ها، باعث شادابی و جوان سازی پوست می شود.

خواص عرق کیالک برای جوش

یکی دیگر از خواص عرق کیالک خاصیت ضد التهابی است. این عرق گیاهی علاوه بر این خاصیت دارای ترکیبات بسیار مفیدی است. عرق کیالک برای بهبود مشکلات پوستی بسیار مناسب است. جوش نوعی التهاب پوستی است و شما با مصرف این عرق گیاهی می توانید از بروز این التهابات پوستی جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا