Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم شته چیست و چگونه می توان شته ها را کنترل کرد؟

سم شته راهی برای  کنترل این آفات شایع در باغ ها ، مزارع ، گلخانه ها و حتی پاسیوی خانگی است. به نظر می رسد شته ها به هر باغی راه پیدا می کنند. آنها حشرات کوچک و نرمی هستند که با مکیدن شیره های غنی از مواد مغذی گیاهان تزندگی می کنند. تعداد زیاد آنها می تواند گیاهان را به طور قابل توجهی تضعیف کند  و به گل و میوه آسیب می رسانند. شته ها به سرعت تکثیر می شوند ، بنابراین کنترل آنها قبل از شروع تولید مثل بسیار مهم است. بسیاری از نسل ها می توانند در یک فصل اتفاق بیفتند.

خبر خوب این است که آنها تمایل به حرکت آهسته دارند و کنترل شته ها نسبتاً آسان است. در حال حاضر سموم زیادی برای کنترل شته ها در دسترس است و به راحتی می توان این آفات را با سم شته کنترل کرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد ما را همراهی کنید.

مرفولوژی شته ها

شته ها ریز هستند ( شته های بالغ  زیر ¼ اینچ هستند) و اغلب با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. گونه های مختلف می توانند سفید ، سیاه ، قهوه ای ، خاکستری ، زرد ، سبز روشن یا حتی صورتی به نظر برسند! بعضی از آنها ممکن است دارای پوشش مومی یا پشمی باشند. آنها دارای بدن گلابی شکل با آنتن های بلند هستند. پوره ها شبیه بالغین هستند. اکثر گونه ها دارای دو لوله کوتاه (که به آنها قرنیک گفته می شود)  هستند که از قسمت انتهای بدن بیرون زده اند.

بالغین معمولاً بدون بال هستند اما بیشتر گونه ها وقتی جمعیت زیاد می شود به شکل بالدار در می آیند ، به طوری که وقتی کیفیت منبع تغذیه آسیب می بیند ، حشرات می توانند به گیاهان دیگری بروند ، تولید مثل کنند و کلنی جدید ایجاد کنند. شته ها معمولاً در گروه های بزرگ تغذیه می کنند ، اگرچه ممکن است گاهی اوقات آنها را به صورت منفرد یا در تعداد کم مشاهده کنید.

در حالی که شته ها به طور کلی از گیاهان متنوعی تغذیه می کنند ، گونه های مختلف شته ها می توانند مخصوص گیاهان خاصی باشند. به عنوان مثال ، برخی از گونه ها شامل شته لوبیا ، شته کلم ، شته سیب زمینی ، شته هلو سبز ، شته خربزه و شته سیب پشمی هستند.

سم شته چیست و چگونه می توان شته ها را کنترل کرد؟
سم شته چیست و چگونه می توان شته ها را کنترل کرد؟

آسیب های حاصل از شته چیست؟

پوره ها و بالغین بسته به گونه از شیره گیاهان تغذیه می کنند و به برگها ، ساقه ها ، جوانه ها ، گلها ، میوه ها و یا ریشه ها حمله می کنند. بیشتر شته ها به خصوص گیاهان تازه را دوست دارند. بعضی از آنها مانند شته هلو سبز از گیاهان مختلفی تغذیه می کنند ، برخی دیگر مانند شته سیب قرمز روی یک یا فقط چند میزبان تمرکز می کنند.

برای پیدا کردن آنها به دنبال برگ های بیمار ، پیچیده و آویزان  یا زرد رنگ باشید. قسمت های زیرین برگ ها را حتماً بررسی کنید. شته ها دوست دارند آنجا مخفی شوند.

اگر برگها یا ساقه های گیاه با ماده چسبنده ای پوشانده شده باشند نشان می دهد که شته ها شیره گیاه را نوشیده اند. این “عسلک ها ” ، مایعی شیرین دفعی حشرات هستند که می تواند حشرات دیگری مانند مورچه ها را که مواد را به عنوان غذا جمع می کنند ، جذب کند. وقتی شته ها از درختان تغذیه می کنند ، می توان عسلک آنها را روی اتومبیل ها ، مبلمان فضای باز ، مسیرهای رانندگی و غیره یافت.

عسلک گاهی اوقات می تواند رشد قارچی موسوم به کپک دوده را ترغیب کند و باعث سیاه رنگ شدن شاخه ها و برگ ها شود. گلها یا میوه ها به دلیل تغذیه شته ها ممکن است تحریف شده یا تغییر شکل دهند.

برخی از گونه های شته باعث تشکیل تاول روی ریشه ها یا برگ ها می شوند. شته ها ممکن است ویروس ها را بین گیاهان منتقل کنند و همچنین حشرات دیگری را که طعمه آنها هستند مانند کفشدوزک جذب کنند.

چگونه می توان از شر شته ها خلاص شد؟

قبل از استفاده از سم شته ابتدا سعی کنید روی برگ ها آب سرد بپاشید. گاهی اوقات شته ها با یک انفجار خنک فورا از گیاه دور می شوند. به طور معمول آنها قادر به یافتن راه بازگشت به همان گیاه نیستند. اگر حمله شته ها گسترده است گیاهان را با آرد غبارآلود کنید که باعث یبوست شته ها می شود.

روغن چریش ، صابون های حشره کش و روغن های باغبانی نیز در برابر شته ها موثر هستند. دستورالعمل های کاربردی موجود در بسته بندی را حتماً دنبال کنید.

اغلب می توانید با پاک کردن یا پاشیدن محلول ملایم آب و چند قطره صابون از شر شته خلاص شوید. آب صابون باید به مدت ۲ هفته هر ۲-۳ روز دوباره استفاده شود.

خاک دیاتومه (DE) ماده ای غیر سمی و آلی است که شته ها را از بین می برد. وقتی گیاهان شکوفا هستند از DE استفاده نکنید و برای گرده افشانی نیز مضر است. در نهایت اگر موفق به کنترل آنها نشدید می توانید از سم شته استفاده کنید.

سم شته چیست و چگونه می توان شته ها را کنترل کرد؟
سم شته چیست و چگونه می توان شته ها را کنترل کرد؟

چگونه می توان از آسیب شته ها جلوگیری کرد؟

برای درختان میوه یا سایه دار می توانید روغن باغبانی را برای از بین بردن تخم های شته در زمستان استفاده کنید. حشرات مفید مانند کفشدوزک و زنبورهای انگلی از شته ها تغذیه خواهند کرد. جمعیت های اضافی این حشرات از همان ابتدا به کنترل جمعیت شته ها کمک می کند.

شته ها به ویژه جذب خردل و نسترن می شوند. این گیاهان را در نزدیکی گیاهان با ارزش تر به عنوان دام شته ها بکارید. گیاهان تله خود را مرتباً بررسی کنید تا جمعیت شته ها به سمت گیاهان با ارزش شما پرش نکنند. سیر و پیازچه وقتی در نزدیکی کاهو ، نخود فرنگی و بوته های گل رز کاشته می شوند ، شته ها را دفع می کنند . بنابراین نیاز به استفاده از سم شته را کاهش می دهند.

چگونه شته ها را بدون سم کنترل کنیم؟

ایزوپروپیل الکل (ایزوپروپانول نیز نامیده می شود) بسیار خوب عمل می کند و یافتن آن آسان است ، اما مطمئن باشید که این ماده افزودنی ندارد. به نظر می رسد که اتانول بهترین عملکرد را دارد. الکل ۷۰ درصد  یا ۹۵% موجود در فروشگاه ها قدرت خوبی برای کنترل این آفات دارد. برای ساختن اسپری حشره کش ، قسمت های مساوی الکل ۷۰ درصد و آب را مخلوط کنید (یا در صورت استفاده از الکل ۹۵ درصد ، ۱ قسمت الکل را با ½ ۱  قسمت آب مخلوط کنید.

برای موثرتر شدن آن می توانید به امولسیون صابونی الکل نیز اضافه کنید. به عنوان مثال ، در یک بطری اسپری ، ۵ فنجان آب ، ۲ فنجان الکل و ۱ قاشق غذاخوری صابون مایع را ترکیب کنید.

هنگام استفاده از اسپری الکل یا صابون ، یا ترکیبی از آن  همیشه ابتدا یک ناحیه کوچک را آزمایش کنید و صبح یا عصر که آفتاب نزده آن را استفاده کنید. قبل از استفاده بیشتر ، چند روز گیاه را برای هرگونه آسیبی بررسی کنید. گیاهان ممکن است به الکل و صابون حساس باشند. همچنین ، برخی از صابون ها مواد افزودنی دارند که می تواند به گیاهان آسیب برساند – خالص ترین شکل را انتخاب کنید.

انواع سم شته

سم دیازینون را بسیاری از افراد به عنوان سم شته کش استفاده می کنند ولی نتیجه این سم برای مقابله با شته ها خیلی خوب نیست. زیرا دیازینون یک سم تماسی است و نمی تواند به قسمت هایی از برگ که شته ها مخفی می شوند دسترسی پیدا کند. بنابراین سموم سیستمیک برای کنترل شته ها موفق تر عمل می کنند. سموم سیستمیک مثل کنفیدور ، سم تدخینی پیریمور  و سم افوریا  بهترین سموم شیمیایی هستند که می توانید برای کنترل این آفات مورد استفاده قرار دهید.

سم شته چیست و چگونه می توان شته ها را کنترل کرد؟
سم شته چیست و چگونه می توان شته ها را کنترل کرد؟

نحوه کنترل شته ها بدون استفاده از سم شته

بیشتر شته ها “برهنه” و بدون اسکلت بیرونی سخت هستند ، اما برخی از گونه ها ماده پنبه ای نرم روی بدن دارند. بعضی بال دارند و بعضی ندارند. شته ها دارای قسمت های دهانی سوزن مانند زیر پوست هستند که برای سوراخ کردن و مکیدن شیره گیاهان سازگار است. بیشتر آنها عسلک ترشح می کنند ، ماده ای شیرین و چسبناک که منبع غذایی مورچه ها ، زنبورها و مگس ها است.

برخی از استراتژی ها برای حداقل رساندن آسیب شته ها بدون استفاده از مواد شیمیایی سمی ارائه شده است. از آنجا که انواع مختلفی از شته ها با چرخه های زندگی مختلف وجود دارد مجموعه متنوعی از استراتژی های کنترل شته وجود دارد که در ادامه ذکر شده است.

راهکارهایی برای کنترل شته ها بدون استفاده از سم شته

از طراحی منظره هوشمند استفاده کنید. گیاهان جذب کننده شته که شته ها یا عسلک به آنها آسیب برساند را نکارید و نگهداری نکنید. گیاهان را سالم نگه دارید، گیاهانی که منابع کافی غذایی ، آب و نور دریافت می کنند، می توانند شته ها را راحت تر از گیاهان بیمار و تحت تنش از بین ببرند. از کوددهی بیش از حد گیاهان خودداری کنید. گیاهان جدید و شاداب شته ها را به خود جلب می کند. استفاده از کودهای آهسته رهش یا آلی به شما در جلوگیری از مصرف بیش از حد مواد مغذی در گیاهان کمک می کند.

شته ها را از گیاهانی که از آنها تغذیه می کنند دور  کنید. اسپری شدید آب با شلنگ باغی می تواند شته های روی شاخه ها و جوانه های گل رز ، گیاهان لوبیا ، شاخه های جوان کلم بروکلی و کلم و سایر شاخ و برگ های باغچه را دور کند. شاخ و برگ های آسیب دیده را هرس کنید.

همچنین تله چسبناک شته ها  که در فروشگاه های باغبانی به فروش می رسند ، می توانند شته های را در ماده چسبنده غیر سمی به دام می اندازند.

از شکارچیان شته طبیعی به جای استفاده از سموم دفع آفات وسیع كه باعث از بین رفتن شكارچیان شته مانند كفشدوزك می شود ،  استفاده كنید.

بهترین استراتژی پرورش گیاهانی است که شکارچیان طبیعی را جذب و پرورش می دهند. این گیاهان شامل بومادران ، گندم سیاه وحشی ، شبدر شیرین سفید  ، رازیانه شیرین ، آلیسوم شیرین ، نعناع نیزه ای ، گندم سیاه شکوفه دار ، شبدر سرمه ای و نخود فرنگی هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا