Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

مزایا و عوارض عرق گیاهی کنگر فرنگی برای سلامتی چیست؟

عرق گیاهی کنگر فرنگی دارای طبع گرم و کمی خشک است و این عرق گیاهی خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. کنگر فرنگی یک افزودنی مغذی و خوشمزه برای هر وعده غذایی است، با این حال برگ های این سبزی اغلب نادیده گرفته می شود، با این حال بسیاری از ارزشمند ترین مواد مغذی و ترکیبات گیاهی در این برگ ها ذخیره می شوند. برگ های کنگر فرنگی حاوی تمام فواید کنگر فرنگی به شکل غلیظ است و به همین دلیل به عنوان یک مکمل غذایی به طور فزاینده ای محبوب شده است.

در طب سنتی کنگر فرنگی برای تقویت عملکرد کبد و درمان انواع مشکلات کبدی مانند زردی و هپاتیت نیز استفاده می شود. پزشکان اروپایی از برگ های گیاه کنگر فرنگی، برای تحریک جریان صفرا از کبد و کیسه صفرا، برای مبارزه با علائم بیماری دیابت و درمان بیماری های قلبی استفاده می کنند.

کنگر فرنگی یک غذای همه کاره است و اگرچه برخی آن را سبزی می دانند، اما در واقع از انواع گیاهان خاردار می باشد. برای اهداف دارویی، این گیاه ممکن است در درجه اول به دلیل مزایای مرتبط با تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول و محافظت در برابر بیماری هایی مانند تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته مغزی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این عرق گیاهی ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

کنگر فرنگی چیست؟

کنگرها گیاهان خوراکی هستند که در دسته گیاهان Cynara cardunculus طبقه بندی می شوند و بومی مناطق مدیترانه ای هستند. کنگر فرنگی را می توان در سراسر اروپا، کشورهای خاورمیانه و آمریکا یافت، اما در کشورهای آسیایی کمتر دیده می شود. قسمت خوراکی کنگر فرنگی، جوانه درون سر گل، قبل از شکوفه کامل است. زمانبندی در پرورش آنها بسیار مهم است زیرا هنگامی که گل کاملاً شکوفا شود، سخت و تقریباً غیرقابل خوردن می شوند. همچنین، یکی از قسمت های محبوب و پر خاصیت، “قلب گیاه ” است که پایه ای است که جوانه های دیگر از آن سرچشمه می گیرند. اغلب به عنوان یک غذای لذیذ یا حداقل خوشمزه ترین قسمت گیاه در نظر گرفته می شود و به طور کلی گران تر است.

کنگر فرنگی از دیرباز به دلیل سم زدایی بدن و بهبود سلامت کبد و کمک به مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، یبوست، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و اسهال مشهور می باشد. این گیاه و عرق آن ممکن است علاوه بر کاهش فشار خون، از بین بردن خماری و تحریک ادرار، پتانسیل ضد سرطانی نیز داشته باشند .

ارزش غذایی کنگر فرنگی

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان USDA، گیاه کنگر فرنگی ممکن است چربی اشباع و کلسترول کمی داشته باشد در حالی که منبع غنی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. این گیاه ممکن است حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامینB6 ، B12 ،A ،E ،D و ویتامین K باشند. همچنین ممکن است مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، روی، سدیم، پتاسیم، منگنز، فسفر و روی را در خود جای داده باشد. تمامی این خواص و مواد مغذی به صورت کامل در عرق گیاهی کنگر فرنگی نیز وجود خواهد داشت .

مزایا و عوارض عرق گیاهی کنگر فرنگی برای سلامتی چیست؟
مزایا و عوارض عرق گیاهی کنگر فرنگی برای سلامتی چیست؟

فواید و مزایایی عرق گیاهی کنگر فرنگی برای سلامتی

متابولیسم بدن را افزایش می دهد

منیزیم و منگنز ممکن است از عناصر ضروری برای فرآیندهای متابولیک در بدن باشند و این عناصر به میزان قابل توجهی در عرق گیاهی کنگر فرنگی یافت می شوند. منیزیم بخش مهمی از سنتز پروتئین در سراسر بدن است و همچنین باعث بهینه سازی مصرف کلسیم توسط بدن و تقویت بیشتر استخوان ها در بدن می شود. منگنز کمی بیشتر از منیزیم در بدن کاربرد دارد و بر میزان متابولیسم کلسترول، اسیدهای آمینه و کربوهیدرات ها تأثیر می گذارد .

ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد

عرق گیاهی کنگر فرنگی جنبه های درمانی بسیار زیادی دارد  که ممکن است برای سلامت مغز نیز مفید باشد. این عرق گیاهی به عنوان گشاد کننده عروق باعث می شود تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد و عملکرد شناختی فرد را بالاتر می برد. فسفر، یک ماده معدنی ضروری برای بدن است  که به طور بالقوه در عرق گیاهی کنگر فرنگی یافت می شود. کمبود فسفر با کاهش شدید توانایی های شناختی همراه می باشد بنابراین اگر می خواهید مغز خود را سالم نگه دارید، می توانید از این عرق گیاهی استفاده کنید.

ممکن است پتانسیل ضد سرطان داشته باشد

طبق مطالعه انجام شده توسط سازمان USDA، گیاه کنگر فرنگی ممکن است دارای بالاترین میزان آنتی اکسیدان در بین همه سبزیجات باشد و از بین ۱۰۰۰ نوع گیاه مختلف، از نظر محتوای آنتی اکسیدان در رتبه هفتم قرار گرفته است. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۸ در مجله Lipids in Health and Disease منتشر شد نشان داده است که عرق تهیه شده از برگ و گل های کنگر فرنگی در مهار تکثیر سلول های سرطانی بسیار مفید بوده است. عرق این گیاه می تواند یک ابزار امیدوار کننده در پیشگیری از سرطان ها و همچنین در درمان ها باشد.

ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

کنگر فرنگی ممکن است به دلایل مختلف به عنوان یک افزودنی مفید برای قلب در رژیم غذایی شما در نظر گرفته شود. ممکن است برخی از مواد موجود درعرق این گیاه سطح کلسترول بد (LDL) را در بدن کاهش داده و سطح کلسترول خوب HDL ( یا اسیدهای چرب امگا ۳) را افزایش دهد. کلسترول نوعی چربی است که در عروق سیستم قلبی عروقی جمع می شود، جریان خون را مسدود می کند، فشار خون را افزایش می دهد و می تواند منجر به حملات و سکته های قلبی بالقوه کشنده شود. هر روشی برای کاهش کلسترول بد ارزشمند است  بنابراین استفاده از عرق گیاهی کنگر فرنگی فرصتی برای بهبود سلامت قلب شما خواهد بود.

به کاهش وزن کمک می کند

گیاه کنگر فرنگی و عرق آن سرشار از فیبر می باشد که برای عملکرد های متعدد مناسب بدن بسیار مهم است. فیبر سیستم گوارش را بدون مشکل نگه می دارد و شرایطی مانند یبوست و اسهال را برطرف می کند. این ماده نقش مهمی در کمک به بدن برای سم زدایی از مواد زائد، کلسترول اضافی، قند و سموم دارد. به علاوه فیبر برای تسهیل عملکرد کبد و احساس سیری بعد از غذا نیز مفید می باشد.

مزایا و عوارض عرق گیاهی کنگر فرنگی برای سلامتی چیست؟
مزایا و عوارض عرق گیاهی کنگر فرنگی برای سلامتی چیست؟

به تنظیم فشار خون کمک می کند

گیاه کنگر فرنگی ممکن است منابع غنی از پتاسیم باشد ماده معدنی ضروری که بر اندام های در سراسر بدن تأثیر می گذارد. پتاسیم ممکن است اثرات سدیم اضافی را که باعث افزایش فشار خون می شود را خنثی کند. بنابراین عرق گیاهی کنگر فرنگی ممکن است به عنوان یک عامل گشاد کننده عروق عمل کند و مخصوصاً برای کسانی که از داروهای فشار خون بالا استفاده می کنند برای جلوگیری از اثرات کمبود پتاسیم، بسیار مفید باشد . بیماران دیابتی همچنین برای جلوگیری از عوارض ناشی از فشار خون و بیماری دیابت، می توانند از این عرق گیاهی مصرف کنند. در نهایت، کاهش فشار خون می تواند شانس حملات قلبی و بیماری های عروق کرونر قلب را کاهش دهد.

سلامت کبد را بهبود می بخشد

گیاه کنگر فرنگی قرن ها به عنوان تقویت کننده کبد مورد استفاده قرار گرفته است  اما مکانیسم دقیق تأثیرات آن هرگز به طور کامل شناسایی نشده است. دو آنتی اکسیدان موجود در گیاه کنگر فرنگی و عرق آن  سینارین و سیلی مارین  ممکن است با کاهش سموم و تسهیل در دفع آنها از کبد و بدن  سلامت کلی کبد را بهبود بخشد. برخی مطالعات حتی نشان داده اند که این آنتی اکسیدان ها به طور فعال رشد مجدد و ترمیم سلول های آسیب دیده کبد را افزایش می دهند.

ممکن است به بهبود حرکات روده کمک کند

گیاه کنگر فرنگی و عرق آن منبع غنی از فیبرهای غذایی باشد که یکی از مفیدترین مواد غذایی برای بهبود سلامت و عملکرد دستگاه گوارش است. فیبر به غذای مصرفی شما حجم زیادی می دهد که ممکن است به منظم ماندن روند دفع و کاهش علائم بیماری یبوست بسیار کمک کند.

فیبر می تواند نفخ، گرفتگی عضلات، نفخ بیش از حد و ناراحتی عمومی در معده را کاهش دهد. علاوه بر این  اگر با شل شدن مدفوع یا اسهال مشکل دارید، فیبر می تواند مایع اضافی را جذب کرده و این وضعیت را بهبود ببخشد . فیبر همچنین به عنوان یک تیم پاکسازی کننده برای کلسترول LDL اضافی (کلسترول بد) عمل می کند و در نتیجه شریان های شما را تمیز کرده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را در شما کاهش می دهد.

یکی دیگر از مزایای احتمالی عرق گیاهی کنگر فرنگی، مرتبط با سیستم گوارشی ممکن است تأثیرات آن بر کیسه صفرا باشد. گیاه کنگر فرنگی و عرق آن، ممکن است به تسکین کیسه صفرا ملتهب شده کمک کرده و مشکل شایع انسداد مجرای ادراری را حل می کند و در نتیجه عملکرد طبیعی دفع را برای بدن ممکن می سازد. بنابراین، به نوعی می توان گفت که عرق این گیاه، تولید و ترشح شیره معده و همچنین صفرا را تحریک می کند که به هضم بهتر غذا نیز کمک خواهد کرد .

ممکن است تراکم استخوان را افزایش دهد

عرق گیاهی کنگر فرنگی منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن مانند منیزیم، فسفر و منگنز می باشد. این مواد معدنی ممکن است، به افزایش سلامت و افزایش تراکم استخوانی در بدن بسیار کمک کند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری هایی، همچون پوکی استخوان را کاهش می دهند .

به کنترل دیابت و سندرم متابولیک کمک می کند

میزان بالای فیبر موجود در عرق گیاهی کنگر فرنگی،می تواند به عادی سازی سطح قند خون کمک کرده و از افزایش و کاهش انسولین که منجر به مشکلات جدی برای بیماران دیابتی می شود، جلوگیری کند. فیبر موجود در این عرق گیاهی، اجازه می دهد تا گلوکز به آرامی در خون جذب شود و چون فیبر ماده ای است که قابل هضم است و نیازی به انسولین ندارد، به راحتی از بدن دفع می شود. همچنین ترکیبات موجود در این عرق گیاهی، دارای اثرات ضد التهابی هستند. یک مطالعه روی حیوانات نشان داده است، که عرق گیاهی کنگر فرنگی از اختلالات متابولیک مانند دیس لیپیدمی، استئاتوز کبدی، مقاومت به انسولین و التهاب در بدن جلوگیری می کند.

مزایا و عوارض عرق گیاهی کنگر فرنگی برای سلامتی چیست؟
مزایا و عوارض عرق گیاهی کنگر فرنگی برای سلامتی چیست؟

سلامت و ظاهر پوست را بهبود می بخشد

عدم خوردن غذاهای کافی که حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین C و E و سایر مواد مغذی می باشد، اغلب منجر به تولید کلاژن پایین در بدن و ایجاد سایر بیماری های مربوط به پوست در شخص می شود، که باعث بروز پیری زودرس برای پوست می شود. فواید عرق گیاهی کنگر فرنگی برای پوست، شامل حمایت از سیستم ایمنی بدن و تامین آنتی اکسیدان هایی مورد نیاز بدن می باشد  که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند.

ایمنی بدن تا حد زیادی بر سلامت دیواره های روده و میزان مواد مغذی وارد شده در بدن شما و جذب صحیح آن استوار است  بنابراین سیستم ایمنی بدن شما تا حدی وظیفه، تعیین میزان توانایی بدن در محافظت از پوست شما در برابر عفونت و باکتری های ناسالم را بر عهده دارد. اثرات مثبت این عرق گیاهی بر دستگاه گوارش و کبد، به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما به خوبی تقویت می کند تا به محض آسیب دیدگی، سوختگی و یا تماس با سموم و آلاینده های معمولی، پوست شما را به سرعت بهبود ببخشد.

مصرف عرق گیاهی در بارداری و شیردهی

عرق گیاهی کنگر فرنگی به زنان باردار کمک می کند  تا نوزادی سالم و طبیعی را بدنیا بیاورند. سطوح بالای فولات موجود در این گیاه، می تواند از بروز نقایص لوله عصبی در نوزادان جلوگیری کند. فرآیند بسته شدن لوله های عصبی در شرایط طبیعی نیاز به مقدار مشخصی از فولات دارد تا به درستی ایجاد شود  بنابراین اسید فولیک بخشی ضروری از رژیم غذایی در دوران بارداری می باشد.

هشدارهایی در مورد استفاده از عرق گیاهی برای زنان باردار و شیرده وجود ندارد اما همیشه بهتر است قبل از استفاده از گیاهان دارویی به عنوان یک درمان  با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی عرق گیاهی کنگر فرنگی

اگرچه مزایای این عرق گیاهی فوق العاده به نظر می رسند اما عوارض جانبی تقریباً برای هر ماده غذایی و دارویی ممکن است وجود داشته باشد و انجام تحقیقات در مورد عوارض جانبی بسیار مهم است. عرق گیاهی کنگر فرنگی به عنوان، یک دارویی گیاهی بی خطر در نظر گرفته می شود و در صورت استفاده در دوزهای توصیه شده، هیچ گونه عارضه جانبی جدی برای فرد نخواهد داشت.

برخی از افراد ممکن است به علت داشتن آلرژی به گیاه کنگر فرنگی ، در اثر مصرف این عرق گیاهی دچار مشکلاتی شوند. کسانی که قبلاً بیماری کبدی یا کیسه صفرا داشته اند، نباید از عرق گیاهی کنگر فرنگی استفاده کنند زیرا ممکن است جنبه های منفی خاصی از بیماری آنها را تشدید کند. سرانجام ، این عرق گیاهی می تواند، باعث افزایش ادرار در فرد مصرف کننده شود بنابراین اگر قبلاً از مثانه بیش فعال رنج می برید، این عرق گیاهی می تواند این وضعیت جزئی را حتی بدتر کند.

طریقه مصرف عرق کنگر فرنگی

عرق گیاهی کنگر فرنگی طبعی گرم و خشکی دارد بنابراین برای افراد گرم مزاج مناسب نیست. شما می توانید عرق کنگر فرنگی را به میزان ۲ استکان در روز مصرف کنید. توصیه می شود از مصرف بیش از حد، این عرق گیاهی اجتناب کنید.

خواص عرق کنگر فرنگی

این عرق گیاهی خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. کنگر فرنگی دارای املاح معدنی مفید برای بدن است. این گیاه همچنین حاوی ماده دارویی سینارین است. در طب سنتی از این عرق گیاهی برای بهبود مشکلات صفراوی بسیار استفاده می شود. مهمترین خواص عرق کنگر فرنگی شامل، بهبود مشکلات کبدی، کاهش اوره خون، کاهش کلسترول خون، درمان کبد چرب، تقویت جنسی و پیشگیری و بهبود بیماری دیابت است. این عرق گیاهی طبع گرمی دارد بنابراین در مصرف آن باید همیشه اعتدال را رعایت کنید.

زمان مصرف عرق آرتیشو

بهترین زمان مصرف عرق آرتیشو قبل از صرف وعده های غذایی است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید و فیبر گیاهی باعث کاهش اشتها و لاغری نیز می شود.

طرز تهیه دمنوش کنگر فرنگی

برای تهیه این دمنوش گیاهی، شما می توانید مقداری گیاه کنگر فرنگی را از عطاری های محل تهیه کنید. سپس مقدار ۲ قاشق غذاخوری از این گیاه را درون قوری شیشه ای ریخته و سپس مقداری آب جوش به آن اضافه می کنیم. قوری را بر روی شعله گذاشته و اجازه می دهیم حدود ۱۰ دقیقه به خوبی دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و میل می کنیم. جالب است بدانید این دمنوش گیاهی حاوی ویتامین B12، ویتامین K، ویتامین C، منیزیم، منگنز و پتاسیم است. همچنین باید بدانید مصرف بیش از حد این دمنوش گیاهی عوارض جانبی برای شما در پی خواهد داشت.

فرق کنگر با کنگر فرنگی

کنگر فرنگی با نام های آرتیشو و ارده شاهی نیز شناخته می شود. کنگر فرنگی از گیاهان خانواده کاسنیان است. زیستگاه بومی این گیاه آسیای مرکزی و جنوب اروپا است. مهم ‌ترین قسمت این گیاه، غنچه آن است که سبز رنگ است. کنگرفرنگی به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی، در طب سنتی بسیار توصیه می شود. از این گیاه در تهیه غذا، دمنوش و عرق گیاهی استفاده می شود.

در مقابل کنگر که با نام کنگر صحرایی یا کنگر وحشی نیز شناخته می شود، بیشتر به عنوان یک نوع سبزی خوراکی استفاده می شود. این گیاه دارای نام علمی .Gundelia tournefortii L است. کنگر وحشی بیشتر در کشور ایران در کوه های غرب و جنوب کشور به صورت وحشی رشد می کند. از این گیاه بیشتر برای آشپزی استفاده می شود. برخلاف کنگر فرنگی، ریشه های کنگر صحرایی مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص کنگر فرنگی

کنگر فرنگی به دلیل داشتن فواید بسیار زیاد و داشتن ترکیبات مفید مانند ماده دارویی سینارین به صورت قرص نیز به فروش می رسد. این قرص برای محافظت از سلول های کبدی، کنترل کبد چرب و کاهش کلسترول خون استفاده می شود. این قرص همچنین برای درمان مشکلات صفراوی نیز استفاده می شود. شما می توانید قرص کنگر فرنگی را روزانه سه عدد به همراه غذا مصرف کنید. همچنین باید توجه داشته باشید، ممکن است برخی از افراد به این قرص واکنش آلرژیک نشان دهند. بهتر از قبل از مصرف این قرص با پزشک خود مشورت کنید.

طریقه مصرف کنگر فرنگی

کنگر فرنگی به صورت های مختلفی مصرف می شود. شما می توانید این گیاه را برای آشپزی به صورت بخارپز یا سرخ شده استفاده کنید. همچنین از آن می توانید در سالادهای خود استفاده کنید. از کنگر فرنگی می توانید دمنوش و عرق گیاهی نیز تهیه کنید. جدیدا از این گیاه پرخاصیت قرص نیز ساخته شده است. مصرف این گیاه دارویی فواید بسیار زیادی برای سلامتی به همراه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا