Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

نوشابه انرژی زا هایپ چیست و از فواید و مضرات آن چه می دانید؟

نوشابه انرژی زا هایپ (HYPE Energy Drink) یک نوشیدنی کارآمد است که برای ارائه سریع و قدرتمند انرژی به برتراند گاچوت ، راننده محبوب فرمول ۱ طراحی شده است.

به این ترتیب ، نوشابه انرژی زا هایپ مشارکت زیادی در صنعت مسابقات اتومبیل رانی دارد. با این حال ، در حالی که این نوشیدنی انرژی زا دارای یک بسته بندی شیک و طرح زمینه جالب است ، دارای محتویات منحصر به فرد می باشد.

به طور خلاصه ، یک قوطی ۲۵۰ میلی لیتری Hype Energy دارای ۱۲۰ کیلو کالری انرژی ، ۸۰ میلی گرم کافئین ، ۲۸ گرم قند و مواد دیگری همچون برخی از اسیدهای آمینه و ویتامین B است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این نوشیدنی انرژی زا در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

مواد تشکیل دهنده در نوشابه انرژی زا هایپ

این نوشیدنی در چند طعم مختلف موجود است و می تواند بدون قند یا دارای قند باشد. مواد تشکیل دهنده یک قوطی ۲۵۰ میلی لیتری نوشیدنی انرژی زا هایپ عبارت است از :

  • آب گازدار
  • قند
  • اسید سیتریک اسید E330
  • تائورین (۰.۴)
  • سدیم سیترات E331
  • شربت شکر کارامل
  • طعم دهنده
  • کافئین (۰.۰۳۲)
  • ویتامین ها: نیاسین ، پانتوتنیک اسید ، ریبوفلاوین ، B6 و B12.

حقایق تغذیه ای درباره نوشابه انرژی زا هایپ

در زیر ارزش  تغذیه ای  یک قوطی ۲۵۰ میلی لیتر  Hype Energy آمده است :

  • چربی کل ۰ گرم
  • کل کربوهیدرات ها ۳۰ گرم
  • قندها  ۲۸ گرم
  • پروتئین ۰ گرم
  • سدیم   ۶۵ میلی گرم
  • کالری  ۱۲۰ کیلو کالری
نوشابه انرژی زا هایپ چیست و از فواید و مضرات آن چه می دانید؟
نوشابه انرژی زا هایپ چیست و از فواید و مضرات آن چه می دانید؟

این نوشیدنی همچنین دارای ۵ ویتامین B مختلف می باشد . مقادیر این ویتامین ها در هر ۱۰۰ میلی لیتر عبارتند از :

ویتامین ب ۲  :  ۰.۵۶ میلی گرم  (۴۰٪ RDA)

ویتامین ب ۳ : ۶.۴ میلی گرم (۴۰٪ RDA)

ویتامی ب ۵ :    ۱.۹۸ میلی گرم (۳۳٪ RDA)

ویتامین ب ۶ :   ۰.۵۶ میلی گرم  (۴۰٪ RDA)

ویتامین ب ۱۲ :    ۱.۰۰ میکرو گرم (۴۰٪ RDA)

مقدار کالری موجود در نوشابه انرژی زا هایپ

برای یک نوشیدنی انرژی زا به اندازه ۲۵۰ میلی لیتر ، ۱۲۰ کیلو کالری مقدار نسبتاً متوسطی است. اگر میزان کالری نوشابه انرژی زا هایپ را با نوشابه انرژی زا ردبول مقایسه کنید ، از نظر میزان تقریباً مشابه و یکسان  می باشد ، زیرا یک قوطی نوشابه انرژی زا ردبول تقریباً کالری یکسانی دارد (۱۱۰ کیلو کالری در ۲۵۰ میلی لیتر ).

با توجه به اینکه مصرف کالری روزانه برای زنان ۲۰۰۰ کالری و برای مردان ۲۵۰۰ کالری می باشد. خانم ها و آقایان می توانند از  نوشیدنی انرژی زا هایپ استفاده کنند، اما ممکن است مجبور شوید تغییراتی در میزان کالری روزانه خود ایجاد کنید ، به ویژه اگر رژیم دارید یا ورزش می کنید. شما همچنین باید مصرف این نوشیدنی انرژی زا را تعدیل کنید ، زیرا مصرف بیش از حد این نوشیدنی در نهایت می تواند منجر به ایجاد افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی برای شما می شود.

مقدار کافئین موجود در نوشابه انرژی زا هایپ

در هر قوطی ۲۵۰ میلی لیتری ، این نوشیدنی انرژی زا ۸۰ میلی گرم کافئین وجود دارد . این نوشیدنی با داشتن ۸۰ میلی گرم کافئین ، یک نوشیدنی انرژی زا نسبتاً کافئین دار می باشد که تقریباً قابل مقایسه با یک فنجان قهوه است. از آنجا که محتوای کافئین این نوشیدنی  متوسط ​​است ، نباید مشکلی با این نوشیدنی داشته باشید ، مگر اینکه تحمل کافئین پایینی داشته باشید. با این حال ، در حالی که ممکن است نوشیدنی انرژی زا هایپ کافئین زیادی نداشته باشد ، مهم است که اطمینان حاصل کنید که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

طبق توصیه سازمان FDA ، مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم کافئین برای بزرگسالان ، بلامانع می باشد . بیش از این مقدار ممکن است منجر به ایجاد عوارض جانبی در بدن شود ، این عوارض عبارتند از :

  • بی خوابی
  • اضطراب
  • لرزش
  • بی قراری
  • عدم تمرکز

بنابراین ، اطمینان حاصل کنید که میزان مصرف نوشابه انرژی زا هایپ خود را تعدیل کنید و سعی کنید نوشیدنی های کافئین دار زیادی ننوشید ، تا از مصرف زیاد کافئین جلوگیری کنید.

نوشابه انرژی زا هایپ چیست و از فواید و مضرات آن چه می دانید؟
نوشابه انرژی زا هایپ چیست و از فواید و مضرات آن چه می دانید؟

مقدار قند موجود در نوشابه انرژی زا هایپ

یک قوطی از نوشیدنی انرژی زا هایپ دارای مقادیر بسیار زیادی قند می باشد . یک قوطی ۲۵۰ میلی لیتری از این نوشیدنی دارای ۲۸ گرم قند است که برای یک نوشیدنی مقدار بسیار زیاد است . اگر چه شکر طعم دهنده است و می تواند یک تقویت کننده موقت دوپامین باشد ، اما مصرف زیاد آن عاقلانه نخواهد بود. در مورد نوشیدنی هایپ ، در هر وعده مقدار زیادی شکر وجود دارد که نمی تواند برای سلامتی شما مفید باشد. با توجه به اینکه میزان مجاز قند مصرفی روزانه ، برای زنان ۲۵ گرم و برای مردان ۳۶ گرم است ، نوشیدن بیش از حد این نوشیدنی انرژی زا تأثیرات منفی بسیار زیادی، برای سلامتی شما دارد.

به این ترتیب ، مهم است که از نوشابه انرژی زای هایپ عاقلانه و با اعتدال مناسب استفاده کنید. در غیر این صورت ، ممکن است مشکلات جدی سلامتی را تجربه کنید. برخی از این مشکلات عبارتند از :

اطمینان حاصل کنید که مصرف نوشیدنی انرژی زا هایپ و سایر نوشیدنی های انرژی زا را در حد متعادل حفظ کنید تا بدن سالمی داشته باشید.

مقدار ویتامین های B موجود در نوشابه انرژی زا هایپ

ویتامین های گروه B برای سلامتی و بدن ما بسیار مهم هستند ، زیرا به بدن ما در عملکرد سالم و حفظ سلامتی بسیار کمک می کنند. بیشتر نوشیدنی های انرژی زا دارای ویتامین های B در فرمولاسیون خود هستند و هایپ نیز تفاوتی با آنها ندارد. نوشیدنی انرژی زا هایپ حاوی چند ویتامین B می باشد  که می تواند به بهبود عملکرد ، شناخت و سلامت بدن شما  بسیار کمک کند. در زیر ویتامین های گروه B در این نوشیدنی ، با توضیحی مختصری در مورد عملکرد آنها آمده است :

  • ویتامین B2 : تولید گلبول های قرمز ، تجزیه چربی ها ، پروتئین ها و کربوهیدرات ها
  • ویتامین B3 : تولید انرژی ، تولید و ترمیم DNA
  • ویتامین B5 : گلوکز را از مواد غذایی جذب می کند ، کلسترول را سنتز می کند
  • ویتامین B6 : به سیستم ایمنی بدن و متابولیسم کمک می کند
  • ویتامین B12 :  به عملکرد مغز کمک می کند ، سلامت بافت عصبی را حفظ می کند

آیا نوشابه انرژی زا هایپ برای سلامتی شما مفید است

این نوشیدنی انرژی زا اگر در حد اعتدال مصرف شود ، می تواند تا حدودی مفید باشد . این نوشیدنی با ۸۰ میلی گرم کافئین در هر قوطی ، احتمال واکنش منفی به کافئین در شما بسیار پایین است ، حتی اگر تحمل کافئین پایینی داشته باشید. علاوه بر این بدون هیچ گونه عوارض جانبی ناخواسته ، می تواند به بهبود عملکرد جسمی و روحی ، به دلیل داشتن مقادیر کمی کافئین به شما کمک کند. با این حال ، مقدار قند در این نوشیدنی انرژی زا بسیار زیاد می باشد  که ممکن است با از بین رفتن اثر آن منجر به کاهش قند خون  در شما شود.

در نهایت ، نوشابه انرژی زا هایپ اگر به مقدار متوسط ​​مصرف شود می تواند برای شما مفید باشد. اما توصیه نمی شود که به طور مرتب از این نوشیدنی انرژی زا استفاده کنید. این نوشیدنی ، با کافئین و دیگر ترکیبات افزایش دهنده عملکرد ، بهتر است زمانی مصرف شود که واقعاً به انرژی آن نیاز دارید.

فواید نوشابه انرژی زا هایپ چیست

این نوشیدنی انرژی زا ، می تواند عملکرد شما را قبل از یک جلسه تمرین تا حد زیادی افزایش دهد. شما می توانید این نوشیدنی را هر روز مصرف کنید ، تا زمانی که در حد اعتدال باشد. اما بهتر است از نوشیدنی های انرژی زا به صورت مداوم استفاده نکنید. این نوشیدنی ها به دلیل داشتن قند بسیار زیاد ، درصورت استفاده روزانه و مداوم می توانند برای سلامتی شما بسیار مضر باشند .

اگر قصد دارید هر روز نوشیدنی انرژی زا هایپ  را استفاده کنید ، باید مصرف خود را فقط به یک قوطی محدود کنید. اما اگر می خواهید تمام این قند را حذف کنید ، می توانید از گزینه بدون کالری یا بدون قند آن استفاده کنید. به هیچ جه توصیه نمی شود ، که از نوشابه انرژی زا هایپ یا هر نوشابه انرژی زا دیگری ، هر روز استفاده کنید .

در حالی که این نوشیدنی ها می توانند انرژی شما را افزایش دهند ، مصرف مداوم آن ها باعث بروز مشکلات بسیار زیادی برای سلامتی شما خواهند شد. بنابراین ، بهتر است فقط در مواقعی که واقعاً برای رفع خستگی به تقویت نیاز دارید، از این نوشیدنی های انرژی زا استفاده کنید.

نوشابه انرژی زا هایپ چیست و از فواید و مضرات آن چه می دانید؟
نوشابه انرژی زا هایپ چیست و از فواید و مضرات آن چه می دانید؟

مضرات و عوارض نوشابه انرژی زا هایپ چیست

اگرچه این نوشیدنی بدترین نوشیدنی انرژی زا نیست ، اما سالم ترین آن نیز نیست. نوشیدنی انرژی زا هایپ ترکیبی شیرین از تائورین و کافئین است و دارای ترکیبی عالی از ویتامین ها می باشد. اگرچه این نوشیدنی به طور قطع مزایایی برای بدن دارد ، اما معایبی نیز برای سلامتی خواهد داشت .

این نوشیدنی قند بسیار زیادی در خود دارد و دارای ۲۸ گرم شکر در هر بار مصرف می باشد که استفاده مداوم و بلند مدت آن برای سلامتی شما مفید نخواهد بود . علاوه بر این ، حاوی ۱۲۰ کیلو کالری در هر وعده مصرف می باشد  که اگر به مقدار متعادل آن را مصرف نکنید ، به مرور زمان در بدن شما تجمع می یابد و باعث چاقی و مشکلات دیگر برای سلامتی شما می شود. به طور خلاصه ، در حالی که نوشابه انرژی زا هایپ می تواند انرژی خوبی به بدن شما منتقل کرده و به تمرکز شما کمک کند ، برای سلامتی شما چندان سالم نخواهد بود .

خصوصا مصرف این نوشیدنی برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست زیرا قند و کافئین آن می تواند تاثیرات منفی بر سلامتی داشته باشد. این نوشیدنی انرژی زا در صورت مصرف بیش از حد دارای عوارض بسیار زیادی از جمله ، افزایش وزن ، ابتلا به بیماری دیابت ، بی خوابی و عدم تمرکز خواهد داشت. بنابراین بهتر است از مصرف بیش از حد هرگونه نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید.

قیمت خرید و فروش نوشابه انرژی زا هایپ

نوشیدنی های انرژی زا هایپ از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه می باشد و قیمت هر قوطی آن حدود ۱.۱۰ دلار است ،اما ممکن است این قیمت با توجه به نوع نوشیدنی انرژی زا هایپ در نوسان باشد .

نوشابه انرژی زا هایپ چند طعم دارد

این نوشیدنی انرژی زا دارای  ۷ طعم متفاوت می باشد ، این طعم ها عبارتند از :

  • Hype Energy Twisted
  • Hype Energy Mojito
  • Hype Energy MFP (Zero-Sugar)
  • ( Non-sugared version)  Hype Energy MFP
  • Hype Energy Ice Berry Max
  • (Tropical Punch) Hype Energy Twisted
  • Hype Energy Enlite (Zero-Sugar)

جایگزین های مناسب نوشابه انرژی زا هایپ

در حالی که این نوشیدنی انرژی زا طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد در اینجا چند گزینه دیگر نیز وجود دارد که می تواند جایگزین مناسبی برای این نوشیدنی انرژی زا باشد:

  • Red Bull
  • Monster
  • G Fuel
  • Aspire
  • Game Fuel

آیا هایپ الکل دارد

هایپ حاوی الکل نیست و فقط حاوی ترکیباتی مانند ویتامین های B و کافئین است که در بدن انرژی تولید می کند. تحقیقاتی که مواد تشکیل دهنده نوشیدنی ‌ها مانند کافئین، تورین، کارنیتین و گوارانا را پوشش می ‌دهد، نشان می ‌دهد که این اجزا بر خلاف آنچه بسیاری از مردم تصور می ‌کنند، تأثیری خنثی تا مثبت بر سلامتی دارند. بنابراین، به نظر می رسد نوشیدنی های انرژی زا در صورت مصرف متوسط (کمتر از ۲ عدد در روز) و جدا از سایر مواد بی خطر هستند.

کافئین – یک ترکیب شیمیایی که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند. کافئین در دوزهای کم بی خطر است اما در مقادیر بیشتر ممکن است باعث افزایش فشار خون، سردرد، حالت تهوع، بی خوابی شود. کافئین در دوزهای بیشتر به عنوان یک ادرار آور عمل می کند و ممکن است منجر به کم آبی بدن شود.

شکر – همان چیزی که ساکارز، گلوکز، فروکتوز، شربت ذرت یا شربت ذرت با فروکتوز بالا است. شکر باعث انرژی زایی فوری می شود، اما پس از مدت زمان بسیار کمی باعث کاهش انرژی و هوشیاری می شود.

گوارانا – یک گیاه آمریکای جنوبی است که دانه هایی با محتوای ۴ تا ۵ درصد کافئین تولید می کند، در حالی که یک دانه قهوه دارای محتوای کافئین ۱ تا ۲ درصد است. ایمنی گوارانا در سطوح بالاتر ناشناخته باقی مانده است، اما این سطوح بالا را می توان به راحتی با مصرف نوشیدنی های متعدد به دست آورد.

جینسینگ – عصاره ای است که از ریشه گیاه جینسینگ تهیه می شود. جینسینگ ممکن است قدرت مغز را افزایش دهد، اما از آنجایی که جینسینگ توسط FDA تنظیم نشده است، دشوار است بدانید که چه چیز دیگری ممکن است دریافت کنید.

تورین – یکی از فراوان ترین آمینو اسیدها در مغز است که می تواند به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل کند، یک پیام رسان شیمیایی که به سلول ها اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در اکثر نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا