Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن مورینگا چیست ؟ فوائد و کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

روغن مورینگا از روغن های پرفایده است. این روغن از دانه های میوه درخت مورینگا است . البته  امروزه از تمام قسمت های درخت مورینگا مانند چوب ، بذر، روغن ، برگ به علت خواص بهداشتی ، صنعتی ، غذایی ، دارویی در جهان به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاه مورینگا سرشار از ویتامین C، ویتامین B و اسید های چرب اشباع، از جمله اسید اولئیک و اسید بئنیک است. این روغن دارای مزایایی مانند کاهش استرس اکسیداتیو، تقویت سیستم ایمنی ، کاهش فشار خون ، کاهش قند خون و مبارز با سرطان است.  هم چنین این گیاه علاوه برتأثیری که برروی سلامتی دارد، می تواند یک گزینه مفید برای زیبایی پوست و مو باشد . این روغن سبک و نرم و مغذی بوده و باعث رطوبت پوست شده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. در این مقاله به بررسی خواص روغن مورینگا می‌پردازیم و در پایان، طرز تهیه‌ی  روغن مورینگا را به شما آموزش می‌دهیم. با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

گیاه شناسی مورینگا :

 

روغن مورینگا چیست ؟ فوائد و کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
روغن مورینگا چیست ؟ فوائد و کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

مورینگا از خانواده مورینگاسه (Moringaceae) است . مورینگا یا گز روغن یا گز رخ از گیاهان گلدار جدا گلبرگ است . این درخت دارای برگ های شانه ای که مرکب از برگچه های کوچک و متقابل تشکیل شده است . دارای میوه ای به شکل کپسول دراز می باشد . ازدانه های برخی از گونه های مورینگاه روغن استخراج می شود.

این درخت گرمسیری دربرابر خشکسالی مقاوم است و رشد سریعی دارد و و دارای ۱۴ گونه می باشد. از معروف ترین گونه های آن اولیفرا بومی، بعضی مناطق هندوستان می باشد . این درخت از مفید ترین و مغذی ترین درخت های کره زمین محسوب می شود که حتی آن را به لقب درخت معجزه درجهان می شناسند.

تمام بخش های گیاه مورینگا اولیفرا، هم برگ و هم چوب آن قابل استفاده هستند و می توانند باعث بهبود سلامت شما شوند، زیرا برگ های گرد و کوچک آن، دارای املاح معدنی، ویتامین آ، ویتامین سی، پروتئین، کلیسم، پتاسیم، منیزیم و بتاکاروتن می باشند

خاستگاه درخت مورینگا :

این گیاه بومی هندوستان است و درمناطق گرم و مرطوب مانند عربستان ، هیمالیا ، برمه می روید. درخت مورینگا در استان های جنوبی ایران مانند هرمزگان . سیستان و بلوچستان یافت می شود.

طبع روغن مورینگا :

طبیعت ذاتی گیاه مورینگا گرم و خشک است،

 مهمترین و اصلی‌ترین خواص روغن مورینگا :

  • محافظت و نرم‌کنندگی مو
  • تب بر
  • خواص ضد میکروبی
  • قابلیت استعمال مستقیم بر روی پوست و مو
  • دارای غلظت بالا از اسیدهای چرب غیر اشباع مانند اولئیک اسید
  • جلوگیری از پیری زودرس پوست
  • درمان جوش و سایر بیماری‌های پوستی
  • درمان مشکلات معده
  • کمک به پیشگیری و موثر در درمان سرطان
  • کمک به درمان دیابت و مشکلات قلبی و عروقی
  • کمک به درمان و رفع افسردگی
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • نرم کردن پوست و بهتر شدن ترک پا
  • از بین بردن جوش
  • کمک به خلاص شدن از لکه‌های تیره
  • کمک به درمان آفتاب سوختگی
  • درمان زخمها،بریدگیها و سوختگی‌های پوستی
  • بهبود سلامت چشم
  • محافظت در برابر اختلالات کلیه
  • درمان آسم
  • درمانآنمی و بیماری سلول داسی شکل
  • مقابله با بیماری‎های باکتریایی

خواص روغن مورینگا برای مو :

روغن مو حاوی آنتی اکسیدان زیادی است که مو را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. این روغن به عنوان یک سم زدا و آبرسان قوی عمل می کند و از خشک شدن موج لوگیری می کند و مو را سالم و تمیز نگه می دارد. اسید اولئیک روغن مورینگا باعث رطوبت و استحکام مو می شود .این روغن با داشتن خواص ضد میکروبی ، خشکی و شوره سر را از پوست سر ازبین می برند.

این روغن دارای مقدارزیادی اسید چرب بهینیک که ترکیب رایج نرم کننده مو است ، می باشد. بهینیک اسید در صنایع آرایشی و بهداشتی و مراقبت از مو استفاده می شود. بهینیک اسید دارای خواص نرم کنندگی است که باعث نرمی و حفظ رطوبت مو می شود.این روغن  مانند نرم کننده طبیعی مو عمل می کند و شما می توانید از آن به عنوان نرم کننده مو استفاده کنید . اگر این روغن را به همراه مکمل های غذایی استفاده کنید از عقب رفتن خط رویش مو پیشگیری می کند و حتی باعث تحریک رشد مو در قسمت های بدو مو می شود.

روغن مورینگا چگونه استخراج می شود؟

 

روغن مورینگا چیست ؟ فوائد و کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
روغن مورینگا چیست ؟ فوائد و کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

این روغن از طریق پرس سرد فشرده از دانه های روغنی  مورینگا حاصل می شود.  دانه های روغنی تحت فشار و اصطکاک بالا قرار می گیرند . به این صورت این روغن با رنگ روشن و رایحه ای ضعیف تولید می شود و ارزش غذایی خود را حفظ می کند.

هنگامی که دانه های مورینگا به روش پرس سرد فشرده می شوند، برای اینکه دانه ها از خود روغن تولید کنند ، تحت فشار و اصطکاک بالا قرار می گیرند. حاصل این فرایند تولید روغن مورینگایی به رنگ روشن با رایحه ضعیفی است که ارزش غذایی خود را حفظ می کند.

ازتفاله های باقی مانده از فرایند روغن گیری می توان به عنوان کود آلی و برای تصفیه طبیعی پساب ها استفاده می شود.

خواص روغن مورینگا برای سلامتی پوست :

روغن مورینگا چیست ؟ فوائد و کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

این روغن شامل اسید استئاریک و اسید لینولئیک ، اسید بهینیک، اسید پالمتیک ، اسید اولئیک  است .اسید اولئیک  باعث نرمی ، لطافت و درخشندگی پوست می شود و چین و چروک ها و خطوط ریز پوست را کاهش می دهد.بهینیک اسید  (BEHENIC ACID)موجود در روغن مورینگا خاصیت نرم کنندگی دارد و عملکرد آن مشابه سورفکتانت است. این اسید چرب  از خشکی و اگزمای پوست جلوگیری می کند.اسید سیتریک موجود در روغن مورینگا ،خواص پاک کنندگی به این روغن می دهد. این روغن سموم و مواد آلاینده را از روی پوست پاک می کند .

اسید لینولئیک (امگا ۶)  باعث سریع بهبود زخم ها می شودو از بیماری های پوستی مانند اگزما و درماتیت پیشگیری می کند .این روغن حاوی ویتامین A است . پوست با جذب ویتامین A، آن را به رتینول تبدیل می کند . رتینول باعث تولید سلول های جدید می شود. بدون این ویتامین پوست بیش از حد خشک می شود.

نکات مهم درباره نحوه انتخاب و خرید روغن مورینگا :

هنگام خرید این روغن توجه کنید که اسید بهنیک به نام روغن بن نیز شناخته شده است .برای خرید روغن مورینگا به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • پیش از خرید هر نوع روغن باید به نوع حامل یا ضروری بودن آن توجه کنید. روغن مورینگا از روغن های ضروری است  و باید قبل از استفاده آن ، این روغن رابا روغن حامل مانند روغن زیتون رقیق کرد  . این روغن برای مصرف خوراکی نیست.
  • همه انواع روغن مورینگا برای آشپزی و پخت و پز به کار نمی رود بلکه  فقط بعضی از آن ها که از طریق استخراج با حلال در مقادیر زیاد تهیه می شود صرفاً برای مصارف روغن روان کننده ماشین آلات یا سوخت به کار می رود و نباید از آن ها در آشپزی استفاده نمود.
  • اگر از روغن مورینگا برای مصارف موضعی پوست و مو و یا آشپزی استفاده می کنید ، می توانید از نوع روغن فشرده سرد و ارگانیک که روی برچسب آن این اهداف درج شده است ، استفاده کنید.
  • پیش از خرید به کارخانه تولید کننده روغن های گیاهی دقت کنید که دارای برند معتبری باشند و عملکرد آنها برای تولید محصول شفاف باشد.
  • رنگ روغن مورینگای مرغوب و با کیفیت زرد کم رنگ است و رایحه ای ملایم شبیه به بادام زمینی دارد . برخی از افراد سود جو در روغن هایی که به اسم روغن مورینگا عرضه می شود مقدار خیلی کمی مورینگا استفاده شده است یا اینکه محصول به طور کلی فاقد مورینگا می باشد.

نحوه استفاده از روغن مورینگا برای مو :

اگر از این روغن در زمینه سلامتی و زیبایی پوست و مو استفاده می کنید . می توانید این روغن بی نظیر را از مراکز خرید معتبر خریداری کنید و یا اینکه آن را  در منزل تهیه کنید.

روغن مورینگا برای مو

مواد لازم :

  • روغن حامل مانند روغن بادام یا روغن زیتون ۲ فنجان
  • روغن مورینگا: ۵ تا ۱۰ قطره
  • روغن ضروری مفید مانند روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس: ۵ تا ۱۰ قطره

طرز تهیه :

روغن هایی که در بالا ذکر شده است را در یک ظرف شیشه ای ریخته و به خوبی مخلوط می کنید . ترکیب نهایی را به کف سر بمالید  و سر خود رابپوشانید و اجازه دهید یک شب به این صورت بماند و صبح روز بعد آن را بشویید.

نکته : این روغن در صورتی که گرم شود از خود بوی خوبی آزاد می کند که برای برخی افراد خوشایند است. در صورت تمایل می توانید قبل از استفاده برای چند ثانیه آن را گرم کنید.

روغن مورینگا برای پوست

طرز تهیه :

تهیه این روغن نیز به شیوه روش قبل است . برای ایجاد تنوع در این روغن می توانید انواع دیگری ازر وغن های حامل و ضروری را امتحان کنید. این روغن را می توانید روی پوست صورت و بدن خود استفاده کنید.

نگهداری روغن مورینگا:

ماندگاری این روغن حدود یک سال است . برا ی جلوگیری از خراب شدن این روغن باید آن را در جای تاریک و خنک نگهداری کنید.

عوارض روغن مورینگا و موارد منع مصرف آن :

قبل از استفاده ازاین روغن ، مقداری از آن را روی  نواحی از پوست خود که در معرض دید نیست امتحان کنید و در صورت بروز قرمزی و حساسیت ، از مصرف آن خودداری کنید.عوارض احتمالی این ترکیب شامل خارش، تحریک ، قرمزی و التهاب پوست است . جهت پیشگیری از عوارض این روغن باید ، قبل از استفاده با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.روغن گیاهی مورینگا نباید در دسترس کودکان قرار بگیرد.

 

همچنین بخوانید :

فوائد روغن تخم کدو و خواص و کاربرد آن برای سلامتی بدن

از خواص و فواید روغن سیاه دانه پرکاربرد چه می دانیم ؟

خواص روغن شاهدانه  برای سلامتی و زیبایی و درمان بیماری

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا