Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سیمان نسوز چیست و چه تفاوتی با سیمان معمولی دارد؟

سیمان نسوز یا سیمان دیرگداز سیمانی است که مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و آتش دارد و از ترکیب تخصصی آزبست و سیمان معمولی تهیه شده است. این نوع سیمان در صنعت راه و ساختمان ، صنایع ریخته گری و بسیاری از صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل خواص مطلوب و قابلیت استفاده در شرایط مختلف  طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

سیمان نسوز ساختمانی اولین بار حدود صد سال پیش توسط یک مهندس اتریشی به نام لودویگ هاچ پردازش شد و توانست جایگزین بسیاری از قالب های قدیمی این نوع مصالح ساختمانی پرمصرف در پروژه های عمرانی و غیر مدنی شود. هدف اصلی از طراحی و ساخت سیمان نسوز ، افزایش مقاومت سازه در برابر حرارت ، افزایش دما و شعله است و یکی از عوامل تقویت ایمنی ساختمان و سازه است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

اجزای اصلی سیمان نسوز

مهمترین و اصلی ترین اجزای این نوع سیمان ساختمانی عبارتند از:

خواص شیمیایی سیمان نسوز

آلومینا-سیلیکات در این نوع سیمان ساختمانی ، در ترکیب با مولکول های آب ، هیدرات آلومینات-کلسیم ایجاد می کند و مقاومت،  سخت شدن و چسبندگی سیمان به سایر مواد را افزایش می دهد. افزایش مقدار ترکیبات آزبست یکی دیگر از عوامل افزایش قدرت چسبندگی و تنظیم سرعت سخت شدن این نوع سیمان است. رنگ این سیمان در مقایسه با سایر سیمان های ساختمانی از نسبتاً روشن و در محدوده خاکستری تیره تا قهوه ای خواهد بود.

سیمان نسوز چیست و چه تفاوتی با سیمان معمولی دارد؟
سیمان نسوز چیست و چه تفاوتی با سیمان معمولی دارد؟

انواع مختلف سیمان نسوز

 سیمان فوندو

یکی از پرکاربردترین انواع سیمان های نسوز ساختمانی ، نوع فوندو با قابلیت انقباض سریع تر از سایر سیمان های معمولی در عملیات عمرانی و ساختمانی است. این نوع سیمان به دلیل مقاومت و استحکام بالا در برابر آب در پوشش لوله های فاضلاب شهری و کانال های بزرگ آب استفاده می شود و همچنین دارای مقاومت و قابلیت عدم تغییر شکل در برابر ترکیبات خورنده اسیدی است.

سیمان کم آهن

یکی از دلایل اصلی محبوبیت و استفاده از این ترکیب ساختمان ، قابلیت استفاده از آن در کلیه روش های نصب ، قالب گیری و ساخت سازه های عمرانی و ساختمانی است. مقاومت در برابر مونوکسید کربن (CO) و اسید سولفوریک بیوژنیک یکی از ویژگی های این نوع سیمان ها به عنوان یکی از اجزای اصلی سازه ها و پروژه های مکانیکی-عمرانی است.

کاربرد انواع سیمان نسوز

  • احداث کانال های فاضلاب کوچک و بزرگ
  • احداث کانال های سیلاب
  • ساخت کف و دیوارهای ضد آتش
  • به عنوان یکی از ترکیبات اولیه در ساخت سنگ های مصنوعی ساختمان
  • خطوط برق قوی
  • ساخت پایه های بتنی برای سازه های مهندسی عمران
  • محصولات پتروشیمی و پلیمری
  • تعمیر ، ساخت و تعمیر مسیرهای جاده ای
  • پوشش مخازن و صنایع ذخیره مواد شیمیایی و اسیدی

خواص سیمان نسوز

  • این نوع سیمان ساختمانی از مقاومت سخت شدن بالایی برخوردار است.
  • سیمان ساختمانی نسوز از مقاومت و استحکام بالایی در برابر حرارت و شوک های حرارتی برخوردار است.
  • مقاومت بالا در برابر ضربه ، اصطکاک ، خوردگی ، تغییرات آب و هوایی ، اسیدها ، مواد شیمیایی و سولفات ها از جمله خواص اصلی و بسیار مهم  این سیمان ها می باشد.
سیمان نسوز چیست و چه تفاوتی با سیمان معمولی دارد؟
سیمان نسوز چیست و چه تفاوتی با سیمان معمولی دارد؟

مراحل ساخت انواع سیمان های نسوز ساختمانی

در اولین مرحله تولید و فرآوری این سیمان  حجم و مقدار مساوی (بسته به ابعاد کوره و میزان سیمان تولید شده) سنگ آهک و بوکسیت ترکیب شده و مقدار مشخصی آهن و سیلیس به آن اضافه می شود. مخلوط مورد نظر همه مواد را در مواد اولیه مخلوط کرده و برای مدت مشخصی در کوره قرار دهید.

در مرحله دوم تولید این سیمان مواد مذاب از کوره خارج شده و پس از صاف شدن در یک سینی بزرگ اجازه داده می شود تا مواد سرد شوند.

در مرحله سوم ، ترکیب خنک شده از سینی جمع آوری شده و با استفاده از دستگاه های مخصوص خرد می شود. پودر حاصل از این فرآیند سیمان پرآلومین نام دارد و به عنوان محصول نهایی بسته بندی و به بازار عرضه می شود.

مزایای کاربردی سیمان نسوز

از این سیمان برای محکم کردن آجرها و ایجاد ساختار مورد نظر استفاده می شود. در مقایسه با ملات معمولی ، ویژگی ترمودینامیکی این سیمان بهبود یافته است و آن را به عنوان یک مصالح یا چسب عالی برای آجر نسوز تبدیل می کند. در حقیقت ، این سیمان محبوبیت زیادی پیدا کرده است و تاریخ ثابت کرده است که در واقع ایمن تر و موثرتر از ملات سنتی است. به همین دلیل بناها با استفاده از  سیمان نسوز ساختمان های ایمن تری می سازند.

نصب این سیمان سریع تر انجام می شود ، با کدهای استاندارد کارآمدتر مطابقت دارد و آماده سازی آن آسان تر از ملات معمولی است. شما حتی می توانید یک سیمان نسوز پیش مخلوط  را برای استفاده در کارهای خانگی معمولی تهیه کنید. اگر قصد دارید سازه ای بسازید که در معرض دمای بالا قرار گیرد استفاده از سیمان و آجر نسوز یک روش عالی برای رسیدن به این هدف است.

از طرف دیگر ، آجر و ملات معمولی هیچ مقاومت ذاتی در برابر درجه حرارت بالا ندارند و اگر در معرض دمای بالای ۱۲۰۰ درجه فارنهایت قرار گیرند به سرعت تجزیه  و خراب می شوند و در نهایت خرد می شوند. در حالی که آتش سوزی باعث نمی شود دیوارهای شما بلافاصله خراب شوند  طول عمر تخمینی آنها واقعی نیست. آجر و ملات معمولی در نهایت تحت دماهای بالا خراب می شوند بنابراین استفاده از آنها ایمن نیست.

چگونه سیمان نسوز را مخلوط کنیم؟

  • مقدار دقیق آب را محاسبه ، اندازه گیری و یا وزن کنید.
  • هرگز آب را مستقیماً از شیلنگ آب اضافه نکنید.
  • برای مدت معینی مخلوط شود.
  • در مخلوط کن پارو یا با دست به شدت قاطی کنید.
  • تا قوام مطابق با کاربرد مورد نظر مخلوط شود.
سیمان نسوز چیست و چه تفاوتی با سیمان معمولی دارد؟
سیمان نسوز چیست و چه تفاوتی با سیمان معمولی دارد؟

تفاوت سیمان نسوز با ملات نسوز چیست؟

بزرگترین تفاوت سیمان و ملات نسوز  این است که از ملات نسوز برای آجرهای نسوز (مخلوط با آب یا مایعات دیگر) استفاده می شود. ملات نسوز هیدرولیکی ترکیبی است که از سیمان و سنگدانه های خاص مهندسی شده است و به ملات ویژگی های حرارتی و دمایی  منحصر به فردی برای استفاده در دمای بالا مانند دودکش ها ، کوره ها ، کباب پزها و کوره های پیتزا می دهد.

شرایط نگهداری سیمان های نسوز

بسته بندی انواع این سیمان ها متناسب با خصوصیات فیزیکی و خواص شیمیایی این محصول انجام می شود و برای جلوگیری از واکنش سیمان با رطوبت محیط ، از کیسه های چند لایه و محکم برای بسته بندی این محصول ساختمانی استفاده می شود. کیسه های ۲۵ و ۱۰۰ کیلویی انواع بسته بندی این سیمان در بازار جهانی است.

توصیه می شود مخلوط آماده شده را در محل خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید و به منظور افزایش ماندگاری سیمان ، حفظ طبیعت شیمیایی و دوام بالای محصول ، آن را با فاصله مناسب از سطح زمین نگه دارید.

قیمت خرید و فروش سیمان نسوز

یکی از رایج ترین و متداول ترین سوالات در مورد سفارش و خرید انواع سیمان نسوز ، قیمت این محصول در بسته بندی های مختلف است. قیمت کل سیمان هر شش ماه یکبار توسط وزارت صنعت تعیین می شود و بسته به نوسان نرخ ارز در اختیار توزیع کنندگان قرار می گیرد. میزان آلومینا و سایر ترکیبات موجود در سیمان ، هیدراتاسیون ، مقاومت در برابر حرارت و آتش ، مارک سازنده ، مدت زمان جمع شدن سیمان و نوع بسته بندی مهمترین پارامترها در تعیین قیمت سیمان نسوز است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا