Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

خواص پودر گوشت و قیمت خرید و فروش آن

پودر گوشت ، محصولی است که از قسمت های بی استفاده حیوانات خون گرم همچون قلب ، کبد ، ریه ها ، معده و قسمت های دیگر بدون استخوان بوسیله حرارت دادن ، خشک و آسیاب کردن آن قسمت ها بدست می آید. پودر گوشت باید عاری از قسمت هایی همچون سم ، شاخ ، دستگاه گوارش و پر حیوان باشد.

مواد مصرفی برای تهیه پودر گوشت ، موادی هستند که به هیچ عنوان برای مصرف خوراکی انسان ها مورد استفاده قرار نمی گیرند . این پودر برای تغذیه دام ها و طیور استفاده می گردد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

پودر گوشت چیست؟

این پودر بیشتر از اندام حیواناتی همچون گاو ، گوسفند و مرغ بدست می آید . پودر گوشت در زمانی که حرارت داده می شود ، نه تنها رطوبت آن گرفته می شود بلکه می توان گفت همه آلودگی های آن نیز از بین خواهد رفت. یکی از دلایلی که از این پودر برای خوراک دام و طیور استفاده می شود ، خوش خوراک بودن آن است و اینکه جذب مواد مغذی این پودر در بدن حیوانات سریع تر صورت می گیرد.

اگر چربی این محصول بیشتر باشد ، میزان انرژی آن نیز به همان نسبت بالاتر خواهد رفت و اگر برعکس این قضیه باشد ؛ انرژی این پودر نیز کمتر خواهد شد.

از پودرهای گوشت می توان برای انتقال تمام خواص طعم گوشت استفاده کرد ، در حالی که هزینه و محدودیت های جابجایی بسیار کمتری در مقایسه با محصولات گوشتی تازه خواهد داشت. این پودرها آسیاب شده و خشک می شوند یا عصاره هایی هستند که خشک شده اند. در نهایت روشی کاملا طبیعی برای افزودن طعم گوشت به محصولات نهایی شما خواهند بود. اگر پودر گوشت خالص باشد قیمت بسیار بالاتری به نسبت پودر خون و پودر استخوان دارد.

ارزش غذایی پودر گوشت

  • چربی موجود در این پودر در حدود ۱۰-۱۵ درصد می باشد.
  • رطوبت موجود در این پودر در حدود ۵ درصد می باشد.
  • پروتئین موجود در این محصول در حدود ۵۰- ۵۵ درصد می باشد.
  • کلسیم تقریبی در این پودر حدود ۴-۶ درصد می باشد.
  • خاکستر موجود نیز در حدود ۳۳-۳۵ درصد تخمین زده شده است.
خواص پودر گوشت و قیمت خرید و فروش آن
خواص پودر گوشت و قیمت خرید و فروش آن

ویژگی های پودر گوشت

  • حاوی مواد معدنی بسیار زیاد
  • منبع غنی از کلسیم
  • سرشار از فسفر
  • انرژی درون این پودر بسیار زیاد می باشد.
  • حاوی پتاسیم ، منگنز ، سدیم و منیزیم
  • حاوی ویتامین های A، E ، B12،  B ، کولین ، ریبوفلاوین ، نیکوتین آمید و اسید آمینه
  • میزان پروتئین خام در این محصول را در حدود ۵۵ درصد تخمین زده اند .

فواید پودر گوشت :

  • بدون احشاء و محصولات جانبی
  • طعم های غنی و اصیل
  • بدون افزودنی اضافی
  • بدون دکستروز یا نمک اضافه شده
  • این پودرها به راحتی با سایر مواد مخلوط می شوند
  • پایه های طبیعی برای طعم های بهتر
  • عمر مفید حداقل ۲ سال از تاریخ تولید می باشد.
  • گزینه های ارگانیک قابل دسترس

انواع پودر گوشت

  • اسپری پودرهای خشک شده
  • پودرهای ارگانیک
  •  تعدادی از محصولات مرغ ، گوشت گاو و گوساله نیز در نسخه ارگانیک قابل دسترس است.
  • گرانول های ریز خشک شده با هوا

موارد مصرفی پودر گوشت :

از این پودر برای تغذیه دام و طیور به تنهایی استفاده نمی شود و حتما باید مقداری آرد یا پودر ماهی نیز به این محصولات افزوده و باهم ادغام شوند و در نهایت برای تغذیه حیوانات استفاده گردد. اگر به تنهایی این پودر مصرف شود ، ممکن است برای متعادل کردن اسیدهای آمینه مشکلاتی را بوجود بیاورد. در کشور های دیگر از پودر های گوشت استفاده های دیگری ، همچون تولید برق ، برای تولید سوخت های فسیلی و ….. می شود. همچنین می توان از این پودر برای تغذیه حیوانات خانگی ، از جمله سگ و گربه نیز استفاده کرد. حتی می توان گفت پودر گوشت به عنوان کود برای کشاورزی نیز کاربرد دارد.

طول مدت نگهداری پودر گوشت :

در این محصول پروتئین وجود دارد که حاوی ترکیبی به نام نیتروژن است و این نیتروژن با گذشت زمان آزاد می گردد و باعث می شود که پروتئین موجود از بین برود. بهترین زمان برای مصرف این پودر ، مدت زمان کوتاهی پس از تولید می باشد. اگر از زمان تولید این محصول مدت زیادی بگذرد ، ازت نیز در پودر گوشت آزاد می شود و باعث می شود که خیلی زود این پودر فاسد گردد.

بعلاوه چربی هایی که در این محصول هستند ، اگر در مجاورت هوا قرار گیرند اکسید می شوند و پودر فاسد می گردد. اما اگر قصد دارید ماندگاری این محصول بالاتر رود ، باید در زمان تولید به آن  آنتی اکسیدان اضافه شود ، این ماده باعث می شود که محصول تا یکسال سالم بماند و ماندگاری آن بالا برود .

خواص پودر گوشت و قیمت خرید و فروش آن
خواص پودر گوشت و قیمت خرید و فروش آن

طبقه بندی پودر گوشت :

۱- نوع اول :

این گونه دارای پروتئین بالاتری می باشند و برای تغذیه دام ها مصرف می شوند. نکته مهم برای این نوع از پودر گوشت ، این است که قیمت این محصول به نسبت سویا پایین تر و از نظر محتوای پروتئین و اسیدهای آمینه بالاتر می باشد. افرادی که از این محصول برای خوراک دام هایشان استفاده کرده اند ، این موارد را تایید کرده اند.

۲- نوع دوم :

چربی این نوع ۱۰-۱۳ درصد می باشد و می توان گفت که این میزان چربی بسیار کم است. این محصول بیشتر برای خوراک طیور مورد استفاده قرار می گیرد و از همه مهمتر اینکه این محصول را می توان به مدت ۶ ماه در مرغداری ها و سالن های بلدرچین و ……. نگهداری کرد. این محصول به راحتی با سایر خوراک های طیور ادغام و مورد استفاده قرار می گیرد.

۳- نوع سوم :

از سوپ گوشت و ماهی و شیرابه بدست می آید و این محصول بیشتر برای آبزیان مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ارزش غذایی زیادی برای آبزیان می باشد. این محصول خوش خوراک است و بوی ملایمی دارد. این محصول از پروتئین های غلیظ دستگاه تریکانتر بوجود می آید .

دلیل محدودیت مصرف پودر گوشت چیست؟

میزان فسفر در این پودر بالا می باشد و اگر بیش از اندازه به دام ها و طیور داده شود ، تنظیم و به تعادل رساندن  فسفر می تواند بسیار سخت باشد. این محصول  در برخی از کشورها قیمت بالایی دارد و تهیه آن برای خوراک دام ها و طیور به صرفه نمی باشد. از طرفی دیگر دام ها نیز تمایل آنچنانی به مصرف آن نشان نمی دهند.

جیره خوراکی که بیشتر برای پرندگان در نظر گرفته می شود ، دانه ذرت است و در دانه ذرت اسید آمینه تریپتوفان کم می باشد ، همچنین پودر گوشت نیز عاری از اسید آمینه تریپتوفان است در نتیجه به پرندگان نباید بیش از اندازه دانه ذرت و از این محصول داده شود ، زیرا مصرف بیش از اندازه باعث کمبود اسید آمینه تریپتوفان در آنها می گردد.

احتمال آلودگی این پودر بسیار بالا است . آلودگی می تواند شامل وجود باکتری سالمونلا در این پودر باشد و این باکتری باعث آلودگی کل گله می گردد. بنابراین در زمان خرید و حتی قبل از مصرف باید این محصول را بررسی و مورد ارزیابی قرار دهید.

قیمت خرید و فروش پودر گوشت:

برای تهیه و خرید پودر درجه یک ، حتما باید تمام آنالیزهای آن را در نظر بگیرید ، زیرا برای تهیه انواع پودر های گوشت های  مواد بکار رفته نیز متفاوت می باشد و آنالیزهای هرکدام نیز متغیر می باشند.  گزینه های دهیدراته (کم آب شده)  آسیاب شده و خشک شده به صورت اسپری نیز موجود است. این پودرها عمدتا در کیسه های ۵۰ کیلویی و به صورت سردوزی شده چند لایه ای ، بسته بندی می گردند و کاملا بهداشتی می باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا