Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با شرایط کاشت، نگهداری و تکثیر گیاه انار زینتی

گیاه انار زینتی درختچه بسیار زیبا است که برای نگهداری در آپارتمان بسیار ایده آل است. شما ممکن است درختان انار را به خاطر میوه های خوشمزه آنها دوست داشته باشید و بشناسید. گیاه انار زینتی در اصل بونسای درخت انار می باشد که برای تزیین و زیبای منازل پرورش و رشد داده می شود. انار زینتی با نام علمی Punica granatum nana  که به گلنار نیز معروف است شناخته می شود. درخت انار بومی خاورمیانه و مناطق جنوب شرقی آسیا می باشد و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای مختلف در سراسر جهان نیز یافت می شود.

این گیاه در بین پرورش دهندگان بونسای به دلیل زیبایی برگ های پهن و پوست چشم نواز و همچنین ظاهر باستانی و مخروطی ریشه ها و تنه آنها محبوبیت زیادی دارند. درخت انار در اصل بومی ایران ، ارمنستان و شمال هند می باشد ، اما در آسیا و کشورهای مدیترانه ای نیز گسترش داده شده است. گیاه انار به محیطی با دمای گرم نیاز دارد و در مقابل سرما بسیار آسیب پذیر می باشد.

اگر به پرورش گیاه انار زینتی به عنوان درخت بونسای میوه فکر می کنید ، انتخاب فوق العاده ای انجام داده اید. در این مقاله  نکاتی وجود دارد که به شما در شروع کار کمک خواهد کرد ، بنابراین در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک با ما همراه ما باشید.

تاریخچه پرورش درخت و بونسای انار

در صورت نگهداری مناسب از گیاه انار زینتی ، این گیاهان می توانند چند صد سال عمر کنند. این گیاهان برای میوه های خوشمزه و همچنین به عنوان درختان زینتی پرورش داده می شوند . آب انار و شربت انار در نوشیدنی ها و کوکتل ها بسیار محبوب می باشند  و در برخی کشورها از دانه های انار به عنوان ادویه یا برای اهداف پزشکی نیز استفاده می شود.

یکی از محبوب ترین گونه های بونسای کشت شده در جهان ، گیاه انار زینتی می باشد به انار در اساطیر و تاریخ باستان ، به ویژه در سرودهای هومری اشاره شده است و بسیاری از فرهنگ ها به دلیل زیبایی آن ارزش زیادی برای این گیاه قائل هستند.

نام علمی  Punica از فنیقی ها آمده است ، که در گسترش پرورش این گیاه تا حدودی به دلایل مذهبی فعال بودند. شهر باستانی گرانادا در اسپانیا در دوره مورها آن را به نام انار تغییر نام داد. انار درختی میوه آور و نیمه برگریز است و دارای برگ های براق ، باریک و مستطیل شکل هستند. درخت انار معمولاً در تابستان گل می دهد و گل های آن به رنگ قرمز روشن می باشد.

آشنایی با شرایط کاشت، نگهداری و تکثیر گیاه انار زینتی
آشنایی با شرایط کاشت، نگهداری و تکثیر گیاه انار زینتی

بونسای چیست ؟

بونسای تکثیر اشکال طبیعی درختان به شکل مینیاتور می باشد. این شکل هنری از کشورهای ژاپن و چین سرچشمه گرفته است که قرن ها در این کشورها این هنر تمرین می شده است. بونسای در گلدان رشد می کند و از نظر مراقبت و نگهداری کاملاً به شما وابسته است. با مراقبت مناسب ، بونسای شما سالیان سال سالم ، زیبا و مینیاتوری باقی خواهد ماند.

از آنجایی که بونسای شما یک درخت مینیاتوری زنده است ، با گذشت سالها زیبایی آن نیز افزایش می یابد. دستورالعمل های زیر فقط اصول اولیه هستند  بنابراین ، توصیه می کنیم یکی از بسیاری از کتاب های موجود در این زمینه نگهداری و آموزش هنر پرورش بونسای را از مراکز معتبر خریداری کنید.

نحوه مراقبت و نگهداری از گیاه انار زینتی :

نور و دمای مناسب برای گیاه انار زینتی :

این گیاه زیبا را می توان در تمام طول سال در داخل خانه پرورش داد ، اما اگر خوش شانس باشید و از آب و هوای مدیترانه ای که در آن زندگی می کنید لذت ببرید ، می توانید با خیال راحت این درختان را در خارج از منزل نیز پرورش دهید. این گیاهان مکان های گرم و آفتابی را ترجیح می دهند ، اما ممکن است در طول دوره خواب در زمستان به کمی سایه نیز نیاز داشته باشند.

دمای ایده آل برای انار زینتی بالای ۴۱ درجه فارنهایت خواهد بود. در حالی که این گیاه به طرز شگفت انگیزی مقاوم است و می تواند دماهای سردتر را نیز تحمل کند ، اما پیشنهاد می شود از بروز تغییرات دمای برای این گیاه جلوگیری کنید ، زیرا این تغییرات دمای ممکن است باعث توقف رشد یا از بین رفتن دائمی گیاه شما شود.

آبیاری گیاه انار زینتی :

این گیاه را باید مرتبا آبیاری کنید ، تا خاک آن مرطوب بماند ، اما نباید بیش از حد آن را آبیاری کنید به طوری که در آب غرق شود. همچنین می توانید آبیاری را در ماه های زمستان کاهش دهید. برای بهتر آبیاری کردن گیاه انار در فصل زمستان می توانید از غبار پاشی نیز استفاده کنید

میزان رطوبت مورد نیاز گیاه انار زینتی :

گردش عالی هوا برای گیاه انار بسیار حیاتی می باشد. اگر گردش کافی هوا را برای این گیاه فراهم نکنید ، مهم نیست که چقدر با دقت آبیاری را انجام می دهید ، زیرا رطوبت موجود در محیط می تواند باعث ایجاد قارچ و کپک بر روی گیاه شود . در صورت مشاهده کپک بدون در نظر گرفتن میزان پیشرفت ، می توانید از قارچ کش ها برای جلوگیری از پخش شدن بیشتر این آفات در گیاه خود استفاده کنید .

آشنایی با شرایط کاشت، نگهداری و تکثیر گیاه انار زینتی
آشنایی با شرایط کاشت، نگهداری و تکثیر گیاه انار زینتی

کوددهی مناسب برای گیاه انار زینتی :

یک هفته در میان پس از ظهور رشد جدید در فصل بهار ، باید گیاه خود را تغذیه کنید . برای این کار می توانید از کود مایع استفاده کنید که مخصوص درختان بونسای طراحی شده است ، یا می توانید از غذای گیاهی همه منظوره استفاده کنید. فقط باید توجه داشته باشید که باید کود را به صورت نصف قدرت رقیق کنید. در اواسط فصل بهار ، ممکن است بخواهید یک تغذیه اضافی را نیز دنبال کنید. اما در طی سه ماه فصل خواب گیاه ، به هیچ عنوان کوددهی را انجام ندهید ، زیرا باعث سوزاندن ریشه گیاه خواهید شد .

روش تعویض گلدان گیاه انار زینتی :

یکی از ویژگی های منحصر به فرد درختان زینتی یا بونسای این است که  این گیاهان هنگامی که ریشه های آنها تحت فشار می باشد بهتر رشد و شکوفا می شوند. به همین شما فقط باید برای گیاه خود هر سه تا چهار سال یکبار تعویض گلدان را انجام دهید. در اوایل فصل بهار قبل از جوانه زدن می توانید این کار را انجام دهید . همچنین می توانید ریشه ها را نیز به طور قابل توجهی هرس کنید . از مخلوط خاک با زهکشی مناسب برای گلدان جدید استفاده کنید. گیاه انار خاک کمی اسیدی یا خنثی با pH بیش از ۷ را دوست دارد.

روش هرس کردن گیاه انار زینتی :

هرس کردن را می توانید در هنگام خواب زمستانی ، زمانی که گیاه هیچ برگی ندارد انجام دهید. همچنین در طول فصل رشد  می توانید شاخه های جدید را زمانی کوتاه کنید که به طول تقریبی ۴-۶ اینچ (۱۰-۱۵ سانتی متر) برسند. اگر می خواهید گلهای این گیاه رشد کنند ، قبل از گلدهی شاخه ها را کوتاه نکنید ، زیرا جوانه های گل در نوک شاخه ها رشد می کنند.

همچنین اجازه ندهید میوه های زیادی بر روی گیاه شما رشد کنند ، زیرا باعث ضعیف شدن گیاه شما خواهند شد . سیم کشی را  نیز می توان به بهترین وجه زمانی انجام دهید که برگ روی درختچه شما نباشد. شاخه های قدیمی کاملا سفت و شکننده هستند ، اما شاخه های جوان انعطاف پذیر هستند و به راحتی شکل می گیرند.

آشنایی با شرایط کاشت، نگهداری و تکثیر گیاه انار زینتی
آشنایی با شرایط کاشت، نگهداری و تکثیر گیاه انار زینتی

شرایط تکثیر گیاه انار زینتی :

انار زینتی به راحتی از طریق کاشت دانه ها تکثیر می شود . برای انجام این کار  دانه ها را بشویید و سپس پوشش خمیری دانه ها را با مالیدن آنها به یک حوله کاغذی بردارید و سپس بگذارید چند روز خشک شوند. بذرهای خشک شده را در خاک اولیه بذر بکارید و برای افزایش رطوبت با پلاستیک روی آن را بپوشانید.

خاک را مرطوب نگه دارید تا بذرها جوانه بزنند. سپس می توانید گیاه را به مکان مورد نظر و مناسب منتقل کنید و شرایط مناسب نگهداری را برای انار زینتی تامین کنید. همچنین می توانید این گیاه را از طریق روش هایی همچون تقسیم و قلمه زدن نیز تکثیر کنید ، اما مسلماً این روش ها بسیار سخت می باشد و بنابراین کمتر رایج است.

آفات و بیماری های گیاه انار زینتی :

شایع ترین آفاتی که گیاه انار زینتی را هدف قرار می دهند مگس سفید ، کرم پروانه انار و شته ها می باشد. مگس های سفید مخصوصاً بر روی درختچه های موجود در منازل رشد می کنند ، اما می توان با آب پاشیدن این آفات را از بین برد و آنها را کنترل کرد. آنها معمولاً در زیر برگ ها یافت می شوند ، همچنین می توان با تهویه مناسب از بروز این آفات جلوگیری کرد.

به طور معمول ، گیاه انار قوی است و به سختی مورد حمله آفات و بیماری ها قرار می گیرند. شما می توانید برای دفع این آفات از یک آفت کش خاص استفاده کنید و شرایط رشد درخت خود را بهبود ببخشید. پوسیدگی ریشه ها در این گیاه ، زمانی رخ می دهد که به گیاه بیش از حد آب داده شود . آبیاری مکرر با آب آهکی نیز می تواند باعث ایجاد کلروز و نابودی گیاه انار شود.

گیاه انار زینتی را از کجا بخریم ؟

شما می توانید این گیاه را تقریباً از هر نوع مغازه ای که پرورش دهنده گیاهان بونسای است ، خریداری کنید. گیاهی را انتخاب کنید که متوسط ​​تا بزرگ باشد تا میوه های بزرگتری تولید کند. هنگام خرید گیاه ، مطمئن شوید که یک تنه ضخیم را انتخاب کنید تا زمانی که آن را در محیط منزل برای پرورش و نگهداری قرار می دهید از بین نرود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا