Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص ، مضرات و طرز تهیه دمنوش گیاهی خارمریم

دمنوش گیاهی خارمریم مدتهاست که در طب سنتی برای کمک به زمینه های مختلف سلامتی از جمله مشکلات کبدی و دیابت نوع ۲ مورد استفاده قرار می گیرد. دمنوش گیاهی خارمریم راهی بی خطر و ارگانیک برای سم زدایی بدن و بهبود سلامت شما ارائه می دهد.

این دمنوش برای حفظ سلامتی کبد و درمان هپاتیت مفید است و ممکن است به کاهش عوارض دیابت کمک کند. شما می توانید خارمریم را در کیسه های آماده خریداری کنید یا از دانه ها خرد کرده آن یک نوشیدنی خوشمزه برای خودتان تهیه کنید. علاوه بر این ، اکثر مردم خارمریم را بدون هیچ گونه عوارض جانبی به خوبی تحمل می کنند. با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا نگاه دقیق تری به این گیاه معجزه آسا داشته باشیم.

گیاه خارمریم چیست؟

این گیاه که به عنوان خار اسکاتلندی ، خارمریم ، سیلیمارین مدیترانه ای ، مارتیغال و از نظر علمی به عنوان Silybum marianum  نیز شناخته می شود ، گاهی اوقات به عنوان یک علف هرز مهاجم در نظر گرفته می شود. این گیاه برای مصارف زیادی از جمله تهیه یک نوشیدنی سالم و مکمل های گیاهی کشت می شود.

خارمریم گیاهی از خانواده Asteraceae است و بومی کشورهای مدیترانه تا آسیا است و دارای گل های قرمز تا بنفش است. از دانه های آن برای عصاره گیری استفاده می شود که حاوی سیلیمارین و اسیدهای چرب مانند لینولئیک اسید است.

به گفته مرکز ملی طب مکمل و جایگزین ، استفاده های سنتی از دمنوش خارمریم شامل اختلالات کبدی مانند سیروز و هپاتیت مزمن و همچنین اختلالات کیسه صفرا است. سایر بیماری هایی که به طور سنتی با این گیاه درمان می شوند شامل سطوح بالای کلسترول ، دیابت نوع ۲ ، مسمومیت با قارچ ، سیروز و برخی از انواع سرطان است. خارمریم برای محافظت از کلیه ها ، درمان اختلالات التهابی روده ، پسوریازیس و ضعف سیستم ایمنی بدن نیز استفاده می شود.

تحقیقات مدرن در مورد گیاه خارمریم

به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند ، بیشتر تحقیقات انجام شده روی خارمریم نتایج متفاوتی داشته است – به ویژه ، تحقیقات بر روی کبد متمرکز شده است. عیب اصلی این است که بسیاری از مطالعات بسیار کوچک بوده یا به درستی طراحی نشده اند که مفید واقع شوند. مطالعات روی حیوانات مزایای بالقوه ای برای مسمومیت با قارچ و پیشگیری از سرطان به دلیل عملکرد یک یا چند فلاونوئید یافته است ، اما تحقیقات محدود است. عصاره خارمریم ممکن است برای حساسیت های فصلی و همچنین سوزش سر دل در ترکیب با گیاهان دیگر نیز موثر باشد.

خواص ، مضرات و طرز تهیه دمنوش گیاهی خارمریم
خواص ، مضرات و طرز تهیه دمنوش گیاهی خارمریم

فواید درمانی دمنوش گیاهی خارمریم

این گیاه دارویی قدیمی در حال حاضر به طور گسترده ای در سراسر جهان رشد می کند. ممکن است بارها از کنار آن عبور کرده باشید و متوجه محتویات تقویت کننده این گل کوچک بنفش نشوید. سیلیمارین موجود در خارمریم  چیزی است که آن را بسیار خاص می کند. سیلیمارین یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب است. این ترکیب برای بهبود آسیب کبدی ناشی از سموم مانند الکل ، استامینوفن یا تولوئن یا سایر داروها فوق العاده است. علاوه بر این ، خارمریم خواص زیر را دارد:

  • توانایی تنظیم قند خون
  • فعالیت ضد سرطان
  • عمل هیپوکلسترولمی
  • توانایی ترمیم کبد
  • خواص ضد ویروسی
  • توانایی های ضد التهابی
  • عمل ضد فیبروتیک
  • توانایی مهار کردن سموم
  • عمل محافظت از مغز

خواص دمنوش گیاهی خارمریم برای سلامتی

اعتقاد بر این است که دمنوش خارمریم برای درمان بیماری های کبدی مفید است و برخی می گویند که حتی پیشرفت سرطان را نیز کند می کند. همچنین گفته می شود که چای خارمریم حاوی پرولاکتین است و به دلیل داشتن خواص ضد التهابی می تواند از آن برای درمان تورم استفاده کند. در اینجا مزایای سلامتی این دمنوش را با جزئیات بیشتر ذکر می کنیم. لطفاً به خاطر داشته باشید که دمنوش خارمریم برای حل مشکلات جدی سلامتی در نظر گرفته نشده است و فقط باید برای حمایت به جای درمان استفاده شود. اگر شرایط خاصی دارید ، همیشه به دنبال درمان پزشکی باشید.

کمک به سلامت کبد

دمنوش خارمریم  و به طور کلی خود این گیاه معمولاً برای کمک به درمان مشکلات کبدی استفاده می شود. چندین مطالعه در طول این سالها نشان داده است که خارمریم باعث بهبود آسیب کبدی ناشی از رژیم غذایی در موش ها می شود. با این حال ، مطالعات دقیق تری در مورد بیماری کبد و خواص دمنوش خار مریم برای اثبات قطعی این مورد نیاز است. اما این نظریه وجود دارد که سیلیمارین ، ماده فعال موجود در خار مریم به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند که می تواند اثر سم زدایی داشته و به پیشگیری از بیماری های کبدی کمک کند.

کاهش کلسترول

در یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داده شد که خارمریم ممکن است به پایین نگه داشتن سطح کلسترول کمک کند. در این مطالعه مشخص شد که میزان کلسترول در افرادی که هنگام درمان دیابت از خارمریم استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند ، کمتر بود. یکی از عوارض جانبی خوشایند مصرف خارمریم این است که در صورت ترکیب با یک رژیم غذایی سالم  باعث کاهش وزن باشد.

خواص ، مضرات و طرز تهیه دمنوش گیاهی خارمریم
خواص ، مضرات و طرز تهیه دمنوش گیاهی خارمریم

تقویت سیستم ایمنی

مطالعات همچنین نشان داده است که خارمریم  می تواند پاسخ ایمنی را تقویت کرده و در مبارزه با عفونت ها نقش داشته باشد. در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که دمنوش خارمریم باعث بهبود پاسخ کلی ایمنی در موش می شود. در حالی که مطالعات انسانی در این رابطه مورد نیاز است ولی این نظریه در حال حاضر وجود دارد.

بهبود عملکرد شناختی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسید که خارمریم به افزایش مقاومت در برابر استرس اکسیداتیو  که با بیماری آلزایمر ارتباط دارد ، کمک می کند. به این ترتیب ، خارمریم ممکن است به بهبود شناخت و درمان شرایط دژنراتیو که بر ذهن تأثیر می گذارد، کمک کند. برای تأیید تأثیر خارمریم بر عملکرد شناختی تحقیقات بیشتری در مورد انسان لازم است.

کمک به درمان دیابت

مطالعات روی موش ها نشان داده است که عصاره خارمریم ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند که برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است. با این حال ، مطالعات بیشتری برای تأیید نتایج مشابه در مورد نوشیدن دمنوش خارمریم در انسان مورد نیاز است. خارمریم علاوه بر کمک به قند خون ، ممکن است به کاهش وزن و کنترل دیابت نیز کمک کند.

پیشگیری از سرطان

دمنوش خارمریم ممکن است به محافظت از بدن در برابر سرطان کمک کند. تحقیقات سرطان انگلستان برخی از یافته های مطالعات اولیه بر روی خارمریم و سرطان را اینگونه خلاصه می کند: ترکیبات موجود در گیاه ممکن است به برخی از داروهای شیمی درمانی در عملکرد بهتر سلول های سرطانی تخمدان و پستان کمک کند. همچنین ممکن است مستقیماً سلول های سرطانی پروستات ، سینه و دهانه رحم را از بین ببرد و ممکن است رشد سلول های سرطانی پروستات را کندتر کند. مطالعات دیگر بر روی سرطان در حیوانات نشان می دهد که این گیاه ممکن است تومورها را مهار کرده و رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد.

افزایش تولید شیر

دمنوش خارمریم ممکن است تولید شیر را افزایش دهد. این مورد برای مادران جدیدی است که به دنبال گالاکتوژن ها یا غذاهایی هستند که تولید شیر را در زنان شیرده افزایش می دهند، مفید است. خارمریم ممکن است به عنوان تقویت کننده شیر مادر مانند شنبلیله عمل کند.

مانند دیگر فواید خارمریم این مورد نیاز به تحقیقات بیشتری دارد ، اما یک مطالعه نشان داد که مادرانی که سیلیمارین مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند شیر آنها تا ۶۴ درصد افزایش یافته است. البته ، مانند هر مکمل دیگری که در دوران شیردهی مصرف می کنید ، پیش از مصرف این گیاه دارویی با پزشک خودتان مشورت کنید و مطمئن شوید که از رژیم غذایی سالمی استفاده می کنید که با نیازهای تولید شیر مطابقت داشته باشد.

خواص ، مضرات و طرز تهیه دمنوش گیاهی خارمریم
خواص ، مضرات و طرز تهیه دمنوش گیاهی خارمریم

کمک به بهبود پوست

دمنوش گیاهی خارمریم ممکن است باعث بهبود پوست شود. تا کنون ، آزمایش خارمریم به عنوان درمانی برای بیماری های پوستی فقط روی موش ها و سلول های انسانی در آزمایشگاه انجام شده است ، اما اثرات احتمالی خارمریم بر روی پوست می تواند به افرادی که دارای آکنه هستند نیز کمک کند. به نظر می رسد خارمریم دارای اثرات ضد التهابی و ضد پیری است که ممکن است ظاهر جوان تری به پوست بدهد.

طعم دمنوش خارمریم چگونه است؟

اگرچه ممکن است طعم دمنوش خارمریم کمی تلخ باشد اما می توانید شکر یا قندهای مصنوعی یا عسل را به نوشیدنی خود اضافه کنید تا طعم آن شیرین شود. به علاوه ، می توانید از برگ های تازه در سالاد برای افزودن طعمی غیر از اسفناج استفاده کنید.

دمنوش خارمریم را می توانید با چای نعناع ترکیب کنید تا طعم آن را تغییر دهید. علاوه بر این ، چای نعناع فلفلی انرژی زا است که می تواند به شما در گذراندن یک بعد ازظهر طولانی در محل کار کمک کند. همچنین می توانید خارمریم را با قاصدک ترکیب کنید تا به کاهش ناراحتی های گوارشی مانند ناراحتی معده ، اسهال یا حالت تهوع کمک کند. خارمریم همچنین می تواند با گل همیشه بهار ترکیب شود تا سلامت رگ ها را بهبود ببخشد و ناراحتی ناشی از وریدهای واریسی را کاهش دهد.

مشخصات بیوشیمیایی دمنوش گیاهی خارمریم

جزء اصلی دمنوش خارمریم سیلیمارین است.سیلیمارین یک فلاونوئید است که بیشتر به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی شناخته شده است. سیلیمارین در واقع سه جزء است که با هم کار می کنند: سیلیبینین ، سیلیدیانین و سیلی کریستین. سیلی مارین جزئی است که کبد را به بهترین نحو ترمیم می کند و می تواند به بهبود افراد مبتلا به سیروز و هپاتیت کمک کند. همچنین نشان داده شده است که فلاونوئیدها به ترمیم و بهبود سرطان کمک می کنند.

عوارض جانبی دمنوش گیاهی خارمریم

بیشتر محققان معتقدند که دمنوش گیاهی خارمریم دارای عوارض جانبی جدی چندانی نیست ، اما اگر در مورد میزان مصرف خارمریم مردد هستید مطالعات نشان می دهد که در دوزهای متوسط تا ۴۱ ماه بی خطر است. با این حال برای برخی افراد دمنوش خارمریم می تواند باعث موارد زیر شود:

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • ناراحتی معده
  • نفخ و گاز
  • واکنش های آلرژیک مانند بثورات پوستی

افرادی که به دلیل عوارض جانبی خار مریم باید از خوردن این دمنوش خودداری کنند ، شامل زنان باردار و شیرده ، کسانی که به گیاه خرفه حساسیت دارند و زنانی که به تومورهای فیبروم ، اندومتریوز و سرطان های رحم، تخمدان و پستان مبتلا هستند، می باشد.

اگرچه خارمریم به عنوان مکمل برای محافظت از کبد و شرایط مرتبط استفاده می شود اما می تواند حاوی مقادیر بالایی مایکوتوکسین باشد که می تواند برای کبد مضر باشد.

همیشه قبل از انجام هرگونه درمان گیاهی با پزشک خود مشورت کنید تا از ایمنی آن اطمینان حاصل کنید ، به ویژه هنگامی که از داروهای دیگر استفاده می کنید.

خواص ، مضرات و طرز تهیه دمنوش گیاهی خارمریم
خواص ، مضرات و طرز تهیه دمنوش گیاهی خارمریم

مصرف دمنوش گیاهی خارمریم در دوران بارداری و شیردهی

بهتر است از مصرف دمنوش گیاهی خارمریم در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید و تنها با مشورت پزشک اقدام به استفاده از این داروی گیاهی کنید زیرا تحقیقات کافی در این رابطه وجود ندارد.

مقدار و نحوه مصرف دمنوش گیاهی خارمریم

۱قاشق غذاخوری خارمریم خرد شده را در کیسه چای یا توپک چای قرار دهید. به مدت ۲۰ دقیقه آن را در ۳ فنجان آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد. چای را صاف کرده و بگذارید تا دمای دلخواه شما خنک شود. قبل از هر وعده غذایی یک فنجان چای خارمریم را مصرف کنید. با پزشک خود در مورد بهترین استفاده برای سلامتی خود مشورت کنید. برخی منابع می گویند که مصرف خارمریم  تا بیش از سه سال به طور مداوم ایمن است.

چه کسانی  می توانند از خارمریم استفاده کند؟

خارمریم در افزایش سلامت عمومی بدن مفید است. کسانی که از اختلالات کبدی رنج می برند ممکن است بیشترین استفاده را از این گیاه دارویی ببرند. سایر افرادی که از بیماری های از جمله سرطان ، دیابت و کلسترول بالا رنج می برند نیز می توانند از فواید سلامتی این گیاه بهره مند شوند. افراد معتاد به الکل نیز می توانند از خواص ترمیم کننده کبد خارمریم استفاده کنند. این دمنوش به بهبود عملکرد سلول های کبدی کمک می کند و همچنین می تواند آسیب ناشی از سیروز ناشی از الکل را ترمیم کند.

طرز تهیه دمنوش گیاهی خارمریم

اگر می خواهید یک فنجان دمنوش را بدون استفاده از کیسه های آماده خارمریم تهیه کنید ، می توانید از دانه های پودر شده یا عصاره هایی استفاده کنید که فقط ۲۰ قطره برای افزودن به آب داغ لازم است. برای رفع طعم ناخوشایند آن می توانید عسل ، لیمو یا شیرین کننده دلخواه را به اضافه کنید.

برای مبتدیانی که می خواهند بدانند چه مقدار خارمریم برای چای استفاده شود باید بگوییم که بستگی به این دارد که آیا قصد دارید آن را با گیاهان دیگر بخورید و اینکه چقدر از آن خوشتان می آید. به طور متوسط ​​۴ فنجان در روز کافی است و روش های زیر برای شروع بسیار مناسب است تا به شما ایده بدهد که چقدر می توانید از این گیاه استفاده کنید.

خواص ، مضرات و طرز تهیه دمنوش گیاهی خارمریم
خواص ، مضرات و طرز تهیه دمنوش گیاهی خارمریم

طرز تهیه دمنوش از پودر یا دانه های خرد شده خارمریم

ترکیبات مورد نیاز:

  •  ۱ قاشق غذاخوری دانه خارمریم
  • ۲  فنجان آب تصفیه شده
  • اختیاری: شیرین کننده ، استویا یا سایر گیاهان مطابق سلیقه

روش تهیه:

  • دانه ها را در قوری ریخته یا کیسه چای یکبار مصرف را در لیوان قرار دهید
  • آب را به جوش بیاورید
  • آب را روی دانه ها بریزید و حداقل ۵ دقیقه بگذارید دم بکشد
  • در صورت تمایل شیرین کننده ها را اضافه کرده و میل کنید.

در صورت استفاده از چای کیسه ای خارمریم کیسه چای را در فنجان خود قرار دهید و آب تقریبا جوش را روی آن بریزید تا فنجان شما تقریباً پر شود و در صورت تمایل شیرین کننده ها اضافه کنید. اجازه دهید چای حداقل ۵ دقیقه دم بکشد و قبل از افزودن عسل یا شیرین کننده کیسه چای را بردارید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا