Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

طرز تهیه دمنوش گیاهی گل گاوزبان و خواص بی نظیر آن

دمنوش گیاهی گل گاوزبان یک نوشیدنی گیاهی است که از برگ و ساقه گیاه گل گاوزبان تهیه می شود . گل گاوزبان گیاهی یک ساله است که با نام علمی  Borago officinalis در جهان شناخته می شود. این گیاه معمولاً با نام گل ستاره نیز شناخته می شود و عصاره و دانه روغنی آن دلیل اصلی کشت این گیاه در دهه های اخیر است.

دمنوش گل گاوزبان  معمولا برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا دارای طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها و مواد فعال از جمله بتاکاروتن ، گاما لینولئیک اسید ، کولین ، ویتامین C ، پتاسیم و آهن است.

برای مصرف این گیاه دارویی بهتر است قبل از استفاده آن را جوشاند تا مواد تحریک کننده آن از بین برود . گل گاوزبان با نام علمی “Echium amoenum” بومی برخی مناطق شمال ایران و قفقاز می باشد. این گیاه همچنین در بسیاری از نقاط اروپا ، غرب آسیا و آمریکای شمالی یافت می شود و اغلب به صورت وحشی (گیاهی که بدون کشت بذر خود به خود رشد می کند) در کنار رودخانه ها دیده می شود. گیاه شناسان قدیمی گاهی این گیاه را با نام Bugloss می شناسند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک به خواص و مضرات این دمنوش گیاهی می پردازیم لطفا همراه ما باشید.

گل گاوزبان چیست؟

گاوزبان ( Borago officinalis) یک گیاه یک ساله است که به سرعت  و به صورت خودرو رشد می کند بنابراین سال به سال دوباره ظاهر می شود. وقتی محلی را برای پرورش گیاه گل گاوزبان انتخاب می کنید ، مطمئن شوید جایی است که می خواهید سال به سال این گیاه در آنجا رشد کند. در ماه های تابستان ، گیاهان گل گاوزبان شکوفه های کوچک ، زیبا و آبی می دهند که گرده افشان ها و پروانه ها را به باغ شما جذب می کند. این گیاهان دارای برگ های کرک دار و خشن هستند ، که طول آنها بین چهار تا شش اینچ است.

گل گاوزبان یکی از گیاهانی است که از دوران قدیم مورد استفاده قرار گرفته است. باغداران زیادی آن را پرورش می دهند ، اما تعداد کمی از مردم آن را به عنوان یک گیاه دارویی (یا گل خوراکی ) می شناسند . در بیشتر موارد ، آن را کاشته و به سادگی از نظر بصری از این گیاه لذت می برند ، زیرا اطلاعات مناسبی برای استفاده از گیاه گل گاوزبان ندارند. گل گاو زبان یک گیاه قدیمی است که دارای خواص دارویی و مصارف آشپزی است.

طرز تهیه دمنوش گیاهی گل گاوزبان و خواص بی نظیر آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی گل گاوزبان و خواص بی نظیر آن

خواص دمنوش گیاهی گل گاوزبان

با نگاهی به لیست اهداف دارویی دمنوش گل گاوزبان ، تعجب خواهید کرد که چرا همه آن را در باغ گیاهان خود پرورش نمی دهند. این گیاه دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی می باشد . تمام قسمت های گیاه گل گاوزبان دارای خواص دارویی است. گلها بیشترین قسمت مورد استفاده هستند ، اما اگر بخواهید داروهای گیاهی ایجاد کنید ، برگ ها و عصاره دانه ها نیز می توانند مفید باشند.

روغن دانه های گیاه گل گاوزبان به عنوان یک مکمل گیاهی به فروش می رسد و یک منبع گیاهی غنی از اسیدهای چرب امگا می باشند. از گل گاوزبان برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود . برخی از آنها عبارتند از :

فواید دمنوش گیاهی گل گاوزبان

اعتقاد بر این است که دمنوش گل گاوزبان دارای اثرات آرام بخشی است و برای درمان بیماری های عصبی مفید است. برگ های این گیاه باعث تحریک شیردهی در مادران شیرده می شود. تصور می شود که برای کاهش تب و بازیابی نشاط در دوران نقاهت از بیماری مفید است. از آنجا که تعریق را افزایش می دهد ، تصور می شود که در رژیم های پاک کننده و برنامه های سم زدایی نیز می تواند مفید باشد.

این دمنوش طعم نسبتاً دلپذیری دارد و برخی از افراد می گویند سرد است و برخی دیگر آن را تند می دانند. فقط کافیست نگاهی به لیست خواص دمنوش گل گاوزبان بیندازید ، تا شما را متقاعد کند که دمنوش گل گاوزبان چیزی است که به راحتی نمی توانید از آن بگذرید . یکی از مهمترین خواص این دمنوش درمان کننده طبیعی استرس می باشد.

گل گاوزبان یک گیاه خنک کننده ، پاک کننده و با طراوت است که دارای خواص سازگار ، ملایم ، ادرارآور ، خلط آور و ضد التهابی است. گیاه شناسان از دمنوش گل گاوزبان برای بازگرداندن قدرت در دوران نقاهت و به عنوان تقویت کننده آدرنال برای متعادل سازی و بازیابی سلامت غدد فوق کلیوی پس از دوره های استرس استفاده می کنند. دمنوش گیاهی گل گاوزبان دارای لیست چشمگیری از فواید سلامتی است ، که عبارتند از :

  • رفع استرس
  • مبارزه با بی خوابی
  • کاهش التهاب
  • تسکین علائم آرتروز
  • متعادل سازی سطح هورمون ها
  • سم زدایی  بدن
  • تقویت ایمنی بدن
  • کاهش تب و تسکین سرفه
  • تسکین دردهای قاعدگی
طرز تهیه دمنوش گیاهی گل گاوزبان و خواص بی نظیر آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی گل گاوزبان و خواص بی نظیر آن

بهتر است بدانید:

مزایای اصلی دمنوش گل گاوزبان شامل توانایی آن در سم زدایی بدن و کاهش استرس و در عین حال متعادل سازی سطح هورمونی است. غلظت بالای ویتامین C به این معنی است که برای سیستم ایمنی بدن مفید است و همچنین می تواند التهابات غیر ضروری را در سراسر بدن کاهش دهد ، بنابراین خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد. برخی از افراد از این دمنوش گیاهی برای کاهش تب و همچنین سرعت بخشیدن به روند بهبودی استفاده می کنند.

برای سلامت زنان ، استفاده متعادل از این دمنوش ممکن است ناراحتی های ایجاد شده در دوران قاعدگی را کاهش دهد. همچنین این دمنوش گیاهی می تواند بر هورمون هایی که بر الگوی خواب ما تأثیر می گذارد ، تأثیرات مثبتی بگذارد ، بنابراین به کاهش بی خوابی کمک می کند. با وجود آنتی اکسیدان های مختلف موجود در این دمنوش ، با سطوح پایین تر استرس اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف مرتبط است.

طرز تهیه دمنوش گیاهی گل گاوزبان :

برای تهیه این دمنوش ، شما باید گلهای بنفش خشک شده گیاه گل گاوزبان ، را قبل از سرو در آب جوش داغ به مدت حدود ۳۰ دقیقه قرار دهید. از آنجا که این دمنوش کاملاً تلخ است ، می توانید آن را با نبات یا عسل شیرین کنید. دوز معمولی مصرف این دمنوش یک تا دو گرم در روز است و نباید زیادتر از این مقدار را مصرف کنید. بطورکلی مصرف ۲ گرم گیاه خشک دم کرده در یک فنجان آب جوشانده ، ۳ بار در روز توصیه می شود.

نوشیدن دمنوش گل گاوزبان فواید زیادی برای سلامتی دارد زیرا حاوی مقادیر بالایی از GLA ، گاما لینولنیک اسید است. بدن ما برای سلامتی مطلوب به این اسید چرب ضروری نیاز دارد. کمبود آنها می تواند بر عملکرد قلب ، التهاب و خلق و خو تأثیر بگذارد. همچنین این اسید چرب می تواند رشد و ظاهر مو و ناخن را بهبود بخشد.

طرز تهیه دمنوش گیاهی گل گاوزبان و خواص بی نظیر آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی گل گاوزبان و خواص بی نظیر آن

مصرف دمنوش گیاهی گل گاوزبان در دوران بارداری و شیردهی :

مطالعات کافی برای تعیین استفاده ایمن از این دمنوش در دوران بارداری انجام نشده است. اگرچه گل گاوزبان در طب سنتی برای افزایش تولید شیر برای مادران شیرده در دوران شیردهی استفاده می شود ، اما هنوز هم بهتر است قبل از استفاده از هرگونه دمنوش گیاهی با پزشک متخصص اطفال یا پزشک متخصص خود مشورت کنید. بهتر است در دوران بارداری از مصرف گیاه گل گاوزبان به دلیل داشتن ترکیبات آلکالوئیدهای پیرولیزیدین (PA) خودداری کنید.

این ترکیبات برای مادران خطرناک هستند زیرا می توانند باعث بروز بیماری های کبدی شود و ممکن است عامل سرطان زا باشند. آنها همچنین برای نوزادان نیز خطرناک هستند ، زیرا ممکن است باعث نقص مادرزادی شوند و می توانند به شیر مادر منتقل شوند. بنابراین ، از مصرف دمنوش گل گاوزبان در دوران بارداری یا شیردهی خودداری کنید.

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی گل گاوزبان :

  • عوارض بارداری و شیردهی
  • مشکلات گوارشی
  • التهاب و بثورات پوستی
  • مصرف زیاد این چای می تواند برای کبد نیز خطرناک باشد

افرادی که از بیماری های کلیوی رنج می برند ، به دلیل وجود آلکالوئیدهای پیرولیزیدین در این گیاه ، باید از مصرف این دمنوش اجتناب کنند. درست مانند سایر داروهای گیاهی ، استفاده متوسط ​​از آن ها ایمن است و استفاده طولانی مدت از آنها توصیه نمی شود. همچنین بهتر است از دمنوش گل گاوزبان در حین و بعد از عمل جراحی استفاده نکنید ، زیرا ممکن است خونریزی را افزایش دهد. بنابراین ، مصرف این دمنوش را حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده متوقف کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا