Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی چلتوک برنج برای سلامتی و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی چلتوک برنج یا شلتوک برنج از پوسته زبر باقی مانده برنج تهیه می شود و برای سلامتی بدن دارای فواید بسیار زیادی می باشد . از دوران قدیم تا به امروزه در طب سنتی از چلتوک برنج  و سبوس برنج برای اهداف دارویی بسیار استفاده شده است. مثلا روغن سبوس برنج به عنوان یک “روغن سالم” در کشورهای همچون ژاپن ، آسیا و به ویژه هند بسیارمحبوب است.

چلتوک برنج لایه های بیرونی سخت دانه برنج می باشد که از ترکیب آلئورون و پریکارپ تشکیل شده است. این بخش جزء ضروری غلات کامل است که به عنوان محصول جانبی آسیاب در تولید دانه های تصفیه شده بدست می آید. چلتوک برنج دارای مقدار زیادی فیبر غذایی ، اسیدهای چرب ضروری و سایر مقادیر حیاتی پروتئین ، نشاسته ، مواد معدنی و ویتامین ها است. همچنین به عنوان یک منبع عالی اسید فیتیک که یک ماده مغذی برای بدن است ، عمل می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص درمانی و ارزش غذایی دمنوش گیاهی چلتوک

دمنوش چلتوک برنج به دلیل داشتن مواد مغذی و مفید مانند ، ویتامین E ، آنتی اکسیدان ها ، ویتامین B و اسیدهای چرب ضروری ، طیف وسیعی از مزایای سلامتی را برای بدن ارائه می دهد. این دمنوش گیاهی یک منبع عالی از فیتواسترول ها نیز می باشد  که به کنترل قند خون ، متابولیسم کلسترول و سلامت پروستات کمک می کند.

از این دمنوش گیاهی در طب سنتی برای درمان مشکلاتی همچون بیماری دیابت ، فشار خون بالا ، کلسترول بالا و کاهش وزن استفاده می شود. همچنین به دلیل داشتن فیبر بالا ، برای جلوگیری از سرطان معده و روده بزرگ و برای جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی بسیار مفید بوده است. این دمنوش به دلیل داشتن مواد مغذی و برخی از ویتامین ها ، برای تقویت سیستم ایمنی بدن ، افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی و بهبود عملکرد کبد بسیار موثر می باشد.

برنج و چلتوک آن

برنج یکی از غلات پرمصرفی است که بیش از ۴۰،۰۰۰ گونه با اشکال ، اندازه ها ، بافت ، عطر و رنگ های مختلف در جهان وجود دارد. برنج یک دانه غلات متعلق به گونه های علفی Oryza sativa و Oryza glaberrima است که به ترتیب به عنوان برنج آسیایی و استرالیایی نیز شناخته می شوند. برنج به دلیل داشتن مزایای بسیار زیادی که دارد برای مصارفی همچون تغذیه انسان ، در برخی از غذاهای حیوانات خانگی ، در ساخت لوازم آرایشی مانند پاک کننده ها و مرطوب کننده های صورت و مکمل های غذایی و قرص ها استفاده می شود.

اکثر انواع برنج حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات و پروتئین هستند و میزان فیبر این دانه غلات با توجه به انواع مختلف آن دسته بندی می شود . به عنوان مثال ، برنج قهوه ای فیبر بیشتری نسبت به سفید دارد و بنابراین ، اغلب به عنوان یک گزینه سالم تر مطرح می شود. طبق مطالعات انجام شده توسط پایگاه ملی تغذیه USDA  این دانه غلات سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم ، آهن ، سدیم ، پتاسیم ، منگنز ، سلنیوم و مس است . ویتامین های موجود در آن شامل نیاسین ، پانتوتنیک اسید و تیامین است. برنج یک غذای عالی برای افرادی است که مایل به انتخاب یک ماده غذایی بدون گلوتن هستند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی چلتوک برنج برای سلامتی و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی چلتوک برنج برای سلامتی و طرز تهیه آن

فواید و مزایای دمنوش گیاهی چلتوک برنج :

سطح کلسترول را کاهش دهد :

دمنوش چلتوک برنج ممکن است در کاهش کلسترول به شما کمک کند ، زیرا مواد مغذی موجود در آن ممکن است جذب کلسترول را کاهش داده و کلسترول خوب را در بدن افزایش دهد. همچنین به دلیل داشتن ویتامین B برای عملکرد قلب بسیار مفید می باشد و ضربان قلب را تنظیم می کند و از بروز حملات قلبی جلوگیری می کند.

مراقبت از پوست را بهبود بخشد:

مطالعه منتشر شده در مجله Pharmaceutical Biology نشان داده است که دمنوش چلتوک برنج دارای ترکیبات فعال زیستی است که به جلوگیری از پیری بسیار کمک می کند. همچنین بسیاری از شرکت های تولید کننده محصولاتی بهداشتی از عصاره چلتوک برنج در محصولات مختلف مراقبت از پوست استفاده می کنند.

همچنین نشان داده شده است احتمالا این دمنوش به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان از سلامت پوست به خوبی محافظت می کند. کارشناسان پزشکی معتقدند که عصاره چلتوک برنج را می توان به صورت موضعی برای درمان بیماری های پوستی نیز استفاده کرد. این دمنوش گیاهی به دلیل داشتن ویتامین E خواصی همچون ضد چروک و ضد پیری می باشد و باعث جوان سازی پوست می شود

بهبود سیستم گوارشی:

دمنوش چلتوک برنج به دلیل فیبر بالا می تواند به عنوان یک مدر به شما کمک کند تا سموم بدن خود را مانند اسید اوریک را دفع کنید. همچنین این دمنوش گیاهی منبع غنی از فیبر می باشد که حرکت منظم روده را افزایش می دهد و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی را نیز کاهش می دهد و از بروز مشکلاتی همچون یبوست ، نفخ و بواسیر جلوگیری می کند. این دمنوش گیاهی  به دلیل داشتن فیبر بالا و مواد مغذی مفید برای بدن می تواند احساس سیری را به فرد القا کند ، در نتیجه باعث کاهش وزن نیز خواهد شد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت کند :

این دمنوش گیاهی به دلیل داشتن مواد مغذی و ویتامین های مفید و همچنین آنتی اکسیدان های موجود در این دمنوش گیاهی  می تواند سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و از بروز بسیار از مشکلات برای سلامتی جلوگیری کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی چلتوک برنج برای سلامتی و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی چلتوک برنج برای سلامتی و طرز تهیه آن

مصرف دمنوش گیاهی چلتوک برنج در دوران بارداری و شیردهی :

تحقیقات لازم در مورد مصرف این دمنوش گیاهی در دوران بارداری و شیردهی صورت نگرفته است و عوارض آن در این دوران ناشناخته می باشد. بنابراین بهتر است از مصرف این دمنوش گیاهی در دروان بارداری و شیردهی اجتناب کنید و حتما قبل از مصرف هرگونه دمنوش گیاهی با پزشک متخصص خود مشورت کنید .

عواض جانبی مصرف دمنوش گیاهی چلتوک برنج :

مصرف مناسب این دمنوش گیاهی برای بسیاری از افراد بی خطر می باشد اما مصرف بیش از حد این دمنوش گیاهی در رژیم غذایی ، می تواند باعث حرکات غیرقابل پیش بینی روده ، گاز روده و ناراحتی معده در مصرف کننده شود. همچنین ممکن است ، مصرف این دمنوش گیاهی در برخی از افراد واکنش های آلژیک ایجاد کند بنابراین در مصرف دمنوش چلتوک برنج باید احتیاط کنید.

اگر مشکلاتی در دستگاه گوارش خود مانند زخم روده ، چسبندگی ، شرایطی که باعث تنگی یا انسداد دستگاه گوارش ، هضم آهسته یا سایر اختلالات معده یا روده را دارید، از مصرف این دمنوش گیاهی خودداری کنید. همچنین چلتوک برنج حاوی مقدار زیادی فیبر است و فیبر می تواند میزان جذب دارو توسط بدن را کاهش دهد. بنابراین قبل از مصرف این دمنوش گیاهی در صورت مصرف دارو ، حتما با پزشک خود مشورت کنید .

طرز تهیه دمنوش گیاهی چلتوک برنج :

تهیه این دمنوش گیاهی بسیار راحت می باشد برای تهیه این دمنوش گیاهی ، ابتدا شما باید چلتوک برنج خریداری شده خود را به خوبی با آب شستشو دهید .سپس یک قاشق غذا خوری از چلتوک برنج را در قوری ریخته و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اجازه دهید به خوبی دم بکشد. سپس با استفاده از یک صافی دمنوش خود را صاف کرده و آن را میل کنید. همچنین شما می توانید برای بهتر کردن طعم این دمنوش گیاهی از شیرین کننده های مختلف مانند عسل یا شکر استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا