Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص و فواید چای سفید چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟

چای سفید یک چای بسیار مفید برای سلامتی است که خواص بسیار زیادی را برای سلامتی شما به ارمغان می آورد. قرن هاست که چای در فرهنگ های مختلف جهان به دلیل مزایای سلامتی و اثرات آرامش بخش مورد استفاده قرار می گیرد. چای سفید نیز از این قاعده مستثنی نیست. این چای دارای مزایای سلامتی متنوعی می باشد که ممکن است شامل بهبود سلامت دهان و پوست ، خواص آنتی اکسیدانی و محافظتی قلب و مزایای کاهش وزن باشد. چای سفید با داشتن خواص ضد باکتریایی بالقوه ، ممکن است بدن شما را از باکتری های مختلف عفونی محافظت کند.

چای سفید پس از خشک شدن به هیچ عنوان فرآوری روی آن نشده است. همچنین نام “چای سفید” نیز به چای تهیه شده از جوانه های نابالغ یا جوان برگ چای اطلاق می شود که منجر به ایجاد طعم ملایم تری نسبت چای دم شده می شود. در هر صورت ، چای سفید از برگ های گیاه Camellia sinensis بدست می آید و یکی از محبوب ترین انواع چای های موجود در جهان می باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتر

انواع چای و خواص آنها

انواع مختلفی از چای ها در بازار وجود می باشد. چای سبز ، چای سیاه ، چای هر نوع گیاه یا بوته یا درختی است که دارای خواص درمانی باشد. از دیرباز مشخص شده است که مصرف چای تأثیرات مثبتی بر سلامتی انسان دارد و به همین دلیل است که مردم از آن به عنوان عنصر کلیدی خرد ، شادی و سلامتی کامل یاد می کنند. اگر چه چای به عنوان یک نوشیدنی معمولی در نظر گرفته می شود ، اما فواید زیادی برای سلامتی دارد که در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

چای سبز و سیاه به یک اندازه مفید تلقی می شوند اما چای سفید که کمترین فرآوری روی آن انجام شده است ، باعث حفظ سطوح بالای مواد شیمیایی گیاهی در این چای می شود. به دلیل حداقل پردازش ممکن ، تولید چای سفید به زمان و کار بسیار کمتری نسبت به چای سیاه یا چای سبز نیاز دارد. تاریخ نشان داده است که چای سفید ممکن است از کشور چین سرچشمه گرفته باشد. با تغییر سلسله های چین ، تولید چای سفید نیز تغییر کرده است و با گذشت زمان ، انواع مختلفی از چای با استفاده از نوع خاصی از بوته های چای ایجاد شده است.

حقایق تغذیه ای چای سفید :

چای سفید حاوی مواد مغذی و ویژگی های ضد میکروبی است  که ممکن است به محافظت از بدن شما در برابر بسیاری از بیماری های مزمن کمک کند. این چای ممکن است حاوی تانن ، فلوراید و فلاونوئیدها مانند کاتچین و پلی فنول باشد. این ترکیبات مسئول مزایای مختلف این چای برای سلامتی هستند.

خواص و فواید چای سفید چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟
خواص و فواید چای سفید چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟

فواید و مزایای مصرف چای سفید برای سلامتی :

پتانسیل آنتی اکسیدانی بالایی دارد:

وجود رادیکال های آزاد در بدن ممکن است منجر به آسیب و کاهش عملکرد اندام های بدن شوند. این چای ممکن است حاوی پلی فنول باشد، که می تواند در خنثی سازی این رادیکال های آزاد به بدن کمک کند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که این چای ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی اندام ها و پلاسما را افزایش دهد. یکی دیگر از مطالعه های انجام شده ، امکان بررسی حفاظت عصبی عصاره چای سفید در سمیت ناشی از پراکسید هیدروژن در بدن است. نتایج این مطالعه نشان داده است که عصاره این چای دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار بالایی است که تا حدی از سلول های عصبی بدن می تواند محافظت کند.

دارای خواص احتمالی ضد پیری است :

همانطور که گفته شد رادیکال های آزاد موجود در بدن ممکن است به تسریع روند پیری ، در کنار چالش های دیگر مربوط به افزایش سن در محیط ، کمک کنند. چای سفید ، با داشتن خواص آنتی اکسیدانی بالا ، ممکن است خطر پیری زودرس را کاهش داده و علائم قابل مشاهده پیری را برای برخی افراد کاهش و کندتر کند.

در مراقبت از پوست به شما کمک می کند :

این چای همچنین ممکن است به حفظ سلامت و جوانی پوست به شما بسیار کمک کند. استفاده از چای سفید با توجه به خواص آنتی اکسیدانی بالقوه آن که ممکن است به ترمیم سریع و بازیابی پوست آسیب دیده کمک کند ، بسیار توصیه می شود. بر اساس یک مطالعه انجام شده ، این چای ممکن است در محافظت از پوست در برابر اثرات اشعه ماوراء بنفش نیز مفید باشد.

سلامت دهان را بهبود می بخشد :

یکی از مزایای سلامتی این نوشیدنی ،  بهبود سلامت دهان و دندان می باشد. تصور می شود که وجود پلی فنول ها ، فلاونوئیدها و تانن ها در این چای ، می تواند از رشد باکتری های مختلف که ممکن است باعث تشکیل پلاک در بدن شوند ، جلوگیری کند. محتوای فلوراید موجود در این چای ، همچنین می تواند در کاهش خطر پوسیدگی دندان یا پوسیدگی دندان نیز موثر باشد. با این حال ، بسیاری از شواهد برای این خاصیت قطعی نمی باشد و برای اثبات این اثرات مفید به تحقیقات بیشتری نیاز است.

خواص و فواید چای سفید چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟
خواص و فواید چای سفید چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟

ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد :

بر اساس مطالعه منتشر شده در تحقیقات پیشگیری از سرطان ، عصاره چای سفید باعث تسریع مرگ سلولی در نوع خاصی از سلول های سرطانی ریه می شود. در این مطالعه آمده است که این چای ممکن است ، اثرات ضد سرطانی داشته باشد. با این حال ، تحقیقات بیشتری برای تأیید این اثرات مفید مورد نیاز است.

ممکن است به کنترل دیابت کمک کند :

یک مطالعه تحقیقاتی بر روی این چای نشان داده است  که مصرف آن ممکن است علائم بیماری دیابت مانند تشنگی بیش از حد، کاهش سطح گلوکز پلاسما و افزایش ترشح انسولین را برای بیماران دیابتی تسکین و بهبود دهد. در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد این اثرات مورد نیاز است ، اما این نتایج اولیه بسیار امیدوار کننده است.

اختلال قلبی – عروقی را بهبود می بخشد :

فلاونوئیدهای موجود در محصولات غذایی مختلف ، از جمله چای سفید ، میوه ها و سبزیجات ، با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از اختلالات قلبی – عروقی مرتبط هستند. تصور می شود که فلاونوئیدها در کاهش فشار خون نیز نقش موثری دارند . این چای همچنین ممکن است به درمان دیس لیپیدمی ، عملکرد اندوتلیال کمک کرده و اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم را مهار کند.

به عنوان یک عامل ضد باکتری در بدن عمل می کند :

همانطور که گفته شد ، چای سفید دارای خواص ضد باکتریایی است  که می تواند از پوست ما در برابر باکتری ها و سایر میکروب ها مضر محافظت کند. محصولات مختلف بهداشتی مانند صابون دست ، با استفاده از عصاره این چای به عنوان عنصر اصلی ، ساخته می شوند. مصرف چای سفید ممکن است به محافظت از بدن ما در برابر باکتری های عامل عفونت و سایر میکروارگانیسم ها بسیار کمک کند.

ممکن است سرماخوردگی را تسکین دهد :

تصور می شود که چای سفید ، یک درمان خوب برای بیماری های مختلف شایع ویروسی می باشد. مصرف این چای با توجه به مشخصات منحصر به فرد آنتی اکسیدان ها ، برای افرادی که از بیماری های ویروسی ، همچون آنفولانزا و سرماخوردگی رنج می برند بسیار مفید است.

ممکن است در کاهش وزن به شما کمک کند :

شهر نشینی و انتخاب غذاهای نامناسب ، می تواند به راحتی منجر به افزایش وزن ناخواسته در شما شود. کاهش وزن ممکن است آسان نباشد به خصوص اگر زمانی برای تمرینات بدنی وجود نداشته باشد . مطالعات نشان می دهد که مصرف چای سفید ممکن است از چربی سوزی حمایت کند و چرخه زندگی سلول های چربی را کنترل کند. به نظر می رسد چای سفید برای کاهش وزن بسیار مفید است و تقریباً برای هر رژیم غذایی برای کاهش وزن مناسب می باشد.

خواص و فواید چای سفید چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟
خواص و فواید چای سفید چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟

روش مصرف چای سفید

تهیه چای سفید به از برگ های ظریف بوته چای برای نوشیدن بسیار ایده آل می باشد. مصرف چای دم کرده از این برگ ها ، وجود مواد مغذی را در شکل واقعی آنها تضمین می كند ، كه بهتر از كیسه های چای می باشد كه تحت عمل فراوری قرار گرفته اند. روند دم کردن چای سفید مشابه سایر انواع چای ها می باشد. همیشه توصیه می شود ، برای تهیه آب جوش از آب خالص یا تمیز استفاده شود. آب باید گرم شود ، اما نباید به نقطه جوش برسد ، زیرا ممکن است اجزای حساس این چای را از بین ببرد. برای تهیه چای غلیظ تر که طعم زیادتری داشته باشد ، باید برگ های چای را بیشتر از حد معمول دم کنید. استفاده از یک تا دو قاشق چایخوری برگ برای تهیه این چای مقدار ایده آلی می باشد.

مصرف روزانه حدود ۲ تا ۴ فنجان از این چای ، فواید بیشماری برای سلامتی ارائه می دهد. سعی کنید از انواع مختلف چای سفید که در بازار در دسترس هستند ، استفاده کنید.

چقدر کافئین در چای سفید وجود دارد؟

حدود ۲۸ میلی گرم کافئین در یک فنجان از این چای وجود دارد  که نسبت به سایر نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا چای سبز سطح نسبتاً پایینی می باشد. به عنوان مثال ، یک فنجان قهوه با اندازه مشابه به طور متوسط  حاوی ​​حدود ۹۵ میلی گرم کافئین می باشد که این مقدار بیش از سه برابر مقدار کافئین موجود در چای سفید است. به عبارت دیگر ، این چای می تواند یک تقویت کننده انرژی برای شما باشد ، اما شاید به اندازه نوشیدنی های کافئین دار دیگر اعتیادآور نباشد و علائم ترک  را نیز برای شما در پی نداشته باشد.

طرز تهیه چای سفید :

شما می توانید با استفاده از مراحل زیر این چای بسیار مفید را برای خودتان تهیه کنید :

عناصر مورد نیاز :

  • ۲ لیوان آب تصفیه شده
  • ۲ قاشق چایخوری چای سفید
  • ۱ قاشق چایخوری عسل در صورت نیاز
خواص و فواید چای سفید چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟
خواص و فواید چای سفید چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟

دستورالعمل تهیه چای سفید :

برای تهیه چای سفید مقداری آب را درون کتری به جوش آورید. پس از جوشاندن آب آن را از روی اجاق گاز بردارید ، ۲ قاشق چایخوری چای سفید به آن اضافه کنید. برای به دست آوردن چای بهتر است بگذارید آب جوشیده یک یا دو دقیقه سرد شود ، در غیر این صورت چای شما داغ بوده و کمی قابض می باشد و برخی از مواد مفید خود را از دست داده است.

هنگامی که آب کمی خنک شد برگ های چای سفید را برای طعم مطلوب به مدت ۷-۱۰ دقیقه دم کنید. هر چه مدت زمان بیشتری بگذارید چای دم بکشد ، طعم آن قوی تر می شود. چای خود را صاف کرده و مقداری شیرین کننده به اندازه دلخواه به چای اضافه کنید و در انتها از فنجان چای خود لذت ببرید!

از استفاده مجدد از برگ های این چای خودداری کنید ، زیرا می تواند طعم چای شما را بسیار تضعیف کند. اگر از آب مورد استفاده شما دارای سختی بسیار زیاد است ، مراقب باشید زیرا این آب می تواند طعم چای شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مصرف چای سفید در دوران بارداری و شیردهی :

این چای به دلیل داشت مقداری کافئین در خود ، ممکن است برای مادران در دوران بارداری و شیردهی مناسب نباشد ، بنابراین باید در مصرف این چای احتیاط کنید. قبل از مصرف هرگونه چای و یا دمنوش گیاهی در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا