Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با انواع مزاج (صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی)

انواع مزاج ( صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی ) تعریف های گوناگونی در مجامع مختلف دارد و متخصصان طب سنتی در قدیم آن را بدین گونه شرح داده اند که عناصر چهارگانه آب ، آتش ، باد و خاک با یکدیگر ترکیب شده و بدن انسان را بوجود آورده اند.

اگر قصد دارید بدن سالمی داشته باشید ، باید نوع تغذیه خود را تغییر داده و این عمل را باید بر اساس مزاج خود انجام دهید. مزاج هر شخص با شخص دیگر متفاوت است و به گونه ای منحصر به هر شخص می باشد. به عنوان مثال ، همان گونه که افراد از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند ، از نظر وضعیت بدنی نیز متفاوت می باشند و این تفاوت ها به واسطه ترکیباتی که در بدن آنها تولید یا به بدن آنها وارد می شوند ، نشان داده می شود. برای آشنایی با انواع مزاج (صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی) در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

انواع مزاج (صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی) چیست؟

حیات انسان به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آنها عوامل شیمیایی و فیزیکی در بدن می باشد. اهمیت عوامل شیمیایی از فیزیکی بیشتر می باشد و مزاج ها نیز به واسطه عوامل شیمیایی بدن با یکدیگر متمایز می شوند.

اگر بدن بتواند ، تعادل عوامل شیمیایی خود را حفظ کند ، بدین معنی است که بدن سالم می باشد و اگر این تعادل بهم بریزد ، مزاج نیز بهم می ریزد و باعث بروز بیماری های مختلفی در بدن می شود. همچنین عواملی همچون تغذیه ، خواب ، خلق و خو ، حالت های عصبی و غیره ، با مزاج هر فرد ارتباط مستقیمی دارد. بعلاوه هر فرد برای اینکه بدنی سالم داشته باشد ، باید از مزاج خود شناخت کافی داشته باشد.

اگر فرد به خوبی مزاج خود را نشناخته باشد و اطلاعات کافی در مورد مزاج خود نداشته باشد ، با مصرف مواد غذایی مختلف ، ممکن است تعادل شیمیایی بدن خود را بهم زده و بدن این فرد به این برهم خوردن تعادل واکنش نشان دهد و باعث به وجود آمدن مشکلاتی همچون بیماری های پوستی ، تغییراتی در خواب ، مشکلاتی در سیستم گوارش شود.

آشنایی با انواع مزاج (صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی)
آشنایی با انواع مزاج (صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی)

تفاوت انواع مزاج ( صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی ) :

مزاج ها به چهارگونه متفاوت تقسیم بندی می شوند. این چهار گونه عبارتند از ؛ گرم و خشک (صفراوی) ، سرد و تر (بلغمی)  ، سرد و خشک (سوداوی) و گرم و تر (دموی) می باشد. به طور کلی انواع مزاج ها ، به دو دسته گرم مزاج و سرد مزاج تبدیل می شوند ، که گرم مزاج شامل ، مزاج گرم ، گرم و تر  و گرم و خشک می باشد و سرد مزاج شامل مزاج سرد ، سرد و تر  و سرد و خشک می باشد.

گرم و خشک (صفراوی) :

در این مزاج ، رکن آتش بیشتر می باشد. افراد دارای مزاج صفراوی لاغر اندام هستند و رنگ چهرشان مایل به زرد می باشد. این افراد گرما را تحمل نمی کنند و انرژی و جنب و جوش زیادی نیز دارند.

سرد و تر (بلغمی) :

در این مزاج ، رکن آب بیشتر است. افراد دارای مزاج بلغمی به نسبت چاق هستند و پوست سفیدی دارند. موهای این افراد کم پشت می باشد و انرژی این افراد پایین می باشد و شخصیت صبور و آرامی دارند.

سرد و خشک (سوداوی) :

در این مزاج ، رکن خاک بیشتر می باشد. افراد دارای مزاج سوداوی نیز  همانند مزاج صفراوی لاغر اندام هستند ، ولی در این مزاج افراد پوستی تیره و خشک دارند.

گرم و تر (دموی) :

در این مزاج ، رکن هوا بیشتر است. افراد مزاج دموی افرادی درشت اندام می باشند و پوست این افراد سرخ و سفید می باشد. این افراد گرما و سرمای زیاد را نمی توانند تحمل کنند. از نظر شخصیتی نیز افرادی جسور ، شجاع و مهربان می باشند.

آشنایی با انواع مزاج (صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی)
آشنایی با انواع مزاج (صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی)

مزاج صفراوی چیست ؟

کلمه صفرا به معنی زردی می باشد. افراد دارای مزاج صفراوی یا گرم و خشک لاغر اندام هستند و به هیچ وجه تحمل گرما را ندارند . این افراد انرژی و جنب و جوش زیادی دارند و یکی از مشکلات این افراد این است که خواب کمی دارند. افراد دارای مزاج صفراوی ، تمایل به خوردن غذاهای ترش مزه و سرد دارند.

صفرا زمانی بوجود می آید ، که فرد غذاهای چرب و تند بسیار زیادی را مصرف کند. وظیفه صفرا این است ، که فرد را از حالت دفع آگاه می سازد. افراد مزاج صفراوی برای گرم کردن خودشان نیاز به پوشیدن لباس زیاد و اضافی در هیچ فصلی ندارند و در تابستان نیز حرارت بدنشان بالا می باشد.

ویژگی های ظاهری افراد مزاج صفراوی :

افراد صفراوی رنگ پوست و چشم هایشان متمایل به زرد می باشد. این افراد ممکن است در سنین جوانی دچار ریزش مو و طاسی شوند و در زیر چشم هایشان فرروفتگی بوجود آید. این افراد به دلیل خشکی مزاجشان ، بیشتر مواقع دچار یبوست و بواسیر می باشند و همیشه داغی و گرما را در کف دست و پاهایشان احساس می کند و از بادهای خنک لذت می برند.

ویژگی های رفتاری افراد مزاج صفراوی :

افراد دارای مزاج صفراوی ، پشتکار انجام هر کاری را دارند و می توانند به عنوان رهبر یا مدیر انتخاب شوند. این افراد زود عصبانی و پرخاشگر می شوند و آینده نگر و باهوش می باشند. افراد مزاج صفراوی به ورزش های خشن علاقه مند هستند و میل جنسی این افراد متعادل می باشد.

آشنایی با انواع مزاج (صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی)
آشنایی با انواع مزاج (صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی)

مزاج بلغمی چیست ؟

داشتن مزاج بلغمی یا سرد و تر ، بدین معنی است که افراد به نسبت چاق هستند و اضافه وزن دارند. رنگ پوست این افراد سفید می باشد و موهایشان نیز نسبت به دیگران کم پشت تر می باشد. این افراد با اینکه خوابشان بیشتر می باشد ، اما انرژی کمتری دارند و این افراد خونسرد تر و آرام تر می باشند. افراد دارای مزاج بلغمی تمایلی به خوردن ترشیجات و مواد غذایی سرد ندارند و بیشتر به ادویه های مختلف و غذاهای شیرین علاقه مند هستند.

بلغم در خون و ریه ، ساخته و بوجود می آید. بلغم در زمانی که خوراکی های سرد زیاد مصرف شود ، حرارت بدن به دلایل مختلفی اعم از بیماری های مختلف پایین باشد و آب و هوا نامناسب باشد ، بوجود می آید. بلغم جزئی از خون می باشد و منجر به سفیدی می شود. به عبارت دیگر بلغم جایگزین خون می باشد و در زمان بریدگی و خون ریزی ، بلغم جای خون را می گیرد. وظیفه دیگر بلغم ذخیره سازی چربی اضافه می باشد و قادر است که بدن را مرطوب نگه دارد و رطوبت کافی را فراهم سازد و باعث شفافیت و نرمی پوست شود.

ویژگی های ظاهری افراد مزاج بلغمی :

افراد دارای مزاج بلغمی ، دندان و ناخن هایی شکننده ای دارند. رشد موهای این افراد کند می باشد و نوک دست و پاهایشان همیشه سرد است. این افراد در غذا خوردن عجله می کنند و سریع غذا می خورند. همچنین نبض این افراد ضعیف و خوابشان نیز زیادتر می باشد. زیر چشم های این افراد بیشتر مواقع  پف کرده است و بزاقشان چسبندگی زیادی دارد.

افراد دارای این مزاج ، در فصل زمستان لباس زیاد می پوشند و علاقه مند به نشستن در کنار بخاری هستند ، حتی این افراد از باد کولر نیز خوششان نمی آید. این افراد بیشتر دچار بیماری هایی مانند سنگ کلیه ، سینوزیت ، ورم پروستات و تکرر در ادرار می شوند. افراد بلغمی مزاج با خوردن خوراکی های سرد رابطه مستقیمی ندارند و بدنشان نسبت به این مواد ناسازگار می باشد. افراد بلغمی مزاج احساس درد در استخوان های خود را به مقدار زیادی در طول زندگی احساس می کنند.

ویژگی های رفتاری افراد مزاج بلغمی :

افراد بلغمی مزاج ، افرادی سست ، بی اراده و تنبل هستند و در کارهای خود محتاط ، محافظه کار و ترسو می باشند. چرب زبانی ، شوخ طبعی و آرام بودن از صفات بارز ، این افراد می باشد. افرادی دارای مزاج بلغمی ، افرادی هستند که دنبال دعوا نیستند ، اما افرادی کینه ای می باشند. تمایل جنسی در این افراد پایین و ضعیف می باشد و افراد بلغمی مزاج صلح طلب ، دقیق و حسابگر می باشند.

آشنایی با انواع مزاج (صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی)
آشنایی با انواع مزاج (صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی)

مزاج سوداوی چیست ؟

داشتن مزاج سوداوی یا سرد و خشک ، بدین معنی است که این افراد پوست و مویی تیره و کم پشت دارند. این افراد کم خواب می باشند. همچنین این افراد برونگرا می باشند و تمایل زیادی به مصرف غذاهای گرم و شیرین دارند. افراد دارای مزاج سوداوی سرمایی هستند و در فصل ها و روزهای سرد به سختی گرم می شوند.

سودا در بدن زمانی بوجود می آید ، که غذاهایی گرم با رطوبت پایین به مقدار زیاد مصرف شود ، همچنین مواد غذایی به خوبی در بدن هضم نشود و در بدن باقی بماند. سودا در کبد ، قلب ، روده و استخوان ها بوجود می آید و ساخته می شود. سودا با خوردن مقدار زیاد چای ، قهوه ، گوشت گاو و گوساله ، دوغ ، پنیر و شیرینی جات بوجود می آید. وظیفه مهم سودا در بدن این است که باعث استخوان سازی و رشد سریع مو و ناخن شود.

ویژگی های ظاهری افراد مزاج سوداوی :

پوست افراد مزاج سوداوی تیره است و خون این افراد غلیظ و تیره می باشد. حساسیت های پوستی ، موهای زائد ، جوش های چرکی در این افراد زیاد دیده می شود. افراد مزاج سوداوی در هنگام غذا خوردن زود احساس سیری پیدا می کنند. یبوست ، بواسیر ، تیره شدن ادرار ، سوزش سر  معده ، درد سیاتیک و بیخوابی ، بیماری های رایج در این نوع مزاج می باشد.

  ویژگی های رفتاری افراد مزاج سوداوی :

افراد دارای مزاج سوداوی شکاک ، مضطرب ، دودل ، بی حوصله ، منفی گرا ، خود خور ، زودرنج و بی قرار می باشند. این افراد به کارهای فنی ، حسابداری و هنری علاقه بسیار زیادی نشان می دهند. میل جنسی در این افراد زیاد می باشد و این افراد کمتر دچار بیماری می شوند ، اما داشتن غرور و لجباز بودن از نشانه های منفی این افراد می باشد. افراد مزاج سوداوی تنها در زمستان به لباس گرم نیاز دارند و در فصل های دیگر احساس سرما نمی کنند.

آشنایی با انواع مزاج (صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی)
آشنایی با انواع مزاج (صفراوی و بلغمی و سوداوی و دموی)

مزاج دموی چیست ؟

داشتن مزاج دموی یا گرم و تر ، بدین معناست که پوست و زبان این افراد سرخ می باشد. افراد دارای این مزاج جسور ، شجاع ، آرام و صبور می باشند. این افراد بدنی عضلانی و برجسته دارند و این افراد سرمایی یا گرمایی نیستند ، اما به نسبت گرما ، سرما را ترجیح می دهند.

ویژگی های ظاهری افراد مزاج دموی :

این افراد زیاد عرق می کنند و پوستی مرطوب دارند و سرعت رشد مو در این افراد بالا می باشد. یکی از مشکلات این افراد ، این است که بدنشان زیاد جوش های چرکی می زند. دهان این افراد بیشتر مواقع طعم شیرینی دارد و دست و پاهای این افراد درشت می باشد و می توان گفت که این افراد خواب سنگین و احساس مداوم خستگی را در بدن خود دارند و محیط های گرم را نمی پسندند.

افراد دارای مزاج دموی موهای پرپشتی دارند و اشتهای این افراد نیز خوب می باشد. افراد مزاج دموی بیشتر دچار بیماری های قلبی و عروقی  می شوند و مبتلا شدن به فشار خون در این افراد بالا می باشد. میل این افراد بیشتر به سمت غذاهای ترش و شیرین می رود.

ویژگی های رفتاری افراد مزاج دموی :

افراد دارای مزاج دموی به ادبیات ، موسیقی و شاعری علاقه مند هستند. افراد دارای این مزاج ، افرادی مهربان ، جسور ، خوش اخلاق ، دور اندیش ، شوخ طبع و دست و دلباز می باشند و حتی میل جنسی این افراد نیز زیاد می باشد. افراد دارای مزاج دموی در پاییز و زمستان به لباس گرم نیاز دارند ، اما در بهار و تابستان حرارت بدنشان بالا می باشد و نیازی به پوشیدن لباس اضافی ندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا