Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید مصرف انواع عرقیات گیاهی درمان نفخ معده چیست؟

عرقیات گیاهی درمان نفخ معده  برای رفع این مشکل توسط افراد علاقمند به عرقیات گیاهی بسیار استفاده می شود و اثرات بسیار خوبی ارائه می دهند. در بیشتر مواقع عرق گیری از گیاهانی صورت می گیرد  که هم رایحه و هم خواص دارویی زیادی داشته باشند. عرق گیری به دو روش سنتی و صنعتی صورت می گیرد.

گیاهان به همراه مقداری آب ، در دستگاه عرق گیری قرار می گیرند و زمانی که تقطیر صورت می گیرد به ماده حاصل ،عرق گیاهی گفته می شود. رایحه موجود در گیاهان با مولکول های آب ادغام می شوند ، زمانی که عمل تقطیر رخ می دهد ، محلولی با عطر و طعم گیاه مورد نظر بوجود می آید که دارای اثرات درمانی بسیار زیادی است.

در مجموع می توان گفت  که عرقیات گیاهی برای آرامش بخشی ، تقویت سیستم ایمنی بدن  و بهبود مشکلات داخلی بدن و همچنین کاهش درد می توانند بسیار مفید و موثر باشند. ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک قصد داریم عرقیات گیاهی درمان کننده بیماری نفخ معده را برای شما ارائه دهیم.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این عرقیات با ما همراه باشد .

انواع عرقیات گیاهی درمان نفخ معده :

 

عرق گیاهی ریحان :

ریحان گیاهی خوش عطر با برگ های به رنگ ، سبز و بنفش با عمر کوتاه است اما خواص درمانی بسیاری را در خود گنجانده است. ریحان و گیاهانی از این خانواده دارای خواص ضد نفخ ، ضد اسپاسم ، ضد درد و میکروب  می باشد. تمام خواص ذکر شده در عرق این گیاه معطر و خوشبو وجود دارد و عرق این گیاهان همچنین ، باعث می شود که خواص دارویی زودتر در بدن اثر بگذارد. عرق ریحان ، بادشکن و ضد نفخ می باشد و برای افرادی که در خوردن مواد غذایی دقت نمی کنند و دچار این مشکل می شوند بسیار مفید و موثر خواهد بود.

عرق گیاهی نعناع :

نعناع گیاهی ، سبز رنگ است که از دوران قدیم تا امروزه نظر خیلی از افراد را در زمینه دارویی به خود جلب کرده است و  به عنوان عرقیات گیاهی درمان نفخ معده  استفاده می شود. پزشکان طب سنتی که در این زمینه تحقیق می کنند دریافتند که عرق گیاهی نعناع دارای طبیعتی گرم است و حتی در درمان بیماری های گوارشی می تواند نقش بسزایی داشته باشد. موادی همچون فلانوئید‌ در گیاه نعناع سلول های ایمنی موجود در معده را کنترل می کنند.

نعناع نقش مهمی در سلامت معده دارد و مانند یک داروی ضد اسپاسم برای معده عمل خواهد کرد و مانع ایجاد نفخ می شود. اگر گاهی اوقات با خوردن غذا یا هر ماده غذایی احساس نفخ و دل درد می کنید با خوردن یک استکان عرق نعناع می توانید به این احساس و دل دردتان خاتمه دهید.

فواید مصرف انواع عرقیات گیاهی درمان نفخ معده چیست؟
فواید مصرف انواع عرقیات گیاهی درمان نفخ معده چیست؟

عرق گیاهی زیره سبز:

زیره چند گونه است اما زیره سبز و سیاه رایج ترین و شناخته شده ترین ، نوع زیره می باشند. زیره ها طبع گرم و خواص درمانی بسیار زیادی برای بدن دارند ، اما از خواص زیره ‌ سبز، می توان به ضد نفخ و باد شکن بودن ، تقویت معده اشاره کرد. همچنین از این عرق گیاهی می توانید ، در درمان و بهبود بسیاری دیگر از بیماری ها و مشکلات استفاده کنید.

عرق گیاهی بادرنجبویه :

بادرنجبویه گیاهی از خانواده گیاهان نعناع می باشد ، با این تفاوت که از نظر عطر و بو با یکدیگر متفاوت هستند. حکیمان طب سنتی اعتفاد دارند ، که عرق و خود گیاه بادرنجبویه در درمان و بهبود مشکلات گوارشی همچون نفخ معده و شکم بسیار مفید می باشد و حتی در صورت بروز ، دل درد و نفخ خفیف هم این عرق می تواند به فرد کمک کند و این حس ناراحت کننده را برطرف سازد.

طبق تحقیقات بدست آمده از این گیاه اثبات شده است که  عرق و گیاه بادرنجبویه علاوه بر کاربرد به عنوان عرقیات گیاهی درمان نفخ معده ، ضد درد ،ضد باکتری و ضد حساسیت نیز می باشد و حتی می تواند باعث تقویت معده و احساس آرامش بخشی در فرد شود .

عرق گیاهی آویشن :

آویشن گیاهی است که به نسبت گیاهان دیگر راحت تر پرورش داده می شود و به خاطر عطر و طعم خاصی که دارد ، هم در آشپزی و هم در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه از گذشته  دور در دسترس مردم قرار داشته و  در طب سنتی شناخته شده می باشد. این گیاه سرشار از ترکیبات و خواص درمانی برای بدن می باشد و تمام این موارد باعث شده  که این گیاه به عنوان گیاهی فوق العاده و درمانی قوی در جهان شناخته شود. تیمول یکی از موادی است که درون این گیاه وجود دارد و آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد.

با تمام این مزایا ، عرق حاصل شده از این گیاه نیز به همین نسبت دارای مواد و ترکیبات خاص می باشد. این گیاه به دلیل طبع گرمی که دارد ، می تواند گفت در زمینه رفع مشکلات گوارشی و رفع نفخ معده و شکم بسیار عالی عمل کرده است.  بهتر است این عرق گیاهی پر خاصیت را  به صورت روزانه و به مقدار یک لیوان به صورت ناشتا میل کنید.

عرق گیاهی زنجبیل :

از گذشته ها دور تا به امروز از زنجبیل به عنوان چاشنی و ادویه ای برای آشپزی و یا مصارف دارویی استفاده می شود و به عنوان عرقیات گیاهی درمان نفخ معده نیز کابرد دارد. این گیاه دارای ، طبیعت گرم و طعم تند و تیزی می باشد . طعم تلخی و تیز این گیاه ، در عرق بدست آمده  کاهش یافته است ، اما هیچ یک از خواص درمانی این گیاه در این فرایند از بین نرفته است. خواص این گیاه در درمان مشکلات معده و نفخ معده بسیار مفید است . برای اینکه دچار نفخ نشوید ، بهتر است نصف استکان از عرق زنجبیل را پس از هر وعده غذایی بنوشید ، تا مانع نفخ و دل درد در شما شود.

عرق گیاهی بابونه :

گیاه بابونه  یکی از قدیمی ترین و موثرترین گیاهانی است که از گذشتگان دور همگان آن را می شناسند. این گیاه دارای گل هایی به رنگ سفید می باشد. پزشکان طب سنتی این گیاه را به عنوان گیاهی دارویی برای رفع نفخ معده و مشکلات مربوط به معده و گوارش می شناسند. این گیاه نیز طبیعتی گرم دارد و عرق بابونه  نیز سرشار از مواد دارویی مفید برای سلامتی بدن است و کمک زیادی برای رفع و بهبود نفخ و التهابات معده و سیستم گوارشی می کند.

فواید مصرف انواع عرقیات گیاهی درمان نفخ معده چیست؟
فواید مصرف انواع عرقیات گیاهی درمان نفخ معده چیست؟

عرق گیاهی گلپر :

گلپر گیاهی خودرو می باشد  که در نواحی مرطوب می روید و از خانواده گیاهان علفی می باشد و گل نیز می دهد. این گیاه متعلق به کشورمان ایران است و این گیاه عطر و بوی خاصی دارد و از پودر این گیاه در تهیه برخی از غذاها استفاده می شود. حال عرق این گیاه نیز خواص درمانی بسیار زیادی  همچون خواص آنتی اکسیدانی ، ضد نفخ و درد در ناحیه معده و مشکلات گوارشی و ….. را برای سلامتی بدن دارد.

عرق گیاهی دارچین :

دارچین از پوست درخت دارچین بوجود می آید و دارای طبعی خشک و گرم می باشد و به عنوان عرقیات گیاهی درمان نفخ معده شناخته می شود. این گیاه عطر و طعم منحصر به فردی دارد و همچنین به عنوان ادویه نیز در آشپزی استفاده می شود. از این گیاه ، به صورت دمنوش و عرق گیاهی نیز می توان استفاده کرد و در تمام اشکال مصرفی این گیاه ، تمام خواص دارویی آن وجود دارد.

عرق بدست آمده از این گیاه دارای خواص درمانی بسیار مهمی همچون بادشکن و ضد نفخ ، آرامش بخشی می باشد. از خواص دیگر این عرق گیاهی دارچین می توان به  تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش گردش خون و کمک به هضم راحت اشاره کرد.

عرق گیاهی سیاه دانه :

سیاه دانه همان طور که از اسمش معلوم است دانه های ریز و سیاه رنگی می باشد که طعم تلخی نیز به همراه دارد. این دانه های ریز در مصارف زیادی همچون دارویی و به عنوان ادویه برای تهیه ترشیجات به کار می رود. سیاه دانه دارای خاصیت آنتی بیوتیک و خواص ضد نفخ و بسیاری دیگر از خواص دارویی می باشد و تمام خواص ذکر شده در عرق این گیاه نیز وجود دارد. عرق این گیاه نسبت به خود گیاه ، اثر بخشی سریع تری دارد و افرادی که دچار مشکلات گوارشی و معده (نفخ و دل درد) هستند ، می توانند از این عرق گیاهی مصرف کنند و تاثیرات مثبت آن را در خود مشاهده کنند.

عرق گیاهی پونه :

پونه نیز گیاهی از خانواده گیاهان نعناع می باشد و این گیاه در محیط های مرطوب به صورت خودرو می روید. تمام اجزا این گیاه قابل مصرف و دارای خواص درمانی می باشد. از ریشه های این گیاه ، می توان دمنوش تهیه و مصرف کرد. برگ های گیاه را نیز می توان جمع آوری و بوسیله ابزار و دستگاه های مربوط به روش سنتی و صنعتی ، عرق گیاهی پونه را بدست آورد. طبع عرق گیاهی پونه ، گرم می باشد و همانند خود گیاه سرشار از مواد مغذی و خواص دارویی می باشد. می توان گفت که عرق گیاهی پونه خاصیت ، ضد نفخ و بادشکن ، رفع سرفه و رفع مشکلات گوارشی را در خود دارد.

عرق گیاهی زنیان :

زنیان یکی از گیاهانی است که برای رفع نفخ و کاهش التهابات و ورم معده می تواند بسیار مفید باشد . درون این گیاه فیبر بسیار زیادی وجود دارد  که می تواند باعث سهولت هضم مواد غذایی و رفع یبوست در فرد شود . حال عرق بدست آمده از این گیاه نیز شامل تمام خواص دارویی این گیاه می باشد و در درمان مشکلاتی همچون نفخ ، یبوست و مشکلاتی مربوط به بواسیر می تواند مفید و موثر باشد .

عرق گیاهی رازیانه :

تمام اجزا این گیاه ( بذر، پیاز، ساقه و برگ ها) قابل مصرف و سرشار از مواد مغذی و دارویی بسیار زیادی می باشد. برای درمان بسیاری از بیماری ها ، می توان از دمنوش و عرق این گیاه استفاده نمود. یکی از خاصیت های اصلی این عرق گیاهی ، خاصیت ضد نفخ و ضد درد بودن آن می باشد که از خصوصیات عرقیات گیاهی درمان نفخ معده است. همچنین این عرق گیاهی می تواند به رفع مشکلات گوارشی و معده نیز کمک کند. برای مصرف عرق این گیاه ، بهتر است قبل از هر وعده غذایی یک فنجان از عرق گیاهی رازیانه را مصرف کنید ، تا هرچه سریع تر نتیجه آن را احساس کنید.

عرق گیاهی هل :

هل گیاهی است که دانه های کوچک و خوش عطر آن درون پوسته ای به رنگ سبز قرار گرفته است . هل دارای انواع مختلفی همچون هل سبز، سفید ، سیاه و رسمی می باشد . تمام گونه های هل ، دارای طبیعتی گرم و خشک می باشد ، اما هل سبز مرغوبیت خاص تری به نسبت گونه های دیگر دارد. از دانه های هل ، به خاطر عطر و طعم بی نظیر و منحصر به فردی که دارد ، علاوه بر مسائل درمانی به عنوان ادویه در آشپزی و شیرینی پزی نیز استفاده می گردد. یکی از خواص مهمی که این عرق گیاهی دارد ، این است که ضد نفخ و بادشکن می باشد و برای رفع مشکلات گوارشی بسیار موثر است و همچنین سیستم دفاعی بدن را نیز تقویت می کند.

فواید مصرف انواع عرقیات گیاهی درمان نفخ معده چیست؟
فواید مصرف انواع عرقیات گیاهی درمان نفخ معده چیست؟

عرق گیاهی خارمریم :

گیاه خار مریم ، گیاهی گل ستاره ای است و گل هایی به رنگ بنفش می دهد و دارای خواص درمانی بسیار زیادی می باشد . این عرق گیاهی ، منبع غنی از  آنتی اکسیدان های مورد نیاز برای بدن می باشد و مصرف آن باعث می شود که بدن در برابر رادیکال های آزاد کنترل بیشتری داشته باشد. خواص دیگری که در این عرق گیاهی  وجود دارد ، خاصیت ضد التهابی و ضد نفخ و درد بودن آن می باشد. تمام خواص موجود در گیاه ، تماما در عرق آن نیز وجود دارد.

عرق گیاهی کاسنی :

طبع این گیاه سرد و خنک می باشد. در گیاه و عرق کاسنی نیز فیبر بسیار زیادی وجود دارد و وجود این مواد ، باعث هضم بهتر و رفع یبوست برای فرد می شود. این گیاه نیز سرشار از مواد مغذی و درمانی می باشد و همچنین برای رفع بیماری های مختلف بسیار مفید است. بعلاوه می توان گفت که عرق کاسنی محرکی برای روده ها محسوب می گردد و مانع سوء هاضمه و نفخ می شود.

عرق گیاهی بیدمشک :

بیدمشک از خانواده بید ها  و جزء عرقیات گیاهی درمان نفخ معده می باشد. سنبله هایی که این گیاه دارد ، دارای عطر خاصی هستند و از اسانس این گیاه عرق تولید می شود. عرق بیدمشک سرشار از خواص دارویی است حتی از عرق بیدمشک به خاطر رایحه ای که دارد ، برای درست کردن شربت نیز استفاده می شود. عرق بیدمشک خاصیت ملین دارد و برای درمان بیماری یبوست مفید می باشد. بعلاوه اگر بعد از غذا نصف استکان از این عرق نوشیده شود برای رفع نفخ معده نیز بسیار موثر خواهد بود .

عرق گیاهی بهارنارنج :

عرق بهار نارنج از گل های درخت نارنج به دست می آید که دارای عطر بی نظیری هستند و در زمان شکوفا شدن گل های درخت نارنج برداشت می شود . بیشتر قسمت های این درخت همچون گل ، برگ ها و میوه های آن قابل استفاده هستند و تمام این قسمت ها خواص دارویی و درمانی دارند. عرق بدست آمده از این گیاه نیز سرشار از خواص بسیار مفید برای بدن می باشد و در رفع بیماری و مشکلاتی همچون نفخ معده  ، یبوست  و مشکلات دستگاه گوارشی ، بسیار مفید و کارآمد می باشند.

عرق گیاهی گلاب :

گل برگ های ، گل محمدی سرشار از خواص درمانی می باشد و عرق حاصله از گل برگ های ، این گل را گلاب می گویند. گلاب نیز همانند خود گیاه ، سرشار از خواص درمانی می باشد . یکی از خواص این عرق گیاهی ملین بودن آن است و باعث رفع یبوست می گردد. بعلاوه می توان گفت که گلاب باعث رفع و جلوگیری از ایجاد نفخ می گردد و باعث هضم بهتر مواد غذایی می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا