Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و مضرات شکر سفید برای سلامتی چیست؟

شکر سفید پر مصرف ترین نوع شکر است که در قالب ساکارز به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند میوه ، سبزیجات ، شیر ، پنیر و حتی غلات وجود دارد. اما تولیدکنندگان انواع مختلفی از شکر و شربت را به غذاهای فرآوری شده و از پیش بسته بندی شده مانند بستنی ، کلوچه ، آب نبات و نوشابه و همچنین محصولات کمتر معروف مانند سس گوجه فرنگی ، سس اسپاگتی ، ماست ، نان و سس سالاد اضافه می کنند.

مردم نسبت به مصرف شکر احتیاط بیشتری می کنند زیرا اثرات مضر آن بر سلامتی آشکار شده است. مردم تصور می کنند که قند به طور کلی مضر است حتی قندهایی که به طور طبیعی در میوه ها ، سبزیجات و آجیل وجود دارد. اگرچه قند طبیعی هیچ خطری برای بدن ندارد ولی قند تصفیه شده مقصر واقعی  است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

عوارض مصرف شکر سفید برای سلامتی

شکر تصفیه شده  شکر خام یا ساکارز از نیشکر یا هر گیاه دیگری با قندهای طبیعی استخراج می شود که سپس برای حذف ملاس تحت عمل آوری قرار می گیرد. رایج ترین انواع شکر تصفیه شده شکر رومیزی یا شکر سفید و شربت ذرت با فروکتوز بالا است. وقتی پزشکان و متخصصان رژیم می گویند مصرف قند را کاهش دهید منظور آنها این نوع از قندها هستند.

مصرف شکر توسط متخصصان بهداشت توصیه نمی شود  بنابراین باید برای شما بسیار مضر باشد. قندهای تصفیه شده مسئول طیف وسیعی از مشکلات سلامتی مانند چاقی و چربی اضافی شکم هستند که عوامل خطرساز بیماری های جدی تری مانند دیابت و بیماری های قلبی هستند.

قندهای تصفیه شده ، به ویژه شربت ذرت با فروکتوز بالا ممکن است باعث مقاومت در برابر لپتین شود ، هورمونی که گرسنگی و سیری را کنترل می کند که ارتباط بین قند تصفیه شده و چاقی را توضیح می دهد. رژیم های غذایی سرشار از قندهای تصفیه شده با افزایش خطر بسیاری از بیماری ها مانند دیابت نوع ۲ ، افسردگی ، بیماری های کبدی ، زوال عقل و حتی انواع خاصی از سرطان ارتباط دارند.

متخصصان تناسب اندام و تغذیه می گویند که قند تصفیه شده به دلیل کالری بالای آن بسیار خطرناک است. مصرف قند بر کلیه ها و لوزالمعده تأثیر منفی می گذارد و سطح تری گلیسیرید خون را افزایش می دهد  که یک عامل خطر برای بیماری های قلبی و التهاب است.

فواید و مضرات شکر سفید برای سلامتی چیست؟
فواید و مضرات شکر سفید برای سلامتی چیست؟

چرا قندهای طبیعی برای سلامتی مفید هستند؟

برخلاف قندهای تصفیه شده که حاوی کالری خالی هستند ، غذاهای حاوی قند طبیعی شامل بسیاری از مواد مغذی دیگر هستند. قند طبیعی بهترین جایگزین است که در میوه ها به شکل فروکتوز و در محصولات لبنی مانند شیر و پنیر به عنوان لاکتوز یافت می شود.

همچنین می توانید از عسل برای شیرین کردن خوراکی های خود استفاده کنید  زیرا فواید بیشماری برای سلامتی دارد. قند طبیعی نقش مهمی در رژیم غذایی بیماران سرطانی دارد. فروکتوز موجود در میوه ها با فیبر و لاکتوز موجود در شیر با پروتئین همراه است که با مصرف آنها از سایر مواد مغذی سالم نیز بهره مند می شوید.

پیامدهای استفاده بی رویه از شکر سفید چیست؟

تصور می شود که شکر باعث التهاب مزمن و افزایش وزن می شود. چاقی همچنین یک عامل خطر برای التهاب مزمن است. هرچه قند بیشتری بخوریم ، وزن بیشتری اضافه می کنیم و بیماری های بیشتری باعث التهاب می شود. این یک چرخه بی پایان است که جز عوارض چیزی برای شما نخواهد داشت.

تاثیر شکر بر قند خون

سطح قند خون بعد از خوردن شکر سفید بالا می رود و سقوط قند خون که در پی آن رخ می دهد می تواند باعث تغییر خلق و خو و خستگی شود. شکر ممکن است با چاقی و سپس دیابت نوع ۲ مرتبط باشد ، تا حدی به این دلیل که فعالیت بخشی از مغز ما را سرکوب می کند که به ما می گوید از خوردن دست بکشید.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان داد موش هایی که از شکر سفید خالص تغذیه می کردند ، سطح قند خون بسیار بالاتری نسبت به موش هایی داشتند که شربت افرا مصرف کرده بودند. این نشان می دهد که همه قندها یکسان نیستند و شکر سفید واقعاً برای سلامتی بد است. سطوح بالای قند خون حتی می تواند منجر به تغییر رگ های خونی و بیماری های قلبی شود. در آگوست ۲۰۱۶ ، انجمن قلب آمریکا سرانجام  هشدار داد که شکر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در کودکان افزایش می دهد.

رابطه مصرف شکر و سرطان

در گزارشی که ارتباط بین سرطان و شکر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد ، مشخص شد که اگرچه شکر افزوده شده با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط نیست ، اما با سایر سرطان ها ارتباط دارد. کسانی که قند بیشتری مصرف می کردند بیشتر دچار روده کوچک و مری  دچار می شوند. آنها همچنین بیشتر احتمال دارد سرطان ثانویه داشته باشند که در آن سلول های سرطانی به قسمت های دیگر بدن گسترش می یابند.

فواید و مضرات شکر سفید برای سلامتی چیست؟
فواید و مضرات شکر سفید برای سلامتی چیست؟

تاثیر شکر بر سلامت روان

چند بار احساس ناراحتی ، تنهایی یا نگرانی کرده اید و به غذاهای شیرین روی آورده اید؟ واضح است که مغز و سلامت روانی ما به نوعی با قند مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که شکر ممکن است منجر به علائم شبیه ADHD یا اختلالات یادگیری شود. مقادیر زیاد قند ممکن است بر حافظه و متابولیسم طولانی مدت تأثیر منفی بگذارد و باعث التهاب عصبی شود.

ارتباط  شکر و افسردگی

طی مطالعات مشخص شده است که نوشیدنی های قندی ، به ویژه رژیم های غذایی مملو از قند مصنوعی ، افسردگی را افزایش می دهند. کسانی که غذاهای فراوری شده و شیرین زیادی مصرف می کردند پس از ۵ سال عادات غذایی ناسالم احتمال بیشتری برای ابتلا به افسردگی داشتند. کسانی که غذاهای کامل و کم قند فرآوری شده مصرف می کردند ، بسیار کمتر در معرض افسردگی بودند.

تاثیر شکر بر پوست

در یک مطالعه مشخص شد زنانی که بیشتر کربوهیدرات و شکر مصرف می کنند چین و چروک بیشتری بر روی پوست خود نسبت به زنانی داشتند که رژیم کم قند مصرف می کنند. تصور می شود که این ترکیبات باعث افزایش سرعت پیری و چین و چروک پوست می شود. واکنش بین شکر و پروتئین های موجود در بدن باعث ایجاد محصولات نهایی پیشرفته گلیکاسیون (یا AGE ) می شود. تصور می شود که این ترکیبات باعث افزایش سرعت پیری و چین و چروک پوست می شود. افزایش سن نه تنها درخشش و جوانی پوست شما را می دزدد بلکه دانشمندان نشان داده اند که AGE می تواند باعث آسیب به اندام  هایی مانند قلب و مغز شود

شکر باروری را کاهش می دهد

مصرف شکر باعث هجوم انسولین در بدن ما می شود و این هجوم باعث افزایش سریع و سپس کاهش سریع قند خون ما می شود. از آنجا که انسولین یک هورمون است بر سایر هورمون های ما تأثیر می گذارد و مجموعه ای از مسائل مربوط به عدم تعادل هورمون ها را ایجاد می کند.

هنگامی که مقدار زیادی قند در خون ما وجود دارد کبد ما مقدار اضافی آن را به یک چربی تبدیل می کند و سپس ژنی به نام گلوبولین متصل کننده هورمون جنسی (SHBG) که باعث کاهش میزان پروتئین SHGB در بدن می شود را خاموش می کند. این پروتئین خاص نقش مهمی در میزان تستوسترون و استروژن موجود در بدن دارد. همچنین در این شرایط بدن ویتامین B را که یک ماده مغذی ضروری برای باروری و تخمک گذاری است ، از بین می برد.

باکتری های بد قند را دوست دارند

شکر باکتری های بد را تغذیه می کند همانطور که خوردن ماست و سایر غذاهای تخمیر شده به پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها کمک می کند. شکر  مخمرها و باکتری های دستگاه گوارش ما را تغذیه می کند و به نظر می رسد حفظ تعادل این اکوسیستم برای همه جنبه های سلامت ما بسیار مهم است.

میکروب ها بر وزن ، هضم و جذب مواد مغذی ما ، التهاب ، سیستم ایمنی بدن و حتی بیان ژن ما تأثیر می گذارند. حمایت از سلامت دستگاه گوارش چیزی است که همه والدین باید آن را یاد بگیرند اگر می خواهند برای فرزندان خود سلامت پایدار داشته باشند.

وقتی در نظر می گیریم که کودکان ما چقدر قند می خورند ، باید وحشت زده شویم. یک مطالعه روی حیوانات نشان می دهد که چقدر قند در اوایل زندگی بر میکروبیوم تأثیر منفی می گذارد و همه ما می دانیم که سلامت روده چقدر مهم است. شکر سفید همچنین باعث رشد بیش از حد مخمر کاندیدا می شود و انگل ها نیز دوست دارند از آن تغذیه کنند!

فواید و مضرات شکر سفید برای سلامتی چیست؟
فواید و مضرات شکر سفید برای سلامتی چیست؟

شکر سیستم ایمنی را تضعیف می کند

مطالعه ای در سال ۱۹۷۳ در دانشگاه لوما لیندا نشان داد که خوردن قند حداقل پنج ساعت پس از مصرف بر سلول های سفید خون که با باکتری مبارزه می کنند ، تأثیر می گذارد.  تحقیقات اخیر از سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که مکانیسم آسیب قند به سیستم ایمنی بدن از طریق مقاومت به انسولین است که سیستم ایمنی را تضعیف می کند.

آیا شکر سفید اعتیادآور است؟

شکر سفید تصفیه شده بیشتر شبیه یک دارو است تا یک غذا . گیاه نیشکر و چغندر در طبیعت مانند سایر گیاهان دارای ویتامین ها ، مواد معدنی ، فیبر و مواد شیمیایی گیاهی هستند و آنها مانند سایر گیاهان دارای کربوهیدرات به شکل ساکارز هستند.

هنگامی که شکر تصفیه می شود ، گیاه نیشکر یا چغندر را از همه اجزای طبیعی آن ، به جز ساکارز محروم می کنند. سپس آنچه ما به عنوان شکر رومیزی می شناسیم تغلیظ می شود. این بدان معناست که ما ساکارز را از تعادل طبیعی موجود در گیاهان خارج می کنیم و این بخش مهمی از درک تأثیر متفاوت آن در بدن ما است.

وقتی ساکارز بخشی از کل غذا است مانند یک ماده غذایی در بدن شما عمل می کند با آرامش وارد سیستم ما می شود ، به آرامی تجزیه می شود و طیف وسیعی از مواد مغذی را علاوه بر انرژی تأمین می کند. وقتی ساکارز جداسازی می شود شکر مانند یک دارو در بدن شما عمل می کند. شکرتصفیه شده زیاد باعث ایجاد چرخه ای متلاطم می شود و قند خون ، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی را از تعادل خارج می کند.

برخی ممکن است به شما بگویند که شکر اعتیادآور نیست ولی کافی است تمام قندهای تصفیه شده را برای چند روز حذف کنید. فقط ببینید آیا هوس و احتمالاً علائم ترک ندارید! خوردن شکر به ما دوپامین می دهد زیرا احساس خوبی دارد و نیاز ما به دوپامین برای ایجاد این احساس خوب به تدریج افزایش می یابد. شکر سفید ممکن است از نظر فیزیولوژیکی اعتیادآور نباشد ، اما روند خوردن آن قطعا اعتیاد آور است.

مضرات شکر سفید برای سلامتی چیست؟

شکر سفید معمولاً به غذاهایی مانند نوشابه ها ، غذاهای بسته بندی شده یا بستنی ها اضافه می شود که همه آنها نه تنها به دلیل قند زیاد ، بلکه به دلیل این که حاوی سایر ترکیبات ناسالم مانند نمک زیاد ، چربی های اضافه و مصنوعی هستند ناسالم تلقی می شوند. با توجه به رنگ های افزودنی و مشاهده پیامدهای قند تصفیه شده بر سلامتی ، ایده ای عاقلانه است که مصرف آن را حذف کرده یا آن را به حداقل برسانید.

در صورت حذف شکر سفید چه اتفاقی برای شما می افتد؟

اگر عاشق شیرینی هستید ، مقاومت در برابر هوس قندی برای شما دشوار است. اعم از دسر ، شکلات ، نوشیدنی های سرد یا آب میوه ، ما مقدار زیادی کالری از طریق این مواد غذایی مصرف می کنیم زیرا حاوی قند هستند. شکر سفید تصفیه شده نه تنها اعتیادآور است بلکه برای سلامت کلی شما نیز خطرناک است. در اینجا آنچه بعد از حذف کامل شکر سفید از رژیم غذایی برای بدن شما اتفاق می افتد آمده است:

فواید و مضرات شکر سفید برای سلامتی چیست؟
فواید و مضرات شکر سفید برای سلامتی چیست؟

تاثیر ترک شکر بر پوست

ترک شکر می تواند بافت پوست شما را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد و همچنین باعث بهبود جوش های پوستی شود. دسرهای حاوی شکر می تواند منجر به افزایش انسولین شود که می تواند باعث التهاب در پوست شود. حذف قند از رژیم غذایی می تواند سطح کلاژن را افزایش دهد و پیری پوست را به تاخیر می اندازد. بنابراین از چین و چروک پوست جلوگیری می کند و همچنین چهره شما را بهبود می بخشد.

تاثیر ترک شکر بر حافظه

اگر شما از مصرف شکر لذت می برید ممکن است هر از گاهی دچار مه مغزی می شوید. مصرف قند می تواند بر حافظه شما تأثیر بگذارد و قدرت حافظه را کاهش دهد. بنابراین ، پس از ترک قند حافظه شما بهبود می یابد و ممکن است متوجه بهبود قابل توجهی در قدرت یادآوری شوید. حذف قند از رژیم غذایی ، چرخه خواب شما را بازیابی می کند و همچنین به شما در داشتن یک خواب خوب کمک می کند.

تاثیر شکر بر کاهش وزن موثر

ناگفته نماند که حذف قند از رژیم غذایی روزانه روند کاهش وزن را تسریع می کند. صرف نظر از هر نوع رژیم غذایی ، ترک شکر یکی از موارد رایج در همه رژیم های غذایی است. از کیک و شکلات گرفته تا نوشابه همه این مواد غذایی مملو از شکر هستند که در نهایت به میزان کالری دریافتی روزانه شما می افزاید. قند را از رژیم غذایی خود حذف کنید ، ورزش را شروع کنید و رژیم غذایی خود را به رژیم سالم تر تبدیل کنید و در عرض چند هفته شاهد کاهش وزن موثر باشید.

چگونه با هوس ها مقابله کنیم؟

هنگامی که هوس قند می کنید کنترل آنها بسیار دشوار است و ما اغلب تسلیم می شویم و شیرینی های مورد علاقه خود را میل می کنیم. اگر شما هم در تلاش برای کنترل هوس های خود هستید ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که شکر سفید را با شیرین کننده های سالم جایگزین کنید. به این ترتیب ، شما به آرامی از دسرهای ناسالم به یک نسخه سالم تر تبدیل می شوید.

یکی دیگر از راه های کنترل هوس های قندی نوشیدن یک لیوان آب است. اغلب تشنگی منجر به هوس می شود و داشتن معده پر از آب ممکن است این ولع را سرکوب کند. هر زمان که میل به خوردن چیزهای شیرین داشتید ، میوه را انتخاب کنید. این کار قند طبیعی بدن شما را تامین می کند و در عین حال فوق العاده سالم است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا