Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد داروی پوساکونازول چیست ؟ تأثیرش بر درمان قارچ سیاه

داروی پوساکونازول از داروهای ضد قارچ بوده و در درمان عفونت های قارچی برای درمان بسیاری از بیماران که از عفونت های قارچی رنج می برند، تجویز می شود. کاربرد داروی پوساکونازول به صورت سوسپانسیون خوراکی در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند برای درمان عفونت های قارچی دهان یا گلو نیز صورت می‌گیرد. انواع داروی پوساکونازول به صورت آمپول، قرص دیر رهش و سوسپانسیون خوراکی در دسترس بیماران قرار دارد. دوز مصرفی و نحوه مصرف داروی پوساکونازول باید توسط پزشک متخصص تعیین و مورد استفاده قرار گیرد. قیمت داروی پوساکونازول می‌تواند با توجه به انواع دارویی آن و همین‌طور شرکت تولید یا وارد کننده متفاوت باشد. خرید و فروش داروی پوساکونازول تنها با نسخه پزشک و در داروخانه ها و مراکز مجاز صورت می‌گیرد. امروزه با گسترش قارچ سیاه به دنبال شیوع بیشتر کرونا، مصرف داروی پوساکونازول نیز افزایش یافته است.

امروزه جهان درگیر پاندمی کروناست و بیماری هایی مانند قارچ سیاه که قبلاً شیوع چندانی نداشتند، با گسترش این پاندمی، شیوع پیدا کرده اند. با گسترش کرونا دلتا و کرونا لامبدا در کشورهای همسایه ایران، کشور ما نیز دیر یا زود درگیر این سویه های جدید خواهد شد. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک داروهای درمان کننده قارچ ها را بررسی و معرفی نموده است. داروهایی مانند : آمفوتریسین بی، آمفوتریسین بی لیپوزومال و… . با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

داروی پوساکونازول چیست ؟

این دارو یک عامل ضد قارچ از گروه آزول ها بوده و از لحاظ ساختاری مشابه ایتراکونازول می باشد. مصرف داروی پوساکونازول در فعالیت سیتوکروم P450 (لانوسترول-۱۴ آلفا-دمتیلاز) تداخل ایجاد کرده و سبب کاهش سنتز ارگوسترول (استرول اصلی در غشای سلول قارچی) خواهد شد. همچنین این دارو منجر به مهار شکل گیری دیواره سلولی قارچ می گردد.

کاربرد داروی پوساکونازول چیست ؟ تأثیرش بر درمان قارچ سیاه
کاربرد داروی پوساکونازول چیست ؟ تأثیرش بر درمان قارچ سیاه

کاربرد داروی پوساکونازول چیست ؟

کاربرد داروی پوساکونازول در درمان عفونت های قارچی صورت می گیرد. سیستم ایمنی بدن افراد عادی معمولاً به اندازه ای مقاوم است که بتواند با قارچ ها مبارزه کرده و از بیماری زایی آن ها جلوگیری به عمل آورد. اما اگر سیستم ایمنی بدن به هر دلیلی ضعیف و یا توسط داروهایی سرکوب شود، قارچ ها توان رشد را یافته و در بدن ایجاد عفونت قارچی می نمایند. اگر بیمار تحت شیمی درمانی قرار داشته و یا اگر مبتلا به ایدز باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های قارچی قرار خواهد داشت. بیماران مبتلا به کرونای حاد که ناگزیر به استفاده از داروهای کورتون و استروئید شده اند نیز با کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن ممکن است دچار عفونت های قارچی از جمله قارچ سیاه شوند.

لازم به ذکر است بیمارانی با شرایط کرونایی مشابه ولی با بیماری زمینه ای مانند دیابت بیشتر تحت تاثیر قارچ سیاه قرار می گیرند. با مصرف داروی پوساکونازول می توان از رشد قارچ در بدن جلوگیری به عمل آورد.

دوز مصرفی و نحوه مصرف داروی پوساکونازول چیست ؟

توجه داشته باشید که قبل از شروع درمان با این دارو، حتماً بروشور شرکت که در داخل جعبه قرار دارد را به دقت مطالعه نمایید. بروشور دارو به بیمار کمک می‌کند تا اطلاعات کاملی را در رابطه با دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شود.

دوز و مقدار مصرف داروی پوساکونازول در افراد مختلف متفاوت است، بنابراین دارو باید دقیقاً همان‌طور که پزشک تجویز کرده، استفاده شود. بنابراین آنچه در ادامه آورده شده است به هیچ وجه نحوه درمان نبوده و تنها جهت آشنایی مخاطب آورده شده است.

  • جهت درمان در روز های نخست معمولاً باید ۳۰۰ میلی گرم (۳ قرص) از داروی پوساکونازول و دو بار در روز استفاده شود و سپس دوز دارو به ۳۰۰ میلی گرم یک بار در روز کاهش یابد. میزان مصرف سوسپانسیون نیز بین ۱ تا ۴ بار در روز متغیر است.
  • انواع قرص این دارو را می‌توان قبل یا بعد از غذا استفاده نمود، اما داروی مایع را باید بعد از غذا مصرف کرد.
  • مصرف و کاربرد داروی پوساکونازول باید به صورت یک دوره کامل باشد.
  • بدون اجازه پزشک مصرف دارو به هیچ وجه نباید قطع شود.
  • اگر مصرف دوز داروی روزانه در ساعت معین فراموش شود، اما به زودی یادآوری شود، می توان دارو را مصرف نمود. اگر زمانی به یاد آورده شود که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته نباید دیگر مصرف شود. توجه شود که با فراموشی مصرف یک دوز از دارو، دو دوز از دارو با هم مصرف نگردد.

نحوه تزریق داروی پوساکونازول چیست ؟

اگر این دارو به صورت آمپول مصرف گردد، باید توسط یک پرستار صورت گیرد. این دارو در بیمارستان از طریق سوزن به داخل رگ به آرامی تزریق خواهد شد. زمان تزریق کامل ممکن است ۳۰ تا ۹۰ دقیقه به طول انجامد.

موارد منع مصرف داروی داروی پوساکونازول چیست ؟

در صورت بروز حساسیت یا آلرژی به این دارو یا هر داروی دیگر، حتماً با پزشک معالج مشورت نمایید.

درصورت حساسیت به مواد غذایی، رنگ مو، مواد نگهدارنده یا… حتماً با پزشک معالج مشورت شود.

بدون تشخیص پزشک از این دارو استفاده نگردد.

در مصرف این دارو برای اطفال باید مراقبت نمود، زیرا بررسی های محکمی در افراد ۱۳ تا ۱۷ سال و سنین پایین تر نشده است.

این دارو در دسته دارو های گروه C قرار گرفته است. زنان باردار بهتر است در مصرف این دارو بسیار احتیاط کرده و تا حد ممکن از این دارو استفاده نکنند. تنها زمانی می توان از این دارو در زنان باردار استفاده نمود که پزشک معالج فوایدش را بیشتر از مضراتش تشخیص داده و آن را تجویز نماید.

عوارض داروی داروی پوساکونازول چیست ؟

ایجاد تهوع و استفراغ ، اسهال، یبوست، ایجاد درد در ناحیه شکمی، کاهش اشتها، بروز تنگی تنفس، کاهش پلاکت های خونی، ایجاد کم خونی، گزگز کردن اندام ها، سرفه، بروز تب, بروز بی اشتهایی، ایجاد درد در مفاصل، طولانی شدن فاصله QT، ایجاد التهاب در گلو، ایجاد خونریزی های زیر پوستی، خون دماغ شدن و ضعف، اختلال در عملکرد کبد.

نکات مهم در کاربرد و تأثیر دارو داروی پوساکونازول چیست ؟

قرص های دیر رهش داروی پوساکونازول برای افزایش جذب و حداکثر سطوح پلاسمایی بهتر است همراه غذا مصرف شوند. این قرص ها باید به طور کامل بلعیده شوند و از تقسیم، شکسته، خرد یا جویده شدن آن‌ها جلوگیری به عمل آید.

برای افزایش جذب و سطوح پلاسمایی حداکثر، هر نوبت از مصرف سوسپانسیون خوراکی در حین یا طی ۲۰ دقیقه از مصرف وعده غذایی کامل چرب مصرف گردد. توجه شود که دارو قبل از مصرف به‌خوبی تکان داده شود.

بیمارانی که قادر به مصرف وعده غذایی کامل نبوده و بنابراین قرص های دیر رهش و تزریق موارد انتخاب شده برای درمان آن ها نمی باشند، مصرف داروی پوساکونازول سوسپانسیون را باید همراه با مکمل تغذیه ای مایع یا نوشیدنی اسیدی کربوناته (مثل نوشیدنی زنجبیل) انجام دهند.

تداخلات دارویی داروی پوساکونازول چیست ؟

تداخلات دارویی نحوه عملکرد دارو را می تواند تغییر داده و خطر بروز عوارض جانبی را نیز افزایش دهد. پس بهتر است نام تمام دارو هایی که مصرف می شود، از جمله دارو های با نسخه و بی نسخه و محصولات گیاهی با پزشک در میان گذاشته شود. بعضی دارو ها می توانند در از بین بردن تأثیر داروی پوساکونازول از بدن مؤثر واقع شوند، مثلاً می توان به افاویرنز، ریفامایسین ها (مانند ریفابوتین)، داروهای خاصی که برای درمان تشنج (مانند فنی توئین) استفاده می شود، اشاره نمود. این دارو ها می توانند بر نحوه عملکرد داروی پوساکونازول تأثیر نهند.

همچنین این دارو می تواند سرعت از بین بردن سایر دارو ها از بدن را کاهش دهد و بر نحوه عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارد. نمونه هایی از دارو های درگیر شامل : مسدود کننده های خاص آلفا (مانند آلفوزوزین، سیلودوزین، تامسولوزین)، برخی از بنزودیازپین ها (مانند میدازولام)، آلکالوئید های ارگوت (مانند ارگوتامین، دی هیدرو ارگوتامین)، پیموزید، کینیدین، ​​ریوروکسابان، سیرولینوس، سیرولیموس داروها (مانند سیمواستاتین، لوواستاتین)، و… هستند.

کاربرد داروی پوساکونازول چیست ؟ تأثیرش بر درمان قارچ سیاه
کاربرد داروی پوساکونازول چیست ؟ تأثیرش بر درمان قارچ سیاه

قارچ سیاه چیست و بیماری کرونا چه تأثیری بر گسترش آن داشته است ؟

بیماری قارچ سیاه، یک بیماری قارچی بوده و در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، ایجاد خواهد شد. به‌عنوان مثال این بیماری افرادی را که به دیابت یا سرطان مبتلا بوده و دارو های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند را بیشتر تهدید می‌کند. البته باید توجه نمود که بیماری قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست و علت بروز آن قارچی بنام موکورمیستس بوده و از قبل هم وجود داشته است. موکورمیستس نوعی عفونت قارچی و مزمن است که به ایجاد رنگ سیاه در مخاط بینی منجر شده و  سینوس ‌ها، مغز، ریه ‌ها و چشم ‌ها را هم می تواند آلوده کند.

آب ریزش بینی، تورم و درد یک ‌طرفه صورت، سر درد، تب و… برخی از علائم ابتلا به این عفونت قارچی هستند. این قارچ می تواند در مواردی سبب مرگ بیماران نیز شود. این قارچ درون خاک،‌ گیاهان پوسیده و بافت ‌های مرده برخی حیوانات وجود داشته و از طریق تنفس یا زخم‌ های پوستی وارد بدن انسان شده و به مخاط بینی آسیب می‌ رساند.

پزشکان هندی که با این بیماری مواجه گسترده‌تری داشته ‌اند، معتقدند که این عفونت ۱۲ تا ۱۸ روز پس از بهبودی بیماری کووید ۱۹ در بیماران ظاهر می‌شود. در صورتی که بیماران به‌ موقع تحت درمان درست قرار نگیرند، احتمال فوت آن ها تا ۹۴ درصد افزایش خواهد یافت. بیماران کرونایی به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن با داروهایی مانند کورتون به این قارچ دچار می شوند.

قیمت داروی پوساکونازول چیست ؟

قیمت داروی پوساکونازول می تواند به ایرانی یا خارجی بودن آن وابسته باشد. قیمت داروی پوساکونازول نوع ایرانی به مراتب پایین‌تر از نمونه های خارجی دارو می باشد. شرکت های داروسازی ایرانی همواره در تلاش بوده اند تا با تولید داروی پوساکونازول نوع ایرانی بتوانند به بیماران، بخصوص بیماران کرونایی مبتلا به قارچ سیاه کمک نمایند. البته شرکت ‌های سازنده هم می‌توانند قیمت‌ های مختلفی را بر محصولات خود قرار دهند. قیمت ‌ها تاحدود زیادی به تأثیرگذاری دارو و رعایت استاندارد های جهانی وابسته است. به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا در جهان و بروز بیماری هایی که به دنبال آن شیوع یافته اند، شرکت های داروسازی همواره می کوشند تا بتوانند با تولید داروهای مؤثر به بیماران کمک کنند.

انواع خارجی داروی پوساکونازول در کشور ما ایران قیمتی بالا داشته و با شیوع قارچ سیاه بیشتر هم شده است. این دارو پیش از شیوع کووید ۱۹ قیمت پایین تری دارا بود، اما با شیوع قارچ سیاه به دنبال کرونا دلتا، قیمت این دارو در کشور بسیار افزایش یافت.

خرید و فروش داروی پوساکونازول چگونه است ؟

خرید و فروش داروی پوساکونازول در کشور ما ایران به دنبال پاندمی کرونا و به دنبال آن شیوع قارچ سیاه در این بیماران، افزایش یافته است. خرید و فروش داروی پوساکونازول به دلیل مؤثر بودن در درمان عفونت های قارچی و عوارض کمتر نسبت به نمونه های مشابه دیگر، بسیار گسترده شده و در بیمارستان ‌ها جهت درمان بیماران کووید ۱۹ حاد که مبتلا به قارچ سیاه هم شده اند، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

خرید و فروش داروی پوساکونازول ایرانی و خارجی در داروخانه های مجاز کشور و تنها با نسخه پزشک صورت گرفته و در دسترس قرار دارد. اما قیمت آن نسبت قبل افزایش داشته است! توجه شود که این دارو کاملاً تخصصی بوده و مصرف یا عدم مصرف، تنها توسط پزشک معالج تعیین می‌گردد.

کاربرد داروی پوساکونازول چیست ؟ تأثیرش بر درمان قارچ سیاه
کاربرد داروی پوساکونازول چیست ؟ تأثیرش بر درمان قارچ سیاه

سخن آخر

  • داروهای شیمایی نباید بدون نسخه پزشک متخصص تهیه و مورد استفاده قرار گیرند و رعایت این نکته به‌ویژه برای داروهای فوق تخصصی ضروری‌تر است.
  • به دلیل اینکه داروهای شیمیایی عوارض جبران ‌ناپذیری را برای مصرف‌کنندگان می توانند ایجاد نماید، باید همیشه از مراکز معتبر و دارای مجوز تهیه شوند.
  • نحوه مصرف داروها و دوز مصرفی از نکات مهم درمانی بوده و باید طبق نظر پزشک مصرف گردند.
  • دارو در مراحل اولیه بیماری باید تجویز و مصرف گردد، در صورت عدم مصرف به موقع دارو ها، ممکن است تأثیری در درمان و بهبودی حاصل نشود.
  • عوارض دارو های ضد قارچ بالاست، بنابراین این دارو ها باید بااحتیاط برای بیمار تجویز شوند.
  • از مصرف خود سرانه داروهای شیمیایی و همین‌ طور گیاهان دارویی جدا پرهیز شود، زیرا ممکن است با مصرف خودسرانه صدمات جبران ناپذیری به بدن وارد شود.
  • هنگام بروز علائم بیماری، در ابتدای بیماری باید به پزشک مراجعه نموده و درمان شروع شود، در صورت عدم اقدام به موقع برای درمان ممکن است بیمار دچار نقض عضو و یا مرگ شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا