Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش مناسب کرونا چیست؟

دمنوش مناسب کرونا انواع دمنوش های گیاهی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت و ارتقا می دهند. کرونا ویروس یا COVID-19 یکی از سخت ترین بیماری های همه گیر می باشد که جهان تا به حال شاهد آن بوده است. این ویروس مسری بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارد و در نهایت منجر به مرگ می شود. هرکسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد به ویژه در برابر این ویروس آسیب پذیر است.

تنها راه ایمن ، تقویت این سیستم از طریق رژیم غذایی و مصرف دمنوش های گیاهی است. دمنوش های گیاهی نه تنها به خاطر طعم شان ، بلکه به دلیل اینکه طیف وسیعی از مزایای سلامتی را برای بدن به ارمغان می آورند ، بسیار مشهور هستند . خواص ضد باکتریایی ، ضد ویروسی ، ضد قارچی و ضد التهابی موجود در دمنوش های گیاهی ، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با این ویروس کشنده مبارزه می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید تا با انواع دمنوش مناسب کرونا بیشتر آشنا شوید.

مزایای مصرف دمنوش مناسب کرونا

دمنوش های تقویت کننده سیستم ایمنی مانند دمنوش چای سبز و دمنوش گیاهی بابونه ، بهترین نوع دمنوش های گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشند. دلیل این امر ، این است که این دمنوش های گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان های مفید برای بدن  می باشند و این آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. همچنین افزودن عسل به این دمنوش های گیاهی ، تأثیرات آنها را بیشتر می کند.

دمنوش های گیاهی یکی از شناخته شده ترین مسکن های طبیعی و ضد ویروسی برای همه علائم کرونا ویروس می باشند. این نوشیدنی های گرم به تسکین گلو درد کمک می کنند و دارای خواص ضد باکتریایی و ویروسی هستند و می تواند به تسریع بهبود شما کمک کنند. با این حال ، همه دمنوش های گیاهی برابر نیستند و خواص متفاوتی دارند . برخی از دمنوش های گیاهی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و برخی دیگر با عوامل بیماری زا مبارزه می کنند.

انواع دمنوش های گیاهی مناسب کرونا ویروس :

دمنوش گیاهی بابونه :

این دمنوش گیاهی اعصاب را آرام کرده و استرس را از بین  می برد. دمنوش گیاهی بابونه همچنین حاوی آنتی اکسیدانی به نام apigenin است که به گیرنده های خاصی از مغز انسان متصل می شود و باعث بهبود خواب و کاهش بی خوابی می شود. پس از خواب کافی ، بدن انسان می تواند سیتوکین ها را تولید کند ، نوعی پروتئین که از طریق مبارزه با عفونت و التهابات یک پاسخ ایمنی موثر ایجاد می کند.

علاوه بر این ، دمنوش گیاهی بابونه می تواند درد معده را کاهش داده ، سلامت دستگاه گوارش را تقویت کرده ، سطح قند خون را کنترل کرده و مشکلات پوستی را برطرف کند. دمنوش گیاهی بابونه می تواند تولید گلبول های سفید خون بدن شما را افزایش دهد که می تواند ویروس ها ، باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرد.

فواید و خواص دمنوش مناسب کرونا چیست؟
فواید و خواص دمنوش مناسب کرونا چیست؟

طرز تهیه دمنوش گیاهی بابونه :

برای تهیه این دمنوش گیاهی ۱ قاشق غذاخوری گیاه خشک شده بابونه را درون یک قوری ریخته و یک لیوان آب جوش به آنها اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه این دمنوش بر روی شعله غیرمستقیم گاز به خوب دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و در صورت لزوم ۱ قاشق چایخوری آب لیمو به همراه ۱ قاشق چایخوری عسل برای بهتر شدن طعم و بالا رفتن خاصیت اضافه می کنیم.

دمنوش گیاهی چای سبز :

دمنوش چای سبز به عنوان یکی از سالم ترین دمنوش های گیاهی در جهان شناخته می شود . دمنوش چای سبز از برگ های گیاه Camellia sinensis تهیه می شود و طعم کمی شیرین ، علفی و خاکی دارد. این دمنوش گیاهی حاوی آنتی اکسیدان ها و پلی فنول از جمله EGCG می باشد که می تواند به سلامت کلی بدن بسیار مفید باشد.

آنتی اکسیدان های مفید این دمنوش گیاهی با از بین بردن باکتری های مضر و رادیکال های آزاد  که می توانند شما را مستعد ابتلا به بیماری همچون سرماخوردگی معمولی ، آنفولانزا ، کرونا ویروس و بیماری های خود ایمنی کنند ، از سلامتی شما محافظت می کنند .

دمنوش چای سبز ، همچنین دارای خواص ضد التهابی است که به تسکین التهاب و سوزش که می تواند باعث گلو درد شود ، کمک می کند. ترکیبات این دمنوش گیاهی ، همچنین می تواند به کاهش التهابات موجود در قفسه سینه که باعث سرفه و احتقان قفسه سینه می شود ، کمک کند.

نحوه تهیه دمنوش گیاهی چای سبز :

برای تهیه این دمنوش گیاهی ، آب را بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ درجه فارنهایت گرم کنید. گیاه خشک شده چای سبز را به یک قوری اضافه کنید و به آنها آب جوش را اضافه کنید و اجازه دهید ۳ تا ۵ دقیقه دم بکشد. دمنوش گیاهی خود را صاف کرده و مقداری عسل خام به آن اضافه کنید ، تا خاصیت تسکین دهنده آن افزایش یابد و در انتها از دمنوش گیاهی خود لذت ببرید.

دمنوش گیاهی زنجبیل :

دمنوش گیاهی ریشه زنجبیل یک اکسیر سلامتی می باشد  که می تواند به سرعت بیماری های ویروسی همچون سرماخوردگی را برطرف کرده و به مقابله با کرونا ویروس به شما کمک کند. این دمنوش گیاهی یکی از محبوب ترین داروهای طبیعی است  که به دلیل طعم تند و خوشمزه و فواید بسیار زیادی که برای سلامتی دارد کاملا شناخته شده می باشد. مزه تند این دمنوش گیاهی به باز شدن سینوس ها و کاهش احتقان بسیار کمک می کند.

دمنوش گیاهی زنجبیل اغلب برای درمان حالت تهوع و استفراغ ناشی از بیماری ویروسی و حرکتی استفاده می شود. مطالعات نشان داده است که دمنوش گیاهی زنجبیل موثرتر از قرص های شیمیایی است و می تواند حالت تهوع و استفراغ ناشی از بیماری های مختلف را کاهش داده و باعث از بین رفتن مشکلات شیمی درمانی و تهوع صبحگاهی می شود.

نحوه تهیه دمنوش گیاهی زنجبیل :

با استفاده از یک تکه زنجبیل تازه یک فنجان دمنوش گیاهی زنجبیل را برای خود تهیه کنید . برای این کار آب جوش را به تکه ها زنجبیل خود اضافه کرده و پنج تا ده دقیقه زمان دهید تا به خوبی دم بکشد. با استفاده از صافی دمنوش خود را صاف کرده و مقداری عسل و یک تکه لیمو را برای تقویت خواص افزایش سیستم ایمنی بدن به دمنوش گیاهی خود اضافه کنید.

فواید و خواص دمنوش مناسب کرونا چیست؟
فواید و خواص دمنوش مناسب کرونا چیست؟

دمنوش گیاهی لیمو :

دمنوش های گیاهی مانند دمنوش لیمو ، دمنوش بادرنجبویه و دمنوش علف لیمو ، همه دارای غلظت بالایی از ویتامین C هستند. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک کرده و بیماری های ویروسی را سریع تر بهبود دهد . برای استفاده از این مزایا ، باید مصرف ویتامین C خود را در طول دوره بیماری افزایش دهید.

نحوه تهیه دمنوش گیاهی لیمو :

چندین فنجان دمنوش گیاهی بر پایه لیمو ترش دم کرده و در طول روز مصرف کنید تا سلامت سیستم ایمنی بدن خود را تامین کنید. بیشتر دمنوش های گیاهی حاوی لیموترش باید به مدت پنج تا ده دقیقه دم بکشند. برای داشتن بهترین طعم باید برای تهیه این دمنوش گیاهی از آب جوش استفاده کنید.

دمنوش گیاهی نعناع :

نعناع یکی از رایج ترین مواد موجود در شربت های سرفه و قطره سرفه می باشد . عطر تازه و نشاط آور این گیاه ، به باز شدن مجاری تنفسی بسیار کمک می کند و می تواند تنفس را بهبود ببخشد. مطالعات همچنین نشان داده است که نعناع می تواند به کاهش علائم درد و کاهش التهابات در بدن کمک کند. نوشیدن دمنوش گیاهی نعناع می تواند به تسکین دردهای بدن ناشی از بیماری های ویروسی کمک کند و ممکن است گرفتگی مجاری تنفسی را از بین ببرد و تنفس را راحت تر کند.

همچنین دمنوش گیاهی نعناع دارای خواص ویروس کشی نیز می باشد که می تواند طول دوره بیماری های ویروسی  را بسیار کوتاه کند. ترکیبات موجود در دمنوش گیاهی نعناع به جلوگیری از تکثیر عوامل بیماری زا و جلوگیری از گسترش عفونت ها در بدن بسیار کمک می کند.

نحوه تهیه دمنوش گیاهی نعناع :

برای تسکین گلو درد و کاهش التهابات ، می توانید روزی یک فنجان دمنوش گیاهی نعناع بنوشید. برای تهیه این دمنوش از آب جوش استفاده کرده و به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه بگذارید دمنوش شما به خوبی دم بکشد و سپس آن را مصرف کنید.

همچنین می توانید از بخور دمنوش گیاهی نعناع استفاده کنید. برای این کار ، آب را روی اجاق گاز بجوشانید و برگ نعناع را به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید و به مدت پنج دقیقه بجوشانید ، سپس یک حوله روی سر خود بکشید و صورت خود را روی ظرف حاوی دمنوش نعناع خم کنید و به مدت پنج دقیقه نفس عمیق بکشید. این کار برای رفع گرفتگی و یا آبریزش بینی بسیار مفید می باشد ، همچنین مجاری تنفسی شما ضد عفونی می شود.

دمنوش گیاهی آقطی سیاه ( Elderberry ) :

آقطی سیاه در ایران به نام انگور کولی نیز شناخته می شود ، این درختچه معمولا در نواحی مرطوب و سایه دار رشد می کند . این دمنوش گیاهی طعمی ظریف و معطر دارد. توت های این گیاه سرشار از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها هستند  که می توانند سیستم ایمنی بدن را بسیار تقویت کنند. مطالعات نشان می دهد که این دمنوش گیاهی ، می تواند به کاهش شدت علائم بیماری های ویروسی مانند سرما خوردگی و کاهش مدت این بیماری ها بسیار کمک کند.

نحوه تهیه دمنوش گیاهی آقاطی سیاه :

این دمنوش را فقط باید با استفاده از انواع توت ها یا گل های سفید این گیاه تهیه کرد ، زیرا سایر قسمت های گیاه  از جمله برگ ها برای انسان سمی می باشند. برای تهیه دمنوش آقطی سیاه ، ۸ تا ۱۲ عدد توت را به آب جوش اضافه کنید و سپس به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید دم بکشد. سپس دمنوش خود را صاف کرده و از طعم آن لذت ببرید.

فواید و خواص دمنوش مناسب کرونا چیست؟
فواید و خواص دمنوش مناسب کرونا چیست؟

دمنوش گیاهی چای ترش :

دمنوش گیاهی چای ترش یکی دیگر از دمنوش های گیاهی است که حاوی مقدار زیادی ویتامین C می باشد. در حقیقت ، شما نیاز دارید فقط سه فنجان دمنوش چای ترش بنوشید ، تا به میزان توصیه شده روزانه ویتامین C خود برسید. به عنوان یک دمنوش گیاهی ، به طور طبیعی فاقد کافئین است ، بنابراین می توانید آن را در طول روز بدون نگرانی برای از بین بردن الگوی خواب خود بنوشید. همچنین این دمنوش گیاهی دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد  که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می باشد.

نحوه تهیه دمنوش گیاهی چای ترش :

برای تهیه دمنوش گیاهی چای ترش ، ۱ قاشق غذاخوری چای ترش خشک شده را درون یک قوری ریخته و آب جوش را به آنها اضافه کنید. اجازه دهید نوشیدنی شما به مدت دو تا پنج دقیقه دم بکشید. سپس دمنوش خود را صاف کرده و به صورت گرم و یا سرد سرو کنید. همچنین می توانید یک تکه لیمو برای افزایش مصرف ویتامین C به دمنوش گیاهی خود اضافه کنید.

دمنوش گیاهی ریشه شیرین بیان :

دمنوش گیاهی ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی است  که می تواند به مبارزه با بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا به شما کمک کند. این دمنوش گیاهی معمولاً در طب سنتی چینی بسیار استفاده می شود و حاوی فلاونوئیدهایی است که سلامت سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. مطالعات نشان داده است  که ریشه شیرین بیان می تواند از تکثیر عوامل بیماری زای مضر جلوگیری کرده و حتی باعث مرگ برخی از عفونت های ویروسی و باکتریایی شود.

نحوه تهیه دمنوش گیاهی ریشه شیرین بیان :

برای تهیه این دمنوش یک قاشق چایخوری ریشه شیرین بیان خشک شده را درون قوری ریخته و ۱ لیوان آب جوش به آنها اضافه کنید و ۵ الی ۱۰ دقیقه زمان دهید تا به خوبی دم بکشید. در صورت تمایل مقداری دارچین ، شکر یا لیمو می توانید به دمنوش گیاهی خود اضافه کنید تا طعم قوی دمنوش کاهش یابد.

دمنوش گیاهی گزنه :

دمنوش گیاهی گزنه از گیاه خارداری تهیه می شود که باعث آسیب به برخی از کوهنوردان و دوچرخه سواران می شود. در صورت لمس پرزهای ظریف این گیاه ، می تواند باعث سوزش و خارش شود ، اما دمنوش آن می تواند به تسکین و کاهش درد  بسیار کمک کند. گزنه همچنین دارای مقداری ویتامین C و کاروتن است  که می تواند سلامت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد.

نحوه تهیه دمنوش گیاهی گزنه :

برگ های گزنه را به یک قوری اضافه کنید و ۲ لیوان آب جوش به آنها اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۵ الی ۷ دقیقه دمنوش شما به خوبی دم بکشد. اگر طعم آن بیش از حد غلیظ است ، مقداری عسل به آن اضافه کنید تا شیرین شود.

فواید و خواص دمنوش مناسب کرونا چیست؟
فواید و خواص دمنوش مناسب کرونا چیست؟

آیا دمنوش های گیاهی می توانند سیستم ایمنی بدن را  تقویت کنند؟

دمنوش های گیاهی به دلیل طیف گسترده ای از فوایدی که برای سلامتی بدن فراهم می کنند بسیار محبوب و شناخته شده می باشند. یکی از این مزایای سلامتی ، پتانسیل آنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و بیشتر افراد می دانند که دمنوش های گیاهی یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان در جهان می باشد. بنابراین ، مطالعات بیشتری در حال انجام است تا عمق فواید دمنوش های گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی را بررسی کنند.

طبق یکی از این مطالعات ، دمنوش های گیاهی نقش مهمی در کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. این مطالعه همچنین می افزاید که کاتچین و ال تیانین موجود در این نوشیدنی های گیاهی  دلیل اصلی توانایی آنها در تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد . این ترکیبات ، آنتی اکسیدان های طبیعی با خواص ضد التهابی هستند و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

این یک حقیقت اثبات شده ، این است که آنتی اکسیدان ها با انواع مختلف قارچ ها ، باکتری ها و ویروس ها مبارزه می کنند. به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان مصرف منظم دمنوش های گیاهی را برای تقویت سیستم ایمنی بدن را پیشنهاد می کنند.

شما برای مقابله با کرونا ویروس می توانید دمنوش مناسب کرونا را و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را در رژیم غذایی خود اضافه کنید. این دمنوش های گیاهی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن شما فواید دیگری نیز برای سلامتی شما خواهند داشت.

با این حال شما باز هم باید پروتکل های بهداشتی را برای در امان ماندن از کرونا ویروس انجام دهید. این دمنوش های گیاهی بیشتر راهی برای پیشگیری می باشند اما در بهبودی نیز می توانند به شما کمک کنند. در نهایت برای حفظ سلامتی در دوران شیوع کرونا سعی کنید در خانه بمانید تا سلامت بمانید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا