Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با خواص بی نظیر و طرز تهیه دمنوش گیاهی چای ترش

دمنوش گیاهی چای ترش (Hibiscus) دارای مزایا و فواید بسیار زیادی برای سلامتی است. این دمنوش ممکن است اثراتی همچون کنترل و کاهش فشار خون بالا ، کاهش سطح قند خون و بهبود سلامت کبد داشته باشد. همچنین ممکن است به بهبود هضم غذا و درمان افسردگی به شما کمک کند .همچنین تحقیقات نشان داده است که دمنوش چای ترش می تواند متابولیسم را تسریع کرده و به کاهش وزن سالم و تدریجی به بدن کمک کند. این دمنوش سرشار از ویتامین C ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مختلف می باشد.

چای ترش  با نام علمی Hibiscus sabdariffa  در جهان شناخته و استفاده می شود.  دمنوش چای ترش با جوشاندن گل های خشک شده گیاه چای ترش تهیه می شود و این دمنوش به رنگ قرمز یاقوتی یا سرخابی عمیق است و طعم ترشی دارد. این نوشیدنی در سراسر جهان بسیار محبوب می باشد و اغلب به عنوان دمنوش دارویی استفاده می شود.

گل های گیاه چای ترش نام های مختلفی دارند و در برخی نقاط با نام “رزل” نیز شناخته می شوند. این محصول به طور گسترده ای در بازارهای  سراسر جهان خرید و فروش می شود و بسته به علاقه شما می تواند گرم یا سرد مصرف شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با خواص این دمنوش ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

ارزش غذایی دمنوش گیاهی چای ترش :

دمنوش چای ترش به طور طبیعی کالری بسیار کمی دارد و بدون کافئین است . این دمنوش حاوی منابع خوبی از مواد معدنی از جمله کلسیم ، آهن ، منیزیم ، فسفر ، پتاسیم ، سدیم و روی است . همچنین حاوی ویتامین B مانند نیاسین و اسید فولیک می باشد . این دمنوش منبع بسیار خوبی از آنتوسیانین است که ممکن است برای مدیریت افزایش فشار خون ، بهبود سرماخوردگی و درمان عفونت های دستگاه ادراری (UTI) مفید باشد .

آشنایی با خواص بی نظیر و طرز تهیه دمنوش گیاهی چای ترش
آشنایی با خواص بی نظیر و طرز تهیه دمنوش گیاهی چای ترش

فواید و خواص دمنوش گیاهی چای ترش برای سلامتی

کمک به مدیریت فشار خون

گزارشی از AHA (انجمن قلب آمریکا)  که در نوامبر ۲۰۰۸ منتشر شد ، نشان داده است که مصرف این دمنوش ممکن است تاثیرات بسیار مفیدی برای کاهش فشار خون در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا داشته باشد. مطالعه ای که در مجله Ethnopharmacology منتشر شده است ، نشان می دهد که گیاه چای ترش دارای خواص ضد فشار خون و محافظ قلب می باشد ، که می تواند برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند و کسانی که در معرض خطر  ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی هستند ، بسیار مفید باشد.

دمنوش چای ترش به دلیل خواص ضد التهابی ، ممکن است فشار خون را تا ۱۰ درجه کاهش دهد. برای اینکه این بهبود به صورت چشمگیر رخ دهد ، شما باید به طور منظم روزانه سه فنجان از این دمنوش را برای چند هفته مصرف کنید. این دمنوش همچنین دارای خاصیت مدر است  که باعث افزایش ادرار و همزمان کاهش فشار خون می شود.

مفید برای کاهش وزن

طبق مطالعه ای که در کتابخانه ملی پزشکی منتشر شده است ، دمنوش چای ترش به دلیل خاصیت تنظیم کنندگی متابولیسم می تواند از چاقی جلوگیری کند.این دمنوش گیاهی باعث بهبود سیستم گوارشی بدن شده ، درنتیجه باعث کاهش وزن می شود.

کمک به کاهش کلسترول

یک مطالعه تحقیقی بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داده است  که مصرف دمنوش چای ترش ممکن است کلسترول ، تری گلیسیرید و لیپوپروتئین با چگالی پایین را کاهش داده و لیپوپروتئین با چگالی بالا را افزایش دهد ، که به مدیریت این بیماری غیرقابل پیش بینی به فرد بسیار کمک می کند.

دمنوش چای ترش همچنین می تواند سطح کلسترول LDL را در بدن کاهش دهد ، در نتیجه به محافظت از شما در برابر بیماری های قلبی و محافظت از عروق خونی در برابر آسیب ها کمک می کند. خواص کاهش چربی و افت قند خون  دمنوش چای ترش می تواند برای کسانی که از اختلالات قند خون مانند دیابت رنج می برند بسیار مفید باشد.

کمک به سلامت کبد

تحقیقات انجام شده نشان داده است که خواص آنتی اکسیدانی دمنوش چای ترش ، ممکن است به درمان بیماری های کبدی کمک کند. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله Food & Function Journal منتشر شد ، هنگامی که ۱۹ فرد چاق با عصاره چای ترش به مدت ۱۲ هفته تحت درمان قرار گرفتند ، پیشرفت قابل توجهی در استئاتوز کبد مشاهده شد . استئاتوز کبدی شرایطی است که باعث تجمع چربی در کبد می شود و این عامل می تواند منجر به نارسایی کبدی شود.

دمنوش چای ترش همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است بدن شما را در برابر بیماری ها محافظت کند ، زیرا می تواند رادیکال های آزاد موجود در بافت ها و سلول های بدن را خنثی کند. بنابراین دمنوش چای ترش ، می تواند به حفظ سلامت عمومی کمک کرده و  طول عمر شما را افزایش دهد.

آشنایی با خواص بی نظیر و طرز تهیه دمنوش گیاهی چای ترش
آشنایی با خواص بی نظیر و طرز تهیه دمنوش گیاهی چای ترش

خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی

دمنوش چای ترش سرشار از اسید اسکوربیک است که به ویتامین C نیز معروف است . ویتامین ث یک ماده مغذی و ضروری برای تقویت و تحریک فعالیت سیستم ایمنی بدن شما می باشد. همچنین دمنوش چای ترش به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد، بسیار مشهور می باشد .

کمک به درمان افسردگی

دمنوش چای ترش حاوی ویتامین ها و مواد معدنی  به ویژه فلاونوئیدها است که در برخی از مطالعات حیوانی اثرات ضد افسردگی آنها مشاهده شده است. تحقیقات منتشر شده در مجله داروسازی هند نشان می دهد که مصرف دمنوش چای ترش ممکن است به آرامش سیستم عصبی کمک کند و با ایجاد احساس آرامش در ذهن و بدن ، می تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد .

بهبود سیستم گوارشی

بسیاری از مردم برای بهبود سیستم گوارشی از دمنوش چای ترش استفاده می کنند ، زیرا باعث دفع بهتر ادرار و مدفوع می شود. مطالعه ای که در مجله بیوتکنولوژی و بیوشیمی IOSR منتشر شده است ، نشان می دهد که این دمنوش گیاهی دارای خاصیت مدر است و ممکن است برای درمان یبوست و بهبود سلامت دستگاه گوارش نیز مورد استفاده قرار گیرد و موثر باشد.

مصرف دمنوش گیاهی چای ترش در دوران بارداری و شیردهی :

مجله بین المللی زنان و زایمان استفاده از دمنوش چای ترش را برای زنان باردار توصیه نمی کند ، به ویژه به دلیل اثرات کاهش فشار خون بالای این دمنوش  که ممکن است قاعدگی یا جریان خون را در رحم یا ناحیه لگن تحریک کند.

این دمنوش می تواند باعث لرز ، یبوست و ناراحتی معده در زنان باردار شود. برای افرادی که تحت درمان هورمونی قرار می گیرند یا از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند ، توصیه می شود در مورد مصرف این نوع  دمنوش با متخصص مشورت کنید.همچنین مصرف این دمنوش در دوران شیردهی برای مادران توصیه نمی شود.

آشنایی با خواص بی نظیر و طرز تهیه دمنوش گیاهی چای ترش
آشنایی با خواص بی نظیر و طرز تهیه دمنوش گیاهی چای ترش

طرز تهیه دمنوش گیاهی چای ترش :

دمنوش چای ترش فواید متعددی برای سلامتی دارد و شما می توانید گل های خشک شده این گیاه را به راحتی از فروشگاه های بزرگ یا پورتال های آنلاین تهیه کنید. این دمنوش دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی شما می باشد ، شما به راحتی می توانید این دمنوش را برای خود تهیه و مصرف کنید.

مواد مورد نیاز برای تهیه دمنوش گیاهی چای ترش :

  • ۲ قاشق چای خوری گیاه خشک شده چای ترش
  •  ۱ فنجان آب جوش

دستور العمل تهیه دمنوش گیاهی چای ترش

برای تهیه این دمنوش ابتدا روی اجاق گاز درون ظرف مقداری آب ریخته و به جوش آورید. سپس یک قاشق چای خوری از گیاه خشک شده چای ترش را به آب جوش اضافه کنید. بسته به اینکه چقدر می خواهید چای شما قوی باشد ، آزاد هستید که مقدار کم یا بیشتری از این گیاه را به آب جوش  اضافه کنید.

توجه داشته باشید که دمنوش چای ترش کافئین ندارد ، بنابراین افزودن مقدار زیادی از آن به سلامتی شما آسیب نمی رساند. پس از جوش آمدن آب ، آب را به آرامی و پیوسته درون قوری بریزید و اجازه دهید به مدت پنج تا ده دقیقه بر روی اجاق به آرامی دم بکشد. اگر می خواهید چای شما قوی باشد ، اجازه دهید بیش از ده دقیقه  دمنوش شما دم بکشد.

پس از اتمام کار  چای را با استفاده از صافی فلزی در فنجان خود بریزید. اگر قوری شما دارای فیلتر داخلی است ، روند کار بسیار ساده تر خواهد بود. برخی از افراد دوست دارند ، گیاه چای ترش را بجوند و ترجیح می دهند آنها را صاف نکنند. شما می توانید شیرین کننده دلخواه خود را به این نوشیدنی اضافه کنید.

آشنایی با خواص بی نظیر و طرز تهیه دمنوش گیاهی چای ترش
آشنایی با خواص بی نظیر و طرز تهیه دمنوش گیاهی چای ترش

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی چای ترش :

اگرچه این دمنوش یک تقویت کننده سلامتی و مفید برای کاهش وزن می باشد ، اما عوارض جانبی احتمالی نیز در صورت مصرف آن نیز وجود دارد که باید از آنها مطلع باشید. برخی از عوارض جانبی این دمنوش عبارتند از :

فشار خون :

مزایای سلامتی دمنوش چای ترش شامل کاهش فشار خون (خواص ضد فشار خون) است. بنابراین ، برای افرادی که فشار خون پایین یا افت فشار خون دارند ، مصرف این دمنوش توصیه نمی شود . این دمنوش گیاهی ممکن است باعث ضعف و سرگیجه در فرد شود و حتی در صورت مصرف زیاد توسط افراد مبتلا به فشار خون پایین ، ممکن است به قلب یا مغز آنها آسیب وارد شود .

دیابت و جراحی :

دمنوش چای ترش ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد ، بنابراین بهتر است در صورت ابتلا به بیماری دیابت یا برنامه ریزی برای جراحی قبل از مصرف این دمنوش با پزشک خود مشورت کنید.

آلرژی :

برخی از افراد هنگام مصرف دمنوش چای ترش دچار واکنش های آلرژیک مانند خارش چشم ، مشکلات سینوسی یا تب یونجه می شوند. بنابراین در مصرف این دمنوش احتیاط کنید.

همچنین برخی از افراد ممکن است ، پس از نوشیدن دمنوش چای ترش احساس مسمومیت کنند یا دچار توهم شوند. بنابراین تا زمانی که نمی دانید بدن شما چگونه به این دمنوش واکنش نشان می دهد ، در مصرف این دمنوش گیاهی محتاط باشید.  همچنین در صورت مصرف داروهایی مانند کلروکین ، داروهای ضد دیابت یا زوکور ، قبل از استفاده از دمنوش چای ترش با پزشک خود مشورت کنید.

آیا دمنوش گیاهی چای ترش برای سلامتی مفید می باشد ؟

بسیاری از مردم نمی دانند که تقریباً ۱۵ تا ۳۰ درصد دمنوش چای ترش از اسیدهای آلی تشکیل شده است. این اسیدها عبارتند از اسید مالیک ، اسید تارتاریک و اسید سیتریک . این اسید های آلی معمولاً در میوه هایی مانند انگور و شراب یافت می شوند. آنها به افزایش ایمنی ، ارتقاء سلامت پوست  ، کاهش فشار خون و کلسترول ، مدیریت التهاب و بهبود مشکلات گوارشی کمک می کنند.

دمنوش چای ترش دارای اثرات ادرار آور می باشد بنابراین با کاهش فشار خون و بهبود سیستم گوارشی ، ویسکوزیته خون را کنترل می کند. بنابراین برای سلامتی بسیار مفید می باشد و شما می توانید با مصرف یک فنجان از این دم کرده ، از مزایای سلامتی ذکر شده در بالا برخوردار شوید. مصرف بیش از این مقدار می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی را در شما افزایش دهد. توصیه می شود قبل از مصرف هر گونه دمنوش گیاهی ، با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا