Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی گزنه و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی گزنه یک نوشیدنی سالم و سرشار از آنتی اکسیدان است که برای بسیاری از افراد شناخته شده است.  گزنه (Urtica    dioica) گیاهی چند ساله است که بومی اروپا ، شمال آفریقا و بخش هایی از آسیا است اما اکنون در سراسر جهان یافت می شود. شش زیرگونه از این گیاه وجود دارد ، پنج گونه از آن از طریق موهای روی برگ و ساقه به پوست آسیب زده و هیستامین ، اسید فولیک و سایر موادی را که باعث قرمزی و درد موضعی می شوند را به پوست شما تزریق می کنند.

گزنه برای درمان روماتیسم ، آنفولانزا و اختلالات گوارشی و مجاری ادراری استفاده می شود. در برخی موارد ، از  این گیاه برای تهیه ترکیبات مقوی دارویی استفاده می شود. در گذشته برگ ها و ساقه ها برای درمان درد ماهیچه ها یا مفاصل به صورت موضعی استفاده می شده است. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در رابطه با خواص دمنوش گیاهی گزنه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فواید دمنوش گیاهی گزنه

آنتی اکسیدان ها در انواع غذا و نوشیدنی ها وجود دارند. آنها موادی هستند که می توانند از استرس اکسیداتیو و تولید رادیکال های آزاد جلوگیری یا آنها کندتر کنند. رادیکال های آزاد به نوبه خود مولکول های ناپایداری هستند که بدن در واکنش به فشارهایی مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل و بسیاری از شرایط دیگر ایجاد می کند.

با خنثی سازی رادیکال های آزاد و در نتیجه کاهش استرس اکسیداتیو ، آنتی اکسیدان های موجود در این دمنوش  خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش می دهند. مطالعات بیشماری که توسط موسسات معتبر متعدد انجام شده است ، ثابت کرده است که دمنوش گزنه در درمان تب یونجه ، نقرس و تسکین آکنه موثر است.علاوه بر این ، ممکن است فشار خون را کاهش داده و حتی باعث کاهش وزن شود!

ارزش غذایی دمنوش گیاهی گزنه

اکثر مردم با گیاه گزنه (Urtica dioica) ، که هزاران سال است توسط کوهنوردان ، باغبانان و کودکان مورد نفرین واقع شده است ، آشنا هستند. این گیاه چندساله گلدار از خانواده گزنه است که تقریباً در همه جا به جز قطب شمال ، قطب جنوب و آفریقا رشد می کند.

بدون شک مشهورترین خصوصیت این گیاه تیغ های آن است که حاوی ترکیباتی مانند هیستامین ، استیل کولین و سروتونین است. در واقع علیرغم برداشت اولیه بد، این گیاه حاوی مقدار زیادی ویتامین ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که می تواند زندگی را از راه های کوچک و در عین حال قابل توجه بهبود بخشد. برخی از ترکیبات مفید موجود در این گیاه دارویی شامل کلسیم ، آهن ، منیزیم ، سولفور ، سلنیوم، پتاسیم ، ویتامین  A، ویتامین های B1 ،  B2 و B3 ، کروم و .. است.

آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی گزنه و طرز تهیه آن
آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی گزنه و طرز تهیه آن

مزایا و خواص دمنوش گیاهی گزنه برای سلامتی

جلوگیری از ریزش مو

افراد روزانه بین پنجاه تا صد تار موی خود را از دست می دهند. حدود ۸۵ درصد از مردان تا ۵۰ سالگی دچار طاسی می شوند (که به آن آلوپسی نیز گفته می شود). در همین حال ، بیش از ۵۰ درصد زنان با مشکلات مشابهی روبرو خواهند شد. ریزش مو نه تنها موهای فیزیکی شما بلکه اعتماد به نفس و عزت نفس شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. برخی آن را منشا خجالت بزرگ می دانند ، علیرغم اینکه معمولاً یک اتفاق طبیعی است.

خبر خوب این است که نوشیدن دمنوش گزنه برای ریزش مو یک انتخاب عالی است. خواص ضد التهابی آن باعث کاهش التهاب پوست سر می شود که مدتهاست به عنوان محرک ریزش موی مزمن شناخته شده است. علاوه بر این ، طبق مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ ، مواد معدنی آن به افزایش تعداد موها در ناحیه مشخص شده از پوست سر کمک می کند.

به تسکین تب یونجه کمک می کند

آمارها نشان می دهد که موارد ابتلا به تب یونجه در جهان افزایش یافته است. در مجموع ۳۱ درصد از افراد بالغ تنها در سال ۲۰۱۷ واکنش آلرژیک به گرده های گل را تجربه کردند که علائم آن شامل عطسه ، خارش و انسداد یا آبریزش بینی است. متداول ترین درمان ها برای این شرایط داروهای آنتی هیستامین بدون نسخه یا در صورت تداوم مشکل ، تجویز پزشک است. اما آیا چای گزنه برای تب یونجه نیز مفید است؟

مطالعه ای که توسط مرکز پزشکی دانشگاه مریلند منتشر شده است نشان داد که دمنوش برگ گزنه برای حساسیت مفید است و باعث کاهش خارش و عطسه در شرکت کنندگان مبتلا به تب یونجه می شود. در مطالعه دیگر ۵۷ درصد داوطلبان آن را به عنوان یک داروی آنتی هیستامین موثر ارزیابی کردند ، در حالی که ۴۸ درصد آن را موثرتر دانستند. هرچند ممکن است از چای گزنه عجیب به نظر برسد ، اما واقعیت دارد!

خواص دمنوش گزنه برای شادابی پوست

ما به خواص ضد التهابی چای گزنه برمی گردیم ، به ویژه توانایی آنها در درمان آکنه خفیف! آکنه یک بیماری پوستی است و زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو با چربی و سلول های مرده پوست مسدود می شوند. این عارضه در صورت ، پیشانی ، قسمت بالای کمر و شانه ها ظاهر می شود و بر خلاف تصور رایج ، افراد  را در هر سنی را تحت تأثیر قرار می دهد.

شواهد نشان می دهد که دمنوش گزنه می تواند قرمزی و تورم را کاهش داده و در عین حال خارش را تسکین دهد. خواص آنتی هیستامین و ضد میکروبی آن نیز ممکن است نقش مهمی در کاهش جوش ها ایفا کند.

لطفاً توجه داشته باشید که نباید آن را به صورت موضعی روی پوست بمالید زیرا ممکن است باعث واکنش شود. علاوه بر این ، فقط  چند مطالعه در رابطه با درمان آکنه با چای گزنه انجام شده است بنابراین به تحقیقات بیشتری نیاز است.

کمک به درمان نقرس و التهاب مفاصل

نقرس نوعی آرتروز است که با حملات درد ناگهانی و شدید و همچنین قرمزی و حساسیت در مفاصل مشخص می شود. زمانی به دلیل ارتباط آن با افراط و تفریط در مصرف گوشت به عنوان “بیماری پادشاهان” شناخته می شد.

ما در حال حاضر می دانیم که کریستال های اورات در مفاصل تجمع می یابند و باعث التهاب ، تورم و درد شدید می شوند. یک مطالعه آلمانی نشان داد که عصاره این گیاه با دارا بودن چندین سایتوکاین بیماری های التهابی مفصل از جمله نقرس را از بین می برد.

یافته های مشابه از یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ که در Phytomedicine منتشر شده است ، نشأت می گیرد که نشان می دهد این داروی گیاهی به طور کلی التهاب مفصل را کاهش می دهد.

آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی گزنه و طرز تهیه آن
آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی گزنه و طرز تهیه آن

به درمان دیابت کمک می کند

شواهد اولیه ای وجود دارد که نشان می دهد این دمنوش گیاهی می تواند برای درمان ریزش مو ، تب یونجه و آکنه مفید باشد. تحقیقات مشابهی وجود دارد که نشان می دهد چای گزنه برای آرتریت و نقرس مفید است.

در رابطه با درمان دیابت باید گفت که این بیماری یک بیماری مزمن است که به طور اساسی بر ظرفیت بدن شما در تبدیل غذا به انرژی تأثیر می گذارد. مصرف دمنوش گزنه ممکن است سطح قند خون را به دلیل توانایی خود در تقلید از اثرات انسولین کاهش دهد. همچنین ممکن است سطح کلسترول را بهبود بخشد که می تواند عوارض دیابت و پیش دیابت را کاهش دهد.

در یک کارآزمایی بالینی ایرانی ، چهل و شش شرکت کننده ۵۰۰ میلی گرم عصاره گزنه را سه بار در روز مصرف کردند. نتایج نشان داد که میزان قند خون داوطلبان به میزان قابل توجهی پایین تر از گروه دارونما بود.

برای تسکین اضطراب مفید است

اضطراب شرایطی است که خود را به صورت احساس بی وقفه نگرانی ، ترس و و حالات عصبی نشان می دهد. تقریباً از هر ده نفر یک نفر در با آن زندگی می کند. اگرچه شاید بهترین دمنوش برای اضطراب ، دمنوش بادرنجبویه (معروف به “گیاه آرامش بخش”) باشد ، اما نوشیدنی که در اینجا انتخاب کرده اید ممکن است تأثیر مشابهی داشته باشد. دمنوش گزنه در درجه اول به دلیل ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن  سیستم عصبی را آرام می کند و در نتیجه اضطراب را از بین می برد.

کمک به کاهش وزن

کالری چای گزنه بسیار کم است. در واقع ، به احتمال زیاد بیش از یک کالری در هر وعده وجود ندارد. اگر آن را با یک نوشیدنی معمولی کولا (تقریبا ۴۰ کالری) یا میلک شیک (بیش از ۱۰۰ کالری) مقایسه کنید به زودی متوجه خواهید شد که از مدیریت وزن خود بدون تلاش زیاد حمایت کرده اید. اما چای گزنه از راه های دیگری برای کاهش وزن مفید است. این یافته بر اساس یک مطالعه اخیر مبتنی بر حیوانات است.

یافته ها نشان داد موش هایی که عصاره گزنه مصرف می کردند متابولیسم قند خون را بهبود بخشیده و از افزایش وزن آنها حتی در رژیم غذایی پرچرب جلوگیری می کند. فقط لطفاً به خاطر داشته باشید که این دمنوش همه کارها را برای شما انجام نمی دهد. یعنی سخت کوشی و پشتکار را نیز باید به برنامه های خود اضافه کنید که معنی دویدن صبحگاهی و مصرف سالاد عصرانه است. با این حال ، می توانید چای گزنه را به عنوان همراهی با یک شیوه زندگی سالم استفاده کنید.

آیا دمنوش گزنه دیورتیک است؟

اصطلاح “دیورتیک” به افزایش تشکیل ادرار اشاره می کند و باعث می شود فرد بتواند آب اضافی را دفع کند. به نظر می رسد در ظاهر عجیب باشد اما افراد مبتلا به فشار خون بالا ، نارسایی قلبی ، بافت های متورم و بیماری های کلیوی از دیورتیک ها برای بهبود علائم استفاده می کنند.

دکتر روبرت کاچکو ، رئیس انجمن پزشکان آمریکا (AANP) ، می گوید: گزنه ادرارآور است. خروجی ادرار و حذف اسید اوریک را افزایش می دهد. نتیجه این است که چای برگ گزنه برای کلیه ها ، قلب و غیره مفید است. انتخاب های دیگر برای اثرات دیورتیک شامل خار مریم ، ریشه قاصدک ، نعناع و دانه های رازیانه است.

آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی گزنه و طرز تهیه آن
آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی گزنه و طرز تهیه آن

کاهش فشار خون بالا

حدود ۴۰ درصد از جمعیت جهان هر از گاهی  فشار خون بالا را تجربه می کنند. در این بیماری فشار در رگ های خونی شما به طور غیرمعمول بالا می رود و خطر بیماری قلبی ، سکته مغزی و زوال عقل را افزایش می دهد.

شواهد موجود نشان می دهد که دمنوش گزنه تولید اکسید نیتریک را تحریک می کند. اکسید نیتریک به عنوان یک گشاد کننده عروق عمل می کند (چیزی که رگ های خونی را باز یا گشاد می کند) ، باعث شل شدن ماهیچه ها و گسترش عروق خونی می شود. تا حدودی این واقعیت به دلیل وجود آهن فراوان است که گردش خون را بهبود می بخشد. در نتیجه ، کم خونی و خستگی عمومی را کاهش می دهد.

کمک به رفع سرماخوردگی و آنفولانزا

سیستم ایمنی مهمترین خط دفاعی بدن است و یک شبکه گسترده از سلول ها ، اندام ها ، پروتئین ها و بافت ها است که با هم کار می کنند تا ما را از عوامل بیماری زا به ظاهر بی پایان محافظت کنند.

بدون وجود سیستم ایمنی ما دائماً مورد حمله ویروس ها ، انگل ها و باکتری های مضر قرار خواهیم گرفت. ویتامین های موجود در دمنوش گزنه – به ویژه ویتامین A و C از سیستم ایمنی بدن در عملکرد حیاتی حمایت می کند.

همچنین مطالعه ای که در دانشگاه Hacettepe در آنکارای ترکیه انجام شد نشان داد که گزنه سلول های T سیستم ایمنی را تحریک می کند.

علاوه بر این ، چندین ترکیب دیگر از جمله فلاونوئیدها و کاروتنوئیدهای آن  دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند. این خواص به تقویت توانایی بدن در دفع بیماری های جزئی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.

کمک به درمان عفونت های ادراری

عفونت ادراری (UTI) عفونی است که مثانه ، کلیه ها یا لوله های ادراری متصل به آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. اغلب با نیاز ناگهانی به ادرار و درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن به راحتی قابل تشخیص است. رایج ترین درمان ها مسکن ، نوشیدن مایعات فراوان و در صورت تداوم مشکل ، مراجعه به پزشک است که ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. گزینه دیگر استفاده از دمنوش گزنه برای عفونت ادراری است.

این بیماری اغلب همراه با هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) همراه است ، جایی که پروستات بزرگتر از حد معمول است ، جریان ادرار را محدود کرده و خطر عفونت را افزایش می دهد.

در یک کارآزمایی بالینی ۲۸۷ بیمار مبتلا به BPH که تحت درمان با دمنوش برگ گزنه قرار گرفته بودند ، کاهش قابل توجهی در اندازه پروستات نشان دادند. فعالیت دیورتیک آن نیز می تواند تأثیر مثبتی بر علائم عفونت ادراری داشته باشد.

کمک به خواب راحت تر

چای “واقعی” یعنی چای سیاه ، سبز ، سفید و اولونگ حاوی کافئین هستند. این ترکیب شیمیایی محرک به طرز مشهودی باعث افزایش انرژی می شود که شاید شگفت آور نباشد اگر بگوییم آخرین چیزی است که نباید قبل از خواب استفاده کنید.

آیا چای گزنه به همین ترتیب شما را بیدار نگه می دارد؟ برعکس این دمنوش ۱۰۰٪ فاقد کافئین است بنابراین به شما انرژی نمی دهد. علاوه بر این اگرچه هیچ مطالعه ای به صراحت چنین چیزی را بیان نکرده است اما دلیل آن توانایی این دمنوش برای تسکین سیستم عصبی است که می تواند به خواب نیز کمک کند. بنابراین مصرف یک فنجان دمنوش برگ گزنه به شما این امکان را می دهد که روز خوبی داشته باشید و شب ها به خوبی استراحت کنید.

آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی گزنه و طرز تهیه آن
آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی گزنه و طرز تهیه آن

عوارض جانبی دمنوش گیاهی گزنه

این مقاله مزایای دمنوش گزنه را  به خوبی پوشش داد اما مضرات آن چطور؟ اگر تصمیم بگیرید از این چای به صورت تازه استفاده کنید احتمال واکنش آلرژیک نیز وجود دارد. از نظر تئوری ، این امر می تواند به این دلیل رخ دهد که شما برگ ها را به اندازه کافی نجوشانده اید و آنها هنوز حاوی تیغ هستند.

ناراحتی های خفیف معده ، سردرد، احتباس مایعات ، تعریق ، اسهال ، کهیر یا بثورات شایع ترین عوارض دمنوش گیاهی گزنه هستند. اگر هر یک از این مشکلات را تجربه کردید ، از شما می خواهیم که به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

مصرف دمنوش گیاهی گزنه در دوران بارداری و شیردهی

آیا چای گزنه در دوران بارداری بی خطر است؟ آیا توصیه می شود؟ اکثر متخصصان بهداشت معتقدند که مصرف گزنه در دوران بارداری می تواند باعث انقباض رحم شود و بدتر از آن این احتمال وجود دارد که منجر به سقط جنین شود. بنابراین توصیه می کنیم در صورت بارداری از نوشیدن آن خودداری کنید. یک جایگزین مناسب می تواند چای برگ تمشک (فقط در سه ماهه سوم) باشد.

در رابطه با دوران شیردهی بهتر است بدانید که زنان از مزایای دمنوش گیاهی گزنه برای سلامتی پس از زایمان برای درمان کم خونی و به عنوان یک گالاکتاگوژن-  چیزی که باعث تولید شیر مادر می شود، در طول تاریخ استفاده کرده اند.

با این حال ، متخصصان پزشکی امروز به دنبال گزارش هایی مبنی بر ایجاد سفت شدن پستان و ورم پستان ، آن را یک خطر می دانند. بنابراین توصیه می کنیم که از آن استفاده نکنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی گزنه

از برگ گزنه می توان به عنوان یک مرهم خارجی استفاده کرد و همچنین به عنوان چای گزنه مصرف کرد. برای تهیه دمنوش گزنه  کافی است یک تا دو قاشق چای خوری برگ گزنه خشک شده را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب جوش بریزید و پس از سرد شدن آ را مصرف کنید.همچنین می توانید دمنوش گزنه خود را با عسل مزه دار کنید. این داروی گیاهی یک راه حل فوق العاده برای همه مشکلات سلامتی است!

در نهایت باید بگوییم که گزنه یک نوع چای گیاهی است که طعم فوق العاده ای دارد و باعث سلامتی و تندرستی می شود. این دمنوش از کاهش اضطراب خفیف تا امکان کاهش وزن تا بهبود عملکرد کلیه تا مبارزه با سرماخوردگی های معمولی برای سلامتی  بسیار مفید است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا