Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

همه چیز در مورد طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی بابونه

دمنوش گیاهی بابونه سرشار از خواص درمانی می باشد و از گذشته های دور از این دمنوش بی نظیر برای درمان بیماری ها مختلف استفاده می شده است. بسیاری از محققان ریشه استفاده از دمنوش بابونه را مصر باستان و روم می دانند. با این حال ، حتی در آن زمان رایج ترین استفاده از این گیاه به عنوان یک نوشیدنی گیاهی بوده است . مصریان باستان برای مبارزه با سرماخوردگی و اثرات آرامش بخش آن ، دمنوش گیاهی بابونه را می نوشیدند. هیچ چیزی مانند یک فنجان دمنوش بابونه آرامش بخش نیست و دمنوش بابونه نه تنها طعم خوبی دارد ، بلکه مزایای سلامتی بسیار زیادی نیز دارد.

دمنوش بابونه از ادغام گل های خشک شده بابونه با آب تهیه می شود. دمنوش بابونه (مانند تمام نوشیدنی های گیاهی) با استفاده از برگ گیاه تهیه نمی شود بلکه از گل تهیه می شود. این نوشیدنی را می توانید به صورت گرم و سرد میل کنید و این نوشیدنی پر خاصیت عاری از کافئین می باشد. دمنوش بابونه یکی از محبوب ترین دمنوش های گیاهی است که قدمت استفاده از آن به دوران مصر باستان برمی گردد و در آن دوران برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می گرفته است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص دمنوش گیاهی بابونه

دمنوش بابونه نه تنها خواص آرام بخش ملایمی دارد ، بلکه قرن هاست که به دلیل داشتن خواص درمانی همچون ضد التهابی ، ضد باکتریایی و ضد حساسیت از آن بسیار استفاده می شده است. بابونه همچنین برای درمان و بهبود مشکلاتی همچون  گرفتگی معده ، روده تحریک پذیر ، سوء هاضمه ، نفخ و همچنین دردهای قاعدگی ، دردهای روماتیسمی نیز استفاده می شود. بسیاری از مردم برای کاهش اضطراب و کمک به خواب بهتر ، دمنوش بابونه را می نوشند. در واقع ، این لیست شگفت انگیز از مزایای سلامتی تنها به یک فنجان دمنوش بابونه نسبت داده شده است.

با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط پایگاه ملی تغذیه USDA ، دمنوش بابونه حاوی مقادیر ناچیزی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف مانند پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم ، سدیم ، تیامین ، ریبوفلاوین و ویتامین A می باشد. سایر مواد مغذی این دمنوش گیاهی شامل فولات ، آهن و روی می باشد . همچنین برخی از آنتی اکسیدان های قوی در این گیاه وجود دارد ، که به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند. گیاهان بابونه ارتباط تنگاتنگی با سایر گل ها و همچنین گلهای آفتابگردان و گل همیشه بهار دارند. بسیاری از بابونه برای دادن طعم و عطر متمایز به انواع غذا ها و محصولات غذایی استفاده می کنند.

همه چیز در مورد طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی بابونه
همه چیز در مورد طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی بابونه

گیاه بابونه چیست ؟

بابونه گیاهی است علفی و به صورت خودرو در کنار جاده ها ، رودها ، باغ ها و زمین های بایر و در سایه می روید . بابونه یک گیاه گلدار با گلبرگ های سفید و مرکزی زرد رنگ می باشد و شباهت زیادی به گل مروارید دارد. بابونه انواع مختلفی دارد اما فقط  از گونه آلمانی و رومی ، آن می توان برای تهیه دمنوش گیاهی استفاده کرد.

گیاه بابونه رومی توسط یک گیاه شناس ، در نزدیکی شهر Coliseum روم در حال رشد بود ، یافت شد . این گیاه بیشتر بومی اروپا ، شمال آفریقا و برخی از مناطق آسیا می باشد. یافتن این گونه به نسبت نوع آلمانی آن سخت تر می باشد و می توان گفت از این گونه کمتر در طب سنتی و تهیه دمنوش استفاده می شود. هرچه گل های گیاه بابونه سالم تر باشند ، کیفیت بالاتری دارند. بابونه یکی از گیاهان دارویی مهم بومی جنوب و شرق اروپا می باشد . همچنین در آلمان ، مجارستان ، فرانسه ، روسیه ، یوگسلاوی و برزیل نیز  کشت می شود.

فواید و مزایای دمنوش گیاهی بابونه برای سلامتی

اثرات ضد اضطراب و آرامش بخش:

دمنوش بابونه به خاطر داشتن موادی همچون  apigeninو chrysin می تواند به عنوان یک مسکن طبیعی استرس عمل کند. Apigenin یک فلاونوئید فعال است و این عنصر طبیعی در این گیاهان به مقدار زیاد یافت می شود. همچنین این دمنوش دارای خواص بسیار زیادی می باشد ، که یکی از آنها توانایی آن در کاهش احساس اضطراب می باشد . chrysin ، یک فلاون (نوعی فلاونوئید) است ، که معمولاً در عسل و گلها دارویی یافت می شود.

این دمنوش می تواند به کاهش احساس اضطراب بسیار کمک کند. به لطف این دو ماده ، نوشیدن دمنوش گیاهی بابونه  می تواند برای افرادی که مبتلا به اختلالات اضطرابی هستند ، بسیار مفید باشد.

ترکیب گیاه بابونه با سایر گیاهان تسکین دهنده مانند اسطوخودوس ، رزماری و ریشه سنبل الطیب ، می تواند به دستیابی حالت آرامش بخشی بهتر کمک کند. ترکیب دمنوش  بابونه و اسطوخودوس به عنوان یک آرامش بخش طبیعی بسیار خوب عمل می کند.

 به مبارزه با بی خوابی کمک می کند :

بهترین دمنوش گیاهی برای قبل از خواب دمنوش بابونه می باشد. این دمنوش نه تنها یک ضد استرس طبیعی است بلکه یک آرامبخش طبیعی موثر نیز می باشد. ترکیباتی که در این دمنوش وجود دارد ، می تواند به آرامش و راحتی مصرف کنندگان بسیار کمک کند. درنتیجه این دمنوش گیاهی می تواند به رفع مشکلات بی خوابی در فرد کمک کنند.

نوشیدن دمنوش بابونه می تواند به تحریک سریع تر ایجاد خواب و استراحت با کیفیت تر کمک کند. علاوه بر این دمنوش بابونه فاقد کافئین می باشد و شما می توانید با خیال راحت قبل از خواب این دمنوش را مصرف کنید.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله داروسازی بالینی ، دمنوش بابونه می تواند به عنوان یک کمک کننده برای بهبود خواب استفاده شود ، به ویژه برای افرادی که با خواب ناآرام دست و پنجه نرم می کنند. توصیه می شود که مادران بعد از زایمان برای افزایش کیفیت خواب خود از این دمنوش به میزان مناسب استفاده کنند.

باعث تقویت سیستم ایمنی می شود :

یکی از مفیدترین مزایای نوشیدن دمنوش بابونه این است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. گل بابونه دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند از شما در برابر حملات باکتری ها و ویروس های مضر که سیستم ایمنی بدن شما را هدف قرار می دهند، محافظت کند. همچنین ترکیبات فنلی موجود در این دمنوش گیاهی  می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع عفونت ها کمک کند.

همه چیز در مورد طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی بابونه
همه چیز در مورد طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی بابونه

ممکن است التهابات را کاهش دهد :

بابونه دارای خواص ضدالتهابی طبیعی بسیار قوی می باشد که می توانند به کاهش انواع التهابات در بدن کمک کند. با توجه به اینکه این دمنوش سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند بنابراین می تواند التهابات بدن را کاهش دهد. التهابات در بدن به عنوان یک واکنش طبیعی بدن در برابر انواع مختلف تهاجمات ، چه ویروس ها ، چه باکتری ها و چه حتی آلرژن ها رخ می دهد.

کمک به رفع مشکلات گوارشی:

اگر از مشکلات معده ، از نفخ خفیف گرفته تا علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) رنج می برید ، دمنوش بابونه می تواند کمک بزرگی به شما برای بهبود باشد. بابونه به دلیل داشتن خواص ضد اسپاسمی می تواند ، در درمان گرفتگی های معده و روده بسیار موثر باشد. مصرف منظم دمنوش بابونه می تواند به کاهش مشکلاتی مانند IBS ، تهوع ، اسپاسم عضلانی ، آنفولانزای معده و گاستروانتریت کمک کند. همچنین ممکن است درد و اسپاسم ناشی از بیماری زخم معده را نیز تسکین دهد.

دارای خواص بالقوه ضد حساسیت می باشد :

یک مطالعه نشان داده است که بابونه دارای خواص ضد حساسیتی می باشد ، که می تواند به سیستم ایمنی بدن در مقابله با آلرژن های مزاحم کمک کند. این مطالعه نشان داد که بابونه به عنوان نوعی آنتی هیستامین عمل می کند و واکنش های آلرژیک وحشتناک را کاهش می دهد. همچنین دمنوش بابونه می تواند به تعدیل پاسخ ایمنی به مواد حساسیت زا در بدن کمک کند.

باعث کنترل دیابت می شود :

تحقیقات نشان داده اند که دمنوش بابونه به کاهش قند خون کمک می کند بنابراین از آن به عنوان یک نوشیدنی عالی برای بیماران دیابتی استفاده می شود. با این اوصاف ، این دمنوش به هیچ وجه درمانی برای این بیماری نیست. اگرچه  می تواند در طولانی مدت به بیماران دیابتی بسیار کمک کند.

طبق مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد ، نشان داد که مواد شیمیایی آلی موجود در این دمنوش گیاهی به کاهش سطح قند خون و تنظیم میزان انسولین در خون بسیار کمک می کند و مانع افزایش و افت قند خون می شود.

باعث سلامت پوست می شود :

دمنوش بابونه دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار زیادی است که باعث می شود پوستی سالم و درخشان داشته باشید. در زمان های قدیم ، نیز بسیاری از مردم گیاه بابونه را برای درمان برخی از بیماریهای پوستی استفاده می کردند. جوامع باستانی حتی از آن برای بهبود زودتر زخم ها نیز استفاده می کردند ، بنابراین از آن در مومیایی کردن و مرهم های موضعی استفاده می کردند.

در حالی که می توانید گیاه بابونه را مستقیماً روی پوست بمالید ، نوشیدن آن می تواند به تسکین تحریکات پوستی از داخل نیز کمک کند. همچنین این گیاه می تواند زخم ها را التیام ببخشد و چین و چروک و جوش های حاصله را کاهش دهد.

به دلیل خاصیت ضد التهابی و غنی از آنتی اکسیدان بودن دمنوش بابونه ، این دمنوش منحصراً به عنوان نوشیدنی استفاده نمی شود. از گیاه بابونه به صورت موضعی برای درمان اگزما نیز استفاده می شود. با از بین بردن استرس اکسیداتیو و بالا بردن سطح ایمنی بدن ، این دمنوش گیاهی می تواند برای پوست شما معجزه کند.

همه چیز در مورد طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی بابونه
همه چیز در مورد طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی بابونه

به درمان و پیشگیری از سرطان کمک می کند :

مشخص شده است که گیاه بابونه دارای خواص ضد سرطانی می باشد و به جلوگیری از رشد سرطان در بدن کمک می کند. برخی از مطالعات نشان می دهد که بابونه می تواند به جلوگیری از تشکیل سلول های سرطانی در وهله اول کمک کند. علاوه بر این ، نوشیدن دمنوش بابونه ، می تواند به تسکین علائم برخی سرطان ها مانند درد به افراد بیمار کمک کند.

ممکن است باعث بهبود سلامت قلب شود :

مهمترین توانایی دمنوش بابونه ، در بهبود سلامت قلب می باشد. فلاونوئیدهای فراوان موجود در این دمنوش گیاهی ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. این گیاه همچنین می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد که اگر زیاد باشد ، می تواند منجر به بیماری های قلبی در فرد شود.

مصرف دمنوش گیاهی بابونه در دوران بارداری و شیردهی :

به طور کلی توصیه می شود در دوران بارداری یا شیردهی از نوشیدن دمنوش بابونه خودداری کنید. ثابت شده است که این دمنوش باعث انقباضات داخلی در مادران می شود و خواص ضد التهابی آن می تواند برای کسانی که باردار هستند ، مضر باشد. بهتر است قبل از مصرف دمنوش گیاهی بابونه در دوران بارداری و شیردهی  با پزشک خود مشورت کنید .

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی بابونه :

آلرژی شدید :

افرادی که دچار آلرژی شدید هستند باید از مصرف این دمنوش پرهیز کنند ، زیرا ممکن است با نوشیدن این دمنوش حساسیتشان چند برابر شود. به طور خاص ، کسانی که مبتلا به تب یونجه و به گرده افشانی گل ها حساسیت دارند ، باید از مصرف این نوشیدنی گیاهی خودداری کنند. البته کسانی که به محصولات بابونه نیز حساسیت دارند ، باید از نوشیدن این دمنوش خودداری کنند.

افرادی که در حال حاضر دارو مصرف می کنند :

بابونه به دلیل خواص ویژه ای که دارد می تواند با برخی داروها تداخل منفی داشته باشد. بنابراین قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی که قصد جراحی دارند:

بابونه دارای مقادیر کمی مواد رقیق کننده خون به نام کومارین است که می تواند بر روی افرادی که قصد جراحی دارند تأثیرات منفی بگذارد. توصیه می شود قبل از عمل جراحی ، از نوشیدن دمنوش گیاهی به طور کامل اجتناب کنید.

همه چیز در مورد طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی بابونه
همه چیز در مورد طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی بابونه

طرز تهیه دمنوش گیاهی بابونه :

مرحله ۱: آب را بجوشانید

در ابتدا باید آب را به جوش آورید و زمانی که آب بجوش آمد آن را درون قوری شیشه ای بریزید تا قوری گرم شود و مجدد قوری را خالی کنید.

مرحله  ۲ : تهیه دمنوش

حال گل های خشک بابونه را درون قوری بریزید و بر روی آنها آب جوش بریزید و بگذارید تا به خوبی دم بکشد. مدت زمانی که برای دم کشیدن این دمنوش لازم است ، در حدود ۵-۱۰ دقیقه می باشد.

مرحله ۳ : طعم

اگر می خواهید دمنوش داغ خود را شیرین کنید ، می توانید از هر نوع شیرین کننده ای همچون شکر و شربت خرما استفاده کنید. دمنوش بابونه را می توانید بیش از ۲۴ ساعت درون یخچال نگهداری کنید. این دمنوش همانند چای سبز و چای سیاه تلخ نمی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا