Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی جنسینگ و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی جنسینگ دارای مزایای سلامتی بسیار زیادی برای بدن می باشد که شامل تقویت سیستم ایمنی بدن ، کاهش خطر ابتلا به سرطان ، رهایی از مشکلات قاعدگی و کاهش وزن است. همچنین ممکن است به کاهش ناراحتی های روانی و بهبود مشکلات جنسی کمک کند.

دمنوش گیاهی جنسینگ از ریشه گیاه جینسنگ گرفته شده است. مزایای عمده این دمنوش برای سلامتی ممکن است به دلیل مواد شیمیایی طبیعی موجود در ریشه این گیاه به نام “ginsenosides” می باشد. منشأ دمنوش جنسینگ کشور کره می باشد و از انواع مختلف جینسنگ کره ای تهیه می شود.

این دمنوش یک نوشیدنی گیاهی بسیار محبوب در سراسر جهان است. یک وعده از این دمنوش (۳ گرم) ممکن است حاوی ۳ گرم کربوهیدرات و ۱۱ کیلوگرم کالری باشد. دمنوش جنسینگ ممکن است از ۳ نوع مختلف جنسینگ موجود در جهان تهیه شده باشد ، که همه آنها می توانند برای سلامتی و نشاط انسان بسیار مفید باشند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

 انواع جنسینگ

جینسینگ آمریکایی : این جنسینگ در آمریکای شمالی رشد می کند.

جینسینگ آسیایی : این جنسینگ در شرق دور آسیا رشد می کند. همچنین به عنوان جینسنگ کره ای یا جینسنگ چینی نیز شناخته می شود

جینسینگ سیبری : این جنسینگ در شمال شرقی آسیا رشد می کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی جنسینگ و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی جنسینگ و طرز تهیه آن

فواید و مزایای دمنوش گیاهی جنسینگ برای سلامتی :

 

اثرات ضد سرطانی دارد

بر اساس گزارشی که در مجله طب مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است ، جنسینگ  ممکن است یک اثر ضد توموری بالقوه در بدن داشته باشد و اغلب با سایر داروها برای تقویت شیمی درمانی استفاده می شود . با این حال ، محققان چینی که این مطالعه را انجام داده اند ، می گویند مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است . طبق نظر آکادمی پزشکان خانواده آمریکا ، این دمنوش گیاهی ممکن است دارای چندین خاصیت ضد سرطانی برای بدن باشد.

اسپاسم های دوران قاعدگی را تسکین می دهد

دمنوش جنسینگ آمریکایی که به دلیل اثرات خنک کنندگی اش بسیار مشهور می باشد ، برای زنانی که از گرفتگی های قاعدگی و پریشانی های این دوران رنج می برند ، بسیار مفید باشد. همچنین ممکن است درد معده مرتبط با دوران قاعدگی را به حداقل برساند .

به مبارزه با چاقی کمک می کند

اگر می خواهید وزن اضافی خود را کاهش دهید ، دمنوش جنسینگ مطمئناً به شما در این مورد بسیار کمک خواهد کرد . این دمنوش گیاهی به عنوان یک اشتهاآور طبیعی محبوب است. مصرف آن ممکن است با افزایش متابولیسم و سوزاندن چربی در بدن، باعث لاغری شما شود .

فشار خون را افزایش می دهد

دمنوش جنسینگ آسیایی یک نوشیدنی قوی است و ممکن است برای افرادی که فشار خون پایین دارند بسیار مفید باشد. این نوشیدنی انرژی زا ممکن است با عادی سازی فشار خون و افزایش انرژی به شما کمک کرده  تا در طول روز فعال و پرانرژی باشید . این دمنوش گیاهی همچنین ممکن است برای جلوگیری از سکته های کشنده بسیار مفید باشد.

عملکرد مغز را بهبود می بخشد

دمنوش جنسینگ ممکن است یک نوشیدنی گیاهی بسیار مفید باشد که به عنوان یک محرک برای سلول های مغز عمل می کند. این دمنوش ممکن است قدرت تمرکز و توانایی های شناختی شما را بهبود ببخشد و در طب سنتی برای دانش آموزان بسیار توصیه می شود تا بتوانند عملکرد مغز خود را در حین تحصیل و مطالعه بهبود ببخشند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی جنسینگ و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی جنسینگ و طرز تهیه آن

به جلوگیری از اختلالات جنسی کمک می کند

مردان مبتلا به اختلال نعوظ باید از دمنوش جنسینگ به طور مداوم و به مقدار مناسب استفاده کنند ، زیرا ممکن است این دمنوش به دلیل داشتن مواد مغذی علائم بیماری های مرتبط با عملکرد جنسی را کاهش دهد.

ممکن است سطح قند را تثبیت کند

گیاه جنسینگ دارای ترکیباتی است که ممکن است قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به بیماری دیابت بهبود ببخشد. مطالعه ای که در  مجله Medicine منتشر شد نشان داد که درمان با دمنوش جنسینگ ممکن است سطح قند خون را در فرد بیمار تثبیت کند. علاوه بر این ، دمنوش جنسینگ می تواند جایگزین بهتری برای داروهای شیمیایی در بیماران مبتلا به دیابت باشد ، زیرا داروهای شیمیایی دارای عوارض جانبی می باشند ، اما دمنوش  های گیاهی در صورت استفاده مناسب هیچ گونه عوارضی ندارد .

به گوارش بهتر کمک می کند

دمنوش جنسینگ ممکن است باعث ترشح هورمون پپسین در بدن شود. این هورمون  به هضم بهتر کمک کرده و از بروز علائمی همچون نفخ ، یبوست و بیماری کرون در سیستم گوارشی جلوگیری می کند.

مشکلات تنفسی را تسکین می دهد

دمنوش جنسینگ به دلیل داشتن مواد مفید برای سلامتی ، مشکلات تنفسی را با رفع انسداد و کاهش التهاب در بدن تسکین می دهد. حتی ممکن است یک درمان عالی برای عفونت های سینوسی ، سرماخوردگی ، سرفه ، آسم ، آنفولانزا و ذات الریه نیز باشد. همچنین این دمنوش گیاهی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

دردهای مزمن را کاهش می دهد

خواص ضد التهابی دمنوش جنسینگ ممکن است ، التهابات ایجاد شده به دلیل بیماری های مانند آرتریت روماتوئید و همچنین دردهای مزمن را بهبود و درمان کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی جنسینگ و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی جنسینگ و طرز تهیه آن

در مراقبت از پوست به شما کمک می کند

گیاه جنسینگ ، تعادل مایعات را در بدن شما حفظ می کند و بنابراین ممکن است برای تصفیه و آبرسانی مجدد به پوست شما بسیار مفید باشد. همچنین این دمنوش گیاهی ممکن است درد و آسیب ناشی از پرتو درمانی را کاهش دهد. آنتی اکسیدان موجود در این گیاه با مهار فعالیت رادیکال های آزاد موجود در بدن ، پوست را جوان تر و شاداب تر می کند . علاوه بر این ، ممکن است خطوط ریز ، چین و چروک و لکه های پیری را نیز کاهش و برطرف کند.

ممکن است خون را تصفیه کند

دمنوش گیاهی جنسینگ یک ادرار آور ملایمی است بنابراین ، ممکن است با تصفیه بهتر مایعات بدن از جمله خون ، سمیت خون را کاهش دهد.

مقابله با بیماری بیش فعالی با نقص توجه (ADHD)

ترکیبی از گیاه جینسنگ و گیاه جینکو بیلوبا ممکن است ، به تسکین و بهبود علائم اختلال بیش فعالی با نقص توجه (ADHD) در کودکان کمک کند.

اثرات محافظت کننده عصبی

خواص محرک ایمنی ، هموستاز ، آنتی اکسیدان ، ضد آپوپتوز دمنوش جنسینگ ممکن است ، به جلوگیری یا مدیریت اختلالات شناختی مختلف کمک کند. این دمنوش گیاهی برای بهبود بیماری های دیگری همچون اختلالات عصبی شدید مانند پارکینسون و زوال عقل نیز می تواند مفید باشد.

ممکن است استرس را کاهش دهد

یک فنجان دمنوش گیاهی جنسینگ به دلیل داشتن اثرات شادی آور ، می تواند استرس را از بین ببرید. این دمنوش گیاهی با آرام کردن سیستم عصبی و بهبود گردش خون به بهبود روحیه شما بسیار کمک می کند.

مصرف دمنوش گیاهی جنسینگ در دوران بارداری و شیردهی :

تحقیقات بسیار اندکی از مصرف دمنوش جنسینگ در دوران بارداری صورت گرفته است و اثرات این دمنوش گیاهی بر روی مادر و جنین مشخص نشده است ، بنابراین بهتر است از مصرف این دمنوش گیاهی در دوران بارداری صرفه نظر کنید.

همچنین توصیه می شود از مصرف گیاه جنسینگ و دمنوش آن در دوران شیردهی نیز اجتناب کنید ، زیرا اثرات این دمنوش گیاهی بر روی نوزاد ناشناخته می باشد. بهتر است قبل از مصرف دمنوش گیاهی جنسینگ با پزشک خود مشورت کنید .

فواید و خواص دمنوش گیاهی جنسینگ و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی جنسینگ و طرز تهیه آن

طرز تهیه دمنوش گیاهی جنسینگ :

با در دست داشتن ریشه گیاه جنسینگ ، شما به راحتی می توانید دمنوش گیاهی جینسنگ را در منزل برای خود تهیه کنید. در اینجا یک دستور ساده ، برای تهیه این دمنوش از ریشه گیاه یا پودر آن برای شما آماده شده است.

عناصر مورد نیاز تهیه دمنوش گیاهی جنسینگ :

  • ۱ فنجان آب فیلتر شده
  • ۱ قطعه ریشه گیاه جنسینگ یا ۱ قاشق غذاخوری پودر جنسینگ
  • ۱ قاشق چای خوری عسل

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی جنسینگ :

  • آب را در یک ظرف بجوشانید.
  • ریشه گیاه جینسنگ را بشویید ، پوست آن را بگیرید و به ۳  قسمت تقسیم کنید .
  • قطعات یا پودر ریشه جنسینگ را به آب داغ اضافه کنید.
  • اجازه دهید مخلوط به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.
  • دمنوش را در یک فنجان صاف کنید.
  • آب لیمو یا عسل را برای طعم بیشتر اضافه کنید و از نوشیدنی خود لذت ببرید!

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی جنسینگ :

این دمنوش گیاهی دارای مزایای بسیار زیادی برای سلامتی می باشد ، اما اگر به مقدار زیاد مصرف شود عوارض جانبی برای سلامتی خواهد داشت . مهمترین عوارض جانبی دمنوش جنسینگ عبارتند از:

بی خوابی :

ترکیبات خاصی که در گیاه جنسینگ وجود دارد ، ممکن است سطح انرژی بدن را بالا ببرد و اگر این دمنوش هنگام خواب مصرف شود ، ممکن است منجر به بی خوابی برای فرد شود. در صورت مصرف روزانه ، برخی از افراد ممکن است علائم بی خوابی را نیز تجربه کنند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی جنسینگ و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی جنسینگ و طرز تهیه آن

ضربان قلب نامنظم و فشار خون :

مصرف زیاد دمنوش جنسینگ به مدت زیاد ، ممکن است منجر به نوسانات ضربان قلب و افزایش یا کاهش سطح فشار خون در فرد مصرف کننده شود. افرادی که از داروهای فشار خون استفاده می کنند ، باید از مصرف دمنوش جنسینگ خودداری کنند.

لخته شدن خون :

این دمنوش گیاهی ممکن است با عملکرد های پلاکت های خون و ایجاد لخته خون تداخل داشته باشد .

اثرات هورمونی :

دمنوش جینسنگ کره ای ممکن است اثرات استروژنیک بر بدن ایجاد کند. این امر ممکن است باعث ایجاد ناهنجاری های هورمونی ، درد در سینه و خونریزی واژنی شود  که ممکن است در برخی موارد کشنده نیز باشد.

مشکلات گوارشی :

این دمنوش گیاهی ممکن است باعث ایجاد اختلالات گوارشی مانند اسهال ، ناراحتی معده و حالت تهوع شود.

اختلال عملکرد شناختی :

مصرف بیش از حد این دمنوش گیاهی ممکن است باعث سردرد ، سرگیجه ، عصبی بودن ، بی قراری ، اضطراب و از دست دادن تمرکز در برخی افراد شود. عوارض دیگر مصرف بیش از حد دمنوش جینسینگ شامل مشکلات عصبی ، افسردگی ، گیجی ، اسکیزوفرنی و دوره های شیدایی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا