Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

علائم و نشانه ها و روش درمان عفونت خون در سالمندان

درمان عفونت خون در سالمندان ، یک امر بسیار مهم می باشد و باید سریعا این بیماری درمان شود زیرا در صورت عدم درمان به موقع عفونت خون در سالمندان عوارض جدی یا حتی مرگ فرد بیمار رخ خواهد داد. عفونت خون یا سپسیس می تواند در همه سنین افراد را تحت تأثیر قرار دهد. افراد بسیار جوان و کسانی که قبلاً دارای مشکل مزمن سلامتی یا نقص سیستم ایمنی هستند ، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت خون قرار دارند. اما افراد مسن ، بالای ۶۵ سال ، به ویژه کسانی که مشکلات سلامتی دارند ، حتی بیشتر از هر گروه دیگری مستعد ابتلا به عفونت خون هستند.

بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر ، ۱۳ برابر بیشتر از بزرگسالان زیر ۶۵ سال با عفونت خون مواجه و در بیمارستان بستری می شوند و  ۶۳ درصد از افراد مسن ۶۰ سال به بالا در هنگام بستری با عفونت خون در بخش ICU بستری می شوند. این بیماری مانند سکته مغزی یا حمله قلبی ، یک مورد اورژانس پزشکی است که نیاز به تشخیص و درمان سریع دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

یافته های بالینی عفونت خون در سالمندان

عفونت خون و شوک سپتیک ، می تواند در نتیجه عفونت در هر نقطه از بدن مانند ذات الریه ، آنفولانزا یا عفونت های دستگاه ادراری در سالمندان ایجاد شود . در سراسر جهان ، یک سوم افرادی که دچار عفونت خون می شوند ، می میرند. بسیاری از افرادی که زنده می مانند با عواقب تغییرات در شرایط زندگی مانند  اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ، درد و خستگی مزمن ، اختلال عملکرد اندام ها و یا  قطع عضو دچار می شوند .

  • در افراد مسن ، ابتلا به عفونت خون ، ۱.۹۶ برابر احتمال بستری مجدد در بیمارستان را نسبت به بستری های غیر عفونی افزایش می دهد .
  • بیش از ۴۰ درصد از بیماران مسن در مدت سه ماه پس از ابتلا اولیه به عفونت خون ؛ به دلیل تکرار عفونت خون یا عفونت های دیگر ، دوباره در بیمارستان بستری می شوند.
  • احتمال ابتلا به عفونت خون در خانه های سالمندان بسیار زیاد می باشد.
  • بیش از ۲۰،۰۰۰ مورد جدید ، از متوسط تا شدید اختلال شناختی در هر سال در میان افراد سالمند، به طور خاص توسط عفونت خون ایجاد می شود.
علائم و نشانه ها و روش درمان عفونت خون در سالمندان
علائم و نشانه ها و روش درمان عفونت خون در سالمندان

عفونت خون چیست ؟

عفونت خون زمانی رخ می دهد که عفونت باعث ایجاد واکنش ایمنی مبالغه آمیز در سراسر بدن می شود. همچنین به عنوان مسمومیت خون و سپتی سمی شناخته می شود ، این بیماری شایع ترین علت مرگ در بیماران بستری در ایالات متحده است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، سالانه ۱.۷ میلیون بزرگسال آمریکایی دچار عفونت خون می شوند و در نتیجه ۲۷۰.۰۰۰ نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می دهند.

بدن انسان دائماً توسط ویروس ها و باکتری های عفونی بمباران می شود و افراد سالم معمولاً با تلاش اندک قادر به مبارزه با این میکروب ها هستند. اما ، هنگامی که عفونت به اندازه کافی از بین نرود ، سیستم ایمنی بدن می تواند به حالت خطرناکی برسد ، که باعث می شود بدن در تلاش برای خلاص شدن از شر مهاجمان به خود آسیب برساند. اگر عفونت خون بیش از حد طولانی شود ، می تواند به یک وضعیت کشنده به نام شوک سپتیک تبدیل شود  که باعث آسیب دیدگی گسترده بافت ها و در نتیجه نارسایی اندام می شود.

عفونت خون در سالمندان چگونه ایجاد می شود ؟

محققان معتقدند در اثر فرایند پیری سیستم ایمنی بدن ما در مبارزه با عفونت ها کمتر موثر می باشد. این امر منجر به عفونت شدیدتر در افراد مسن می شود و خطر ابتلا به عفونت خون در فرد نیز بالاتر می رود. همچنین ، با افزایش سن ، ممکن است فرد به بیماریهای مزمن مانند دیابت ، COPD ، بیماری کلیوی یا نارسایی قلبی مبتلا شود.

هر نوع عفونتی در افراد مسن از  آنفولانزا گرفته تا گزش عفونی می تواند باعث عفونت خون شود ، اما شایع ترین عفونت هایی که باعث ایجاد عفونت خون در افراد مسن می شود مشکلات تنفسی ، مانند ذات الریه یا عفونت دستگاه ادراری تناسلی ، مانند عفونت ادراری (UTI) می باشد . در سال ۲۰۲۰ ، COVID-19 به عنوان یکی دیگر از عوامل خطر قوی برای  بروز عفونت خون در افراد مسن شده است . عفونت ها همچنین می توانند از طریق عفونت در دهان به دلیل آبسه یا جراحات دیگر ، یا زخم های پوستی اتفاق بیفتد.

نکته:

تشخیص عفونت در میان افراد مبتلا به عفونت خون همیشه آسان نیست. به عنوان مثال ، علائم عفونت اداری ( UTI ) معمولاً شامل نیاز به تکرر ادرار ، احساس فوریت (شما باید فوراً ادرار کنید) ، سوزش یا درد هنگام ادرار کردن و بوی بد ادرار می باشد .

برای بسیاری از سالمندان تغییر وضعیت روانی اولین نشانه عفونت ادراری باشد بنابراین ممکن است عفونت برای مدتی قبل از اینکه کسی متوجه شود ، در بدن سالمند وجود داشته باشد. همین امر می تواند در مورد سایر عفونت ها مانند ذات الریه نیز اتفاق بیفتد. از آنجا که ممکن است علائم عفونت ها واضح نباشند ، اگر یک فرد مسن دچار سردرگمی یا رفتار غیرمعمول شود ، این علائم می تواند نشانه عفونت خون باشد و سریعا باید درمان شود.

علائم و نشانه ها و روش درمان عفونت خون در سالمندان
علائم و نشانه ها و روش درمان عفونت خون در سالمندان

علائم عفونت خون در سالمندان چیست؟

علائم عفونت خون به طور کلی در همه بزرگسالان ، صرف نظر از سن ، یکسان است و عبارتند از :

  • تغییر دمای بدن ، تب (بیش از ۱۰۱.۳ درجه فارنهایت) یا دمای پایین تر از حد معمول (زیر ۹۵ درجه فارنهایت)
  • ضربان قلب سریع (بیش از ۹۰ ضربه در دقیقه)
  • تنفس سریع (بیش از ۲۰ تنفس در دقیقه)
  • لرزش
  • سردرگمی که ممکن است در افراد مسن شایع تر باشد
  • عفونت خون می تواند به سرعت به یک مورد اورژانسی و خطرناک تبدیل شود  بنابراین کمک و درمان در اسرع وقت ضروری است.

چرا درمان عفونت خون در سالمندان یک امر بسیار جدی است؟

عفونت خون یک بیماری بسیار جدی برای هر فردی در هر سنی است ، اما می تواند به ویژه برای افراد مسن ویران کننده باشد. افرادی که از عفونت خون جان سالم به در می برند بیش از سه برابر افراد دیگر ، بیشتر در معرض افت توانایی های شناختی (ذهنی) هستند که بازگشت آنها را به شرایط زندگی قبلی خود غیرممکن می سازد.

این مشکلات اغلب منجر به پذیرش فرد در یک مرکز مراقبت های بهداشتی مزمن می شود. همچنین با افزایش سن ، خطر مرگ بر اثر عفونت خون شدید یا شوک سپتیک افزایش می یابد.

به گفته محققان ، عفونت خون فقط بر بیماران تأثیر نمی گذارد. استرس ، داشتن یکی از اعضای خانواده که بسیار بیمار است ، می تواند بر روحیه همسر یا خانواده فرد نیز تأثیر بگذارد ، به خصوص اگر آنها مراقبان اصلی فرد باشند. به عنوان مثال ،  مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد  نشان داد که همسران افرادی که از بیماری عفونت خون جان سالم به در برده اند ، بیشتر از سه تا چهار برابر متوسط افراد دیگر ، ​​در معرض ابتلا به افسردگی هستند. افسردگی می تواند بسیار جدی باشد و کیفیت زندگی و حتی توانایی عملکرد مستقل را تحت تأثیر قرار دهد.

درمان عفونت خون در سالمندان  چگونه است؟

عفونت خون باید در اسرع وقت تشخیص داده شود و باید سریعا درمان شود. هر یک ساعت تاخیر در درمان این بیماری ، خطر مرگ فرد بیمار را افزایش می دهد. درمان این بیماری در سالمندان با تزریق مایعات داخل وریدی  و درمان با آنتی بیوتیک ها انجام می شود.

داروهای دیگری مانند داروهای افزایش فشار خون ممکن است مورد نیاز باشد. اگر فردی که می شناسید در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بستری شده باشد ، ممکن است دستگاه های زیادی را برای نظارت بر موارد مختلف مانند عملکرد بدن (ضربان قلب ، فشار خون) ، داروها و مایعات IV که تجویز می شوند ، مشاهده کنید.

علائم و نشانه ها و روش درمان عفونت خون در سالمندان
علائم و نشانه ها و روش درمان عفونت خون در سالمندان

نحوه پیشگیری و تشخیص عفونت خون در سالمندان :

دو راه کلیدی برای محافظت از عزیزان و سالمندان در برابر عفونت خون وجود دارد. اولین مورد استفاده از اقدامات پیشگیرانه مداوم برای جلوگیری از ابتلا و شیوع بیماری ها و عفونت ها می باشد. این ها شامل دریافت همه واکسن های توصیه شده ، از جمله تزریق واکسن آنفولانزا در هر سال ، پیروی از شیوه های عالی شستن دست و بهداشت و انتخاب شیوه زندگی سالم است که سیستم ایمنی بدن شما را ارتقا می بخشد.

دومین جزء ، شامل آموزش و حمایت می باشد. اگر شما یا یکی از عزیزان خود بیمار می شوید ، بسیار مهم است که بدانید به دنبال چه نشانه هایی از عفونت خون باشید و از صحبت کردن و درخواست کمک فوری پزشکی نترسید. علائم عفونت خون می تواند مبهم باشد ، اما اگر عزیز شما علائم عفونت داشته باشد و شروع به رفتار غیرطبیعی کرده است ، مطمئن ترین راه این است که به بیمارستان یا اورژانس مراجعه کنید.

علائم خطرناک این بیماری عبارتند از :

  • دمای بالاتر یا پایین تر از حد نرمال
  • کاهش  تمرکز ، گیجی ، خواب آلودگی یا مشکل در شناخت
  • درد شدید ، ناراحتی و یا تنگی نفس

اگر ترکیبی از هر یک از این علائم را در یکی از عزیزان خود مشاهده کردید ، سریعا به اورژانس مراجعه کنید و به دنبال فوریت های پزشکی برای خود یا اطرافیان خود باشید. حتماً به پرستار بخش اورژانس و سایر متخصصان پزشکی بگویید که مشکوک به عفونت خون هستید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا