Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بوتیل دی گلایکول چیست ؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن

بوتیل دی گلایکول (BDG) یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی C8H18O3 است که بی رنگ و شفاف با بوی اتری ضعیف است. بوتیل دی گلیکول با نام های بوتیل دی اکسیتول ، دی اتیلن گلیکول مونوبوتیل اتر ، ۲- بوتوکسی اتوکسی اتانول و بوتوکسی دی اتیلن گلیکول نیز شناخته می شود.

این ترکیب در آب محلول است و با بسیاری از حلال های معمولی مخلوط می شود و همچنین دارای فراریت کم و نقطه جوش بالا است. این ویژگی ها باعث می شود که بوتیل دی گلیکول به عنوان حلال در صنعت رنگ بسیار پرکاربرد و مفید باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

روش تولید بوتیل دی گلایکول

این ترکیب شیمیایی یکی از محصولات مشترکی است که هنگام واکنش مولکول های اتیلن با  N – بوتانول تحت تاثیر کاتالیزور قلیایی تولید می شود. اگر در پایان این فرایند نسبت اتیلن به بوتانول بیشتر از دو باشد ، بوتیل دی گلیکول همراه با مونو اترهای تری اتیلن گلیکول تولید می شود.

کاربردهای بوتیل دی گلایکول

بیشترین کاربرد  BDG بیشتر در صنایع تولید پوشش و رنگ است جایی که فراریت کم و نقطه جوش بالای آن را به طور گسترده به عنوان یک تقویت کننده جریان برای پخت و تولید کامپوزیت های ملامین ، اوره ، فنل یا رزین اپوکسی پذیرفته است.

بوتیل دی گلیکول همچنین در صنعت چاپ به عنوان حلال جوهر چاپ مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین یک ماده اولیه برای تولید بوتیل دی گلیکول استات است.

همچنین به طور گسترده ای در تولید لعاب های اجاق گاز استفاده می شود زیرا قدرت تبخیر بالایی دارد ، به این معنی که می توان خواص لعاب را بدون تأثیر بر زمان خشک شدن بهبود بخشید. این ماده همچنین در خشک شدن رنگ ها در معرض هوا نقش دارد ، زیرا قابلیت فرچه پذیری رنگ را افزایش می دهد.

از آنجا که این ترکیب از نوع اتر-الکل است می تواند به عنوان حلال برای بسیاری از مواد مانند روغن ، رنگ ، صمغ و رزین های طبیعی و مصنوعی مورد استفاده قرار بگیرد. از این ماده به عنوان حلال با نقطه جوش زیاد در لاک های نیتروسلولز و سایر روکش های مصنوعی ، لاک پخت ، جوهرهای چاپ فشرده و حمام رنگ استفاده می شود.

این ماده شیمیایی به عنوان حلال برای استر سلولز ، پولیش ، لاک ها و رنگ ها استفاده می شود و به عنوان یکی از اجزای اصلی فوم تشکیل دهنده فیلم آبی که توسط نیروی دریایی ایالات متحده در سیستم های آتش سوزی کشتی استفاده می شود.

بوتیل دی گلایکول چیست ؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن
بوتیل دی گلایکول چیست ؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن

واکنش پذیری بوتیل دی گلایکول

بوتیل دی گلیکول یک مشتق اتر الکل است. اتر نسبتاً غیرفعال است. گازهای قابل اشتعال و یا سمی از ترکیب الکلها با فلزات قلیایی ، نیتریدها و عوامل کاهنده قوی ایجاد می شوند. آنها با اکسو اسیدها و اسیدهای کربوکسیلیک واکنش می دهند و استرها را به اضافه آب تشکیل می دهند. عوامل اکسید کننده الکل ها را به آلدئیدها یا کتون ها تبدیل می کنند. الکل ها رفتار اسیدی و باز ضعیفی از خود نشان می دهند. آنها ممکن است پلیمریزاسیون ایزوسیانات ها و اپوکسیدها را آغاز کنند.

این ترکیب ماده اولیه تهیه بسیاری از نرم کننده ها در محلول های ژلاتینی چسب مایع است و به عنوان عامل پخش کننده رنگدانه و رزین های وینیلی به کار می رود.

BDG همچنین ماده اولیه  بسیار مهم و پرکاربرد بوتیل گلیکول استات است و به دلیل ویژگی های ذکر شده در تولید کف های اطفاء حریق ، پاک کننده های سطحی صنعتی و خانگی، پاک کننده های زنگ زدگی، ضد عفونی کننده ها، حشره کش ها و علف کش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

خطرات سلامتی بوتیل دی گلایکول

استنشاق این ماده  برای دوره های کوتاه مدت تأثیر قابل توجهی ندارد. تماس با مایع باعث سوزش متوسط ​​چشم و آسیب قرنیه می شود. تماس طولانی مدت با پوست فقط باعث تحریک جزئی می شود.

این ماده شیمیایی سمیت کمی را در گونه های آزمایشی نشان داده است. علائم سمیت شبیه علائم دیگر اترهای گلیکول حاوی دو اتم اتریالوکسیژن است. راه های ورود به بدن بلعیدن و جذب از طریق پوست است. اثرات سمی ناشی از بلع در موش ها شامل کاهش مصرف غذا ، افزایش وزن کبد و طحال ، کاهش تعداد سلول های قرمز خون و شمارش لنفوسیت ها و کاهش وابسته به دوز غلظت هموگلوبین در بدن است. دوزهای بالا باعث احتقان ریوی می شود. هیچ آسیب کلیوی و تراتوژنیکی در رابطه با این ماده گزارش نشده است و قابل احتراق نیست.

تماس با آلرژن ها

این حلال آلی متعلق به گروه کاربیتول است و در مایعات حاوی آب مانند رنگ ها ، پاک کننده های سطح ، جلا و ضدعفونی کننده ها موجود است. به عنوان یک آلرژن استثنایی در نظر گرفته می شود.

بوتیل دی گلایکول چیست ؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن
بوتیل دی گلایکول چیست ؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن

مشخصات ایمنی بوتیل دی گلایکول

در صورت بلع و تزریق داخل صفاقی نسبتاً سمی است. با تماس با پوست بسیار سمی است و محرک شدید چشم است.  در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت یا شعله قابل احتراق است و می تواند با مواد اکسید کننده واکنش دهد. برای مقابله با آتش حاصل از این ترکیب از فوم الکل ،  CO2 یا مواد شیمیایی خشک استفاده کنید. BDG هنگامی که تا درجه تجزیه گرم می شود ، دود تند و دودهای تحریک کننده منتشر می کند.  به آسانی در هوا اکسید می شود و پراکسیدهای ناپایداری ایجاد می کند که ممکن است خود به خود منفجر شوند.

قیمت خرید و فروش بوتیل دی گلایکول

این ترکیب توسط شرکت های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود  و شما می توانید آن را به صورت حضوری یا آنلاین با کیفیت های مختلف به راحتی برای اهداف مورد نظر خود تهیه نمایید.

روش ذخیره سازی و حمل و نقل بوتیل دی گلایکول

این ترکیب شیمیایی معمولا در ایزو کانتینرها یا بشکه هایی از جنس فولاد نرم و یا فولاد ضد زنگ ذخیره و حمل می شود و همیشه باید تحت نیتروژن ذخیره شود. همچنین توجه داشته باشید که دمای  محل نگهداری BDG  نباید بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد باشد زیرا در دمای بالاتر اکسیده می شود.

حمل و نقل این ماده شیمیایی خطرناک نیست اما به عنوان یک محرک طبقه بندی می شود و نباید هنگام حمل و نقل  با اسیدها یا اکسید کننده های قوی تماس داشته باشد. در صورت نگهداری در شرایط مناسب تا یک سال ماندگاری دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا