Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی قاصدک چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی قاصدک خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد که برخی از این خواص شامل ، توانایی این دمنوش گیاهی در سم زدایی از بدن ، تنظیم دستگاه گوارش ، کمک به کاهش وزن ، جلوگیری از سرطان و سایر بیماری های مزمن ، محافظت از پوست و افزایش استحکام استخوان می باشد.

بیشتر مردم وقتی به قاصدک فکر می کنند ، چیزی که معمولاً به ذهنشان می رسد این است که تعداد زیادی از گلهای زرد مزاحم به باغ آنها حمله کرده است ، اما چیزهای بیشتری در این گل وجود دارد که به چشم نمی آید. هزاران سال است که از گل قاصدک در داروهای گیاهی برای بهبود سلامتی استفاده می شود. محبوب ترین کاربرد گیاه قاصدک در تهیه دمنوش گیاهی می باشد.

علاوه بر اینکه از گل قاصدک می توان برای تهیه دمنوش گیاهی استفاده کرد ریشه قاصدک نیز غنی از مواد مغذی بوده و می تواند برای تهیه دمنوش گیاهی استفاده شود . اگر دمنوش گیاهی خود را با استفاده از ریشه خشک شده گیاه قاصدک تهیه کرده باشید ، طعم این دمنوش گیاهی شبیه قهوه می باشد. به همین دلیل قهوه قاصدک در برخی کشورها معروف است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

دمنوش گیاهی قاصدک چیست؟

دمنوش گیاهی تهیه شده از این گیاه ، دارای مزایای سلامتی بسیار زیادی برای بدن می باشد و هر سال محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. دمنوش گیاهی قاصدک به سادگی با فرو بردن گلبرگ های این گیاه در آب جوش درست می شود. برای تهیه قهوه قاصدک نیز ، ریشه ها باید خشک شده ، خرد شوند و بو داده شوند سپس می توان آنها را دم کرد.

گیاه قاصدک سرشار از مواد مغذی سالم برای بدن می باشد این گیاه حاوی ترکیبات مفیدی از جمله استرول ها ، فلاونوئیدها ، کاروتنوئیدها ، سسکوئیترپن ها ، ویتامین ها و مواد معدنی است.

بسیاری از این ترکیبات ارگانیک قوی ، تأثیرات قابل توجهی بر سلامتی بدن دارند که این نوشیدنی گیاهی را به یک گزینه عالی تبدیل می کند. بنابراین ، دفعه بعد که باغ خود را وجین می کنید (به شرطی که از سموم دفع آفات روی گیاهان استفاده نکرده باشید) ، برخی از قاصدک های مزاحم را بچنید و از آنها برای تهیه دمنوش گیاهی استفاده کنید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی قاصدک چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی قاصدک چیست و طرز تهیه آن

فواید و مزایایی دمنوش گیاهی قاصدک :

دمنوش قاصدک فواید شگفت انگیز زیادی برای سلامتی دارد. اجازه بدهید در ادامه به تفصیل درباره آنها بحث کنیم.

ممکن است بدن را سم زدایی کند :

یکی از دلایلی که افراد از دمنوش قاصدک استفاده می کنند این است که به سم زدایی  کبد و بهبود عملکرد طبیعی بدن کمک می کند. دمنوش قاصدک یک ادرارآور قوی است که به بدن کمک می کند سموم را با سرعت بیشتری از بدن دفع کند و عملکرد سالم کلیه  هارا بهبود ببخشد. علاوه بر این ، دمنوش قاصدک غلظت برخی از آنزیم های موجود در کبد را نیز افزایش می دهد که باعث سم زدایی بهتر بدن می شود.

به کاهش وزن کمک می کند :

تحقیقات اولیه در مورد ترکیبات آلی پیچیده موجود در دمنوش گیاهی قاصدک نشان داده است که این دمنوش گیاهی می تواند با سرکوب آنزیم های مختلف دخیل در متابولیسم چربی ، اثرات ضد چاقی خاصی برای فرد داشته باشد و مانع جذب چربی در فرد مصرف کننده شود. علاوه بر این اثرات ادرارآور این دمنوش گیاهی همچنین به از بین بردن آب اضافی بدن و نفخ به شما کمک می کند.

 از بیماریهای مزمن جلوگیری می کند :

آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش قاصدک ، از جمله فلاونوئیدها ، ترکیبات فنولیک و سسکوئیترپن ها می توانند به بدن در حذف رادیکال های آزاد کمک کنند. وجود این ترکیبات احتمال استرس اکسیداتیو که عامل اصلی بیماری های مزمن از جمله سرطان است را به حداقل می رساند. با خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن ، این دمنوش گیاهی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت عمومی بسیار کمک کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی قاصدک چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی قاصدک چیست و طرز تهیه آن

ممکن است به استحکام استخوان ها کمک کند :

دمنوش گیاهی قاصدک همچنین دارای مقادیر قابل اندازه گیری مواد معدنی ضروری از جمله کلسیم ، روی ،  آهن و منیزیم می باشد ، که همه این عناصر برای ایجاد استخوان های قوی و جلوگیری از بروز بیماری پوکی استخوان مورد نیاز هستند . با افزایش وزن ، تراکم مواد معدنی استخوان ها کاهش می یابد که باعث ضعیف شدن استخوان ها و مفاصل می شود.

این موارد در نهایت منجر به ناتوانی در انجام برخی فعالیت های فیزیکی و همچنین کیفیت پایین زندگی می شود. مصرف مداوم مواد معدنی مفید برای بدن ، برای حفظ احساس جوانی و آمادگی جسمانی با افزایش سن بسیار مهم است.

گردش خون را بهبود می بخشد :

یکی از مهمترین مواد معدنی در بدن ما آهن است که عملکردهای مختلفی دارد. مهمتر از همه ، برای تولید گلبولهای قرمز مورد نیاز است و بدون آن  ممکن است دچار کم خونی شویم که با ضعف ، مشکلات شناختی و خستگی مشخص می شود.

آهن موجود در دمنوش قاصدک ، می تواند از بروز این وضعیت در بدن جلوگیری کرده و گردش خون را بهبود ببخشد و به اکسیژن رسانی مناسب قسمت های مختلف بدن برای حداکثر عملکرد کمک کند.

ممکن است قند خون را متعادل کند :

برای افراد مبتلا به دیابت ، حفظ سطح ثابت قند خون برای یک زندگی سالم بسیار مهم است. طبق مطالعات انجام شده ، به دلیل خواص ضد قند خون ، ضد اکسیداسیون و ضد التهابی گیاه قاصدک این دمنوش گیاهی به عنوان یک داروی ضد دیابت در نظر گرفته شده است. با این حال ، تحقیقات در مورد این اثرات محدود است ، اما نتایج اولیه برای کسانی که سعی در مدیریت علائم بیماری دیابت خود با این دمنوش گیاهی داشته اند ، بسیار دلگرم کننده بوده است.

عملکرد گوارش را بهبود می بخشد :

ترکیبات مختلف موجود در دمنوش قاصدک به عنوان یک ادرارآور ، ملین و محرک گوارش عمل می کند و در عین حال باعث ترشح صفرا نیز می شود. این اثر می تواند به سرعت هضم غذا و کارآمدتر شدن سیستم گوارشی کمک کند.

بنابراین این دمنوش گیاهی علائم یبوست ، نفخ ، گرفتگی ، اسهال و حتی بواسیر را از بین می برد. با توجه به اهمیت سیستم گوارش در سلامت کلی و عملکرد سیستم ایمنی بدن ، بهینه سازی فعالیت روده ها ممکن است ، یکی از مهمترین مزایای این دمنوش گیاهی باشد.

فواید و خواص دمنوش گیاهی قاصدک چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی قاصدک چیست و طرز تهیه آن

ممکن است التهابات را کاهش دهد :

برخی افراد دمنوش گیاهی قاصدک را به دلیل اثرات ضد التهابی آن ، به ویژه در بهبود درد مفاصل ، تسکین سردرد و کاهش حساسیت عضلات مصرف می کنند. آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات فعال موجود در این دمنوش گیاهی ، باعث کاهش درد و التهابات در بافت های آسیب دیده بدن می شوند و در عین حال به تنظیم گردش خون و تعادل آب نیز کمک می کنند.

از بروز عفونت های ادراری جلوگیری می کند :

برای بسیاری از مردم در سراسر جهان ، عفونت های ادراری (UTI)  یک مشکل مکرر و بی نهایت آزار دهنده است ، اما دمنوش گیاهی قاصدک یک درمان موثر و یک اقدام پیشگیرانه برای این بیماری می باشد. افزایش ادرار به دلیل ادرارآور بودن دمنوش قاصدک ، می تواند به طور منظم کلیه و مجاری ادراری را تمیز کرده و از ابتلا فرد به عفونت مجاری ادراری جلوگیری می کند.

مصرف دمنوش گیاهی قاصدک در دوران شیردهی و بارداری :

مصرف این دمنوش گیاهی در دوران بارداری ، در صورتی که در مصرف آن زیاده روی نشود ایمن می باشد و حتی ممکن است برای مادر و جنین مفید باشد. اگرچه برای اثبات این فواید ، تحقیقات بیشتری لازم است. اطلاعاتی در مورد فواید یا خطرات مصرف این دمنوش گیاهی در دوران شیردهی وجود ندارد. همیشه به یاد داشته باشید ، قبل از مصرف هر گونه دمنوش گیاهی در دوران بارداری و شیردهی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

عوارض جانبی احتمالی مصرف دمنوش گیاهی قاصدک :

گیاه قاصدک با تعدادی از گیاهان دیگر مانند گل بابونه ، گل همیشه بهار و گل آفتابگردان ارتباط تنگاتنگی دارد  که بسیاری از آنها از نظر ماهیت حساسیت زا هستند. اگر به این گیاهان یا به خود گیاه قاصدک حساسیت دارید ، احتمالاً باید از مصرف این دمنوش گیاهی خودداری کنید ، مگر اینکه از متخصص آلرژی یا پزشک خود اجازه گرفته باشید.

همچنین اگر از داروهای ضد اسید یا داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید ، ممکن است تداخلاتی با ترکیبات موجود در دمنوش قاصدک داشته باشند ، بنابراین قبل از افزودن این داروی گیاهی به رژیم سلامتی خود ، با پزشک خود مشورت کنید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی قاصدک چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی قاصدک چیست و طرز تهیه آن

چگونگی تهیه دمنوش گیاهی قاصدک :

 

دمنوش گیاهی ریشه قاصدک (زمان مورد نیاز : ۴۵ دقیقه) :

  • ۱ قاشق غذاخوری ریشه گل قاصدک (خشک و خرد شده)
  • ۲ فنجان آب (فیلتر شده)
  • شیرین کننده به میزان دلخواه

دمنوش گیاهی گل و برگ قاصدک (زمان مورد نیاز : ۱۰ دقیقه) :

  • ۱ قاشق چایخوری گل و برگ قاصدک (خشک شده)
  • ۱ فنجان آب (آب جوش)
  • شیرین کننده به میزان دلخواه

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی قاصدک :

تهیه دمنوش ریشه قاصدک :

  • برای تهیه این دمنوش گیاهی ابتدا آب را درون یک ظرف ریخته و بگذارید بجوشد.
  • ریشه قاصدک خرد شده را به آب جوش اضافه کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه دیگر نیز بجوشد.
  • شعله گاز را کم کرده و بگذارید نوشیدنی شما حدود ۳۰ دقیقه به خوبی دم بکشد.

سپس با استفاده از یک صافی فلزی نوشیدنی خود را  صاف کنید و به میزان دلخواه دمنوش خود را با عسل یا نبات شیرین کنید. درنهایت از دمنوش گیاهی خود لذت ببرید.

تهیه دمنوش گل و برگ قاصدک :

  • برگ های خشک گیاه قاصدک را به یک قوری شیشه ای اضافه کنید.
  • ۱ فنجان آب جوش را به برگ های گیاه قاصدک اضافه کنید.
  • بگذارید ۱۰ دقیقه بر روی شعله کم گاز ، دم بکشد.
  • سپس آن را صاف کرده و به میزان دلخواه با عسل یا نبات شیرین کنید و از دمنوش گیاهی خود لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا