Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از فواید و خواص بی نظیر دمنوش گیاهی میخک بیشتر بدانید!

دمنوش گیاهی میخک (Clove Tea) یک چای گیاهی است که از جوانه های خشک و آسیاب شده درخت Syzygium aromaticum  تهیه می شود. میخک خشک دارای طعم تند و تیز است . همین امر آنها باعث شده است به طور گسترده در دسرها، غذاهای پخته و همچنین غذاهای خوش طعم استفاده شود.

میخک منبع غنی از اوژنول ( یک آنتی اکسیدان قوی)  و سایر مواد مغذی از جمله  ویتامین C، فلاونوئیدها، فیبر، کلسیم و برخی اسیدهای چرب امگا ۳ است.

میخک قرن هاست که به صورت دمنوش استفاده می شود و در پزشکی سنتی کاربرد گسترده ای دارد. مصرف دمنوش گیاهی میخک یک راه نشاط آور و خوشمزه برای افزایش مصرف مواد مغذی و درمان طبیعی برخی بیماری ها است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این دمنوش گیاهی در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

گیاه میخک چیست؟

گیاه میخک بومی کشورهای آسیایی مانند اندونزی، هند، پاکستان و شرق آفریقا است. مزایای میخک شامل کمک به هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل دیابت است. میخک همچنین دارای خواص ضد ویروس و ضد میکروب است . همچنین ممکن است به مبارزه با بیماری های دهان و سردرد کمک کند.

میخک درست مانند بسیاری از ادویه جات دیگر که از آسیا سرچشمه می گیرند و تاریخچه ای طولانی دارد. میخک یک ادویه محبوب است که به طرق مختلف در سراسر جهان، به ویژه در آسیا استفاده می شود. مردم از قسمت های مختلف گیاه میخک از جمله جوانه های خشک شده، ساقه ها و برگ ها استفاده می کنند. روغن میخک به خاطر خواص دارویی خود بسیار مشهور است. امروزه میخک یک محصول تجاری بسیار مهم در سراسر جهان است.

مزایا و خواص دمنوش گیاهی میخک

فواید و خواص میخک بسیار زیاد است، از کمک به سم زدایی کبد گرفته تا محافظت از بدن در برابر سرطان به این گیاه نسبت داده می شود. با مصرف دمنوش میخک همه این مزایا را حتی بیشتر دریافت می کنید! ریختن پودر میخک در آب گرم طعم آن را بیشتر کرده  و ترکیبات شیمیایی آن را بیشتر آزاد می کند.

تحقیقات هاروارد هلث نشان داد که دمنوش میخک حاوی پلی فنول است. ترکیباتی که به عنوان آنتی اکسیدان بدن را سموم زدایی می کنند. به همین دلیل است که چای میخک را یک نوشیدنی سالم می دانند!

کارشناسان بهداشت هاروارد خاطرنشان می کنند که نوشیدن دو تا سه فنجان چای روزانه با کاهش خطر ابتلا به مشکلات جدی مانند دیابت نوع ۲ ، بیماری های قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

مزایای اصلی دمنوش میخک توانایی آن در بهبود هضم، رفع یبوست، کاهش تب، رفع عفونت های پوستی و سرعت بخشیدن به تلاش شما برای کاهش وزن است. سایر خواص این دمنوش گیاهی در ادامه شرح داده شده است.

از فواید و خواص بی نظیر دمنوش گیاهی میخک بیشتر بدانید!
از فواید و خواص بی نظیر دمنوش گیاهی میخک بیشتر بدانید!

ممکن است به عفونت های سینوسی کمک کند

مطالعات نشان داده است که این چای و ترکیبات فعال آن می توانند به تسکین التهاب در سینوس ها کمک کنند. در حالی که عفونت زمینه ای که باعث ایجاد علائم می شود را  نیز برطرف می کنند.

این چای خاص همچنین می تواند به رفع احتقان قفسه سینه کمک کند. وجود اوژنول در میخک می تواند احتقان را برطرف کرده و تسکین دهد. میخک حاوی ویتامین E و ویتامین K است که می تواند به مبارزه با عفونت باکتریایی کمک کند.

کمک به هضم غذا:

وقتی این چای را می نوشید، ممکن است تولید بزاق و شیره معده را افزایش دهد  که هر دو برای هضم کارآمد  ضروری هستند. این دمنوش گیاهی ممکن است حرکت پریستالتیک روده را تسریع کند و خطر ابتلا به یبوست یا التهاب روده را کاهش می دهد.

کمک به کاهش تب

خواص ضد التهابی طبیعی دمنوش میخک آن را به راهی ایده آل برای کاهش تب تبدیل می کند. قرن هاست که این دمنوش گیاهی برای بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن و کاهش تب استفاده می شود.

ممکن است انگل های روده را کاهش دهد

دمنوش میخک ممکن است توانایی های ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد انگلی داشته باشد.  بنابراین در نقاطی از جهان که هنوز انگل های روده ای مشکل اصلی بهداشتی  هستند  این چای همچنان محبوبیت زیادی دارد.

کمک به درمان آرتروز

توانایی های ضد التهابی و ضد درد اوژنول موجود در میخک به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است. بر همین اساس میخک برای افرادی که از آرتریت روماتوئید رنج می برند مفید است و  باعث کاهش ناراحتی و درد مفاصل می شود. شما می توانید به صورت خوراکی یا موضعی از این دمنوش استفاده کنید.

از فواید و خواص بی نظیر دمنوش گیاهی میخک بیشتر بدانید!
از فواید و خواص بی نظیر دمنوش گیاهی میخک بیشتر بدانید!

به کاهش وزن کمک می کند

هر دمنوشی که بتواند متابولیسم را تحریک کرده و مواد مغذی کلیدی را در اختیار بدن قرار دهد به کاهش وزن کمک می کند و چای میخک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به سلامت پوست کمک می کند

وجود آنتی اکسیدان های قوی در این چای با کاهش استرس اکسیداتیو می تواند از چین و چروک و لکه های پیری جلوگیری کند. میخک همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده است که می تواند به درمان مشکلات پوستی و دفع سموم از بدن کمک کند.

می تواند به تقویت کننده سیستم ایمنی کمک کند

آیورودا گیاهان خاصی را در توسعه و محافظت از سیستم ایمنی موثر توصیف می کند که یکی از این گیاهان میخک است. جوانه گل خشک شده میخک حاوی ترکیباتی است که می تواند با افزایش تعداد گلبول های سفید در تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه بهبود حساسیت ها موثر باشد.

خواص ضد التهابی دارد

این ادویه دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است. مطالعات بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داد  که وجود اوژنول در میخک التهاب ناشی از ادم را کاهش می دهد. همچنین تأیید شده است که اوژنول با تحریک گیرنده های درد می تواند درد را کاهش دهد.

به سلامت دهان و دندان کمک می کند

میخک را می توان برای کاهش بیماری های لثه مانند التهاب لثه و پریودنتیت مصرف کرد. طبق مطالعه ای که در مجله محصولات طبیعی منتشر شده است، عصاره جوانه میخک می تواند رشد عوامل بیماری زای دهان را که مسئول بیماری های مختلف دهان هستند به طور قابل توجهی کنترل کند. میخک و عصاره آن همچنین می توانند برای درد دندان استفاده شوند زیرا دارای خواص ضد درد هستند.

خواص ضد سرطانی دارد

مطالعه ای که در آگوست ۲۰۱۴ در Oncology Research منتشر شد، نحوه استفاده از میخک برای هزاران سال در چین را بازگو می کند. این ادویه خاصیت ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد.

مطالعات انکولوژی  اثر ضد سرطانی میخک را بر روی حیوانات و سلول های سرطانی در لوله های آزمایش بررسی کردند. در حالی که این آزمایش شامل انسان ها نشد اما یافته های آن امیدوار کننده بودند. نتایج نشان داد عصاره میخک دارای خواص ضد سرطانی است. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که این گیاه دارویی ممکن است به عنوان درمانی جدید برای رشدهای  بدخیم عمل کند.

مطالعه ای که در ژانویه ۲۰۱۰ در مجله تغذیه منتشر شد محتوای آنتی اکسیدان بسیاری از ادویه ها را اندازه گیری کرد. در این مطالعه  مشخص شد که میخک بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را دارد. در واقع، میخک حاوی بیش از دو برابر پتانسیل آنتی اکسیدانی نسبت ادویه بعدی از نظر رتبه بندی یعنی نعناع است.

از فواید و خواص بی نظیر دمنوش گیاهی میخک بیشتر بدانید!
از فواید و خواص بی نظیر دمنوش گیاهی میخک بیشتر بدانید!

سایر خواص دمنوش میخک برای سلامتی

ادویه جات به طور کلی برای مصرف بی خطر هستند اما در صورت مصرف بیش از حد ممکن است با برخی از عوارض جانبی روبرو شوید. نوشیدن دمنوش میخک یک یا دو بار در روز برای سلامتی مفید است. ولی اگر بیشتر مصرف کنید ممکن است ناراحتی های گوارشی، درد ماهیچه ها و خستگی را تجربه کنید. میخک مملو از آنتی اکسیدان های قوی است که با آسیب رادیکال های آزاد مقابله کرده و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

خواص میکروبی کش قوی میخک به مبارزه با دندان درد و زخم لثه کمک می کند. میخک همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد ویروسی و ضد میکروبی است. ترکیبات ضد التهابی به درمان گلودرد، سرماخوردگی و سرفه و سردرد کمک می کنند.

اوژنول موجود در میخک به هضم و جذب بهتر غذا  کمک می کند. هضم سالم کلید کاهش موثر وزن است. میخک همچنین به افزایش متابولیسم به طور طبیعی کمک می کند. با مبارزه با فعالیت  رادیکال های آزاد، میخک همچنین ممکن است به شما در داشتن پوستی زیبا کمک کند.

این ادویه زمستانی همچنین ممکن است به تنظیم سطح قند خون کمک کند. مطالعه ای که در مجله Natural Medicine منتشر شد  اثرات هیپوگلیسمیک میخک را بر موش های دیابتی بررسی کرد و نتایج امیدوار کننده ای یافت.

طرز تهیه دمنوش گیاهی میخک

طرز تهیه چای میخک سریع و ساده است، زیرا میخک معمولا در بیشتر خانه ها یافت می شود و فواید آن برای سلامتی غیر قابل انکار است.

مواد اولیه:

  •  ۳ فنجان آب جوش
  •  ۱/۲ قاشق غذاخوری میخک
  • ۱ چوب دارچین اختیاری
  • زنجبیل ۱/۲ اینچی اختیاری
  • عسل اختیاری
  • برش های نارنج اختیاری

دستورالعمل تهیه دمنوش:

آب را بجوشانید و از روی حرارت بردارید.  ۱/۲قاشق غذاخوری میخک خشک شده را داخل قوری ریخته و به آن آب اضافه کنید. اگر از برش های پرتقال، زنجبیل و دارچین استفاده می کنید الان باید اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه دم بکشد. مخلوط را صاف کرده و به صورت گرم از این چای تند و گیاهی لذت ببرید!

در صورت تمایل می توانید یک قاشق چای خوری عسل را با آن مخلوط کنید تا چای شما شیرین تر شود. این چای را صبح زود بنوشید تا بیشترین فواید را داشته باشد. برای حفظ سلامتی در مصرف این دمنوش زیاده روی نکنید. به یاد داشته باشید، زیاده روی در هر چیزی ممکن است سلامت شما را به خطر بیندازد.

از فواید و خواص بی نظیر دمنوش گیاهی میخک بیشتر بدانید!
از فواید و خواص بی نظیر دمنوش گیاهی میخک بیشتر بدانید!

مصرف دمنوش میخک در دوران بارداری و شیردهی

زنان باردار یا شیرده باید در مصرف چای میخک احتیاط کنند. مصرف بیش از حد چای میخک حتی ممکن است برای نوزادان آنها مضر باشد. اگر بعد از خوردن این چای احساس استفراغ و تهوع کردید، مصرف آن را قطع کنید. در صورت تنگی نفس، تب یا لرز  فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی دمنوش گیاهی میخک

نوشیدن دمنوش میخک عوارض جانبی ندارد مگر اینکه در مقادیر بیش از حد استفاده شود. عوارض دمنوش میخک عبارتند از:

  • عوارض احتمالی بارداری
  • ناراحتی گوارشی
  • درد عضلانی
  • ضعف
  • علائم بیماری مانند لرز، تب، سرفه
  • تنفس سخت

افراد زیادی به میخک حساسیت دارند. در حالی که بیشتر عوارض جانبی هنگام خوردن مستقیم گیاه میخک رخ می دهد ولی دمنوش میخک نیز می تواند برای کسانی که بدن حساسی دارند خطرناک باشد. بنابراین قبل از افزودن این دمنوش به رژیم درمانی خودتان با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا