Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد استروئید چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

استروئید از ترکیباتی است که شباهت زیادی به هورمون کورتیزول دارد. قرص و آمپول استروئید از دارو های مصنوعی بشمار می آید. استروئید نوعی لیپید است که باعث افزایش هورمون های مردانه در بدن می شود. کاربرد انواع استروئید در کاهش التهابات و درمان برخی از بیماری ها می باشد. از مصرف استروئید آنابولیک می توان به استفاده در بدنسازی اشاره کرد. امروزه کاربرد استروئید برای افزایش حجم و قدرت عضلات افزایش یافته است. نحوه مصرف انواع استروئید بسیار مهم بوده و نباید بدون نظر پزشک مصرف شود. این دارو عوارض دارد و عوارض استروئید در صورت مصرف نادرست می‌تواند تشدید شود. قیمت استروئید بسته به نوع آن (قرص یا آمپول) ممکن است متفاوت باشد. برای خرید استروئید می توان به داروخانه های سراسر کشور مراجعه نمود. در ادامه به بررسی فواید استروئید و برخی از عوارض آن می‌پردازیم.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بسیاری از مکمل ها و دارو ها پرداخته است. مانند : ال کارنیتین، بیوتین و بپانتن، ملاتونین و… . در ادامه با معرفی خواص و کاربرد استروئید با ما همراه باشید.

انواع استروئید در بدن چیست ؟

استروئیدها در بدن انسان به صورت های زیر شناخته شده است.

  1. کلسترول
  2. تستسترون
  3. استروژن
  4. کورتیزول
  5. پروژسترون
کاربرد استروئید چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
کاربرد استروئید چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

دارو های استروئیدی ساخته و عرضه می شوند. این دارو ها علاوه بر مزایای درمانی، مضراتی هم دارند. امروزه بسیاری از جوانان بدون آگاهی از مضرات این دارو بر بدن، اقدام به مصرف آن می کنند. مصرف خودسرانه این ماده به طور جدی سلامت را به خطر می اندازد. لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد این دارو ها می تواند منجر به اعتیاد شود.

تعادل هورمون ها در بدن می تواند با مصرف استروئید تغییر یابد. در این مواقع نه تنها باعث عضله سازی نمی شود، بلکه خطرات جدی تری را نیز به همراه دارد.

استروئید چنانچه تحت نظر پزشک مصرف شود، برای بدن مفید خواهد بود. مردانی که از استروئید به صورت متداوم و طولانی استفاده می کنند، به نوعی تغییرات رفتاری شدید دچار می شوند.

انواع استروئید به گونه دیگری نیز طبقه بندی می شوند :

دارو استروئید آنابولیک : از این نوع جهت افزایش حجم و عضله استفاده می شود.

انواع استروئید کورتیکواستروئید : این نوع در کاهش التهابات و همچنین درمان تضعیف دستگاه ایمنی بدن به خصوص در بیمارانی که با ویروس HIV در حال مبارزه هستند توصیه می شوند.

عوارض استروئید بر بدن چیست ؟

بروز علائم زنانگی در مردان از عوارض استروئید بر بدن است. سو مصرف استروئیدها در مردان علائمی را در پی دارد. ذخیره سازی چربی زیر شکم و اطراف باسن، تجمع چربی دور نوک سینه و شل شدن و نرمی عضلات از جمله این علائم هستند. البته عوارض استروئید بعد از مصرف یک دوره طولانی بروز می کنند. از دیگر عوارض این ماده می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آسیب دیدن مغز
  • آسیب رسیدن به بیضه ها
  • بروز بیماری های کبد
  • ایجاد مشکلات کلیوی
  • بروز رفتار پرخاشگرانه و پارانویا
  • ایجاد فشار خون بالا
  • افزایش کلسترول خون
  • بروز بیماری های پوستی بخصوص آکنه
  • بروز توهم قدرت
  • تجمع مایعات در بدن
  • افزایش سایز پستان ها
  • ناباروری
  • مشکلات و بیماری های قلبی و عروقی
  • زمخت شدن صدا
  • توقف رشد استخوان ها در نوجوانان
  • بروز ریزش مو شدید
  • ایجاد تغییرات در خلق و خو
  • کاهش در تعداد اسپرم

عوارض استروئید در زنان چیست ؟

  • افزایش موهای زائد بدن
  • کلفت شدن صدا
  • بروز رفتار های مردانه
  • نامنظمی در دوره قاعدگی
  • کوچک شدن سایز پستان ها

عوارض قطع مصرف استروئید در بدن چیست ؟

ترک استروئیدها در افرادی که مدت ها از آن استفاده می کرده‌اند عوارضی دارد. این افراد با کاربرد استروئید بدنی ورزیده و خوش فرم داشتند. پس از قطع مصرف شکل ظاهری بدن آن ها به نوعی فرو ریخته و به فرم ناخوشایندی در می آید.

مصرف دارو استروئید سبب ترشح هورمون های غده فوق کلیوی می شود. اما پس از قطع مصرف دارو، سیستم غدد درون ریز بدن این افراد به نارسایی و نقص دچار می شود. افرادی که این ماده را ترک می کنند اغلب دچار عوارض زیر می شوند :

  1. اختلالات خلقی
  2. بروز بی‌رمقی
  3. ایجاد بی قرای و اضطراب
  4. درد های عضلانی
  5. بروز افسردگی
  6. از دست دادن میل جنسی

مصرف استروئید در بدنسازان و نوجوانان چه عواقبی دارد ؟

بیشتر مصرف کنندگان استروئیدها بدن‌سازان، نوجوانان و برخی بیماران روانی دچار عدم تناسب هستند. افرادی که مدت طولانی به مصرف استروئید روی آورده‌اند، به‌صورت روانی به مصرف آن اعتیاد پیدا می کنند. در بسیاری موارد فرد عوارض مصرف آن را در بدن خود مشاهده می کند، اما باز به مصرف استروئید اصرار دارد. در این موارد هشدار دوستان، اقوام و والدین تاثیری ندارد. درواقع این افراد به گونه ای رفتار می کنند که انگار به اوضاع تسلط داشته و شرایط را تحت کنترل دارند.

جهت قطع مصرف استروئید باید به روان‌پزشک مراجعه نمود. افرادی که از مصرف استروئیدها به مدت طولانی دارند از یک یا چند اختلال روانی رنج می برند. قطع مصرف دارو ها بدون برطرف شدن این اختلالات امکان پذیر نیست. این افراد باید تحت مراقبت و مشاوره روانپزشک قرار گرفته تا اختلالات روانی برطرف شود. سپس اقدام به قطع مصرف یا ترک استروئید نمایند.

زشت پنداری در مصرف قرص یا آمپول استروئید چیست ؟

از اختلالات مهم در افرادی که به مصرف استروئید روی آورده اند، اختلال بدریخت انگاری است. در این اختلال فرد بدن و ظاهر نرمال و حتی زیبایی دارد، اما از آن ناراضی است. بنابراین برای تغییر ظاهر دست به عمل های جراحی و استفاده از دارو های هورمونی و استروئید می زند.

تاثیر استروئید بر درمان کرونا چیست ؟

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت شواهد محکمی بر موثر بودن دارو‌ های استروئیدی در بیماران کرونایی وجود دارد. محققان سازمان جهانی بهداشت داده ‌هایی از بیماران کرونایی را بررسی کردند. این داده ها نتایج استفاده از دارو استروئیدی است. دارو‌ استروئیدی مصرفی : هیدرو کورتیزون، دگزامتازون و متیل پردنیزولون را شامل می شود.

دانشمندان آمریکایی نیز تاثیر داروی دگزامتازون بر کرونا را بررسی نموده اند. نتایج براین قرار است :

  1. برخی بیماران هنگام شروع آزمایش بالینی به ونتیلاتور متصل بودند. در صورت تجویز داروی استروئید، ۳۰ درصد احتمال مرگ از طریق ویروس را داشتند.
  2. در برخی از بیماران با شرایط مشابه از دارو ‌استروئیدی استفاده نشد. احتمال از دست دادن جان در این بیماران ۳۸ درصد بود.
کاربرد استروئید چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
کاربرد استروئید چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
نکته

برای بیمارانی که به دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) متصل نبوده ‌اند، نتایج امیدوار کننده‌ تر بود.

افرادی با کاربرد و مصرف استروئید، ۲۳ درصد احتمال مرگ داشتند.

افرادی که از این دارو استفاده نمی‌کردند، احتمال مرگ ۴۲ درصد داشته اند.

آزمایشات بالینی دارو‌ استروئیدی در کشور‌هایی زیادی صورت گرفت. اما پس از مدتی سازمان جهانی بهداشت استفاده دارو‌های استروئیدی برای بیماران را ممنوع اعلام کرد. اما در مطالعات جدید، محققان این سازمان با آنالیز و ترکیب داده ها به نتایج جدیدی دست یافتند. آن ها متوجه شدند که دارو‌های دگزامتازون و هیدروکورتیزون می‌توانند جان بسیاری از بیماران کرونایی در حالت وخیم را نجات دهند. بنابراین به پزشکان، استفاده از این دارو‌ها برای درمان کرونا توصیه شد.

نکته

البته دارو‌های استروئید تنها برای بیماران وخیم توصیه می ‌شود. درواقع بیماران با علائم خفیف نیازی به مصرف این دارو‌ها ندارند. مصرف استروئیدها در شرایط خفیف کرونا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

نحوه مصرف استروئید چگونه است ؟

مصرف انواع استروئید به شکل قرص یا کپسول است. این دارو از راه دهان استعمال می‌شود. قرص و کپسول‌ استروئید ممکن است به رنگ‌ و شکل‌ های متنوع در بازار دیده شوند. برخی از آمپول استروئید نیز هستند که از طریق عضلانی تزریق می شوند.

انواع دیگر این ماده به صورت ژل یا کرم‌ تولید می‌شوند. این انواع با مالیدن روی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوز موادی که از سوی سو‌مصرف‌کنندگان استروئیدها مصرف می‌شود، ۱۰ تا ۱۰۰ برابر دوز داروهایی است که از سوی پزشکان تجویز می‌گردند!

برخی از افراد تصور می کنند که می‌توانند اثر استروئید روی بدنشان را کنترل کنند. آن ها این مواد را در طول چرخه ‌های ۶ تا ۱۲ هفته مصرف می‌کنند. ابتدا از دوز پایین استروئیدها شروع کرده و به آرامی میزان آن را افزایش می‌دهند. این افراد با رسیدن به نیمه چرخه، کم‌کم دوز مصرف را کاهش داده و میزان آن را به صفر می رسانند.

این افراد بر این باورند که با این روش سیستم هورمونی بدن به حضور استروئید عادت نمی‌کند. آن ها تصور می کنند که اینگونه از وابستگی به این مواد و عوارض منفی آن روی بدن جلوگیری می‌شود. اما نکته مهم این است که :

از لحاظ علمی مصرف استروئید به هر روشی می‌تواند آسیب‌ های جدی به همراه داشته باشد.

کاربرد استروئید در چیست ؟

معمولاً کسانی که در فعالیت‌های مستلزم نیرو و مقاومت درگیر هستند به سوی سو ‌مصرف استروئیدها کشانده می‌شوند. در ادامه به افرادی اشاره شده است که بیشتر از این ماده استفاده می کنند.

  • ورزشکاران رشته دو و میدانی
  • ورزشکاران رشته وزنه‌ برداری
  • ورزشکاران رشته کشتی
  • ورزشکاران ورزش ‌های رزمی
  • ورزشکاران پرورش اندام

هنگامی که مصرف این دارو نتایج مثبت و مطلوبی را در فرد ایجاد نمود، سوء‌مصرف شکل می‌گیرد. بالا رفتن قدرت بدنی، حجیم شدن عضلات و افزایش مقاومت از فواید استروئید می باشند. اعتماد به نفس پایین، اشکال در ظاهر و شکل بدن و بلوغ دیررس از علل مصرف استروئید آنابولیک به‌ویژه در میان جوانان و نوجوانان است. برخی نوجوانان برای جلب توجه به مصرف استروئیدها روی می آورند.

پیشگیری از مصرف استروئید در نوجوانان چگونه است ؟

دادن اطلاعات صحیح راجع به مواد اعتیادآور و آگاه ساختن نوجوانان، بهترین راه پیشگیری از اعتیاد به سو ‌مصرف استروئید است. شیوع مصرف این مواد در بین نوجوانان با برنامه‌های آموزشی برای نوجوانان کاهش می یابد. معلمان و به‌ویژه مربیان ورزش درباره تاثیرات منفی مصرف استروئیدها می توانند به آگاه سازی دانش‌آموزان کمک کنند.

تاثیر استروئید بر عملکرد جنسی و باروری چیست ؟

مصرف استروئید چه در زنان و چه در مردان تهدیدی برای باروری است. اگرچه این ماده شبیه هورمون جنسی مردانه است، اما مصرف آن‌ سیستم هورمونی طبیعی بدن را مختل می کند. این ماده تحلیل رفتن بیضه‌ ها و کاهش تعداد اسپرم در مردان را باعث می‌شود. مصرف این دارو در زنان نیز باعث ایجاد اختلال در چرخه عادت ماهیانه می شود. همچنین روی اندازه آلت تناسلی و سینه‌ ها نیز تاثیرگذار است. این ماده روی میل جنسی افراد اثر منفی گذاشته و منجر به ناباروری می گردد.

قیمت قرص و آمپول استروئید چگونه است ؟

قیمت استروئید تا حدود زیادی به نوع آن وابسته است. قیمت استروئید خارجی و ایرانی هم با یکدیگر متفاوت است. نوع خارجی به دلیل وارداتی بودن قیمت بالاتری را نسبت به دارو های ایرانی دارد. شرکت های داروسازی ایرانی همواره در پی تولید دارو های با کیفیت و قابل رقابت با انواع خارجی بوده اند. تولید دارو در ایران می تواند از هزینه های درمان بکاهد. قیمت استروئید ایرانی پایین تر از نمونه های خارجی است. البته باید در نظر گرفته شود که شرکت های وارد کننده مختلف نیز قیمت‌ های مختلفی را بر محصولات وارداتی خود قرار می دهند. قیمت دارو تا حدود زیادی می تواند به نوع شرکت وارد کننده یا تولید کننده وابسته باشد.

خرید و فروش استروئید چگونه است ؟

فروش و خرید استروئید در کشور ما ایران جهت برخی مصارف درمانی و ورزشی صورت می پذیرد. خرید و فروش استروئید جهت کمک به برخی مشکلات درمانی در داروخانه ها و مراکز فروش آنلاین صورت می پذیرد.

جهت خرید استروئید می توان به داروخانه ها و مراکز خرید و فروش آنلاین استروئیدی مراجعه نمود. توجه به این نکته ضروری است که این دارو به هیچ وجه از مراکز نامعتبر خریداری و مصرف نشود. در غیر این صورت عواقب جبران ناپذیری برای مصرف کننده ایجاد خواهد شد.

در خرید و فروش و در دسترس قرار دادن این ماده باید بسیار دقت نمود. زیرا مصرف نادرست آن در کاربرد دارو عواقب بدی را در پیش خواهد داشت.

کاربرد استروئید چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
کاربرد استروئیدها در چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

سخن آخر

دارو ها و مکمل های غذایی نباید بدون مشورت با پزشک متخصص تهیه و خودسرانه مصرف شوند. قبل از مصرف دارو باید با پزشک مشورت نمود تا در صورت نیاز مصرف شوند.

داروها باید از منابع معتبر و دارای مجوز تهیه شوند.

نحوه مصرف داروها و میزان دوز مصرفی آن‌ها بسیار مهم است. بنابراین باید طبق نظر پزشک و اجازه پزشک مصرف شوند.

دارو ها از نور خورشید و دسترس کودکان دور نگه داشته شوند. از نگهداری دارو در محیط های مرطوب مانند حمام نیز باید جلوگیری شود.

داروهای شیمیایی و گیاهان دارویی نباید به صورت خودسرانه مصرف گردند. زیرا امکان تداخل دارویی وجود دارد.

در مورد سابقه هرگونه حساسیت دارویی باید پزشک یا داروساز را مطلع نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا