Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

دمنوش گیاهی شبدر قرمز چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی شبدر قرمز یک چای گیاهی بسیار مفید است که در طب سنتی کاربرد گسترده ای دارد. مهمترین مزایای دمنوش گیاهی شبدر قرمز شامل کاهش کلسترول، کاهش اثرات یائسگی، محافظت در برابر سرطان پروستات، بهبود گردش خون، تسکین اعصاب، افزایش تراکم استخوان، درمان عفونت های تنفسی، پاکسازی پوست، سم زدایی بدن و تقویت سیستم ایمنی است.

به دلیل وجود ترکیبات شبه استروژنی در این دمنوش خطر برخی از عوارض جانبی  نیز وجود دارد، به ویژه برای افرادی که دچار بیماری های وابسته به هورمون مانند سرطان پستان یا اندومتریوز هستند. به گفته محققان تحقیقات سرطان بریتانیا قرار گرفتن در معرض استروژن عامل اصلی تعیین کننده سرطان سینه است.

واکنش‌های آلرژیک و سایر عوارض جانبی مربوط به اختلالات خونی و بارداری  نیز هنگام مصرف دمنوش گیاهی شبدر قرمز باید در نظر گرفته شود.  در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

دمنوش شبدر قرمز چیست؟

دمنوش شبدر قرمز از گلها و برگ های گیاه شبدر قرمز تهیه می شود که از نظر طبقه بندی گیاهی به عنوان Trifolium pratense شناخته می شود. این گیاه را می توان در سراسر آسیا، اروپا و آمریکای شمالی یافت و به دلیل ارزش دارویی  توسط مردم بومی و پزشکان طب سنتی مورد ستایش گسترده قرار گرفته است. بسیاری از فواید سلامتی منتسب به این چای گیاهی به دلیل وجود ایزوفلاون ها (ترکیبات شبه استروژن) در این گیاه همراه با ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین C ، کلسیم، پتاسیم، فسفر و منیزیم است.

فواید و مزایای دمنوش گیاهی شبدر قرمز

نوشیدن دمنوش شبدر قرمز برای افرادی که از نوسانات هورمونی، سرماخوردگی، سرفه، احتقان، ضعف ایمنی، پوکی استخوان، اضطراب، استرس، افسردگی، کم خونی، اگزما، پسوریازیس، قاعدگی دردناک، کلسترول بالا، علائم یائسگی و سمیت زیاد رنج می برند بسیار توصیه می شود. همچنین  این دمنوش گیاهی برای افرادی که در معرض خطر بالای سرطان سینه و پروستات هستند بسیار مفید است. سایر فواید دمنوش گیاهی شبدر قرمز به شرح زیر است:

پتانسیل ضد سرطانی دارد

تعدادی از مطالعات آنتی اکسیدان ها و ایزوفلاون های موجود در چای شبدر قرمز را با اثرات ضد سرطانی و ضد جهش زای آن به ویژه در پیشگیری از سرطان پروستات مرتبط  می دانند. با این حال، با توجه به این که ایزوفلاون ها از نظر اثرات شبیه استروژن هستند، همین ترکیبات می توانند برخی از سرطان ها از جمله سرطان سینه و سرطان تخمدان را بدتر کرده یا خطر ابتلا به آنها را افزایش دهند. اثر دوگانه مواد شیمیایی قوی موجود در این دمنوش به این معنی است که باید آن را با احتیاط و فقط پس از صحبت با پزشک مصرف کنید.

دمنوش گیاهی شبدر قرمز چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن
دمنوش گیاهی شبدر قرمز چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن

یائسگی را تسهیل می کند

یائسگی می تواند یک دوره بسیار استرس زا در زندگی زنان باشد زیرا بدن در مدت کوتاهی بیش از حد تغییر می کند و ممکن است دچار گرگرفتگی، سردرد، اضطراب، تغییرات خلقی، بی خوابی و حتی تپش قلب شود. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ایزوفلاون های موجود در چای شبدر قرمز می تواند بسیاری از این علائم را کاهش داده و این دوره را آسان تر کند. با تقلید از اثر استروژن در بدن، این مواد شیمیایی همچنین می توانند درد و علائم قاعدگی مانند گرفتگی و خونریزی شدید را کاهش دهند.

مراقبت از پوست

خاصیت ضد التهابی این دمنوش علاوه بر طیف وسیعی از مواد معدنی و مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی، می تواند به از بین بردن شرایطی مانند اگزما، پسوریازیس و دیگر نواحی تحریک شده پوست شما کمک کند. همچنین رشد سلول های جدید را نیز تحریک می کند.

مراقبت از مو

استفاده سنتی از این دمنوش گیاهی اغلب برای درمان ریزش است. به این منظور افراد چای را دم کرده و اجازه می دهند خنک شود، سپس آن را روی پوست سر و تارهای مو خود می مالند. این دمنوش می تواند مواد مغذی را به پوست سر هدایت کند. این مواد مغذی از جمله آنتی اکسیدان ها از ریزش مو و تضعیف فولیکول های مو جلوگیری کرده و درخشش و سلامت را برای موها به ارمغان می آورند.

تراکم استخوان را بهبود می بخشد

یکی از بزرگترین خطرات با افزایش سن، از دست دادن تراکم مواد معدنی استخوان است به ویژه هنگامی که زنان یائسه می شوند. اثرات شبه استروژن ترکیبات فعال موجود در چای شبدر قرمز به تقویت استخوان ها کمک می کند، در حالی که ترکیب غنی از مواد معدنی موجود در این چای از شما در مقابل پوکی استخوان محافظت می کند.

از سلامت قلب محافظت می کند

تحقیقات نشان داده است که چای شبدر قرمز به طور فعال سطح کلسترول LDL را در بدن کاهش می دهد که اغلب می تواند علاوه بر بیماری های قلبی – عروقی منجر به تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته مغزی شود. این چای همچنین به دلیل خاصیت رقیق کنندگی خون به کاهش فشار بر قلب کمک می کند و احتمال لخته شدن خون را بسیار کاهش می دهد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

این  دمنوش گیاهی دارای مقدار قابل توجهی ویتامین C است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند. دمنوش شبدر قرمز رادیکال های آزاد را از بین برده و از استرس اکسیداتیو در بافت ها و اندام مختلف بدن جلوگیری می کند.  اسید اسکوربیک موجود در این دمنوش همچنین در تولید کلاژن نقش اساسی دارد و به تسریع بهبود و بازیابی مجدد بدن بعد از بیماری ها کمک می کند.

دمنوش گیاهی شبدر قرمز چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن
دمنوش گیاهی شبدر قرمز چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن

بدن را سم زدایی می کند

دمنوش شبدر قرمز دارای خاصیت ادرارآور ملایم است به این معنی که باعث تحریک ادرار می شود و به بدن کمک می کند تا چربی ها، نمک ها، سموم و آب اضافی بدن را از بین ببرد. در نتیجه فشار و بار اضافی  بر روی کبد و کلیه را برطرف می کند.

گردش خون را افزایش می دهد

خواص رقیق کننده خون این دمنوش آن را برای گردش خون به یک گزینه عالی تبدیل کرده است  در حالی که محتوای کلسیم  آن به بهبود جذب آهن در طول هضم کمک می کند. هر دوی این عوامل به این معنی است که خون اکسیژن بیشتری به پوست و اندام های مختلف بدن می رساند. در نتیجه به عملکرد بهتر، ترمیم سریع تر و رشد سریع تر سلول های سالم جدید در بدن کمک می کند.

 طرز تهیه دمنوش شبدر قرمز

شما به راحتی می توانید این دمنوش را در خانه درست کنید. با توجه به وجود گسترده این علف های هرز گلدار در طبیعت، بسیاری از افراد شکوفه های شبدر قرمز را  برداشت کرده و در خانه  خشک می کنند. اگر علاقه ای به برداشت آنها از طبیعت ندارید، می توانید این گیاهان را  از عطاری و فروشگاه های داروهای گیاهی تهیه کنید.

برای برداشت شکوفه های شبدر قرمز، سرهای گلدار (نه همه آنها را از یک گیاه) جدا کنید و آنها را در یک سبد جمع کنید. بهتر است آنها را ۱-۲ هفته پس از اولین گلدهی جمع آوری کنید. آنها را در خشک کن یا در یک مکان خشک، گرم، تاریک و با تهویه خوب به مدت ۱-۲ هفته قرار دهید.  باید شکوفه ها را هر چند روز یکبار بچرخانید تا به یکدیگر نچسبند. هنگامی که آنها کاملا خشک شدند می توانید از آنها دمنوش تهیه کنید.

برای تهیه دمنوش تمشک قرمز به دو لیوان آب جوش نیاز دارید.  شکوفه ها را به ظرف اضافه کنید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید مخلوط به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه دم بکشد.  مخلوط را صاف کنید و لذت ببرید!

مصرف دمنوش گیاهی شبدر قرمز در بارداری و شیردهی

استفاده از این چای به دلیل ترکیبات فیتواستروژنیک و تاثیر آن بر انقباضات رحمی و سطوح هورمونی در زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. همچنین نباید کودکان خردسال به عنوان یک درمان طبیعی از این دمنوش استفاده کنند.

عوارض جانبی دمنوش گیاهی شبدر قرمز

دمنوش شبدر قرمز می تواند عوارض جانبی متعددی داشته باشد که جدی ترین آنها به دلیل غلظت بالای ایزوفلاون در چای است. این ترکیبات شبه استروژنی می توانند مزایای متفاوتی را ارائه دهند اما خطر برخی بیماری های مزمن را نیز افزایش می دهند. ملاحظات دیگر نیز برای زنان باردار و کسانی که از داروهای مختلف استفاده می کنند باید ذکر شود.

دمنوش گیاهی شبدر قرمز چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن
دمنوش گیاهی شبدر قرمز چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن

بیماری وابسته به هورمون ها

مطالعه ای که توسط تیمی از محققان کانادایی در PLOS- One Journal منتشر شد، نشان می دهد که اثرات مشابه استروژن ایزوفلاون های موجود در شبدر قرمز می تواند شرایطی مانند سرطان سینه، اندومتریوز، سرطان تخمدان یا سرطان رحم را تشدید کند. قبل از افزودن یک داروی گیاهی قدرتمند مانند شبدر قرمز به رژیم روزانه یا هفتگی خود، با پزشک یا یک متخصص سرطان صحبت کنید.

جراحی

چای شبدر قرمز می تواند لخته شدن خون را کند کرده یا از آن جلوگیری کند که در صورت انجام عمل جراحی یا سابقه اختلالات خونریزی خطرناک است. همچنین، اگر در حال حاضر از داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین استفاده می کنید این اثر اضافی رقیق کننده خون می تواند در صورت آسیب به نحوی خطرناک باشد و اغلب منجر به کبودی های آسان تر شود.

کنترل بارداری

برخی از تداخلات توسط زنانی که از قرص های ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند گزارش شده است، بنابراین اگر از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کنید  قبل از تهیه چای شبدر قرمز به عنوان بخشی از استراتژی سلامت طبیعی خود، با پزشک خود مشورت کنید.

شبدر قرمز را از کجا تهیه کنیم؟

همانطور که گفته شد شما می توانید شبدر قرمز را به صورت خشک یا چای کیسه ای از عطاری ها تهیه کنید یا اینکه آنها را از طبیعت برداشت کرده و خودتان خشک کنید. قیمت شبدر قرمز بر اساس وزن و نوع بسته بندی متفاوت است و به صورت آنلاین نیز قابل خریداری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا