Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

دمنوش گیاهی برگ زیتون چه خواص، فواید و کاربردهایی دارد؟

دمنوش گیاهی برگ زیتون با طبیعت گرم و خشکی که دارد از خواص درمانی بی نظیری برخوردار است. این دمنوش به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد التهابی دارد.

در طب سنتی از این دمنوش برای درمان بیماری هایی مانند دیابت، سرطان، سیستم ایمنی، سیستم عصبی، پوکی استخوان، فشار خون، چاقی، سرماخوردگی، کاهش کلسترول و ورم مفاصل استفاده می شود.

یافته های باستان شناسان نشان می دهد سابقه استفاده از این دمنوش در مناطق مدیترانه ای و خاورمیانه به هزاران سال پیش باز می گردد.

نکته

وجود آنتی اکسیدان هایی مانند اولئوروپین، تیروسول و هیدروکسی تیروسول در دمنوش گیاهی برگ زیتون، فعالیت رادیکال های آزاد را مهار کرده و بدن را در برابر پاتوژن های بیماری زا محافظت می کند. وجود این آنتی اکسیدان ها به همراه پلی فنول و فلانوئید ها موجب می شود برگ زیتون از طعمی تند و تلخ برخوردار باشد.

جالب است بدانیم که

گیاه زیتون با نام علمی Olea europaea ، به خانواده Oleaceae تعلق دارد. این گیاه به صورت درخت های همیشه سبز می روید. درخت زیتون دارای ۲۰ جنس و ۴۰۰ گونه است. ۱۶۰ گونه این درخت فقط در جنس یاس (Jasminum)  قرار دارد.

این درخت در برابر خشکی و شوری مقاوم بوده و از درختان نیمه گرمسیری محسوب می شود به همین دلیل عمر طولانی داشته و طول عمر آن به ۱۰۰۰ سال هم می رسد.

نکته

دانشمندان بر این باور هستند که درخت زیتون به دوره سوم زمین شناسی تعلق دارد و این درخت ابتدا در مناطق مدیترانه ای کشت می شد.

توجه

تجارت زیتون و فراورده های آن به ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد باز می گردد. به همین دلیل در کشور های مدیترانه ای اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا از صنایع مهم محسوب می شود.

دمنوش گیاهی برگ زیتون
دمنوش گیاهی برگ زیتون

توجه

بزرگترین باغ های زیر کشت زیتون جهان در کشور های اسپانیا، ایتالیا و یونان است. در این رده بندی ایران جایگاه هفده ام را دارد. ترکیه، سوریه، تونس، لبنان و فلسطین نیز از تولید کنندگان عمده این محصول شناخته می شوند.

نکته

سابقه کشت زیتون در ایران به دوره هخامنشیان و ساسانیان باز می گردد. این درخت در شهرهای کرمان، لرستان، گلستان، گیلان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و ایلام کشت می شود.

بهتر است بدانیم که

برگ های زیتون ضخیم، کوچک و باریک است. طول این برگ ها ۴ تا ۵ سانتیمتر و پهنای آن ها ۵/۰ تا ۱/۲ سانتیمتر است. این برگ ها به صورت متقابل روییده، حاشیه صاف و نوک تیز دارد.

عمر برگ های زیتون ۲ تا ۴ سال است. روی برگ ها به رنگ سبز دیده می شود که لایه ای از بافت مومی آن را پوشانده است. زیر برگ ها کرک های ستاره ای نقره ای رنگی دارد که موجب می شود رنگ سطح زیرین به نقره ای تغییر کند.

این ویژگی برگ های زیتون موجب می شود میزان تبخیر آب بافت های برگ کاهش یافته و در برابر گرما و خشکی مقاومت قابل توجهی داشته باشد.

تا کنون در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی انواع دمنوش های گیاهی مانند دمنوش اکلیل کوهی، برگ به، بادرنجبویه، برگ مو، ریوند چینی، گل مغربی، برگ درخت چریش، کندر، کنگر کوهی و … پرداخته شده است. در این مقاله به معرفی دمنوش گیاهی برگ زیتون، خواص، ویژگی ها و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم:

  • قیمت خرید و فروش دمنوش گیاهی برگ زیتون چگونه است؟
  • طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ زیتون چگونه است؟
  • دمنوش گیاهی برگ زیتون چه خواصی دارد؟
  • دمنوش گیاهی برگ زیتون چه عوارضی دارد؟

قیمت خرید و فروش دمنوش گیاهی برگ زیتون چگونه است؟

این دمنوش گیاهی، از جمله دمنوش های محبوب سنتی است که به دلیل داشتن فواید بی نظیر طرفداران فراوانی دارد. از این رو، شرکت های تولیدی بسیاری در داخل کشور آن را تهیه و به بازار عرضه می کنند.

قیمت خرید و فروش دمنوش گیاهی برگ زیتون چگونه است؟
قیمت خرید و فروش دمنوش گیاهی برگ زیتون چگونه است؟

قیمت خرید و فروش این دمنوش مانند دمنوش های برگ مو، برگ به، بادرنجبویه، بید مشک، کندر، کنگر کوهی، رزماری و … است . به همین دلیل، برای تهیه ی آن نیازی به پرداخت هزینه های گزاف نیست.

این دمنوش را می توان به راحتی از عطاری ها و فروشگاه های اینترنتی معتبر مانند دیجی کالا و … خریداری کرد. هنگام خرید باید به این نکته توجه داشت که محصول خریداری شده مورد تایید وزارت بهداشت بوده و از استانداردهای لازم برخوردار باشد .

طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ زیتون چگونه است؟

برای تهیه برگ زیتون می توان آن را از سوپرمارکت ها و عطاری ها تهیه کرد. هنگام تهیه ی این برگ ها باید توجه شود از کیفیت بالا برخوردار بوده و از آفت کش در پرورششان استفاده نشده باشد.

اگر این برگ ها به صورت مستقیم از درخت تهیه می شود بهتر است در اواسط صبح اقدام به چیدن برگ ها نمود تا شبنم روی برگ ها کاملاً خشک شده باشد.

پس از تهیه برگ ها، بهتر است آن ها را در دمای ۶۵ درجه سلسیوس (۱۵۰ درجه فارنهایت) در فر خشک نمود. پس از خشک کردن برگ ها، آن ها را با دست خرد کرده، چوب ها و ساقه ها را از خرده های برگ، جدا می کنند.

یک قاشق چای خوری از برگ خشک شده در یک فنجان آب داغ به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، قرار می دهند تا دم بکشد. پس از عبور دادن محتویات فنجان از صافی دمنوش آماده ی نوشیدن است.

این دمنوش را می توان روزی تا سه فنجان میل نمود. این دمنوش طعم تلخی دارد. به همین دلیل می توان از عسل برای شیرین کردن آن استفاده کرد.

نکته

برای جلوگیری از تحریکات معده، توصیه می شود این دمنوش را همراه با غذا میل نمود.

دمنوش گیاهی برگ زیتون چه خواصی دارد؟

 

به درمان دیابت کمک می کند

دیابت نوعی بیماری مزمن غیرواگیر است که در آن بدن فرد قادر به ساخت و یا استفاده از انسولین نیست. در یک فرد دیابتی ممکن است ترشح انسولین کمتر از میزان ترشح در یک فرد عادی باشد. بنابراین، گلوکز بیش از میزان نیاز در خون باقی مانده و فرد به دیابت مبتلا می شود.

یکی از روش های پیشنهادی برای کاهش میزان قند خون، اثرگذاری روی سلول های جزایر لانگرهانس پانکراس است. تحریک این سلول ها برای ترشح بیشتر انسولین، باعث افزایش متابولیسم قند خون می شود. ترشح انسولین در خون موجب می شود گلوکز به عنوان سوخت در اختیار سلول های بدن قرار گیرد.

هنگامی که ترکیبی شیمیایی و یا گیاهی، برای کاهش میزان قند خون مورد استفاده قرار می گیرد، انجام فرآیندهایی در معده، روده، کبد، جریان خون و بسیاری از بافت های بدن، سبب پایین آمدن گلوکز می شود.

مصرف دمنوش گیاهی برگ زیتون می تواند مانند گلوکز، میزان ترشح انسولین از پانکراس را در محیط برون تنی افزایش دهد. با افزایش ترشح انسولین، قندخون کاهش یافته و به سطح نرمالی در بیماران دیابتی می رسد.

نکته

توصیه می شود ۸ گرم از برگ خرد شده ی زیتون را در یک استکان آب ریخته و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه جوشانده شود. محتویات استکان را از صافی عبور داده و پس از سرد شدن میل می کنند. این دمنوش را می توان ۳ یا ۴ بار در روز مورد استفاده قرار داد.

توجه

یافته های محققان نشان می دهد مصرف این دمنوش می تواند قند، کلسترول و اسید اوریک خون را کاهش دهد. علاوه بر این، از فشار خون بالا و ابتلا به آترواسکلروز جلوگیری کرده و مقاومت به انسولین را در حیوانات آزمایشگاهی بهبود می بخشد.

نتایج آزمایش ها نشان می دهد دمنوش برگ زیتون موجب افزایش ترشح انسولین از جزایر لانگرهانس می شود. به گونه ای که در غلظت یک صدم، به طور متوسط ۳۸ درصد و در غلظت ۵ صدم، ۵۷ درصد افزایش ترشح انسولین مشاهده می شود.

در جلوگیری از سرطان موثر است

محققان دانشگاه کوردوبا در جنوب اسپانیا ثابت کردند که دمنوش گیاهی برگ زیتون اثر ضد سرطانی داشته و در درمان سرطان خون بسیار موثر است. آن ها معتقدند این اثرگذاری به دلیل وجود ترکیبات طبیعی موسوم به فنول در برگ های زیتون است.

برای انجام این مطالعه از مگس سرکه استفاده شد. محققان مشاهده کردند مصرف دمنوش برگ زیتون، این حشره را نسبت به صدمات فرسودگی سلولی محافظت می کند.

از این دمنوش به دلیل داشتن خاصیت ضد سرطانی و کشندگی سلول های توموری برای درمان سرطان خون در چندین نفر استفاده کردند.

مانع از پوکی استخوان می شود

تحقیقات نشان می دهند که اولئوروپین موجود در این دمنوش به استخوان سازی کمک کرده و از کاهش تراکم استخوان ها جلوگری می کند. به این ترتیب در جلوگیری از پوکی استخوان نقش اساسی دارد.

خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی دارد

این دمنوش به دلیل داشتن اولئوروپین و سایر ترکیبات، دارای خاصیت ضد میکروارگانیسم هایی مانند باکتری و ویروس است. این ترکیبات، قابلیت ویروس ها در ساخت اسیدهای آمینه را دچار اختلال کرده و در نتیجه از تکثیر آن ها، جلوگیری می کند.

مزیت ترکیبات موجود در این دمنوش نسبت به آنتی بیوتیک ها این است که فقط به میکروارگانیسم های مضری که می خواهیم نابود شوند، حمله می کنند و میکروارگانیسم های طبیعی بدن رو که مفید هستند را از بین نمی برند.

به عنوان آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود

دمنوش کیاهی برگ زیتون حاوی فنول های متعددی است. این آنتی اکسیدان ها، فعالیت رادیکال های آزاد مضر در بدن را مهار می کند. رادیکال های آزاد موجب تخریب تولید DNA می شوند. ایجاد اختلال در تولید DNA ، سبب می شود سلول ها به سرعت پیر شوند. به همین دلیل وجود رادیکال های آزاد برای بدن بسیار مضر است.

خاصیت ضد التهابی قوی دارد

ترکیبات موجود در این دمنوش خاصیت ضد التهابی دارد. وجود التهاب در بدن سبب بروز بیماری های متعددی شده و حتی می تواند زندگی فرد را تهدید کند.

در کاهش فشار خون موثر است

اولئوروپین موجود در این دمنوش، رگ های خونی را گشاد کرده و فشار خون را کاهش می دهد. علاوه بر این، از تشکیل لخته خون در رگ ها جلوگیری می کند. مصرف دمنوش گیاهی برگ زیتون، نامنظمی در ضربان قلب را از بین برده، جریان خون در سرخرگ ها را بهبود بخشیده و قند خون را در حالت تعادل نگه می دارد.

به کاهش وزن کمک می کند

محققان برای بررسی تاثیر این دمنوش روی چاقی، به موش های آزمایشگاهی رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات و چربی زیاد به مدت هشت هفته دادند تا این که موش ها به سندرم متابولیک دچار شوند. سپس به این موش ها قهوه غنی شده با عصاره برگ زیتون به مدت هشت هفته دیگر خوراندند.

پژوهش ها نشان داد بعد از مصرف این دمنوش، علائمی از بهبودی در قلب و عروق، کبد و بهبود علائم متابولیکی در موش ها مشاهده شد. دمنوش برگ زیتون خاصیت ضد التهابی داشته و وزن را کاهش می دهد.

در تقویت سیستم ایمنی موثر است

از این دمنوش برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با میکروب ها، مورد استفاده قرار می گیرد. مقدار آنتی اکسیدان موجود در این دمنوش، دو برابر عصاره چای سبز است.

در درمان سرماخوردگی نقش دارد

این دمنوش به دلیل داشتن خاصیت ضد ویروسی در مبارزه با برخی ویروس ها، بسیار موثر بوده و به درمان سرماخوردگی کمک می کند. با وجود اینکه بیماری های ویروسی داروی خاصی ندارند اما مصرف این دمنوش می تواند به درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا، تبخال و سایر بیماری های ویروسی کمک کند.

کلسترول را کاهش می دهد

مصرف دمنوش گیاهی برگ زیتون از اکسید شدن کلسترول جلوگیری کرده و مانع از تشکیل کلسترول بد (LDL) در بدن می شود. کاهش کلسترول بد در بدن احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

دمنوش گیاهی برگ زیتون چه عوارضی دارد؟

مصرف این دمنوش با وجود فواید بسیاری که دارد می تواند با مشکلاتی نیز همراه باشد. به همین دلیل بهتر است مصرف آن با نظر افراد متخصص در زمینه طب سنتی همراه باشد. در این قسمت به برخی از عوارض مصرف این دمنوش اشاره می کنیم:

  • مصرف مقدار زیاد این دمنوش ممکن است با مسمومیت هایی مانند سردرد، درد بدن، درد عضلانی، افزایش خستگی، علائم شبیه سرماخوردگی یا اسهال همراه باشد. در این صورت بهتر است مقدار مصرفی را کاهش داده و به منظور جلوگیری از عوارض جانبی بهتر است پس از مصرف دمنوش، مقدار کافی آب نوشیده شود.
  • بهتر است مصرف آن توسط کودکان، زنان باردار و مادران شیرده با نظارت پزشک همراه باشد.
  • افرادی که فشار خون پایین دارند از مصرف آن خودداری کنند.
  • توصیه می شود افراد دارای قند خون پایین از مصرف آن پرهیز کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا