Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص فوق العاده برگ زیتون برای سلامتی چیست؟

برگ زیتون خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. در حالی که روغن زیتون به دلیل مزایای زیادی که برای سلامتی دارد، در سراسر جهان بسیار مشهور است. عصاره برگ زیتون نسبت به اثرات بالقوه ای که برای سلامتی دارد به عنوان یک افزودنی ارزشمند در رژیم غذایی، کمتر شناخته شده است.

مهمترین مزایای عصاره برگ زیتون شامل کاهش فشار خون، بهبود سلامت قلب و عروق، تنظیم نوسانات قند خون، بهبود عملکرد شناختی و تقویت سیستم ایمنی بدن است. همچنین ممکن است به کاهش وزن، بهبود سلامت پوست، مدیریت ورم مفاصل و جلوگیری یا بهبود تبخال به شما کمک کند.

برخلاف روغن زیتون، عصاره برگ های درخت زیتون از خود برگ های این درخت گرفته می شود و اگر وقت و تمایل داشته باشید، می توانید آن را در منزل خود تهیه کنید. این عصاره معمولا به صورت مکمل نیز در دسترس است. روشهای مختلف دیگری نیز مانند تهیه دمنوش گیاهی برای استفاده از مواد مغذی برگ های درخت زیتون وجود دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فواید و مزایایی مصرف عصاره برگ زیتون :

درختان زیتون که با نام علمی Olea europaea در جهان شناخته می شوند، یکی از قدیمی ترین گیاهان کشت شده در جهان هستند. درخت زیتون بومی منطقه مدیترانه است اما امروزه در ده ها کشور به طور طبیعی پرورش داده می شود.

قبل از شروع به مصرف برگ های درخت زیتون، توجه به این نکته ضروری است که تحقیقات علمی برای اطمینان از خواص این برگ ها محدود است و اکثر مطالعات موجود در مورد عصاره برگ زیتون بر اساس مدل های حیوانی است.

ممکن است فشار خون را کاهش دهد :

تحقیقات نشان داده است که عصاره برگ درخت زیتون ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در یک مجله پزشکی منتشر شد، نشان داده است که افراد مبتلا به فشار خون که به مدت ۸ هفته به صورت منظم ۵۰۰ میلی گرم عصاره برگ زیتون مصرف کرده اند، فشار خون آنها کاهش قابل توجهی داشته است. این امر نشان می دهد که عصاره برگ درخت زیتون دارای تأثیراتی مشابه داروی کاپتوپریل در کاهش فشار خون است. این اثرات، به نوبه خود ممکن است به کاهش فشار بر روی سیستم قلبی- عروقی و خطر ابتلا به عروق کرونر بسیار کمک کند.

فواید و خواص فوق العاده برگ زیتون برای سلامتی چیست؟
فواید و خواص فوق العاده برگ زیتون برای سلامتی چیست؟

ممکن است دارای خواص ضد پیری باشد :

توانایی های آنتی اکسیدانی بالقوه این عصاره، می تواند به محافظت از پوست و محافظت در برابر اشعه UVB به شما بسیار کمک کند که می تواند روند پیری را آهسته کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در این برگ به تسکین استرس اکسیداتیو در لایه های فوقانی پوست کمک می کنند، که می تواند ظاهر چین و چروک، لکه های پیری و سایر لکه های پوستی را به حداقل برساند. استفاده منظم از  عصاره برگ درخت زیتون همچنین می تواند از تخریب ساختارهای لایه داخلی پوست جلوگیری کرده و تکثیر سلول های پوست را سرعت ببخشد.

سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد :

ترکیبات موجود در عصاره برگ درخت زیتون می تواند از اکسیداسیون کلسترول LDL یا کلسترول بد جلوگیری کند. اکسیداسیون کلسترول باعث رسوب پلاک در شریان های خون شده و منجر به افزایش خطر بروز بیماری های عروق کرونر قلب می شود.

این پلاک ها ممکن است خطر بروز بیماری آترواسکلروز و سایر بیماری های قلبی – عروقی را افزایش دهند. همانطور که در مطالعه سال ۲۰۱۵ روی حیوانات مشخص داده شده است، مصرف روزانه عصاره برگ زیتون ممکن است به کاهش سطح تری گلیسیرید در خون بسیار کمک کند و عوامل خطر را در ایجاد بیماری های قلبی کاهش دهد.

ممکن است علائم بیماری دیابت را کنترل کند :

عصاره برگ زیتون می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افراد دارای عوامل خطر کمک کند. مطالعه منتشر شده یک در مجله دارویی نشان داده است که عصاره برگ درخت زیتون در درمان و بهبود مشکلاتی همچون سوء هاضمه و جذب نشاسته موثر است و منجر به تنظیم بهتر سطح قند خون در فرد می شود. اگر شما در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری دیابت هستید یا قبلا به این بیماری مبتلا شده اید، این عصاره ممکن است برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون به شما بسیار کمک کند.

عملکرد شناختی را بهبود می بخشد :

تحقیقات انجام شده، نشان داده است که عصاره برگ درخت زیتون از شما در برابر بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت می کند. استفاده منظم از این عصاره، در طب سنتی برای افرادی که از سکته مغزی یا سایر آسیب های حاد مغزی رنج می برند بسیار توصیه شده است، زیرا می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش داده و به طور بالقوه به بهبود عملکرد شناختی در این افراد کمک کند.

فواید و خواص فوق العاده برگ زیتون برای سلامتی چیست؟
فواید و خواص فوق العاده برگ زیتون برای سلامتی چیست؟

ممکن است دارای خواص ضد درد باشد :

اگر به طور مرتب از درد رنج می برید، ویژگی های بالقوه ضد درد عصاره برگ درخت زیتون ممکن است به کاهش این ناراحتی و مهار گیرنده های درد در محل آسیب به شما کمک کند. مطالعه ای که در یک مجله پزشکی منتشر شده نشان داده است که دهانشویه حاوی عصاره برگ زیتون به کاهش التهابات دهان در بیماران، پس از شیمی درمانی کمک می کند. تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ بر روی حیوانات انجام شد، همچنین تأثیرات احتمالی عصاره برگ درخت زیتون را در کاهش تورم و درد ناشی از بیماری آرتروز نشان داد.

از نظر خواص کاهش التهابات در بدن، انسان ها قرن هاست که از این عصاره برای بهبود و کاهش درد های مفاصل و ماهیچه ها استفاده می کنند. هیدروکسی تیروزول، ترکیبی که در برگ های زیتون یافت می شود، دارای خواص آنتی اکسیدانی ، ضد باکتریایی و ضد التهابی قوی است. اگرچه مطالعات بیشتری برای اثبات این خواص مورد نیاز است، اما این عصاره سالیان سال است که به عنوان یک درمان موثر برای انواع دردهای مزمن در طب سنتی به کار گرفته شده است.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند :

اثرات تعدیل کننده عصاره برگ زیتون به همراه سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها، به کاهش استرس اکسیداتیو و تسکین هرگونه فشار بر سیستم ایمنی بدن کمک می کند. یک مطالعه منتشر شده در یک نشریه پزشکی نشان داده است که عصاره برگ زیتون فعالیت بالقوه ای در برابر ویروس آنفلوانزا دارد. غرغره کردن دمنوش گیاهی برگ زیتون ممکن است باعث کاهش عفونت و التهابات ویروسی در هنگام ابتلا به عفونت گلو شود.

عصاره برگ زیتون سرشار از خواص ضد میکروبی است و مانع از رشد برخی از عوامل بیماری زا از جمله لیستریا، E. coli و سالمونلا در بدن می شود. این عصاره به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر انواع عفونت های ویروسی، قارچی و باکتریایی و همچنین عوامل بیماری زای غذایی ر کمک می کند.

ممکن است باعث کاهش وزن شود :

تحقیقات انجام شده نشان داده است که مصرف مداوم عصاره برگ زیتون برای کاهش وزن بسیار موثر است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داده است، موش های صحرایی که از این عصاره تغذیه می کردند، وزن کمتری داشته و پروفایل متابولیک آنها در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافته است. اگرچه مطالعات بیشتری برای اثبات این خواص مورد نیاز است، این تحقیقات نشان داده است که عصاره برگ درخت زیتون نتایج امیدوار کننده ای در مبارزه با چاقی از خود نشان داده است.

ممکن است به درمان تبخال کمک کند :

تبخال یک ویروس مسری است که اغلب در اطراف دهان یا دستگاه تناسلی ایجاد می شود. برای درمان و التیام آن، یک یا دو قطره عصاره برگ زیتون  را روی پنبه بمالید و روی زخم های خود بگذارید. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ در یک مجله تحقیقات میکروبیولوژی منتشر شد، نشان داد که این عصاره  ممکن است دارای خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی باشد بنابراین مانع انتشار ویروس تبخال به سلول های مجاور می شود.

فواید و خواص فوق العاده برگ زیتون برای سلامتی چیست؟
فواید و خواص فوق العاده برگ زیتون برای سلامتی چیست؟

طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ زیتون :

دمنوش گیاهی برگ زیتون به دلیل طعم و خواص دارویی متمایز در طب سنتی بسیار شناخته شده است. شما می توانید از برگ های این درخت به تنهایی دمنوش تهیه کنید یا آن را با سایر دمنوش های گیاهی مخلوط کنید تا مخلوط های خوش طعم و داری مزایای سلامتی بیشتری تهیه نمایید.

مزایای این دمنوش گیاهی کاملا مشابه عصاره آن است و شامل کاهش فشار خون، کمک به کاهش وزن، تنظیم قند خون ، کاهش التهاب، تقویت ایمنی بدن و بهبود عملکرد شناختی است. طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ درخت زیتون در ادامه برای شما ارائه شده است.

عناصر مورد نیاز :

  • آب جوش ۲ لیوان
  • ۱ قاشق غذاخوری برگ خشک شده درخت زیتون
  • عسل، شکر، آب لیمو به میزان دلخواه

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی برگ درخت زیتون :

برای تهیه این دمنوش گیاهی  آب را در یک قوری ریخته و آن را گرم کنید. سپس برگ ها را به آب اضافه کنید و حرارت را کم کنید. دمای زیاد می تواند برگ ها را بسوزاند. سوختن برگ ها نه تنها بر طعم کلی دمنوش شما تأثیر می گذارد، بلکه تعداد آنتی اکسیدان پلی فنول را نیز کاهش می دهد.

زمان ایده آل برای تهیه این دمنوش گیاهی ۳-۸ دقیقه است. اگر اجازه دهید نوشیدنی شما بیشتر از این زمان دم بکشد، دمنوش شما تلخ خواهد شد. در انتها می توانید به دمنوش گیاهی خود به مقدار مناسب شیرین کننده اضافه کنید یا مقداری لیمو به آن اضافه کنید.

فواید و خواص فوق العاده برگ زیتون برای سلامتی چیست؟
فواید و خواص فوق العاده برگ زیتون برای سلامتی چیست؟

عوارض جانبی مصرف عصاره برگ زیتون :

توصیه می شود قبل از تغییر رژیم غذایی خود یا مصرف عصاره برگ زیتون برای درمان یک بیماری خاص، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین برای جلوگیری از تداخلات احتمالی داروها و مواد مغذی، در صورت مصرف داروهای تجویزی قبل از مصرف این عصاره با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

لازم به ذکر است که اطلاعات علمی محدودی در مورد عوارض جانبی احتمالی این ترکیب یا ایمنی طولانی مدت آن در دسترس است. زنان باردار نیز باید از مصرف این عصاره اجتناب کنند یا قبل از استفاده از این عصاره با پزشک مشورت کنند. با این حال، برخی از عوارض جانبی احتمالی عصاره برگ زیتون عبارتند از:

آلرژی:

سیستم دفاعی بدن می تواند در دفاع از خود بیش از حد واکنش نشان دهد که می تواند منجر به واکنش های التهابی یا آلرژیک مانند بثورات پوستی، ناراحتی معده، اختلالات تنفسی و غیره شود.

مشکلات معده:

طبیعت قدرتمند این عصاره، می تواند در برخی موارد باعث تحریک معده یا اسهال بیش از حد شود. به همین دلیل است توصیه می شود عصاره برگ زیتون را با غذا مصرف کنید. در هنگام مصرف این عصاره نوشیدن آب زیاد توصیه می شود. اگر عوارض گوارشی زیادی تجربه کردید، استفاده از این عصاره را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

تداخلات دارویی:

افرادی که از داروهای مخصوص بیماری دیابت یا فشار خون بالا استفاده می کنند، قبل از افزودن این عصاره به رژیم غذایی خود باید با پزشک  مشورت کنند.

سرگیجه:

تعداد کمی از افراد بعد از مصرف این برگ ها به صورت عصاره یا دمنوش گیاهی، سرگیجه یا سبکی سر را گزارش می دهند. به نظر می رسد این عارضه در افرادی که از فشار خون پایین دارند بوجود می آید، زیرا عصاره برگ زیتون دارای اثرات کاهش فشار خون است. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا