Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

دمنوش گیاهی برگ به چیست؟ خواص، فواید و قیمت خرید و فروش

دمنوش گیاهی برگ به از برگ های درخت به، به دست می آید. این دمنوش از طبیعت گرم و معتدل برخوردار است. سابقه استفاده از آن به هزاران سال پیش باز می گردد. در طب سنتی به استفاده از آن توصیه فراوان شده است.

این دمنوش به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی، انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای کاهش اضطراب و استرس، نرم شدن مخاط ریه و سینه، ضدعفونی کردن انواع زخم ها و درمان بیماری هایی مانند برونشیت، سرماخوردگی، کم خونی، سوختگی درجه ۱ ، اسهال، مشکلات قلب، کبد و کلیه بسیار مفید و پرکاربرد است.

جالب است بدانیم که:

بِه با نام انگلیسی Quince از تیره گل سرخیان و دسته سیب ها است. این درخت بومی ایران و تركمنستان بوده اما به دلیل طرفداران بسیاری که دارد در سایر نقاط دنیا نیز کشت می شود.

ارتفاع این درخت حداكثر ۵ متراست. سطح شاخه های جوان، برگ ها و پشت میوه از كرك های نرم سفید یا خاكستری مایل به قهوه ای پوشیده شده است.

برگ های درخت به شکل تخم مرغی، تقریبا گرد و یا بیضی نوكدار با قاعده گرد است. گل هایی درشت به رنگ صورتی مایل به سفید دارد. این گل ها در انتهـای شاخك های برگدار می رویند. گلبرگ ها تخـم مرغی شکل بوده و دارای ۵ كاسبرگ، ۵ گلبرگ و گل هـای خـود بارور هستند.

میوه به متناسب با نوع درخت، شرایط خاک و آب و هوا به شکل های گرد، تخم مرغی و یا گلابی شكل با رنگ زرد طلایی و در بعضی موارد مایل به سبز و كركدار دیده می شود. این درخت از ۴ تا ۵ سالگی میوه تولید کرده و عمر آن به ۵۰ سال هم می رسد.

نکته:

درخت بِه در مناطق سردسیر و گرمسیر معتدل قابل كشت است. نیاز سرمایی آن نسبت به سایر میوه های دانه دار كمتر است. شكوفه های به بسیار دیرتر از سایر میوه ها ظاهر می شود. به همین دلیل است که خطر سرمازدگی بهاره در این میوه بسیار كم است.

دمنوش برگ به
دمنوش برگ به

نکته:

در ایران حدود ۱۰ نوع درخت بِه شناسایی شده است كه مهمترین آنها عبارتند از : بِه اصفهان، بِه نیشابور، بِه ترش آذربایجان و بِه شیراز.

در مقاله هایی که پیش از این در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک منتشر شده به معرفی و بررسی انواع دمنوش های گیاهی مانند دمنوش اکلیل کوهی، افتیمون، بادرنجبویه، کوهوش سیاه، ریوند چینی، گل مغربی، برگ درخت چریش، کندر، کنگر کوهی و … پرداخته شده است.

در این مقاله به بررسی دمنوش گیاهی برگ به، خواص، طرز تهیه، عوارض و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم:

  • ترکیبات شیمیایی موجود در دمنوش گیاهی برگ به کدام است؟
  • طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ به چگونه است؟
  • قیمت خرید و فروش دمنوش گیاهی برگ به چگونه است؟
  • دمنوش گیاهی برگ به چه خواصی دارد؟
  • مصرف دمنوش گیاهی برگ به چه عوارضی دارد؟

ترکیبات شیمیایی موجود در دمنوش گیاهی برگ به کدام است؟

این دمنوش که از برگ درخت به، تهیه می شود اغلب ترکیبات مفید و درمانی آن را در خود دارد. از جمله مهم ترین ترکیباتی که در این دمنوش وجود دارند می توان به ویتامین  B۱، ویتامین  B۲، ویتامین  B۳، ویتامین  B۶، ویتامین C ، آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سدیم، مس، منگنز، تانن، پروتید، گلوسید، لیپید و املاح آهکی اشاره کرد.

طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ به چگونه است؟

برای تهیه این دمنوش توصیه می شود برگ های سالم، بدون آفت و تمیز را جمع آوری کنید. برگ ها را به مدت ۲۰ دقیقه در آب خیسانده سپس خوب بشویید.

در یک ظرف مسی ۴ لیوان آب معادل یک لیتر ریخته، روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. سپس ۱۰ تا ۱۵ عدد از برگ های بِه را در آب جوش قرار دهید. پس از ۲ تا ۳ دقیقه که مقدار آب ظرف به یک سوم مقدار اولیه رسید شعله را خاموش کنید. به مدت ۵ دقیقه اجازه می دهیم تا خوب دم بکشد.

طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ به چگونه است؟
طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ به چگونه است؟

محتویات درون ظرف را از صافی عبور می دهیم تا دمنوش یک دستی حاصل شود. می‌توان از هل و یا چوب دارچین برای معطر کردن و از عسل یا نبات برای شیرین کردن دمنوش استفاده کرد.

نکته:

برای تهیه این دمنوش برگ ها نباید زیاد بجوشند زیرا خاصیت خود را از دست می دهند.

قیمت خرید و فروش دمنوش گیاهی برگ به چگونه است؟

این دمنوش، از دمنوش های محبوب سنتی به حساب می آید که به دلیل داشتن فواید بی نظیر طرفداران فراوانی دارد. از این رو، شرکت های تولیدی بسیاری در داخل کشور اقدام به تهیه ی این محصول کرده اند.

قیمت خرید و فروش این دمنوش مانند افتیمون، بادرنجبویه، بید مشک، کندر، کنگر کوهی، رزماری و … است . به همین دلیل، برای تهیه ی آن نیازی به پرداخت هزینه های گزاف نیست.

این دمنوش را می توان به راحتی از عطاری ها و فروشگاه های اینترنتی معتبر مانند دیجی کالا خریداری کرد. هنگام خرید باید به این نکته توجه داشت که محصول خریداری شده مورد تایید وزارت بهداشت باشد.

دمنوش گیاهی برگ به چه خواصی دارد؟

برای ضدعفونی زخم مفید است

این دمنوش خاصیت ضدعفونی کنندگی بسیار قوی دارد. از این جهت می توان از آن برای شستشو و ضد عفونی زخم‌های سطحی استفاده کرد.

مشکلات ریوی را کاهش می دهد

علاوه بر میوه و تخم به، برگ آن نیز برای درمان مشکلات ریوی مفید است. مصرف این دمنوش برای تسکین درد‌ها و ناراحتی‌های قفسه سینه، نرم کردن مخاط ریه، سرفه، گرفتگی سینه، گلو و صدا بسیار مفید است.

برای درمان مشکلات ریوی می توان برگ به را جوشاند و آن را به صورت ضماد بر روی سینه قرار داد. پس از آن با پارچه‌ای آن را پوشاند. این امر در رفع مشکلات ریوی بسیار موثر است.

در رفع گرفتگی عروق قلب موثر است

 

ترکیبات موجود در این دمنوش، سیستم قلب و عروق را تقویت می‌ کند و موجب رفع گرفتگی ‌های رگ ‌ها و عروق قلب می ‌شود. مصرف روزانه یک لیوان از دمنوش برگ به، به مدت ۲۰ روز مشکل گرفتگی کرونر قلب را رفع کرده و دیگر نیازی به جراحی یا بالن ندارد.

گفتنی است مصرف جوشانده برگ به منجر به کاهش فشارخون و کلسترول خون شده و از به وجود آمدن لخته‌های خونی نیز پیشگیری می‌کند.

به کاهش تورم چشم‌ کمک می کند

مصرف این دمنوش در بهبود تورم چشم بسیار موثر است. برای این امر، می‌توان هم جوشانده را مصرف کرد و هم می‌توان از برگ‌های نرم شده در جوشانده به عنوان پماد برای کاهش تورم چشم‌ها استفاده کرد.

موجب تقویت موی سر می شود

دمنوش برگ به تقویت موهای سر کمک فراوانی می کند. توصیه می شود پس از تهیه ی این دمنوش، مو‌های سر را به آن آغشته کرده و با کلاه پلاستیکی پوشانده شود. پس از گذشت ۱ ساعت مو‌ها را آبکشی کنید. این جوشانده در تیره شدن مو‌ها نیز موثر است.

در درمان اسهال موثر است

برای درمان اسهال پایدار توصیه می شود از دمنوش برگ به استفاده شود. یكی از خواص درمانی برگ درخت به، كنترل و درمان مؤثر اسهال است. مصرف این دمنوش به عنوان یک مکمل در درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال بسیار مفید است.

به تنظیم فشار خون کمک می کند

مطالعات محققان نشان می دهد که دمنوش برگ به حاوی پکتین است. پکتین ترکیبی است که به گردش خون کمک فراوانی می کند. به همین دلیل، با مصرف منظم این دمنوش، می توان فشار خون طبیعی داشته و از فشار خون بالا جلوگیری کرد. فشار خون بالا در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی بسیار موثر است.

در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است

مصرف این دمنوش کمک فراوانی به تقویت سیستم ایمنی بدن می کند. دمنوش برگ به را می توان جایگزینی سالم برای قهوه صبح به حساب آورد. این دمنوش حاوی تانن است. تانن ها نقش فعالی در مبارزه با قارچ، مخمر، باکتری و ویروس دارند. به این ترتیب مصرف این دمنوش توانایی سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از تشکیل این انگل ها را افزایش می دهد.

به حفظ سلامت قلب کمک می کند

این دمنوش منبعی غنی از انواع آنتی اکسیدان ها است. از این رو، در حفظ سلامت قلب بسیار موثر است. آنتی اکسیدان ها قلب را در برابر برخی بیماری ها مانند بیماری انسداد عروق قلب محافظت می کنند. کمک های بهداشتی و درمانی باید با ورزش روزمره یا فعالیت های سالم همراه باشد.

کاهش دهنده سطح کلسترول بد خون است

مطالعه ای که محققان روی بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی انجام دادند نشان داد مصرف این دمنوش به کاهش سطح کلسترول بد کمک فراوانی می کند. در این آزمایش بیماران به مدت ۱۲ هفته و روزانه ۵۰ میلی گرم از این دمنوش را دریافت کردند.

مصرف این دمنوش موجب کاهش سطح تری گلیسیرید شده و میزان کلسترول بد را به مقدار قابل توجهی کاهش داد. به این ترتیب، دمنوش برگ به در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی موثر است.

در کاهش علائم کم خونی موثر است

کم خونی نوعی بیماری است که به دلیل کاهش مقدار آهن در بدن ایجاد می شود. این دمنوش سرشار از ترکیباتی است که آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند. اگر به بیماری کم خونی مزمن مبتلا هستید ، می توانید با مصرف این دمنوش مقدار زیادی آهن دریافت کنید.

به درمان سرماخوردگی کمک می کند

این دمنوش به عنوان یک ماده ی ضد ویروس شناخته می شود. به همین دلیل توصیه می شود هنگام سرماخوردگی، دمنوش برگ به بنوشید. نوشیدن این دمنوش به صورت گرم کمک می کند تا ضمن تسکین علائم سرماخوردگی مانند سرگیجه، تب، سرفه و عطسه، احساس بهتری داشته باشید.

نکته:

می توان لیمو، زنجبیل و عسل را به دمنوش اضافه کرد. سایر مواد طبیعی که برای درمان سرماخوردگی مفید هستند حاوی مقداری زنجبیل، لیمو و عسل هستند.

در درمان برونشیت موثر است

در بیماری برونشیت نایژه ها دچار التهاب شده و در نتیجه احساس تنگی نفس ایجاد می شود. دمنوش برگ به دارای خاصیت ضد التهابی است. به همین دلیل می تواند در درمان برونشیت و کاهش علائم آن موثر باشد.

به رفع مشکلات پوست کمک می کند

مصرف این دمنوش در زیبایی و رفع مشکلات پوستی بسیار مناسب است. بعضی از مطالعات محققان نشان می دهند که اضافه کردن عصاره برگ درخت به، به کرم صورت می تواند مشکلات روی پوست حساس مانند خارش و سوزش را کاهش دهد.

نکته:

علاوه بر موارد گفته شده این دمنوش در درمان مشکلات کلیه، خشکی چشم، زخم دهان، زخم معده و کاهش سندروم پیش از قاعدگی موثر است.

مصرف دمنوش گیاهی برگ به چه عوارضی دارد؟

تا کنون از مصرف این دمنوش گیاهی عوارض جدی و خطرناکی گزارش نشده است. با این وجود بهتر است مصرف آن با نظر و مشورت افراد متخصص در زمینه طب سنتی همراه باشد. تنها عوارضی که این دمنوش می تواند به همراه داشته باشد به صورت زیر است:

  • توصیه می شود برگ درخت به به صورت خام مصرف نشود.
  • افرادی که از مشکل یبوست رنج می برند، نباید از دمنوش گیاهی برگ به استفاده کنند زیرا این دمنوش در رفع اسهال موثر است و خود می تواند مشکل یبوست را تجدید می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا