Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

دمنوش گیاهی کندر – خواص ، فواید و قیمت خرید و فروش

دمنوش گیاهی کندر ، دارای طبیعت گرم و خشک است و مصرف آن به افراد دارای طبع بلغم توصیه می شود . این دمنوش از صمغ کندر به دست می آید که همان رزین درخت بوسولیا می باشد . درخت بوسولیا در مناطق خشک و کوهستانی هند ، آفریقا و خاورمیانه می روید . این دمنوش خاصیت ضد التهابی و خواص درمانی فراوانی دارد .

به همین دلیل ، در طب سنتی و طب آیورودا برای درمان بیماری هایی مانند آرتروز ، آرتریت روماتوئید ، آسم ، سرفه ، سرطان ، سندروم تحریک پذیر روده ، ریه ، قلب ، لاغری و … مورد استفاده قرار می گیرد .

نکته :

در گذشته کندر به دلیل خواص و فواید بی نظیرش توسط مصریان ، یهودیان ، یونانیان ، رومیان و ایرانیان بسیار مورد استفاده قرار می گرفت . به همین دلیل ، تجارت آن بسیار سود آور بوده و طرفداران بسیاری داشت .

جالب است بدانیم که :

گیاه کندر با نام علمی Boswellia thurifera ، از راسته ی افرا سانان و تیره ی ناترک سانان است . این گیاه خزان دار بوده و ارتفاع آن از ۲ تا ۸ متر متغیر است . تنه ی آن می تواند به صورت یک تنه و یا چند تنه باشد که پوست کاغذی دارد و به راحتی جدا می شود .

برگ های گیاه به صورت متقابل و مرکب می رویند . تعداد برگچه های هر برگ به صورت فرد است . اندازه گل های این گیاه ، کوچک و به صورت خوشه ای بوده و به رنگ سفید – زرد است . میوه های گیاه به شکل کپسول و به اندازه ی ۱ سانتیمتر است .

نکته :

گیاه کندر پس از ۸ تا ۱۰ سال می تواند رزین تولید کند . با ایجاد شکاف های سطحی و کوچک روی تنه و شاخه های آن رزین خارج می شود . رزین های خارج شده در معرض هوا خشک می شوند .

دمنوش گیاهی کندر
دمنوش گیاهی کندر

نکته :

کندر بوی چوبی و تندی دارد که به راحتی قابل استشمام است و از طریق پوست ، چای و مکمل غذایی جذب می شود . گیاه کندر برای رشد به نور خیلی زیاد ، محیط خشک ، دمای ۲۵ تا ۴۰ درجه ی سانتیگراد و خاک آهکی نیاز دارد . شرایط آب و هوایی بر کیفیت کندر موثر است .

پیش از این در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی انواع دمنوش های گیاهی مانند دمنوش رویبوس ، اولانگ ، هوفاریقون ، کوهوش سیاه ، ریوند چینی ، گل مغربی ، برگ درخت چریش و … پرداخته شده است . در این مقاله به بررسی خواص و فواید دمنوش گیاهی کندر و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم :

  • دمنوش گیاهی کندر دارای چه ترکیباتی است ؟
  • قیمت خرید و فروش دمنوش گیاهی کندر چگونه است ؟
  • بهترین نوع کندر چه ویژگی هایی دارد ؟
  • طرز تهیه دمنوش گیاهی کندر چگونه است ؟
  • خواص درمانی دمنوش گیاهی کندر چگونه است ؟
  • نحوه مصرف دمنوش گیاهی کندر چگونه است ؟
  • عوارض مصرف دمنوش گیاهی کندر چیست ؟

دمنوش گیاهی کندر دارای چه ترکیباتی است ؟

این دمنوش ، اغلب ترکیبات موجود در رزین گیاه کندر را در خود دارد . اما مهمترین ترکیبات آن عبارتند از : هیدروکربن­های ترپنوئیدی مانند – α پینن ( ۸/ ۲۹ %) ،  – α توژن ( ۹۲/۵ % ) ، β – پینن ( ۴۱/۳ % ) ،  p- سیمن ( ۱۶/۳ % ) و اسید گالیک .

قیمت خرید و فروش دمنوش گیاهی کندر چگونه است ؟

دمنوش گیاهی کندر ، از جمله دمنوش های سنتی محسوب می شود که به دلیل داشتن فواید بی نظیر از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و طرفداران فراوانی دارد . از این جهت ، شرکت های تولیدی بسیاری در داخل کشور اقدام به تهیه ی این محصول نموده اند . قیمت خرید و فروش این دمنوش مانند دارچین ، خار مریم ، بید مشک و … است . از این رو ، برای تهیه ی نیاز نیازی به پرداخت هزینه های گزاف نیست .

قیمت خرید و فروش دمنوش گیاهی کندر چگونه است ؟
قیمت خرید و فروش دمنوش گیاهی کندر چگونه است ؟

 

این دمنوش را می توان به راحتی از عطاری ها و فروشگاه های اینترنتی معتبر خریداری نمود . هنگام خرید باید توجه داشت این محصول از تائیدیه وزارت بهداشت برخوردار باشد .

بهترین نوع کندر چه ویژگی هایی دارد ؟

بهترین نوع کندر ، خالص ، تازه ، نرم و به رنگ سفید است که به راحتی شکسته می شود . داخل کندر حالت چسبندگی داشته و به رنگ زرد و طلایی است .

نکته :

روش تشخیص کندر خالص این است که به راحتی آتش می گیرد . در صورتی که بدل آن یعنی صمغ عربی آتش نمی گیرد .

طرز تهیه دمنوش گیاهی کندر چگونه است ؟

برای تهیه ی این دمنوش ، یک قاشق چای خوری از کندر را درون یک لیوان شیشه ای می ریزند . سپس آب در حال جوش را درون لیوان ریخته و درب آن را می گذارند . توصیه می شود هر دقیقه یک بار هم زده شود . این کار موجب می شود کندر به طور کامل در آب جوش حل شده و دمنوش کرم رنگ شود .

خواص درمانی دمنوش گیاهی کندر چگونه است ؟

در درمان آرتروز بسیار موثر است

این دمنوش دارای خاصیت ضد التهابی است و می تواند به کاهش التهاب مفصل ناشی از آرتروز و آرتریت روماتوئید کمک کند . محققان معتقدند که مصرف دمنوش کندر می تواند از ترشح لوکوترین ها جلوگیری کند . لوکوترین ها ترکیباتی هستند که می توانند باعث التهاب شوند . علاوه بر این ، ترپن ها و اسیدهای بوزولئیک از جمله قوی ترین ترکیبات ضد التهابی در این دمنوش هستند .

برطرف کننده بیماری های روده است

خواص ضد التهابی این دمنوش به عملکرد صحیح روده ها کمک می کند . از این رو ، در کاهش علائم بیماری کرون و کولیت اولسراتیو که دو بیماری التهابی روده هستند بسیار موثر به نظر می رسد.

بر اساس یک مطالعه انجام شده مصرف دمنوش گیاهی کندر توسط افراد مبتلا به بیماری کرون ، به اندازه داروی مزالازین در کاهش علائم بیماری موثر است .

در درمان آسم نقش موثری دارد

قرن ها است طب سنتی استفاده از این دمنوش را برای درمان برونشیت و آسم توصیه می کند.  تحقیقات انجام شده نشان می دهد که ترکیبات موجود در این دمنوش ممکن است از تولید لکوترین ها جلوگیری کند . لکوترین ترکیبی است که باعث انقباض عضلات برونش در آسم می شود.

نکته :

تحقیقات انجام شده روی افراد مبتلا به آسم نشان می دهد۷۰٪ از شرکت کنندگان پس از دریافت ۳۰۰ میلی گرم کندر ، سه بار در روز و به مدت شش هفته ، بهبود علائم تنگی نفس و خس خس سینه را گزارش کردند .

علاوه بر این ، دوز کندر به صورت روزانه ۳ میلی گرم در هر کیلوگرم وزن بدن موجب بهبود ظرفیت ریه و کمک به کاهش حملات آسم در افراد مبتلا به آسم مزمن می شود .

در حفظ سلامت دهان و دندان موثر است

مصرف دمنوش گیاهی کندر در جلوگیری از بوی بد دهان ، درد دندان ، پوسیدگی ها و زخم های دهان بسیار موثر است .  اسیدهای بوزولئیک موجود در این دمنوش دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی است . از این رو ، در جلوگیری و درمان عفونت ها و مشکلات دهان و دندان بسیار موثر است .

در پیشگیری از سرطان نقش دارد

این دمنوش به مبارزه با برخی سرطان ها نیز کمک می کند . زیرا اسیدهای بوزولئیک موجود در آن می تواند از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری کند .

علاوه بر این ، مطالعات انجام شده نشان می دهد که اسیدهای بوزولئیک می توانند از تشکیل DNA در سلولهای سرطانی جلوگیری کرده و به محدود کردن رشد سرطان کمک کنند .

موجب افزایش و بهبود تمرکز می شود

استفاده منظم این دمنوش به دلیل ترکیباتی که دارد روی حافظه و هوش موثر بوده و سبب افزایش قدرت تمرکز فرد می شود .

در تقویت بافت استخوان موثر است

ترکیبات موجود در دمنوش گیاهی کندر در تقویت بافت های استخوانی بسیار موثر بوده و مشکلات مربوط به استخوان مانند نرمی و پوکی استخوان را کاهش می دهد .

به درمان آسم مزمن کمک می کند

استفاده منظم از این دمنوش علائم آسم را کاهش داده و تعداد حملات آسمی را کم می کند.  به این ترتیب در درمان آسم مزمن نقش دارد . در هر صورت استفاده طولانی مدت از آن ، باید با نظر و مشورت افراد متخصص صورت گیرد .

در تسکین سندروم روده تحریک پذیر نقش دارد

ترکیبات موجود در این دمنوش توانایی جلوگیری از لکوترین ها را دارند . این ماده توسط سیستم ایمنی بدن و تحت تاثیر یک واکنش منفی تولید می شود . این مساله در ایجاد سندروم روده تحریک پذیر نقش دارد . استفاده ی منظم از دمنوش گیاهی کندر می تواند به کاهش التهاب و تسکین سندروم روده تحریک پذیر کمک کند .

در حفظ سلامت قلب موثر است

مصرف این دمنوش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون را پایین آورده و آن ها را کنترل می کند . این ویژگی موجب می شود برخی مشکلات ناشی از کلسترول بالا که سبب تصلب شرایین می شود برطرف شده و به این ترتیب از قلب محافظت می شود .

مشکلات نایژه را برطرف می کند

این دمنوش با داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی ، باعث کاهش عفونت نایژه ها می شود . کاهش التهاب ، گرفتگی رگ های خونی را برطرف کرده ، جریان خون در نایژه ها را افزایش و درد ناشی از آن را تسکین می دهد .

موجب کاهش تب و سردرد می شود

گیاه کندر خاصیتی مشابه آسپرین دارد . به همین دلیل ، مصرف دمنوش آن مانند یک مسکن عمل کرده و به عنوان داروی تب بر مورد استفاده قرار می گیرد .

در درمان بیماری های مجاری ادراری موثر است

گیاه کندر به عنوان یک ادرار آور شناخته می شود . از این لحاظ مصرف دمنوش آن در برطرف کردن مشکلات ناشی از مجاری ادراری بسیار مناسب است .

 

باروری مردان را افزایش می دهد

استفاده از دمنوش گیاهی کندر در افزایش میل جنسی مردان موثر بوده و مصرف منظم آن تعداد و کیفیت اسپرم را بالا می برد . در نهایت این امر موجب افزایش باروری در مردان می شود .

در حفظ سلامت رحم موثر است

این دمنوش تولید استروژن را کنترل کرده و از احتمال ایجاد کیست در رحم و تومورهای پس از یائسگی جلوگیری می کند . اغلب تومور های پس از یائسگی سرطان رحم نامیده می شود . علاوه بر این ، غشای مخاطی رحم را پاک سازی کرده و دیگر بیماری های زنان را درمان می کند.

نحوه مصرف دمنوش گیاهی کندر چگونه است ؟

این دمنوش گیاهی با وجود خواص دارویی و فواید بی نظیری که دارد برای درمان بیماری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد . اما نحوه ی استفاده و همچنین میزان آن باید با مشورت افراد متخصص همراه باشد . مقدار کندر مورد استفاده برای تهیه ی دمنوش جهت درمان مشکلات مختلف ، متفاوت است . در این قسمت به برخی از آن ها اشاره می کنیم :

نحوه مصرف دمنوش گیاهی کندر چگونه است ؟
نحوه مصرف دمنوش گیاهی کندر چگونه است ؟
  • برای تقویت حافظه توصیه می شود یک قاشق مربا خوری کندر را به یک لیوان آب جوش اضافه کرده و سپس میل کرد .
  • برای رفع بلغم های سینه بهتر است روزی ۳ گرم کندر را در آب جوش حل کرده و به صورت دمنوش و ناشتا مصرف کرد .
  • برای درمان روماتیسم و آرتروز توصیه می شود سه نوبت در روز و در هر نوبت مقدار ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم از کندر را در آب جوش حل کرده و سپس مورد استفاده قرار داد .
  • برای درمان آسم بهتر است روزانه ۳۰۰ میلی گرم کندر را به صورت دمنوش و در سه نوبت مصرف کرد .
  • برای درمان سرما خوردگی بهتر است شب ها ، یک قاشق چای خوری کندر را حدود ۱۵ تا۲۰ دقیقه در آب جوش دم کرده و ۵ تا ۶ روز میل کرد .

نکته :

  • برای درمان بیماری کرون توصیه می شود ۱۲۰۰ میلی گرم کندر را به صورت دمنوش و سه بار در روز مورد استفاده قرار داد .
  • مصرف ۲۰۰ میلی گرم کندر به شکل دمنوش و سه بار در روز در درمان آرتروز بسیار موثر است .
  • با استفاده ی ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم دمنوش گیاهی کندر و در سه نوبت از روز می توان بیماری آرتریت روماتوئید را درمان کرد .
  • مصرف ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلی گرم از دمنوش کندر و در سه نوبت از روز ، در درمان کولیت اولسراتیو بسیار موثر است .
  • با مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم از دمنوش کندر و در سه نوبت از روز در کاهش التهاب لثه تاثیر فوق العاده ای دارد .

عوارض مصرف دمنوش گیاهی کندر چیست ؟

 

عوارض مصرف دمنوش گیاهی کندر چیست ؟
عوارض مصرف دمنوش گیاهی کندر چیست ؟

با وجود اینکه مصرف دمنوش گیاهی کندر برای اغلب مردم بی خطر تلقی می شود اما ، باید توجه داشت مصرف آن با نظر و مشورت افراد متخصص همراه باشد . در این قسمت ، به عوارض احتمالی مصرف این دمنوش اشاره می کنیم :

  • شایع ترین عوارض گزارش شده از مصرف این دمنوش حالت تهوع و رفلاکس اسید می باشد .
  • بهتر است زنان باردار از مصرف آن خود داری کنند زیرا می تواند با خطر سقط جنین همراه باشد .
  • می تواند با برخی از داروها مانند داروهای ضد التهاب ، رقیق کننده خون و قرص های کاهش دهنده کلسترول تداخل داشته باشد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا