Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با طرز تهیه و خواص و فواید دمنوش گیاهی هوفاریقون

دمنوش گیاهی هوفاریقون دمنوشی سرشار از خواص و فواید درمانی برای سلامتی می باشد. دمنوش ها انواع مختلفی دارند و یکی از آنها دمنوش هوفاریقون است. دمنوش های گیاهی علاوه بر خواص درمانی که دارند ، برای سلامتی نیز بسیار مفید هستند. دمنوش ها به صورت طبیعی از گیاهان بدست می آیند و عاری از کافئین هستند و می توان دمنوش ها را جایگزین نوشیدنی هایی کافئین دار روزانه خود کرد.

دمنوش هوفاریقون طبعی گرم و خشک دارد و دارای اثرات درمانی بسیار زیادی می باشد. دمنوش هوفاریقون از دیرباز تا امروز مورد استفاده افراد زیادی قرار گرفته است. مصرف دمنوش هوفاریقون ، حس آرامش را به افراد القا می کند و باعث می شود که تشویش و نگرانی های روزمره از فرد دور شوید.

دمنوش هوفاریقون به خاطر خاصیت آرامبخشی که دارد  می تواند سردردهای میگرنی و درد سیاتیک را درمان کند. همچنین این دمنوش گیاهی می تواند بسیاری از بیماری های زنانه و مشکلات کبدی و گوارشی را نیز درمان کند. خاصیت دیگر هوفاریقون این است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این دمنوش گیاهی هستید در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

گیاه هوفاریقون چیست ؟

نام دیگر گیاه هوفاریقون ، گل راعی می باشد و این گیاه به صورت خودرو در میان مزارع گندم و ذرت و کوهستان ها رشد می کند. گل های این گیاه به رنگ زرد و سفید می باشد. گل های این گیاه عطر و بوی خاص و منحصر به فردی دارد و میوه این گیاه به شکل کپسول می باشد. ارتفاع این گیاه به نیم متر نیز می رسد.

این گیاه پرخاصیت قادر است در هر منطقه و با هر آب و هوایی رشد کند. گیاه هوفاریقون بومی کشور آمریکا و چندین کشور دیگر می باشد و در ایران نیز در مناطق کوهستانی و سرد می روید. نکته مهم در مورد این گیاه پرخاصیت ، این است که به دلیل داشتن خواص درمانی بسیار زیاد ، به عنوان پر فروش ترین گیاه درمانی در آمریکا شناخته شده است.

ترکیباتی همچون تانن ها ، فلاونوئید ، هیپریسین ، نیاسین ، روتن و کاتئوهل در این گیاه وجود دارد. همچنین نوعی ماده قابض نیز در این گیاه وجود دارد که باعث خشک شدن زخم ها می گردد. در طب سنتی از این گیاه برای درمان افسردگی بسیار استفاده می شود.

آشنایی با طرز تهیه و خواص و فواید دمنوش گیاهی هوفاریقون
آشنایی با طرز تهیه و خواص و فواید دمنوش گیاهی هوفاریقون

فواید و مزایای دمنوش گیاهی هوفاریقون برای سلامتی :

ممکن است باعث بهبود دستگاه گوارشی شود :

دمنوش گیاهی هوفاریقون به دلیل خواص درمانی که دارد می تواند مشکلات دستگاه گوارش را درمان کند. این دمنوش گیاهی مشکلات کبدی و یرقان را درمان می کند و حتی باعث بهبود اسهال خونی نیز می شود. خاصیت دیگر دمنوش هوفاریقون این است که می تواند مشکلات مربوط به هاضمه را رفع کرده و باعث بیشتر شدن اشتها در فرد شود.

ممکن است خاصیت ضد افسردگی داشته باشد :

در تحقیقاتی که بر روی گیاه هوفاریقون صورت گرفته است و محققان دریافتند که این گیاه خاصیت ضد افسردگی دارد. افرادی که  دمنوش این گیاه را مصرف می کنند ، پس از مصرف این دمنوش گیاهی می توانند تغییراتی را در خلق و خوی خود احساس کنند. محققان عده ای از افرادی که دچار افسردگی بودند را مورد تحقیق قرار دادند. در زمان تحقیق به تعدادی از آنها داروهای افسردگی و به تعدادی دیگر دمنوش هوفاریقون داده شد و پس از مدتی دریافتند که تعدادی که دمنوش این گیاه را مصرف می کردند ، دارای روحیه ای بشاش تر و حالات بهتری شده بودند. در نتیجه مشخص شد که دمنوش هوفاریقون ضد افسردگی می باشد و تاثیرات بسزایی برای درمان این گونه از بیماری ها دارد.

ممکن است باعث بهبود عملکرد دستگاه ادراری شود :

این دمنوش گیاهی فوق العاده قادر است مجاری ادراری را ضدعفونی و ترشح ادرار را افزایش دهد. افرادی که بی اختیاری ادرار دارند ، می توانند از این دمنوش گیاهی مصرف کنند و شاهد تاثیرات بسزای این دمنوش بر بی اختیاری ادرار باشند. برای درمان این مشکل افراد می توانند ۲ الی ۴ گرم از این گیاه را به صورت دمنوش تهیه کنند و در سه وعده روزانه مصرف کنند.

 دارای خاصیت ضد التهابی است:

در طب سنتی دمنوش هوفاریقون به عنوان مسکن و ضد درد شناخته شده است. همچنین طی تحقیقاتی که بر روی این دمنوش گیاهی صورت گرفته است ، محققان دریافتند که این دمنوش خاصیت ضدالتهابی نیز دارد و می تواند باعث کاهش التهابات شود. یکی از مواد مفید موجود در این دمنوش گیاهی آنتی اکسیدان ها هستند این ترکیبات باعث کاهش درد و بهبود بیماری های همچون آرتروز ، نقرس ، روماتیسم و… می شود.

آشنایی با طرز تهیه و خواص و فواید دمنوش گیاهی هوفاریقون
آشنایی با طرز تهیه و خواص و فواید دمنوش گیاهی هوفاریقون

باعث تقویت سیستم قلبی – عروقی می شود :

محققان دریافتند ترکیباتی که در این دمنوش گیاهی وجود دارد ، باعث تقویت سلامت قلب می شود. همچنین مصرف مرتب این دمنوش گیاهی ، احتمال مبتلا شدن به بیماری های قلبی – عروقی را به حداقل می رساند. یکی دیگر از مزایای این دمنوش گیاهی ، این است که برای درمان کم خونی نیز بسیار مفید می باشد.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند :

ترکیبات مفید موجود در دمنوش و گیاه هوفاریقون ، می تواند به کاهش وزن به شما بسیار کمک کند. دمنوش هوفاریقون قادر است که ژن های بدن را تنظیم کند و با تنظیم ژن ها سنتز چربی و اندازه سلول های چربی نیز کنترل می شود. در نتیجه افراد را به خوردن غذا بی میل می کند و اشتهای افراد را نسبت به خوردن غذا کاهش می دهد و این عمل به مرور زمان ، باعث کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل می شود .

باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود :

یکی از فواید اصلی دمنوش هوفاریقون این است  که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. مواد موجود در این دمنوش گیاهی با رادیکال های آزاد درون بدن مبارزه کرده و از بدن محافظت می کنند. بالا رفتن سیستم ایمنی به این معنی است که بدن فرد قوی تر شده  و در مقابله با بیماری های مختلف مقاومت می کند.

مصرف دمنوش گیاهی هوفاریقون در دوران بارداری و شیردهی :

مصرف دمنوش هوفاریقون در دوران بارداری توصیه نمی شود به دلیل اینکه این گیاه خاصیت قاعده آوری و سقط جنین دارد. همچنین در دوران شیردهی نیز بهتر است از این دمنوش گیاهی مصرف نکنید و در صورت تمایل به مصرف این دمنوش گیاهی ، بهتر است با پزشک معالج خود مشورت شود.

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی هوفاریقون :

فشار خون :

افرادی که دچار بیماری های خونی هستند ، بهتر است از این دمنوش گیاهی استفاده نکنند ، زیرا این دمنوش گیاهی باعث می شود که فشار افراد بالا برود و ضربان قلب نیز افزایش یابد.

اختلال دارویی :

افرادی که داروهای ضد بارداری ، ضد افسردگی و ضد میگرن مصرف می کنند ، به هیچ وجه نباید از این دمنوش گیاهی مصرف کنند ، زیرا مواد موجود در این دمنوش گیاهی با داروهای مصرفی آنها تداخل ایجاد کرده و باعث بروز مشکلات بدتری در این افراد می گردد.

آشنایی با طرز تهیه و خواص و فواید دمنوش گیاهی هوفاریقون
آشنایی با طرز تهیه و خواص و فواید دمنوش گیاهی هوفاریقون

طرز تهیه دمنوش گیاهی هوفاریقون:

 عناصر مورد نیاز :

  • ۲ قاشق غذاخوری  گیاه خشک شده هوفاریقون
  • ۲ لیوان  آب جوش
  • عسل یا نبات به مقدار لازم

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی هوفاریقون :

مرحله ۱: آب را بجوشانید

برای تهیه هر دمنوشی اولین گام داشتن آب جوش می باشد ، پس لازم است که شما مقداری آب را درون کتری بریزید و بر روی شعله مستقیم گاز قرار دهید و منتظر شوید که آب به جوش آید. زمانی که آب به جوش آمد حال باید سراغ مراحل دیگر بروید.

مرحله ۲: تهیه دمنوش

در گام بعدی باید مقداری از گیاه خشک شدن هوفاریقون را درون قوری بریزیم و به آنها آب جوش اضافه می کنیم و درب قوری را گذاشته و حال قوری را بر روی شعله غیر مستقیم قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه دمنوش دم بکشد و حاضر شود.

مرحله ۳ : طعم دهندگی

برای طعم  دادن و شیرین کردن دمنوش خود ، می توانید به آن نبات یا عسل اضافه کنید. همچنین برای اینکه طعم جدیدی همراه با این دمنوش داشته باشید ، می توانید به آن گیاهان دیگری همچون دارچین ، زنجبیل و هر چیز دیگری را اضافه کنید. به ویژه برای ترش مزه کردن این دمنوش گیاهی ، می توانید به آن لیمو اضافه کنید.

کلام آخر:

دمنوش های گیاهی باید به اندازه مصرف شوند زیرا مصرف بیش از اندازه آنها ، باعث بروز مشکلاتی در افراد می گردد. همچنین بهتر است بدانید که مصرف این دمنوش برای کودکان زیر ۲ سال و بزرگسالان بالای ۶۵ سال اصلا مفید نمی باشد. دمنوش ها با اینکه سرشار از فواید می باشند ، اما معایبی نیز دارند و باید در مورد انها اطلاعات کافی بدست آورید و سپس آنها را مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا