Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ درخت چریش

دمنوش گیاهی برگ درخت چریش دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی می باشد و شما با نوشیدن این دم‌نوش گیاهی به سلامت بدن خود بسیار کمک کنید. این دمنوش گیاهی تمام مزایای شگفت انگیز برگ درخت چریش را در یک نوشیدنی آرامش بخش و درمانی به شما ارائه می دهد.

یکی از مهمترین مزایای دمنوش برگ چریش این است که یک عامل سم زدایی قوی برای بدن می باشد. این دمنوش گیاهی می تواند به حذف سموم از کبد و کلیه ها به شما کمک کند ، خون را تصفیه کرده ، اکسیژن و مواد مغذی را در بدن تسهیل کرده و بدن را به سطح طبیعی تنظیم شده خود بازگرداند.

دمنوش برگ درخت چریش را می توان با جوشاندن برگ های چریش در آب تهیه کرد. یک مشت برگ و گل چریش برای یک فنجان دمنوش گیاهی  برای به دست آوردن مزایای این گیاه دارویی کافی می باشد. اگرچه دمنوش چریش طعم کمی تلخ دارد ، اما می توانید به آن عسل یا لیمو اضافه کنید و طعم آن را بهتر کنید. دمنوش برگ چریش زمانی موثر است که حداقل یک بار در روز مصرف شود ، اما نباید بیش از دو بار در روز به مدت طولانی از این دمنوش گیاهی استفاده کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

درخت چریش چیست ؟

چریش (Azadirachta indica) نام رایج یک درخت بسیار مهم بومی شبه قاره هند است  که در حال حاضر در مناطق خاصی از خاورمیانه نیز رشد می کند. مزایای مهم برگ درخت چریش برای سلامتی شامل توانایی آن در بهبود سلامت مو ، پوست و دهان و دندان ، مبارزه با عفونت های قارچی ، مدیریت دیابت و کاهش التهاب است. همچنین مشکلات معده را تسکین می دهد ، روند پیری را کند می کند و سلامت جنسی را افزایش می دهد.هر قسمت از درخت چریش دارای ارزش دارویی بسیار بالایی می باشد.

از دیگر از مزایای شگفت انگیز دمنوش برگ چریش این است که می تواند به تسکین بسیاری از علائم همراه با آرتریت از جمله تورم و التهاب مفصل به شما کمک کند. دمنوش برگ چریش همچنین به دلیل خاصیت ضد انگلی که دارد می تواند از انگل های روده جلوگیری کند.

خواص قسمت های مختلف درخت چریش عبارتند از:

  • برگ چریش – می تواند از بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس را درمان کند.
  • پوست چریش – دارای پتانسیل افزودنی به مواد غذایی است.
  • میوه و دانه های چریش – که روغن چریش از آن استخراج می شود.
  • شاخه چریش – برای سلامت دهان و دندان استفاده می شود.
  • روغن چریش – به درمان ناراحتی های پوستی و سایر مسائل بهداشتی کمک می کند.
  • دمنوش چریش – که از برگ های درخت چریش تهیه می شود و برای درمان بسیاری از مشکلات مفید است .

خواص دارویی درخت چریش در شبه قاره هند بیش از ۴۰۰۰ سال است که شناخته شده است و مهمتر از همه ، دمنوش برگ چریش برای سلامتی شما معجزه می کند.

فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ درخت چریش
فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ درخت چریش

فواید و مزایایی دمنوش گیاهی برگ درخت چریش :

فواید درخت چریش برای سلامتی بسیار زیاد است ، به ویژه هنگامی که در مورد برگ های آن صحبت می شود ، دمنوش برگ های درخت چریش دارای خواص ضد باکتریایی عالی و پیشگیری کننده از بیماری های مختلف می باشد . ممکن است این دمنوش گیاهی از برخی بیماری ها همچون آسم ، دیابت و مشکلات گوارشی جلوگیری کند و همچنین به درمان آنها نیز کمک می کند. برخی از فواید این دمنوش گیاهی عبارتند از :

ممکن است خواص ضد باکتریایی داشته باشد :

مطالعات نشان داده است که دمنوش برگ چریش دارای خواص ضد باکتریایی عالی می باشد و علاوه بر این ، برگ های این گیاه  دارای خواص ضد قارچی و ضد ویروسی هستند. در واقع ، خواص دمنوش چریش آنقدر قوی است که مکمل های ارزان قیمت چریش اغلب برای کنترل عوامل بیماری زا در کودها مورد استفاده قرار می گیرند.

در مطالعه دیگری که بر روی دمنوش برگ درخت چریش صورت گرفته است ، این دمنوش گیاهی فعالیت ضد میکروبی قوی در برابر باکتری های خطرناک مانند S. mutans ، E. faecalis و S. aureus نشان داده است. این دمنوش گیاهی حاوی ترکیبات فعال زیستی خاصی است که ترکیب شیمیایی نمبیدین قوی ترین آنها می باشد و این ترکیب به عنوان یک عامل ضد التهابی و ضد باکتری قوی شناخته شده است.

به بهبود بیماری آسم کمک می کند:

دمنوش برگ چریش برای درمان بیماری آسم مفید بوده و همچنین به کنترل بلغم ، تب و سرفه کمک می کند.

ممکن است زخم معده را درمان کند :

مطالعات نشان می دهد که مهار کننده های پمپ پروتون ، برای درمان زخم و سایر مشکلات معده ، به اندازه دمنوش برگ چریش موثر نیستند. این دمنوش گیاهی پتانسیل بالایی برای درمان زخم معده و افزایش اسید معده دارد. در مطالعه دیگری که بر روی ، موش های تحت استرس انجام شده ، پس از مصرف دمنوش برگ چریش ، زخم معده در این حیوانات بهبود یافته است. مشخص شد که دمنوش چریش میزان مخاط معده را افزایش می دهد که نقش مهمی در درمان زخم معده دارد. همچنین وجود ترکیب شیمیایی مانند نمبیدین در این دمنوش گیاهی به بهبود سریع تر زخم معده بسیار کمک می کند.

 به کنترل دیابت کمک می کند :

مطالعات نشان داده است که دمنوش برگ چریش می تواند اثرات کاهش قند خون را در فرد به وجود آورد . دمنوش برگ چریش با کنترل سطح قند خون می تواند برای بیماران دیابتی بسیار مفید باشد. همچنین این دمنوش گیاهی می تواند از بروز علائم مربوط به بیماری دیابت در فرد جلوگیری کرده و حتی آن ها را به تاخیر بیندازد. این دمنوش گیاهی همچنین می تواند از استرس اکسیداتیو ناشی از بیماری دیابت جلوگیری کند.

فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ درخت چریش
فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ درخت چریش

باعث سلامت دهان و دندان می شود :

روغن چریش می تواند نقش مهمی در درمان بیماری های لثه ایفا کند. دهانشویه هایی که حاوی عصاره برگ چریش هستند مانع از رشد استرپتوکوکوس موتانس – باکتری که باعث مشکلات دهانی می شود- در دهان می شوند. در حقیقت ، عصاره برگ چریش به خمیردندان های خاصی اضافه می شود  زیرا به عنوان تصفیه کننده و عامل ضد میکروبی عمل می کند.

همچنین می توان از دمنوش برگ چریش برای جلوگیری از سایر بیماری های مربوط به دندان نیز استفاده کرد. این دمنوش گیاهی می تواند از پلاک دندان و سایر مشکلات دندانی مانند التهاب لثه ، حفره ها و پوسیدگی دندان جلوگیری کند. همچنین جویدن پوست درخت چریش از بیماری های دندانی جلوگیری می کند.

طبق مطالعات انجام شده ، از شاخه های درخت چریش می توان برای تسکین دندان درد و تمیز کردن دندان ها نیز استفاده کرد. دمنوش تهیه شده از برگ های چریش نیز سرشار از آنتی اکسیدان ها می باشد و پاسخ ایمنی لثه ها و بافت های دهان را ایجاد می کنند. این دمنوش گیاهی همچنین ممکن است از سرطان دهان جلوگیری کنند.

به هضم غذا کمک می کند :

مطالعات بر روی خواص دمنوش برگ درخت چریش نشان داده است  که این دمنوش گیاهی به بهبود مشکلات گوارشی کمک کرده و هضم مواد غذایی را آسان می کند.

ممکن است بیماری مالاریا را درمان کند :

بر اساس یک مطالعه انجام شده ، دمنوش برگ چریش دارای خواص ضد مالاریای می باشد. این دمنوش گیاهی همچنین می تواند یک افزودنی بالقوه برای داروهای ضد مالاریا باشد که می تواند برای درمان بیماری مالاریا و پیشگیری از آن بسیار مفید باشد.

ممکن است گردش خون را افزایش دهد :

به عنوان یک تصفیه کننده ، دمنوش برگ درخت چریش خون و بدن را از درون پاک می کند. مصرف منظم دمنوش برگ های چریش به بهبود گردش خون کمک می کند. این دمنوش گیاهی همچنین می توانند سطح هورمون ها را در بدن تنظیم کند. با این حال ، تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد ، بنابراین قبل از استفاده از دمنوش برگ درخت چریش برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید.

سلامت چشم را بهبود می بخشد :

دمنوش برگ درخت چریش می تواند سلامت چشم را بهبود ببخشد ، اگرچه هیچ تحقیق مشخصی برای حمایت از این عملکرد وجود ندارد. می توانید به سادگی مقداری برگ چریش را بجوشانید ، بگذارید آب سرد شود و سپس چشم های خود را با آن بشویید. این عمل به درمان هر نوع سوزش یا قرمزی کمک می کند.

فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ درخت چریش
فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ درخت چریش

دردهای عضلانی و مفصلی را تسکین می دهد :

دمنوش برگ درخت چریش دارای خواص ضد التهابی و سرکوب کننده درد است  که به تسکین دردهای عضلانی و مفصلی بسیار کمک می کند. همچنین به درمان تورم مفاصل نیز کمک می کند. فقط باید برگ ها و گلهای این درخت را در یک فنجان آب بجوشانید و آب را صاف کرده و بگذارید سرد شود. نوشیدن دو بار در روز به مدت یک ماه از این دمنوش گیاهی ، می تواند به کاهش درد و التهاب مفاصل به شما بسیار کمک کند.

به مبارزه با سرطان به شما کمک می کند :

طبق مطالعات انجام شده ، دمنوش برگ درخت چریش می تواند به تخریب سلول های سرطان پروستات کمک کند. ترکیبات خاصی که در برگ چریش وجود دارد ، می تواند از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری کند. این دمنوش گیاهی همچنین می توانند با بهبود پاسخ ایمنی ، از بین بردن رادیکال های آزاد و جلوگیری از تقسیم سلولی و التهاب به درمان سرطان کمک کنند.

پروتئین دیگری به نام گلیکوپروتئین در برگ های درخت چریش وجود دارد که سلول های ایمنی را تعدیل کرده و به درمان سرطان کمک می کند. یک مطالعه نشان داده است که دمنوش برگ درخت چریش ، می تواند در درمان سرطان سینه بسیار موثر باشد. ترکیبات موجود در دمنوش برگ درخت چریش ، همچنین می تواند اثرات داروهای شیمی درمانی را افزایش دهند.

ممکن است فشار خون را تنظیم کند :

قدرت درمانی دمنوش برگ درخت چریش به تنظیم فشار خون بسیار کمک می کند. مطالعات انجام شده ، نشان داده است مصرف منظم دمنوش برگ های چریش منجر به کاهش قابل توجه فشار خون در فرد مصرف کننده می شود.

سطح کلسترول خون را کاهش می دهد :

برخی مطالعات نشان داده است که مصرف دمنوش برگ درخت چریش به صورت منظم ، به طور قابل توجهی کلسترول خون را در اکثر حیوانات مورد آزمایش کاهش داده است.

فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ درخت چریش
فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ درخت چریش

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی برگ درخت چریش :

عوارض جانبی مصرف این دمنوش گیاهی می تواند شامل استفراغ ، خواب آلودگی ، کما ، اختلالات مغزی و در موارد خاص حتی مرگ باشد. مصرف این دمنوش گیاهی می تواند صدمات جدی در نوزادان و کودکان ایجاد کند.

دمنوش برگ درخت چریش می تواند باعث شود که سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد فعال شود و منجر به برخی بیماری های خود ایمنی مانند مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس شود. در صورت داشتن هرگونه بیماری خود ایمنی از مصرف این دمنوش گیاهی خودداری کنید.

از آنجا که دمنوش برگ درخت چریش قند خون را کاهش می دهد ، می تواند در افرادی که از داروهای قند خون استفاده می کنند ، تداخل دارویی ایجاد کند. مصرف بیش از حد دمنوش برگ درخت چریش ، همچنین ممکن است باعث ناباروری شود. همچنین توصیه می شود ، حداقل ۲ هفته قبل از پیوند عضو یا هرگونه عمل جراحی از مصرف دمنوش برگ درخت چریش خودداری کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ درخت چریش :

دمنوش برگ درخت چریش معمولاً گرم سرو می شود. برای تهیه این دمنوش گیاهی حدود ۱ قاشق چایخوری برگ خشک شده درخت چریش را باید با یک لیوان آب جوش درون یک قوری ریخته و ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. سپس با استفاده از یک صافی فلزی دمنوش خود را صاف کنید. شما می توانید این دمنوش گیاهی را به صورت سرد و یا گرم سرو کنید.

از آنجایی که دمنوش برگ درخت چریش طعم بسیار تلخی دارد ، معمولاً با چای سبز یا سیاه یا سایر گیاهان دارویی مانند دارچین ، رازیانه و پوست پرتقال و غیره مخلوط می شود تا تلخی آن متعادل شود. شما همچنین می توانید شکر ، آب لیمو یا عسل را برای کاهش تلخی این دمنوش گیاهی ، به نوشیدنی خود اضافه کنید و از مزایایی بسیار زیاد این دمنوش گیاهی لذت ببرید.

مصرف دمنوش گیاهی برگ درخت چریش در دوران بارداری و شیردهی :

در زنان باردار مصرف دمنوش برگ درخت چریش می تواند باعث سقط جنین شود و در مورد زنان شیرده ، اطلاعات کافی در مورد اثرات این دمنوش گیاهی بر روی نوزاد وجود ندارد. بنابراین ، از مصرف این دمنوش گیاهی در دوران بارداری و شیردهی اجتناب کنید و بهتر است قبل از مصرف هر گونه دمنوش گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا