Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی ریوند چینی

دمنوش گیاهی ریوند چینی ، در دوران قدیم تنها در کشور چین مورد استفاده قرار می گرفت ، اما امروزه از این دمنوش در همه جای دنیا استفاده می شود. دمنوش ریوند چینی یا ریواس ، طعم ترش و ملس دارد و افرادی که ممکن است با مصرف این دمنوش فشارشان پایین بیاید بهتر است از این دمنوش گیاهی به مقدار کم مصرف کنند. امروزه دمنوش ریوند چینی طرفداران خاص خود را در جهان دارد و مانند بقیه دمنوش های گیاهی خواص درمانی بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

دمنوش های گیاهی عاری از کافئین می باشند و از گیاهان موجود در طبیعت بدست می آیند. طب سنتی چینی از دمنوش ریوند چینی یا ریواس هزاران سال است که به عنوان درمانی برای بیماری های روده ، بیماری های کبدی و کلیوی ، مسمومیت و موارد دیگر استفاده می کردند .

تحقیقات مدرن در بیشتر موارد اثر بخشی آنها را تأیید کرده است و همچنین مصرف دمنوش ریواس باعث کاهش فشار خون نیز می شود. طبیعت گیاه و دمنوش ریوند چینی سرد و خشک می باشد و افرادی که طبعی سرد دارند باید از این دمنوش به اندازه مناسب مصرف کنند ، اما این دمنوش برای افراد با طبع گرم بسیار مناسب می باشد ، زیرا باعث تعادل طبع آنها می گردد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

گیاه ریوند چینی چیست ؟

ریواس نامی است که برای توصیف چندین گونه گیاهی از جنس ریوند چینی ، بومی چین ، ایران ، ترکیه و هند استفاده می شود. ریزوم ها و ریشه های زیرزمینی این گیاه از هزاره سوم قبل از میلاد در طب سنتی چینی استفاده می شده است. ریوند چینی (ریواس) ساقه هایی شبیه به کرفس دارد ، با این تفاوت که این ساقه ها طعمی ترش دارند و صورتی رنگ می باشند و با این مشخصه ها در بین عموم شناخته شده است. در حالی که می توان از ساقه ها برای پخت و پز استفاده کرد ، برگ های این گیاه بسیار سمی می باشند و نباید مصرف شوند.

ترکیباتی همچون رنگدانه های مختلف ، ترکیبات فنلی ملین ( گلیکوزیدهای آنتراکینون مانند سنوزیدها ) ، آنتی اکسیدان ها ، فنولیک های دیگر ، پلی ساکاریدها ، تانن ها  و ویتامین های A و  B در این گیاه وجود دارند. ریواس حاوی ترکیبات سمی معروف به نمک های اگزالیک اسید یا اگزالات می باشد که در حین پخت و پز تجزیه نمی شوند. ریوند چینی به طور سنتی برای درمان طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی مانند یبوست ، تب ، التهاب و نارسایی کلیوی استفاده می شود. اخیراً مشخص شده است که ریواس همچنین می تواند علائم یائسگی و بیماری سپسیس را کاهش دهد.

آشنایی با فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی ریوند چینی
آشنایی با فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی ریوند چینی

فواید و مزایایی دمنوش گیاهی ریوند چینی :

ممکن است بیماری های کبدی را درمان کند :

طبق آزمایشات بالینی بر روی ۲۳۲ نفر ، محققان دریافتند که مصرف دمنوش ریوند چینی باعث بهبود علائم بیماری کبد چرب غیرالکلی می شود و قادر است سطح ALT را در بدن کاهش دهد. علاوه بر این دمنوش ریوند چینی می تواند آسیت سیروز ( تجمع مایع در ناحیه شکم ) را نیز درمان کند و تورم شکم را کاهش دهد. مزیت دیگر دمنوش ریوند چینی این است  که می تواند ۸۹ درصد زردی ( رنگدانه های مایل به زرد پوست که نشان دهنده تجمع مایع صفرا در بدن است ) کودکان را کاهش دهد.

ممکن است باعث درمان بیماری های کلیوی شود :

در افرادی که نارسایی مزمن کلیه دارند ، سطح نیتروژن اوره خون (BUN) و کراتینین اغلب زیاد است ، زیرا کلیه ها در تلاش برای دفع مواد زائد از خون هستند. در تحقیقات انجام شده ، به تعدادی از بیماران مبتلا به نارسایی کلیه دمنوش ریوند چینی داده شد تا مصرف کنند و طی مدتی محققان دریافتند  که این دمنوش گیاهی باعث حذف کراتنین از خون این نوع بیماران می شود و روند پیشرفت این گونه از بیماری ها را کند می کند. مزایای دیگر این دمنوش گیاهی برای افراد دیالیزی می باشد و تجمع سموم در خون را برای این افراد کاهش می دهد.

ممکن است باعث بهبود التهابات کلیه شود :

محققان بر روی ۳۲ نفر که التهاب کلیه داشتند آزمایشاتی انجام دادند و دریافتند که عملکرد کلیه این افراد با مصرف دمنوش ریوند چینی بهتر از داروها صورت گرفته است. به همین دلیل دمنوش ریوند چینی ، تاثیرات بسزایی در درمان بیماری های کلیوی دارد.

باعث بهبود علائم یائسگی می شود :

در یک ازمایش بالینی ، تعدادی از زنان که به سن یائسگی رسیده بودند را مورد تحقیق قرار گرفتند. در این تحقیقات به آنها دمنوش ریواس داده می شد تا مصرف کنند ، بعد از مدتی محققان دریافتند که شدت و دفعات گرگرفتگی در آنها بسیار کاهش یافته است.  نکته مهم در مورد دمنوش ریوند چینی این است که عوامل زنانه ، مانند سلامت رحم یا خونریزی را تغییر نمی دهد. همچنین این دمنوش گیاهی اضطراب و نگرانی شدید را نیز در این افراد به شدت کاهش داده است .

آشنایی با فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی ریوند چینی
آشنایی با فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی ریوند چینی

ممکن است باعث از بین رفتن عفونت ها شود :

دمنوش گیاهی ریوند چینی به دلیل داشتن مواد مفید ، همانند آنتی بیوتیک در بدن عمل می کند و عفونت ، تب و اسهال را کاهش و از بین می برد. علاوه بر این در صورت مصرف دمنوش ریوند چینی در زمان تب ، دیگر نیازی به مصرف داروهای ضد تب نمی باشد.

ممکن است باعث کاهش کلسترول خون شود :

افرادی که کلسترول خونشان بالا می باشد ، می توانند از این دمنوش گیاهی مصرف کنند و تا حد زیادی کلسترول خون خود را کاهش دهند. محققان بر روی ۸۳ نفر که دچار گرفتگی عروق بودند ، تحقیقاتی را انجام دادند. در طول دوره تحقیق به این افراد دمنوش ریوند چینی داده شد و بعد از مدتی محققان دریافتند که این دمنوش گیاهی ، باعث کاهش کلسترول بد در بدن این افراد شده است و گرفتگی های عروق تا حدودی برطرف و از بین رفته است.

ممکن است باعث کاهش وزن شود :

مصرف دمنوش ریوند چینی به افرادی که اضافه وزن دارند ، بسیار کمک می کند تا به وزن ایده آل خود برسند. اما نکته مهم این است که حتما باید در کنار مصرف این دمنوش گیاهی ، رژیم غذایی مناسب و ورزش را نیز داشته باشید تا هرچه سریع تر به نتیجه مطلوب برسید.

مصرف دمنوش گیاهی ریوند چینی در دوران بارداری و شیردهی :

زنان باردار و شیرده به هیچ عنوان نباید در این دوران از دمنوش ریوند چینی مصرف کنند ، زیرا با مصرف این دمنوش گیاهی ممکن است خطراتی از جمله سقط جنین در مادران باردار رخ دهد. در صورت تمایل به مصرف این دمنوش گیاهی ، بهتر است با پزشک معالج خود مشورت شود.

آشنایی با فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی ریوند چینی
آشنایی با فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی ریوند چینی

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی ریوند چینی :

آنزیم کبدی بالا :

افرادی که آنزیم های کبدی آنها بالا می باشد ، بهتر است که از دمنوش ریوند چینی مصرف نکند ، زیرا ممکن است این دمنوش گیاهی برای این افراد خطرناک باشد.

نارسایی قلبی :

افرادی که دچار بیماری نارسایی قلبی هستند و داروهای مخصوص به این بیماری را مصرف می کنند ، نباید از دمنوش ریوند چینی مصرف کنند ، زیرا در صورت مصرف باعث می شود که با داروهای مصرفی تداخلاتی صورت گیرد و این اتفاق اصلا برای این افراد خوب نخواهد بود .

اسهال :

اگر دمنوش ریوند چینی بیش از اندازه مصرف شود ، ممکن است باعث شود که فرد دچار اسهال شود. در نتیجه باید دمنوش های گیاهی را به اندازه مناسب مصرف کنید تا اتفاق بدی برای شما رخ ندهد.

سنگ کلیه :

مصرف دمنوش ریوند چینی برای افرادی که سنگ کلیه دارند ، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

طرز تهیه دمنوش گیاهی ریوند چینی :

 عناصر مورد نیاز :

  • ریوند چینی – به مقدار لازم
  • آب جوش – ۲ لیوان
  • نبات و عسل – به مقدار لازم
فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی ریوند چینی
فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی ریوند چینی

دستورالعمل تهیه دمنوش ریوند چینی :

مرحله ۱: آب را بجوشانید

برای فراهم کردن هر دمنوشی باید ابتدا آب جوش داشته باشید و برای این کار باید مقداری آب را درون کتری بریزید و کتری را بر روی گاز قرار دهید و شعله را روشن کنید و منتظر بمانید که آب به جوش آید. زمانی که آب به جوش آمد باید سراغ مراحل بعدی برویم.

مرحله ۲: تهیه دمنوش

در این مرحله مقداری از ریوند چینی را خرد کرده و درون قوری می ریزیم و آب جوش آماده شده را به آن اضافه می کنیم و درب قوری را می بندیم و قوری را بر روی شعله غیر مستقیم  قرار می دهیم و به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه اجازه می دهیم ، تا دمنوش ما به خوبی دم بکشد.

مرحله ۳ : طعم

اگر طعم ترش دمنوش ریوند چینی شما را اذیت می کند ، می توانید مقدار بیشتری آب به نوشیدنی خود اضافه کنید و اگر تمایل دارید که طعم شیرین یا ملسی داشته باشید ، می توانید مقداری عسل یا نبات به دمنوش گیاهی خود اضافه کنید.

کلام اخر :

در میزان مصرفی دمنوش ریوند چینی حتما دقت کنید و همیشه دمنوش های گیاهی را به اندازه مناسب مصرف کنید ، تا شاهد نتایج مثبت و خواص درمانی دمنوش های گیاهی باشید. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا