Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرقیات مخصوص درمان کبد چرب و اثرات درمانی آنها

عرقیات مخصوص درمان کبد چرب گروهی از عرقیات بسیار مفید و پرکاربرد در دنیای امروزی هستند. امروزه  به دلیل مصرف بسیار زیاد غذاهای چرب و فست فودی شیوع بیماری کبد چرب بسیار زیاد شده است. وجود مقدار چربی در کبد بسیار طبیعی است ، اما اگر میزان تجمع این چربی ها در کبد افزایش یابد ، ممکن است باعث آسیب به بافت های این اندام و ایجاد مشکلات و عوارض جانبی مختلفی برای فرد مبتلا شود.

بنابراین افراد مبتلا به کبد چرب  باید قبل از پیشرفت این بیماری  هرچه سریع ‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنند. برای درمان این بیماری ، درمان قطعی تاکنون کشف نشده است ، اما شما می توانید با یک سبک زندگی سالم و استفاده از عرقیات گیاهی مخصوص از ابتلا به این بیماری و یا پیشرفت آن جلوگیری کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

راهکارهایی برای درمان کبد چرب

برخی از اقداماتی که شما می توانید با انجام آنها از ابتلا به بیماری کبد چرب جلوگیری کنید ، عبارتند از 

  • پرهیز از مصرف زیاد داروهای شیمیایی
  • پرهیز از مصرف روغن‌ های مایع و جامد.
  • پرهیز از مصرف غذاهای چرب و فست فودی و سرخ کردنی
  • پرهیز از نوشیدن آب یخ در هنگام غذا خوردن
  • نوشیدن مایعات نیم ساعت قبل از صرف وعده های غذایی و یا یک ساعت پس از آن ها
  • پرهیز از مصرف بیش از حد  شیرینی ها و کربوهیدرات‌ ها
  • کاهش مصرف گوشت و مصرف بیشتر سبزیجات

بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به این معنی است که شما در داخل کبد خود چربی اضافی دارید. این چربی اضافی باعث می شود که کبد شما نتواند به خوبی سموم موجود در خون را از بین ببرد. افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند ، ممکن است در کبد خود تجمع چربی بیشتری داشته باشند و هنگامی که کبد چرب از نوشیدن بیش از حد الکل ناشی نشود ، بیماری کبد چرب غیرالکلی نامیده می شود. دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد ، که عبارتند از :

بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) : این بیماری زمانی به وجود می آید که چربی تجمع یافته در کبد خود داشته باشید اما کبد شما آسیب ندیده باشد.

استئو هپاتیت غیرالکلی (NASH) : این نوع از بیماری زمانی به وجود می آید که چربی زیادی در کبد شما تجمع یافته است و علائمی از التهاب و آسیب سلول کبدی نیز داشته باشید.

عرقیات مخصوص درمان کبد چرب و اثرات درمانی آنها
عرقیات مخصوص درمان کبد چرب و اثرات درمانی آنها

چه عواملی باعث ایجاد بیماری کبد چرب غیرالکلی می شوند؟

ارائه دهندگان خدمات بهداشتی علت دقیق بیماری کبد چرب غیر الکلی را نمی دانند برخی از شرایط سلامتی ارتباط تنگاتنگی با این بیماری دارند. این موارد شامل چاقی ، مقاومت به انسولین ، سندرم متابولیک ، دیابت نوع ۲ ، کلسترول بالا و تری گلیسیرید زیاد است. این شرایط ممکن است منجر به ایجاد چربی اضافی در کبد یا بروز بیماری کبد چرب شوند.

چه کسانی در معرض بیماری کبد چرب غیرالکلی هستند؟

کودکان و بزرگسالان می توانند به این بیماری مبتلا شوند ، اما این بیماری بیشتر در سنین میانسالی دیده می شود و عوامل خطر برای این بیماری عبارتند از :

  • اضافه وزن یا چاقی ، به خصوص داشتن بیش از حد چربی شکم (چاقی متمرکز)
  • داشتن سطح چربی خون بالا تری گلیسیرید یا کلسترول ( LDL )
  • مبتلا به دیابت نوع ۲ یا ابتلا به بیماری پیش دیابت
  • داشتن فشار خون بالا

وقتی این عوامل خطر با هم اتفاق می افتند ، باعث ایجاد یک مشکل بسیار جدی برای سلامتی به نام سندرم متابولیک می شوند ، افراد مبتلا به سندرم متابولیک اغلب کبد چرب نیز دارند. سایر شرایطی که ممکن است خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را در شما افزایش دهد ، شامل سندرم تخمدان پلی کیستیک ، آپنه خواب و کم کاری تیروئید است.

علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی چیست؟

بیماری کبد چرب را اغلب بیماری خاموش کبد نیز می نامند به این دلیل است که می تواند بدون ایجاد علائم ایجاد شود. اکثر افراد مبتلا به بیماری کبد چرب ، بدون آسیب کبدی با چربی موجود در این اندام زندگی می کنند. تعداد کمی از افراد که در کبد خود چربی دارند به استئوهپاتیت غیر الکلی (NASH) مبتلا می شوند.

این بیماری علائم مخصوص به  خود را دارد اما ممکن است سال ها طول بکشد تا آنها ظاهر شوند. گاهی آسیب کبدی ناشی از بیماری کبد چرب ، باعث ایجاد زخم در طولانی مدت و سخت شدن کبد می شود که  به آن سیروز کبدی گفته می شود. علائم ناشی از ابتلا به بیماری کبد چرب ممکن است ، شامل موارد زیر باشد :

  • درد شکمی در سمت راست بدن
  • زرد شدن پوست یا چشم (زردی)
  • بوجود آمدن عروق خونی  عنکبوت مانند روی پوست
  • خستگی شدید
  • ضعف
  • کاهش وزن
  • خارش طولانی مدت بدن
عرقیات مخصوص درمان کبد چرب و اثرات درمانی آنها
عرقیات مخصوص درمان کبد چرب و اثرات درمانی آنها

تعدادی از عرقیات مخصوص درمان کبد چرب

 

عرق گیاهی رزماری

یکی از عرقیات مخصوص درمان کبد چرب عرق رزماری است که اثرات درمانی بر کبد چرب دارد و همچین خاصیت ضد التهابی نیز دارد و باعث کاهش دردهای مفصلی و کوفتگی ‌های بدن می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده عرق گیاهی رزماری در بهبود التهاب کبد و کاهش چربی های تجمع شده در کبد مؤثر است. مصرف این گیاه معطر در کشورهای اروپایی بسیار رایج است اما در کشور ما هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است.

عرق گیاهی کاسنی

این عرق گیاهی سیستم گوارشی را تقویت می ‌کند همچنین برای پاکسازی کبد از سموم نیز بسیار کارایی دارد.  عرق کاسنی از مؤثرترین عرقیات گیاهی ، کاهش چربی خون و درمان کبد چرب می باشد . مصرف روزانه یک استکان از این عرق گیاهی و یا یک فنجان از دمنوش آن ، در بهبود و درمان کبد چرب بسیار مؤثر است.

عرق گیاهی خارمریم

عرق گیاهی خارمریم از عرقیات مخصوص درمان کبد چرب است که در درمان و بهبود بیماری‌ های کبدی بسیار کاربرد دارد. ترکیبات این عرق گیاهی می ‌تواند در کاهش جذب چربی های بد ، تری گلیسیرید و کلسترول مفید باشد. از دیگر خواص این عرق گیاهی می‌ توان به اثرات آنتی اکسیدانی ، ضد ویروسی ، تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد التهابی آن اشاره کرد .

عرق گیاهی خاکشیر

این عرق گیاهی به درمان کبد چرب  و پاکسازی کبد از چربی های اضافی بسیار کمک می ‌کند.  عرق خاکشیر برای پاکسازی خون و کبد و همچنین کاهش وزن بسیار مناسب می باشد . از دیگر خواص عرق گیاهی خاکشیر می ‌توان به رفع آکنه و جوش های صورت ، کاهش آلرژی و رفع بیماری واریس اشاره کرد.

عرق گیاهی سرکه انگبین

این عرق گیاهی ترکیبی از چندین ترکیب از جمله عرق نعنا ، عسل و سرکه طبیعی می‌ باشد. استفاده از این عرق گیاهی می ‌تواند در درمان کبد چرب بسیار مفید باشد. عرق گیاهی سرکه انگبین دارای اثرات ضد التهابی ، ضد باکتریایی ، ضد قارچی  و ضد عفونی کنندگی می باشد. از مهم ترین خواص این عرق گیاهی می ‌توان به تصفیه خون و رفع غلظت خون اشاره کرد. همچین این عرق گیاهی برای  پاکسازی کبد از سموم بسیار مناسب می باشد.

عرقیات مخصوص درمان کبد چرب و اثرات درمانی آنها
عرقیات مخصوص درمان کبد چرب و اثرات درمانی آنها

عرق گیاهی شاه تره

عرق گیاهی شاه تره عرقیات مخصوص درمان کبد چرب است که می تواند باعث تقویت کبد ‌شود و می توانید از آن در درمان اختلالات کیسه صفرا و بیماری ‌های کبدی استفاده کنید. عرق گیاهی شاه تره علاوه بر خواص درمانی فراوان دارای خواص آنتی هیستامینی ، ضد عفونی کنندگی و آرام بخشی نیز می باشد.

عرق گیاهی کنگرفرنگی (آرتیشو)

این عرق گیاهی سرشار از مواد مغذی مفید برای بدن و فیبرهای رژیمی است و از جمله عرقیات مفید ، برای درمان کبد چرب می‌ باشد. عصاره برگ این گیاه نیز دارای اثرات آنتی اکسیدانی و محرک سلول‌ های کبدی است. این  عرق گیاهی حاوی مواد معدنی ، ویتامین‌ ها و آنزیم‌ های مفید برای بدن می ‌باشد.

عرق گیاهی خارشتر

این عرق گیاهی طبعی گرم و خشک دارد و برای درمان و پاکسازی کبد بسیار مفید می ‌باشد. از خواص دیگر این عرق گیاهی می ‌توان به درمان بواسیر و دفع سنگ کلیه اشاره کرد. همچنین این عرق گیاهی چربی سوز است و می ‌تواند از چاقی فرد جلوگیری کند.

عرق گیاهی زنجبیل

این عرق گیاهی باعث افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی‌ های مواد غذایی در بدن می شود . مصرف این عرق گیاهی در کنترل بیماری‌ های کبدی به ویژه کبد چرب بسیار مفید است. همچنین به کاهش جذب چربی در اطراف کبد نیز کمک می‌ کند.

عرق گیاهی نسترن

عرق گیاهی نسترن یکی دیگر از عرقیات مخصوص درمان کبد چرب است که دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می باشد ، از خواص این عرق گیاهی می توان به تصفیه کننده خون ، ضد افسردگی ، تقویت اعصاب ، رفع بی‌ خوابی و دفع سنگ کلیه اشاره کرد. بعلاوه از مهم ترین خواص این عرق گیاهی می توان ، به بهبود عملکرد کبد و تقویت این اندام اشاره کرد . مصرف بلند مدت این عرق گیاهی عوارض جانبی خاصی ندارد.

عرق گیاهی شیرین بیان

این عرق گیاهی سموم موجود در کبد را پاکسازی می کند و از جذب فلزات سنگین در کبد جلوگیری می کند. از این عرق گیاهی می توانید ، برای درمان بیماری‌ های مختلف کبدی، به خصوص کبد چرب غیر الکلی استفاده کنید.

طریقه مصرف عرقیات برای کبد چرب

همانطور که شرح داده شد عرقیات مختلفی برای درمان کبد چرب وجود دارد. آنها با مکانیسم های مختلف کمک می کنند چربی های انباشته شده در کبد متابولیزه شده و پاک شوند. بنابراین سلامت را به کبد شما که مهمترین عضو بدن است باز می گردانند. عرقیات گیاهی انواع مختلفی دارند و هر کدام نیز روش مصرف خاصی دارند. برای کسب بهترین نتیجه حتما با یک متخصص طب سنتی در رابطه با مشکل خود صحبت کنید و در صورت معرفی عرق گیاهی دستورالعمل آن را نیز رعایت کنید.

کبد چرب یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد را به دلیل سبک زندگی ناسالم درگیر کرده است. اگرچه درمان های دارویی مختلفی در حال حاضر برای این بیماری وجود دارد اما در مراحل ابتدایی می توانید از طب سنتی برای درمان آن استفاده کنید. انواع مختلفی دارو و عرق گیاهی در بازار موجود است که ادعا می شود کبد چرب را درمان می کنند. در صورت ابتلا به این بیماری ابتدا بهتر است با پزشک در رابطه با مصرف داروهای گیاهی مشورت کنید تا دچار عوارض ناخواسته نشوید.

عرقیات گیاهی از جمله خارمریم برای درمان کبد چرب بسیار شناخته شده است. خارمریم حتی در طب مدرن نیز به شکل قرص و دارو برای درمان این بیماری استفاده می شود. برای استفاده از عرقیات گیاهی حتما توجه داشته باشید که نباید از داروها و مکمل های دیگر استفاده کنید زیرا ممکن است باهم تداخل دارویی داشته باشند و وضعیت شما را بدتر کنند.

عرقیات گیاهی که در طب سنتی برای درمان کبد چرب به شما معرفی می شوند را با پزشک خود در میان بگذارید تا اطمینان حاصل شود که مشکلی برای شما ایجاد نمی کنند. در مصرف عرقیات گیاهی حتما مزاج خودتان را در نظر بگیرید و به مصرف متعادل آنها پای بند باشید تا بهترین نتیجه را کسب کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا