Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی رویبوس چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی رویبوس بومی آفریقای جنوبی است و به چای قرمز نیز معروف است. دمنوش رویبوس یا چای قرمز ، یک نوشیدنی گیاهی همراه با خواص و فواید دارویی بسیار زیاد است. رویبوس از درختچه Aspalathus linearis  در استان کیپ غربی آفریقای جنوبی به دست می آید. دمنوش رویبوس از برگ ها و ساقه های تخمیر شده و خشک شده که دارای رنگ قرمز است بدست می آید و به آن چای قرمز آفریقایی یا دمنوش بوته قرمز نیز می گویند.

دمنوش رویبوس از زمانهای قدیم توسط بسیاری از جوامع در محدوده توزیع خود استفاده می شده است و به مرور زمان به عنوان یک دمنوش با رایحه و عطر دلپذیر به همراه خواص درمانی فراوان در سراسر جهان رواج یافته است. دمنوش رویبوس طعم شیرین و منحصر به فردی دارد و طبع این دمنوش گیاهی گرم و خشک می باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص دمنوش گیاهی رویبوس

دمنوش ها از گیاهان موجود در طبیعت بدست می آیند و فاقد کافئین می باشند. دمنوش رویبوس برای سلامتی بسیار مفید می باشد و خواص درمانی فراوانی به همراه دارد. افرادی که به سلامت بدن خود اهمیت می دهند ، می توانند از دمنوش رویبوس استفاده کنند.  این دمنوش گیاهی به دلیل اثرات مفیدی که برای بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و آلرژی دارد ، به عنوان یک دمنوش گیاهی محبوب در محافل بهداشتی مطرح شده است. نوشیدن دمنوش رویبوس می تواند گرفتگی شدید معده را تسکین داده و همچنین سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

آسپالاتین و نوتوفاژین دو آنتی اکسیدان حیاتی موجود در دمنوش رویبوس هستند و آن را به یک نوشیدنی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از بدن در برابر انواع بیماری ها از جمله بیماری دیابت تبدیل می کنند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی رویبوس چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی رویبوس چیست و طرز تهیه آن

گیاه رویبوس چیست ؟

گیاه  Aspalathus linearis بومی آفریقا می باشد  و این گیاه به صورت بوته ای بلند رشد می کند که ارتفاع آن به  ۱.۵ تا ۲ متر نیز می رسد. شاخه های جوان آن اغلب مایل به رنگ قرمز هستند و برگ های این گیاه سبز و سوزنی شکل می باشند. نام Aspalathus از کلمه  یونانی aspalathos گرفته شده است که نام یک بوته معطر در یونان شناخته می شود . این درختچه مفید از نظر دارویی و اقتصادی بومی منطقه ساحل غربی مدیترانه در آفریقای جنوبی است.

در حقیقت ، رویبوس بیش از ۳۰۰ سال است که توسط مردم محلی مصرف می شود ، اما هنوز در خارج از آفریقای جنوبی به خوبی شناخته شده نمی باشد.  Aspalathus linearis منبع چای رویبوس است و یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها به حساب می آید. نکته قابل توجه این است که از این گیاه نه تنها به عنوان دمنوش گیاهی استفاده می شود ، بلکه به عنوان عنصری در لوازم آرایشی ، محصولات لاغری و به عنوان طعم دهنده در پخت و پز نیز استفاده می شود.

ترکیباتی مانند آسپالاتین ، دی هیدروکلکون و C- گلیکوزید ، پلی فنول ها ، فلاونول ها ، فراوان ترین فلاونوئید موجود در گیاه Aspalathus linearis هستند. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که به آن خواص ضد درد و ضد پیری می دهد. همچنین مطالعات اخیر نشان داده است که این گیاه خاصیت ضد سرطانی ، ضد التهابی و ضد ویروسی نیز  دارد. اسیدهای بنزوئیک و سینامیک نیز در برگ ها و ساقه های این گیاه  موجود می باشد .

فواید و مزایای دمنوش گیاهی رویبوس :

ممکن است باعث بهبود سلامت قلب شود :

خاصیت ضد التهابی یکی از مزایای دمنوش رویبوس می باشد و بدین معنی است که باعث کاهش فشار خون می شود و همانند دیگر آنتی اکسیدان ها ، می تواند رادیکال های آزاد موجود در بدن را از بین ببرد. مطالعه ای که توسط محققان سوئدی انجام شد نشان داده است  که دمنوش رویبوس یک مهار کننده طبیعی آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) در بدن است  که به تنظیم فشار خون و افزایش سلامت قلب بسیار کمک می کند.

آنتی اکسیدان قوی دیگری به نام کوئرستین در دمنوش رویبوس وجود دارد و باعث جلوگیری از انواع مختلف بیماری های قلبی و عروقی می شود. این ماده عالی باعث افزایش کلسترول خوب در بدن می شود و مانع از اتصال کلسترول های بد به دیواره رگ ها و عروق خونی خواهد شد.

باعث تنظیم و کنترل قند خون می شود :

یکی دیگر از آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش رویبوس ، آسپالاتین می باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی دمنوش رویبوس ، محققان دریافتند که آسپالاتین موجود در این دمنوش گیاهی باعث تعادل قند خون می شود و همچنین به بهبود مقاومت به انسولین و جذب گلوکز توسط ماهیچه ها کمک کرده و ترشح انسولین را از پانکراس افزایش می دهد. این عمل منجر به یک سپر دفاعی ایده آل در برابر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ می شود. دمنوش رویبوس از افت و افزایش قند خون نیز جلوگیری می کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی رویبوس چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی رویبوس چیست و طرز تهیه آن

ممکن است باعث کاهش آلرژی شود :

در آفریقای جنوبی  از این دمنوش برای درمان بیماری های آلرژیک مانند اگزما ، تب یونجه و برونشیت استفاده می شود. این دمنوش گیاهی به دلیل داشتن کورستین در خود ، دارای خواص ضد التهابی می باشد. به همین دلیل است که برای بهبود و درمان بیماری های همچون آسم و واکنش های آلرژیک موضعی تجویز می شود.

ممکن است باعث مراقبت از پوست شود :

آلفا هیدروکسی اسید و ماده معدنی روی ، در دمنوش رویبوس وجود دارد و این مواد  برای پوست بسیار مفید می باشند . تحقیقاتی که بر روی این دمنوش صورت گرفته است ، نشان داده است که این دمنوش گیاهی توانایی بازسازی بخشی از عملکرد سلول های پیر در بدن را دارد. آلفا هیدروکسی اسیدها می توانند علائم چین و چروک و سایر علائم پیری زودرس را کاهش دهند  اما به ندرت در محصولات طبیعی یافت می شوند.

به بهبود گرفتگی معده کمک می کند :

این دمنوش گیاهی منبع غنی از داروهای ضد اسپاسم می باشد که می تواند گرفتگی های شدید معده و دردهای شکمی را تسکین دهد.

ممکن است باعث کاهش فشار خون شود :

دمنوش رویبوس می تواند استرس ، تنش های عصبی و شرایط فشار خون بالا را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داده است که نوشیدن این دمنوش گیاهی ممکن است به کاهش فشار خون ، کاهش بیماری های قلبی- عروقی خطرناک مانند حملات قلبی و تصلب شرایین بسیار کمک کند.

مصرف دمنوش گیاهی رویبوس در دوران بارداری و شیردهی :

دمنوش رویبوس از جمله دمنوش هایی می باشد که در دوران بارداری منع مصرف ندارد. ترکیباتی همچون آنتی اکسیدان ها ، منیزیم و کلسیم در این دمنوش وجود دارد که می تواند برای مادر بسیار مفید باشد. این چای فاقد کافئین می باشد و بهترین گزینه به عنوان جایگزین نوشیدنی های کافئین دار در دوران بارداری می باشد.

این دمنوش گیاهی به بهبود گوارش و تسکین رفلاکس معده در دوران بارداری بسیار کمک می کند. اگر باز هم نگران عوارض نوشیدن دمنوش های گیاهی در دوران بارداری و شیردهی هستید می توانید قبل از مصرف آن با پزشک معالج خود مشورت کنید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی رویبوس چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی رویبوس چیست و طرز تهیه آن

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی رویبوس :

بیماری های کبدی و کلیوی :

افرادی که دچار بیماری کبدی و کلیوی هستند بهتر است از این دمنوش گیاهی استفاده نکنند ، زیرا مصرف این دمنوش گیاهی برای این افراد اصلا مفید نمی باشد و ممکن است خطراتی را برای سلامتی فرد بوجود آورد.

افرادی که از نظر هورمونی حساس هستند بهتر است که دمنوش رویبوس را مصرف نکنند ، زیرا ممکن است با مصرف این دمنوش گیاهی مشکلاتی برای این افراد بوجود آید. همچنین ممکن است باعث افزایش هورمون استروژن در زنان شود.

طرز تهیه دمنوش گیاهی رویبوس :

 عناصر مورد نیاز :

  • ۲ قاشق غذاخوری – پودر گیاه رویبوس
  • ۲ لیوان – آب جوش
  • عسل یا نبات – به مقدار لازم
فواید و خواص دمنوش گیاهی رویبوس چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی رویبوس چیست و طرز تهیه آن

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی رویبوس :

مرحله ۱: آب را بجوشانید

مرحله نخست برای آماده کردن دمنوش گیاهی داشتن آب جوش است.  در این مرحله باید مقداری آب را درون کتری بریزیم و بر روی شعله مستقیم گاز قرار دهیم تا به جوش آید. زمانی که آب جوش حاضر شد ادامه مراحل را انجام می دهیم .

مرحله ۲: تهیه دمنوش

در این مرحله پودر گیاه رویبوس را درون قوری می ریزیم و آب جوش آماده شده را به آن اضافه می کنیم و درب قوری را می بندیم و قوری را بر روی شعله غیر مستقیم قرار می دهیم و به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه اجازه می دهیم تا دمنوش دم بکشد و حاضر شود.

مرحله ۳ : طعم

این دمنوش طعمی شیرین دارد و اگر تمایل به شیرین تر کردن آن دارید ، می توانید مقداری عسل یا نبات به آن اضافه کنید. همچنین در زمان آماده شدن آن می توانید به آن گیاهان دارویی دیگری نیز اضافه کنید تا طعم های جدیدی داشته باشید.

کلام آخر:

در مصرف دمنوش های گیاهی زیاده روی نکنید و همیشه به اندازه مصرف کنید ، زیرا با مصرف بیش از حد مشکلاتی برای سلامتی شما پیش خواهد آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا