Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

دمنوش کنگر کوهی – خواص ، فواید و قیمت خرید و فروش

دمنوش کنگر کوهی از برگ ، ساقه و ریشه ی گیاه کنگر کوهی به دست می آید . این گیاه طبیعت گرم و خشک داشته و به عنوان منبعی غنی از انواع ویتامین ها ، سینارین ، تانن ، اسید های آلی ، پتاسیم و دیگر املاح معدنی شناخته می شود .

از این رو ، این دمنوش با داشتن خاصیت ضد التهابی ، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی ، برای درمان بیماری هایی مانند دیابت ، سوء هاضمه ، نفخ ، بی اشتهایی ، تهوع ، مشکلات معده ، یبوست ، نارسایی کبد ، نارسایی کلیه ، زردی ، نارسایی قلب ، تصلب شرائین ، تب و … بسیار مفید است .

گیاه کنگر کوهی به دلیل خواص و کاربرد های فراوانی که در درمان انواع بیماری ها دارد همواره مورد توجه طب سنتی بوده است . این گیاه میان مصریان ، یونانیان و رومیان باستان طرفداران بیشماری داشته و در قرن ۱۶ میلادی در اروپا به عنوان نوعی سبزی شناخته می شد که توسط اشراف مورد استفاده قرار می گرفت .

جالب است بدانیم که :

این گیاه که با نام های کنگر وحشی و کنگر صحرایی نیز شناخته می شود بومی مناطق مدیترانه ، جزایر قناری و آمریکای جنوبی است اما ، به دلیل کاربرد های فراوانی که دارد در سایر نقاط جهان هم کشت می شود .

کنگر کوهی را می توان به شیوه های مختلف مصرف کرد . می توان برگ و ساقه ی آن را مانند کرفس به قطعات کوچک در آورده و پس از سرخ کردن به عنوان خورشت کنگر و یا سوپ کنگر مورد استفاده قرار داد . توصیه می شود این گیاه را به دلیل طبیعت گرم و خشکی که دارد همراه با ماست مصرف کرد .

علاوه بر این ، می توان کنگر را به صورت خام در سالاد میل کرد . در تهیه ی قورمه سبزی می توان از برگ ها و ساقه های این گیاه استفاده کرد . از قسمت های مختلف این گیاه به صورت خشک شده می توان دمنوش تهیه کرد که طرفداران بسیاری دارد .

دمنوش کنگر کوهی
دمنوش کنگر کوهی

تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی انواع دمنوش های گیاهی مانند دمنوش رویبوس ، اولانگ ، هوفاریقون ، کوهوش سیاه ، ریوند چینی ، گل مغربی ، برگ درخت چریش ، کندر و … پرداخته شده است . در این مقاله سعی داریم به معرفی دمنوش گیاهی کنگر کوهی ، خواص ، فواید و قیمت خرید و فروش آن بپردازیم :

  • ویژگی های گیاه شناسی گیاه کنگر کوهی چگونه است ؟
  • ترکیبات موجود در دمنوش کنگر کوهی چیست ؟
  • قیمت خرید و فروش دمنوش کنگر کوهی چگونه است ؟
  • چگونه می توان دمنوش کنگر کوهی را تهیه کرد ؟
  • دمنوش کنگر کوهی دارای چه خواصی است ؟
  • گیاه کنگر کوهی چه کاربرد هایی دارد ؟
  • دمنوش کنگر کوهی دارای چه عوارضی است ؟

ویژگی های گیاه شناسی گیاه کنگر کوهی چگونه است ؟

گیاه کنگر کوهی با نام علمی Cynara cardunsulus L ، گیاهی خودرو و علفی از تیره ی مرکبان است . این گیاه پایا دارای ساقه های راست و بزرگ است که با برگ های تیغ دار و نیزه ای پوشیده شده است .

روی برگ های گیاه بدون پرز اما ، پشت برگ ها سفید و پرز دار است . گل های آن به رنگ آبی مایل به بنفش هستند که در انتهای ساقه می رویند . میوه های گیاه ، به صورت فندقه و پرز دار است .

از آن جا که این دمنوش از برگ ها ، ساقه ها و ریشه های خشک شده ی گیاه به دست می آید تقریبا تمام ترکیبات موجود در آن را در خود دارد . این ترکیبات عبارتند از :

اسید های آلی ، اسید کافئیک ، سینارین ، تانن ،  ویتامین ‌های  A،  B،  D، E و K ، املاح معدنی مانند پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، منگنز ، مس و روی .

ترکیبات موجود در دمنوش کنگر کوهی چیست ؟
ترکیبات موجود در دمنوش کنگر کوهی چیست ؟

ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم کنگر خام نیز به صورت زیر است :

انرژی ۱۸ کیلو کالری ، پتاسیم ۳۶۰ میلی ‌گرم ، آهن ۱ میلی ‌گرم ، فولات ۲۱ میکرو گرم ، کلسیم ۴۱ میلی ‌گرم ویتامین ب ۵ ( پتنوتنیک اسید ) ۳/۰ میلی ‌گرم ، ویتامین ب ۱ ۱/۰ میلی ‌گرم ، سدیم ۲۷ میلی ‌گرم ، بتاکاروتن ۳۹ میکروگرم و فیبر ۴ گرم .

قیمت خرید و فروش دمنوش کنگر کوهی چگونه است ؟

دمنوش کنگر کوهی ، از جمله دمنوش های سنتی محسوب می شود که به دلیل داشتن فواید بی نظیر از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و طرفداران فراوانی دارد . از این جهت ، شرکت های تولیدی بسیاری در داخل کشور اقدام به تهیه ی این محصول نموده اند . قیمت خرید و فروش این دمنوش مانند دارچین ، خار مریم ، بید مشک ، کندر و … است . از این رو ، برای تهیه ی نیاز نیازی به پرداخت هزینه های گزاف نیست .

این دمنوش را می توان به راحتی از عطاری ها و فروشگاه های اینترنتی معتبر خریداری نمود . هنگام خرید باید به این نکته توجه داشت که این محصول از تائیدیه وزارت بهداشت برخوردار باشد .

چگونه می توان دمنوش کنگر کوهی را تهیه کرد ؟

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد ، برای تهیه ی این دمنوش می توان از برگ ، ساقه و ریشه ی گیاه استفاده کرد . قسمت های مختلف گیاه را پس از جمع آوری به خوبی شستشو می دهند . سپس آن را در برابر آفتاب پهن می کنند تا به خوبی خشک شود .

پس از این مراحل ، مقداری از گیاه خشک شده را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک لیوان آب جوش دم می کنند . سپس محتویات لیوان را صاف کرده و به عنوان دمنوش میل می کنند .

چگونه می توان دمنوش کنگر کوهی را تهیه کرد ؟
چگونه می توان دمنوش کنگر کوهی را تهیه کرد ؟

دمنوش کنگر کوهی دارای چه خواصی است ؟

از ایجاد پوکی استخوان جلوگیری می کند

این دمنوش به دلیل داشتن مقادیر بالایی از اسید فولیک ، مس ، روی ، ویتامین  K، ویتامین C و پروتئین موجب تقویت و استحکام بافت های استخوانی می شود . از این رو ، مصرف آن در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار موثر است.

در رفع لک های پوستی و سرطان پوست موثر است

دمنوش کنگر کوهی خاصیت ضدالتهابی دارد . در هر ۱۰۰ گرم از کنگر حدود ۴۷ واحد کالری و ۶ گرم فیبر وجود دارد. به همین دلیل ، مصرف آن کمک فراوانی به درمان زخم‌ های پوستی و پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست می کند . علاوه بر این ، این دمنوش با پاک سازی کبد و تصفیه‌ ی خون در زیبایی پوست بسیار موثر است .

به درمان کم خونی کمک می کند

این دمنوش حاوی مقادیر بالایی از مس و اسید فولیک است . این ترکیبات موجب افزایش تعداد گلبول های قرمز خون شده و با بهبود جریان خون به درمان کم خونی کمک می کند .

در بهبود و پیشگیری از دیابت نقش دارد

یکی دیگر از ویژگی های این دمنوش ، کمک به بهبود دیابت و قند خون است . این دمنوش با داشتن خاصیت سم زدایی  کبد را پاک سازی می کند .

علاوه بر این ، وجود ترکیباتی مانند فلاونوئید و سیلیمارین در این دمنوش ، از افزایش کلسترول و قند خون جلوگیری می ‌کند . به همین دلیل ، مصرف منظم آن در کاهش قند خون ، پیشگیری و یا بهبود دیابت موثر است .

در پاک سازی کلیه بسیار موثر است

از دیگر فواید مصرف دمنوش کنگر کوهی ، پیشگیری از ابتلا به بیماری های کلیه است.  برگ ‌های این گیاه از خاصیت دیورتیک برخوردار هستند . بنابراین ، مصرف این دمنوش دفعات ادرار را افزایش داده و از این طریق موجب پاک سازی کلیه‌ ها می شود.

به درمان آرتروز ، روماتیسم و واریس کمک می کند

همان طور که پیش از این به آن اشاره شد دمنوش کنگر کوهی دارای خاصیت ضد التهابی است . این ویژگی موجب می شود درد های مفاصل که ناشی از بیماری های آرتروز و روماتیسم است تا حد زیادی تسکین یابد . البته به شرطی که این بیماری ها حاد و پیشرفته نباشند . علاوه بر این ، این دمنوش در درمان واریس هم بسیار مفید است .

موجب سم زدایی کبد می شود

سابقه ی استفاده از گیاه کنگر برای درمان بیماری های کبدی به قرن چهارم قبل از میلاد باز می گردد . دمنوش این گیاه سرشار از اسید کافئیک و سیلیمارین بوده و مصرف آن به پاک سازی کبد کمک می کند .

مصرف دمنوش کنگر توسط افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند، موجب می شود بیماری آن ‌ها به صورت چشم گیری درمان ‌شود . علاوه بر این ، می توان این گیاه را به صورت پخته هم مصرف کرد . این کار سبب دفع سموم اضافه بدن از کبد شده و به درمان نارسایی کبد کمک می کند .

نکته :

میوه گیاه کنگر می تواند کبد را از آسیب های ناشی از مواد شیمیایی، الکل و سموم دیگر محافظت کند . علاوه بر این ، با سم زدایی خون به درمان یرقان یا زردی و نارسایی کبد نیز کمک می کند .

در تقویت سیستم گوارش موثر است

استفاده از این دمنوش به افزایش اشتها و درمان سوء هاضمه کمک فراوانی می کند . دمنوش کنگر کوهی حاوی نوعی نشاسته به نام اینولین است که باعث سم زدایی و پاک سازی روده ها می شود . علاوه بر این ، به عنوان یک ضد نفخ ، مسهل و خلط ‌آور قوی شناخته می شود . همچنین با بهبود عملکرد روده‌ ها و سیستم گوارش در درمان یبوست نیز بسیار موثر است.

نکته :

گیاه کنگر کوهی دارای کربوهیدرات های پیچیده و غیر قابل هضم به نام اینولین است . این ترکیب باکتری های مفید مدفوع را افزایش و باکتری های مضر آن را کاهش می دهد . به این ترتیب ، به عنوان یک مسهل عمل کرده و به حفظ سلامتی روده کمک می کند .

از ایجاد بیماری های قلبی جلوگیری می کند

مصرف این دمنوش در کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول بد خون بسیار موثر است . وجود ترکیباتی مانند سیلیمارین و پتاسیم در برگ های این گیاه می‌تواند فشار خون را کاهش داده و کنترل کند . به این ترتیب از ایجاد رسوب در جداره ی رگ جلوگیری می کند . به همین دلیل ، بیماران قلبی و عروقی که در معرض خطر سکته‌ ی قلبی قرار دارند ، با مصرف این دمنوش ، می توانند از این عارضه در امان بمانند.

در درمان سرطان تاثیر چشمگیری دارد

ترکیب سیلیمارین موجود در دمنوش کنگر کوهی از خاصیت ضد سرطانی برخوردار است . بنابراین ، مصرف منظم آن در پیشگیری و درمان انواع سرطان های پروستات ، پوست ، سینه و سلول های دهانه رحم بسیار مفید است .

گیاه کنگر کوهی چه کاربرد هایی دارد ؟

از جمله کاربرد های غیر دارویی و رایج این گیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • به دلیل داشتن اثر ضد اسکلروتیک در ساخت نوشابه های تلخ ولیکور مورد استفاده قرار می گیرد .
  • به کمک آنزیم خاصص که در این گیاه موجود است و غلظت آن یک بر صد و پنجاه هزار می باشد ، شیر را لخته کرده و برای تهیه ی پنیر استفاده می شود .

دمنوش کنگر کوهی دارای چه عوارضی است ؟

 

دمنوش کنگر کوهی دارای چه عوارضی است ؟
دمنوش کنگر کوهی دارای چه عوارضی است ؟

مصرف این دمنوش با وجود فواید و خواص درمانی فراوانی که دارد ، باید با مشورت و نظر افراد متخصص همراه باشد . زیاده روی در مصرف دمنوش کنگر کوهی ، می تواند با خطراتی رو به رو باشد که در ادامه به آن اشاره می کنیم :

  • مصرف آن به زنان باردار و کودکان توصیه نمی شود .
  • بیمارانی که مبتلا به بیماری های شدید کبدی یا کلیوی هستند از مصرف دمنوش برگ کنگر پرهیز کنند .
  • توصیه می شود افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند ، از مصرف دمنوش برگ کنگر خود داری کنند . زیرا ، برگ‌های کنگر محرک انقباضکیسه صفرا است و افزایش انقباض کیسه صفرا منجر به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا می ‌شود .
  • مصرف این دمنوش ، توسط افرادی که نسبت به کنگر و یا خواص سینارین حساسیت دارند ، توصیه نمی شود .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا