Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کیت اندازه گیری کلر یا کیت سنجش کلر چیست؟

کیت اندازه گیری کلر یا کیت سنجش کلر، یک وسیله آزمایش برای اندازه گیری میزان کلر موجود در آب است.  اندازه گیری کلر در آب با این وسیله بسیار آسان است. کلر در حال حاضر یک ضدعفونی کننده محبوب برای کسانی که با ایمنی منابع آب، استخرهای عمومی و خصوصی و سایر منابع یا مخازن در ارتباط هستند، تبدیل شده است.

کلر را می توان به راحتی در آب تشخیص و اندازه گیری کرد، از این رو از کلر در ضد عفونی کردن آب بسیار استفاده می شود. غلظت کلر در منابع آب شهری در محدوده ۰.۱ تا ۰.۴ قسمت در میلیون است، در حالی که میزان این غلظت در آب استخرها حدود ۱ تا ۳ ppm است.

پاسخ به سوالات در نشریه جهان شیمی فیزیک

کیت اندازه گیری کلر یا کیت سنجش کلر به راحتی می تواند میزان کلر موجود در آب را نشان دهد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

تاریخچه استفاده کیت اندازه گیری کلر یا کیت سنجش کلر

کلر یک عنصر شیمیایی با عدد اتمی ۱۷ و جرم مولکولی ۳۵.۵ است. به طور طبیعی، به شکل معدنی کلرید سدیم (نمک معمولی) و سایر نمک ها در طبیعت یافت می شود. کلر ساخته شده توسط انسان به صورت تجاری از طریق الکترولیز محلول کلرید سدیم تولید می شود و کارایی بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد.

کیت اندازه گیری کلر، نتیجه کار گسترده ای است که توسط دکتر پیلین در دهه ۱۹۶۰ برای استاندارد سازی روش اندازه گیری کلر انجام شد. با توجه به محبوبیت روزافزون استفاده از کلر برای ضدعفونی آب آشامیدنی، یک روش ساده و مطمئن برای ارزیابی سطح کلر در آب تصفیه شده مورد نیاز بود. روش دکتر پپلین در سراسر جهان پذیرفته شد و کیت اندازه گیری کلر یا DPD در حال حاضر متداول ترین روش برای تجزیه و تحلیل میزان کلر در آب است.

کاربرد کیت اندازه گیری کلر یا کیت سنجش کلر

سه نوع کلر را می توان با استفاده از کیت سنجش کلر اندازه گیری کرد که عبارتند از:

کلر آزاد– به عنوان ضد عفونی کننده موثر آب شناخته می شود.

کلر باقی مانده – زمانی ایجاد می شود که کلر آزاد با سایر ترکیبات داخل آب واکنش نشان می دهد.

کلر کل – مجموع کلر آزاد و باقی مانده را کلر کل می گویند.

 

 

از آنجا که کلر آزاد اصلی ترین ضدعفونی کننده آب است، کیت سنجش کلر برای اندازه گیری آن استفاده می شود. کیت اندازه گیری کلر از ترکیب شیمیایی موسوم  دی اتیل پی فنیلن دی آمین یا بطور اختصار DPD استفاده می کند. این ترکیب را می توان به صورت قرص یا مایع تهیه کرد. DPD فورا با کلر موجود در آب واکنش نشان می دهد و رنگ صورتی تولید می کند. DPD یک روش استاندارد تعیین کلر موجود در آب است و در سراسر جهان شناخته شده است.

کیت اندازه گیری کلر یا کیت سنجش کلر چیست؟
کیت اندازه گیری کلر یا کیت سنجش کلر چیست؟

مقدار ایمن کلر در آب آشامیدنی چقدر است؟

غلظت مطلوب کلر باقی مانده در آب بین ۰.۳ PPM و ۰.۵ PPM است. بیشتر از این مقدار باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی می شود و کمتر از این مقدار اثرات ضد عفونی کنندگی مطلوبی ایجاد نمی کند.

انواع کیت های سنجش کلر

سه نوع کیت آزمایش سنجش کلر موجود است که شامل مایع، دیجیتالی و نواری بوده که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. در ادامه برخی از مزایا و معایب این کیت ها را برای شما شرح می دهیم.

کیت سنجش کلر مایع

در کیت های سنج مایع از معرف های کلر استفاده می شود. این مایعات به صورت قطره چکانی هستند. برای استفاده از این کیت، ابتدا مقداری از نمونه آب را درون یک ظرف ریخته و سپس چند قطره مایع معرف به آن اضافه می کنیم. سپس با استفاده از دستورالعمل های موجود در این کیت، رنگ مورد نظر را پیدا کرده و میزان کلر را اندازه گیری می کنید. استفاده از این کیت بسیار ساده است.

مزایا – در صورت استفاده صحیح نتایج بسیار دقیق و استفاده از آن آسان است.

معایب – برای آزمایش تمام سطوح مواد شیمیایی در آب ممکن است کمی زمانبر باشد. این کیت دارای تاریخ انقضا است.

 

مقالات مرتبط با کیت اندازه گیری کلر

تست های نواری کلر

استفاده از تست های نواری ساده ترین راه برای تشخیص میزان کلر است. برای استفاده از این کیت ها، آنها را مستقیما در آب فرو می کنیم بنابراین نیازی به نمونه برداری نیست. سپس چند ثانیه صبر می کنیم تا رنگ نوار تست تغییر کند. سپس با استفاده از دستورالعمل ها موجود در تست نواری معنی رنگ نوار تست را پیدا می کنیم. هر رنگ سطح متفاوتی از کلر را نشان می دهد.

مزایا – استفاده از این کیت ها بسیار ساده است. در صورت استفاده صحیح از آنها دقیق هستند.

معایب – به راحتی با لمس یا با رطوبت آلوده می شود و عملکرد خود را از دست می دهد. این کیت نیز تاریخ انقضا دارد.

کیت اندازه گیری کلر یا کیت سنجش کلر چیست؟
کیت اندازه گیری کلر یا کیت سنجش کلر چیست؟

کیت سنجش کلر دیجیتال

تسترهای دیجیتال آب نیز از معرف هایی مانند کیت سنجش مایع استفاده می کنند. خواندن این کیت بسیار آسان تر است زیرا دستگاه الکترونیکی این کار را برای شما انجام می دهد.

مزایا- هنگام استفاده صحیح بسیار دقیق است. استفاده از این کیت بسیار آسان است.

معایب – این کیت بسیار گران قیمت است و نیاز به کالیبراسیون دوره ای دارد.

نحوه اندازه گیری کلر با کیت اندازه گیری کلر یا کیت سنجش کلر

کیت اندازه گیری کلر یک ترکیب شیمیایی بی رنگ است که در هنگام حضور کلر در آب، رنگ صورتی را ایجاد کرده که تشخیص کلر را برای ما بسیار آسان می کند.

هنگامی که این ترکیب شیمیای یا DPD با کلر واکنش می دهد، اکسید می شود و رنگ صورتی را ایجاد می کند. محلول تشکیل شده دارای رنگ صورتی متمایزی است و مقدار رنگ تشکیل شده، متناسب با میزان کلر آزاد موجود در آب است.

 

 

 

اکسیداسیون ثانویه رنگ صورتی این ترکیب شیمیایی، باعث ایجاد یک محصول بی رنگ به نام ایمین می شود. در سطوح کلر بالاتر از محدوده این تست، ایمین بی رنگ شکل می گیرد و بنابراین رنگ صورتی شروع به محو شدن می کند و حتی ممکن است ناپدید شود. این ترکیب شیمیایی به عنوان اثر سفید کننده نیز شناخته می شود.

در این موارد، رقیق سازی لازم است تا نمونه در محدوده آزمایش قرار بگیرد. شماتیک زیر تغییرات رنگی را نشان می دهد که هنگام استفاده از تست سنجش کلر یا تست DPD در نمونه هایی با غلظت متفاوت کلر مشاهده می شود.

 

روش استفاده از کیت اندازه گیری کلر یا کیت سنجش کلر

در بیشتر موارد کیت سنجش کلر برای اندازه گیری سطح کلر در آب استخرها استفاده می شود. روش تست کلر برای آب استخر به شرح زیر است.

نمونه آب را جدا کنید

تستر پلاستیکی را در آب استخر فرو کنید و مطمئن شوید که آب را از عمق حداقل ۴۰ سانتی متری بیرون می آورید.

سطح ظرف را بررسی کنید

مطمئن شوید که سطح ظرف تا علامت نشانگر پر شده است. قرائت مناسب نیاز به نسبت دقیق آب استخر به محلول آزمایش دارد.

آزمایش کلر آزاد و کلر باقی مانده

پنج قطره محلول تست سنجش کلر را به ظرف اضافه کنید. در برخی از کیت های آزمایش به جای محلول تست مایع از قرص های محلول استفاده می شود.

محلول را مخلوط کنید

درپوش ها را روی ظرف قرار دهید و چندین بار ظرف را وارونه کنید تا محلول با آب استخر مخلوط شود.

رنگها را مقایسه کنید

چند ثانیه صبر کنید و سپس رنگ موجود در ظرف را با استانداردهای رنگی که در دستورالعمل تست شما نشان داده شده است، مقایسه کنید. با این کار میزان کلر آزاد را برای شما مشخص می شود.

چند دقیقه صبر کنید و دوباره رنگ ها را مقایسه کنید، تا سطح کلر باقی مانده مشخص شود. برخی از کیت ها دارای دو آزمایش جداگانه برای اندازه گیری کلر آزاد و کلر باقیمانده هستند که هر کدام به محلول یا قرص متفاوتی نیاز دارند. انجام  این تست برای آب آشامیدنی و موارد دیگر کاملا مشابه است.

کیت اندازه گیری کلر یا کیت سنجش کلر چیست؟
کیت اندازه گیری کلر یا کیت سنجش کلر چیست؟

زمان دقیق تست آب استخر

هیچ دستورالعمل مشخصی برای زمان انجام آزمایش های مختلف برای تشخیص میزان ترکیبات شیمیایی موجود در آب استخر وجود ندارد. برخی افراد همه ترکیبات شیمیایی موجود در آب استخر را روزانه آزمایش می کنند که یک برنامه کاملاً قابل قبول است. با این حال، بسیاری از کارشناسان برنامه زیر را برای آزمایش آب استخر پیشنهاد می کنند.

تست میزان کلر – دو یا سه بار در هفته

تست pH  – دو یا سه بار در هفته

قلیائیت کل – به صورت هفتگی، مگر اینکه pH آب تغییر کرده باشد.

سختی کلسیم – ماهانه

سطح سیانوریک اسید – ماهانه

مجموع مواد جامد محلول (TDS) – ماهانه

خرید کیت اندازه گیری و سنجش کلر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا