Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی تمشک چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

عرق گیاهی تمشک یک داروی گیاهی محبوب برای زنان است. این عرق گیاهی قرن ها است که به عنوان یک دارویی گیاهی برای بهبود سلامت زنان و کاهش مشکلات مربوط به قاعدگی و بارداری استفاده می شود. این عرق گیاهی از برگ های گیاه تمشک تهیه می شود. امروزه تحقیقات پزشکی در مورد فواید عرق گیاهی تمشک همچنان ادامه دارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که این عرق گیاهی برای سلامتی انسان بسیار مفید است.

برگ تمشک به عنوان گیاه زنان در جهان شناخته می شود. گیاه تمشک با نام گیاه شناسی Rubus idaeus شناخته می شود. این گیاه به طور گسترده در کشورهای اروپایی و قاره آمریکا کشت می شود و این گیاهان وحشی را می توان در مناطق صخره ای و کوهستانی یافت. برگ های تمشک بیضی شکلی بوده و دارای پرزهای بسیار ظریفی هستند.

این عرق گیاهی دارای طعمی خاکی و شبیه چای سیاه است و دارای طبعی سرد و خنک است. شما می توانید صبح خود را با یک فنجان عرق گیاهی تمشک آغاز کنید و در تمام طول روز احساس انرژی و شادابی داشته باشید. این عرق گیاهی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فواید و مضرات عرق تمشک تا انتهای این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید.

فواید عرق گیاهی تمشک برای سلامتی

سرشار از مواد مغذی است

عرق گیاهی تمشک حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که برای سلامتی انسان، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود فرآیندهای سلولی بسیار مفید است. برگ تمشک حاوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین B است. این ویتامین ها با جلوگیری از استرس اکسیداتیو در بدن و بهبود فرایندهای سلولی مانند مصرف انرژی به سلامت بدن کمک می کنند. برگ های این گیاه همچنین حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند. این مواد معدنی به هضم بهتر و داشتن استخوان های قوی تر به فرد کمک می کند.

علاوه بر این، عرق گیاهی تمشک حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به عنوان پلی فنول و تانن شناخته می شوند. این آنتی اکسیدان ها در برابر رادیکال های آزاد که می توانند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن شوند، از فرد محافظت می کنند. استرس اکسیداتیو می تواند ابتلا به بیماری های جدی تا پیری زودرس را در فرد ایجاد کند.

عرق گیاهی تمشک چیست چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی تمشک چیست چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

ممکن است گرفتگی های قاعدگی را کاهش دهد

این عرق گیاهی دارای ترکیبات مفیدی است که مانع فعالیت شدید رحم می شود. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید مانند فراگارین، می تواند برای افرادی مفید باشد که در کنترل حرکات روده و ادرار مشکل دارند. به طور خاص، این عرق گیاهی توسط زنان باردار برای کاهش میل مکرر به ادرار استفاده می شود.

تحقیقات انجام شده، نشان داده است که مواد موجود در برگ های تمشک از جمله فراگارین به سفت شدن ماهیچه های ناحیه لگن کمک می کند. این ویژگی می تواند منجر به کاهش احساس گرفتگی و میل به ادرار کردن شود. محققان همچنین دریافتند که این عرق گیاهی ممکن است به کاهش علائم دیگر قاعدگی از جمله تهوع کمک کند.

این عرق گیاهی حاوی عنصر آهن است که ممکن است در دوران قاعدگی فواید بسیار زیادی برای زنان داشته باشد. زنانی که دوران قاعدگی دردناکی را تجربه می کنند، بیشتر مستعد کم خونی هستند. مصرف این عرق گیاهی می تواند از کم خونی جلوگیری کرده و از بروز عوارض جانبی مانند خستگی و تحریک پذیری جلوگیری کند.

ممکن است مدت زمان زایمان را کاهش دهد

این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیباتی مانند فراگارین به تقویت ناحیه لگن کمک می کند و منجر به زایمان راحت تر می شود. تحقیقات منتشر شده نشان داده است که عصاره برگ های تمشک باعث بهبود مشکلات مربوط به زایمان می شود و از زایمان زودرس جلوگیری کرده و از بروز مشکلاتی که باعث سزارین می شود، جلوگیری می کند. محققان بیان کرده اند که مطالعات بیشتری برای بررسی و تعیین مزایای این عرق گیاهی در رابطه با زایمان مورد نیاز است.

ممکن است خطرات زایمان را کاهش دهد

برخی تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن عرق گیاهی تمشک ممکن است به کاهش عوارض هنگام زایمان کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف این عرق گیاهی ممکن است خطرات نیاز به کمک پزشکی در هنگام زایمان را کاهش دهد. این امر باعث زایمان طبیعی تر می شود و احتمال مشکلات جدی مانند خونریزی زیاد را کاهش می دهد.

سایر مزایای سلامتی عرق گیاهی تمشک

به غیر از زنان باردار که عرق گیاهی تمشک برای آنها بسیار مفید است، ممکن است این عرق گیاهی برای افرادی که از سرماخوردگی، آنفولانزا، پسوریازیس، اگزما، آکنه، چاقی، سوء هاضمه، یبوست، فشار خون بالا، درد مفاصل و التهاب عمومی رنج می برند، بسیار مفید باشد.

ممکن است به هضم کمک کند

خواص ضد التهابی عرق گیاهی تمشک ممکن است به درمان علائم اسهال خفیف کمک کند. برگ های تمشک یک قابض با محتوای بالای تانن است که می تواند این عرق گیاهی را در تسکین شرایط مربوط به اسهال موثر واقع کند. با این حال، مصرف بیش از حد این عرق گیاهی ممکن است باعث اسهال در فرد  شود، بنابراین آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

عرق گیاهی تمشک چیست چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی تمشک چیست چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

تحقیقی در سال ۲۰۱۶ نشان داده است که برگ های گیاه تمشک دارای خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده ای است. ویتامین C موجود در عرق گیاهی تمشک به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کرده و تولید گلبول های سفید خون را در بدن تحریک می کند.

ممکن است التهاب را کاهش دهد

پلی فنولیک موجود در برگ های تمشک مسئول خواص ضد التهابی، این عرق گیاهی است. مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف برگ های این گیاه می تواند شدت ورم مفاصل را کاهش دهد و از التهابات جلوگیری کرده و استخوان ها را تقویت کند.

ممکن است به مراقبت از پوست کمک کند

عرق گیاهی تمشک حتی ممکن است به درمان بیماری های مزمن پوستی نیز کمک کند. این عرق گیاهی به دلیل داشتن سطح بالای ویتامین E و C و همچنین آنتی اکسیدان های مختلف، می تواند به تسکین التهابات پوستی کمک کند.

عوارض جانبی مصرف عرق گیاهی تمشک

به طور کلی مصرف عرق تمشک بی خطر در نظر گرفته می شود. هیچ عوارض جانبی برای این عرق گیاهی گزارش نشده است. با این حال، برخی از عوامل وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

سندرم براکستون هیکس

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که مصرف عرق تمشک ممکن است خطر ابتلا به براکستون هیکس را در زنان باردار افزایش دهد. انقباضات براکستون هیکس در سه ماهه دوم رخ می دهد، اما در سه ماهه سوم بیشتر شایع است. انقباضات در رحم رخ می دهد و می تواند از ۳۰ ثانیه تا دو دقیقه طول بکشد. آنها نامنظم و نادر هستند و باعث دردهای ناخوشایند می شوند. آنها انقباضات واقعی نیستند و اغلب از آنها به عنوان زایمان کاذب یاد می شود. اگر این اولین بارداری شما است، ممکن است این انقباضات را بیشتر تجربه کنید.

عرق گیاهی تمشک چیست چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی تمشک چیست چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

ناراحتی دستگاه گوارش

این عرق گیاهی دارای خواص ملین طبیعی است که می تواند باعث ناراحتی گوارشی شود. مصرف دوزهای بالای این عرق گیاهی می تواند مشکلاتی از جمله اسهال و استفراغ را در فرد ایجاد کند.

در دوران بارداری

مصرف این عرق گیاهی فقط در سه ماهه سوم توصیه می شود. در حالی که برخی از زنان ممکن است مصرف آن را در سه ماهه دوم انتخاب کنند، در سه ماهه اول باید از مصرف این عرق گیاهی اجتناب کرد. برخی نگرانی ها وجود دارد که ممکن است بتواند رحم را تحریک کرده و به طور بالقوه باعث سقط جنین شود.

در مورد دیابت بارداری

در حالی که مصرف این عرق گیاهی به طور کلی بی خطر در نظر گرفته شده است، اما مواردی از هیپوگلیسمی در زنان مبتلا به دیابت بارداری مشاهده شده است. بنابراین، به زنان مبتلا به دیابت بارداری توصیه می شود در صورت مصرف این عرق گیاهی، سطح قند خون خود را زیر نظر داشته باشند.

در نهایت، اگر از داروهای ضد اضطراب یا خواب استفاده می کنید قبل از مصرف این عرق گیاهی به صورت روزانه با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی را برای شما ایجاد کند. مهم است که قبل از مصرف عرق تمشک با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در درک عوارض جانبی احتمالی از جمله تداخلات دارویی کمک کند.

خواص عرق تمشک

عرق تمشک مانند بسیاری از عرقیات گیاهی دیگر، خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. در طب سنتی استفاده از عرقیات گیاهی برای درمان مشکلات و بیماری های مختلف، بسیار توصیه می شود. عرق تمشک به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی، به خوبی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

برخی از مهمترین خواص عرق گیاهی تمشک شامل بهبود سرماخوردگی، تقویت قوای جنسی، درمان بیماری های ویروسی مانند آبله مرغان و سرخک، بهبود مشکلات تنفسی، کاهش فشار خون، بهبود مشکلات گوارشی، کاهش کلسترول خون و درمان مشکلات کلیوی مانند سنگ کلیه است. برخی از این افراد از این عرق گیاهی برای بهبود مشکلات پوستی و تقویت قوای چشم نیز استفاده می کنند. باید توجه داشته باشید عرق گیاهی تمشک را به مقدار زیاد مصرف نکنید.

طعم تمشک

تمشک دارای طعم ترشی است. شما می توانید بوته تمشک را در مناطق مرطوب مانند جنگل ها یافت کنید. این میوه ترش مزه، دارای ویتامین ها و ترکیبات مفیدی است. تمشک بیشتر برای تصفیه خون و بهبود بیماری رماتیسم استفاده می شود.

عکس تمشک جنگلی

 

عکس تمشک جنگلی
عکس تمشک جنگلی

خرید تمشک

شما می توانید عرق گیاهی تمشک را از سایت های فروش محصولات گیاهی یا عطاری های محل خریداری کنید ولی خرید تمشک فقط در تابستان و در شهرهای شمالی کشور امکان پذیر است. توصیه می شود عرقیات گیاهی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

فواید و مضرات عرق تمشک

عرق گیاهی تمشک فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. این عرق گیاهی غنی از آنتی اکسیدان است. شما می توانید ترکیبات مفید دیگری مانند پلی فنول ها، ویتامین ها و مواد معدنی را نیز در این عرق گیاهی یافت کنید. فواید این عرق گیاهی بی شمار است. در طب سنتی از این عرق گیاهی بیشتر برای کاهش فشار خون، تصفیه خون و بهبود مشکلات گوارشی مانند یبوست استفاده می شود.

باید توجه داشته باشید مصرف بیش از حد عرق گیاهی تمشک، ممکن است برای شما مضراتی نیز در پی داشته باشد. برخی از افراد به این عرق گیاهی واکنش های آلرژیک مانند سرفه و خارش نشان می دهند. همچنین ممکن است باعث کاهش فشار خون و سردرد نیز بشود. عرق تمشک یک نوع ملین نیز است. بنابراین اگر بیش از حد مصرف شود ممکن است باعث اسهال و کم آبی شود. همچنین توصیه می شود زنان باردار از این عرق گیاهی استفاده نکنند.

عرق تمشک برای سرفه

یکی از خواص عرق گیاهی تمشک، خاصیت خلط آوری آن است. شما می توانید از عرق تمشک برای درمان سرفه استفاده کنید. این عرق گیاهی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، به بهبود سرفه بسیار کمک می کند. در طب سنتی مصرف عرق تمشک برای درمان و بهبود بیماری سرماخوردگی بسیار توصیه می شود.

قیمت تمشک

قیمت تمشک در بازار هر سال تغییر کرده و بر اساس کیفیت آن متغیر است. قیمت عرق تمشک حدود ۳۵ هزار تومان است. برای اطلاع از قیمت این عرق گیاهی، می توانید به سایت های فروش محصولات گیاهی یا عطاری های محل خود مراجعه کنید.

عرق تمشک برای ابله مرغان

بیماری ابله مرغان یک بیماری ویروسی بسیار شایع است. تقریبا تمام افراد به این بیماری مبتلا شده اند. علائم این بیماری ویروسی، التهاب و خارش شدید پوست است. این بیماری بیشتر در کودکان شایع است و یک نوع بیماری واگیردار است. در طب سنتی عرق تمشک به دلیل داشتن خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی، برای درمان این بیماری توصیه می شود. همچنین به دلیل داشتن خاصیت ادرار آوری، باعث دفع سریع تر ویروس از بدن می شود. توصیه می شود قبل از مصرف این عرق گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا