Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

گربه نژاد سیامی (Siamese) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید این گربه چقدر است؟

گربه نژاد سیامی بدنی عضلانی با اندازه لاغر و متوسط داشته و به دلیل نحوه تلفظ انگلیسی میزر، و به دلیل ظاهرش گربه بالماسکه نامیده می شود. زندگی با گربه محبوب سیامی که دارای لکه های تیره در قسمت های مختلف بدنش است، بسیار لذت بخش و دل انگیز است، زیرا ویژگی ها و شخصیت منحصر به فردی دارد که با سایر گربه ها متفاوت است. تفاوت های این گربه باعث شده نگهداری از آن برای هر فردی مناسب نباشد. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به توضیح ویژگی های گربه نژاد سیامی، قیمت خرید و نحوه نگهداری آن می پردازیم. در دیگر مقالات این نشریه نیز می توانید اطلاعاتی درباره سایر نژاد های گربه از جمله گربه نژاد پرشین، گربه نژاد رگدال، گربه نژاد مین کوون و … به دست بیاورید.

تاریخچه گربه نژاد سیامی (Siamese)

گربه اصیل سیامی خاستگاهش به کشور های آمریکای جنوبی مثل تایلند بر می گردد و در گذشته سیام نامیده می شد. در سال ۱۸۸۰ دو گربه سیامی از طرف پادشاه سیام به کنسولگری انگلیس در بانکوک داده شد که این گربه ها از آن جا به انگلستان منتقل شده و به سرعت در میان مردم انگلیس محبوب شدند.

نکته

طی گذشت زمان به دلایل نامعلومی گربه نژاد سیامی تغییرات زیادی پیدا کرد و لاغر تر و مثلثی شکل تر شد. این تغییر شکل ممکن بود سلامتی گربه سیامی را به خطر بیندازد به همین دلیل هم، جمعی از پرورش دهنده های حیوانات در سال ۱۹۸۷ انجمن بین المللی گربه های کلاسیک و سنتی را تشکیل دادند، تا بتوانند شکل اصلی و قدیمی هر نژادی را حفظ کنند. گربه سیامی در اواخر قرن ۱۹ در نمایش (کریستال پالاس) لندن نیز در معرض دید عموم قرار گرفت. بین سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۰ گربه سیامی کلاسیک محبوبیت زیادی داشت. فیلم ها و انیمیشن هایی چون جاسوس و بانو و ولگرد نیز از جمله آثاری بودند که این گربه ها در آن نقش آفرینی کرده و محبوبیت زیادی پیدا کردند.

گربه نژاد سیامی (Siamese) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
گربه نژاد سیامی (Siamese) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های رفتاری گربه نژاد سیامی

گربه سیامی بسیار مهربان، اجتماعی و خونگرم است، این گربه پر انرژی علاوه بر صاحب خود به راحتی با همه افراد ارتباط برقرار می کند. نژاد سیامی بسیار با هوش و پر سر و صدا بوده و دوست دارد تمام وقتش را با صاحبش بگذراند، به طوری که تنهایی را دوست ندارد و بهتر است به صورت جفت نگهداری شود. جنب و جوش و فعالیت زیاد این گربه باعث شده شباهت زیادی به سگ داشته باشد و مانند سگ ها هر کجا که بروید پشت سر شما راه می افتد تا توجهتان را جلب کنند. اگر به دلایلی، خیلی بیرون از خانه هستید و نمی توانید اکثر اوقات پیش گربه تان باشید، بهتر است از به سرپرستی گرفتن گربه سیامی صرف نظر کنید، زیرا این گربه در تنهایی دچار افسردگی می شود. یکی از مزایای گربه سیامی این است که خود را تمیز می کند و همیشه تمیز است.

سازگاری گربه سیامی با کودکان

این گربه های بازیگوش و فعال، رابطه بسیار خوبی با کودکان دارند و می توانند دوست بسیار خوبی برای آن ها باشند. گربه سیامی با کودکان بزرگتر رابطه بهتری دارد، البته باید توجه کنیم که نحوه رفتار صحیح با گربه را به کودکان بیاموزیم تا گربه مان وارد فاز دفاعی نشود.

سازگاری گربه سیامی با سگ ها

گربه های خونگرم و اجتماعی سیامی به راحتی با سگ ها (حتی سگ هایی با جثه بزرگتر) ارتباط برقرار می کنند و می توانند دوست و هم بازی خوبی برای آن ها باشند.

خصوصیات ظاهری گربه نژاد سیامی

گربه سیامی بدنی روشن با لکه هایی تیره در سر، دم، پا و گوش دارند. این گربه های منحصر به فرد، موهایی کوتاه، نرم و ابریشمی دارند و به دلیل داشتن لکه های تیره دور چشمانشان به گربه های بالماسکه معروف هستند. داشتن چشم های آبی زیبا و بزرگ بادامی شکل و بدن و گردنی دراز و عضلانی از ویژگی های بارز این نژاد است. گربه سیامی دم باریک و بلند و دست و پا هایی کشیده دارد. طول عمر این گربه ها اگر خوب نگهداری شوند، می توانند بین ۱۵ تا ۲۰ سال باشد. گربه سیامی تا ۳ هفته بعد از تولد به رنگ سفید است و بعد از گذشت این زمان لکه های تیره روی دست و پا و اعضای بدن او به وجود می آید. البته این پروسه، ممکن است در بعضی از این گربه ها تا یک سال هم طول بکشد.

نکته

وزن متوسط گربه سیامی نر بین ۴ تا کیلوگرم و قدش حدود ۲۹ تا ۳۱ سانتی متر است. سیامی ماده نیز قدی بین ۲۷ تا ۳۱ سانتی متر و وزنی بین ۲.۵ تا ۴.۵ کیلوگرم دارد. داشتن چشم هایی لوچ و دمی کج و چشم های تا به تا، مدت زیادی از ویژگی های بارز گربه سیامی بود. گربه های سیامی کلاسیک، اصیل یا همان سنتی امروزی نیز همین مشخصات ظاهری را دارند. این نوع ظاهر به دلیل برخی از جهش های ژنتیکی و با گذشت زمان در این گربه ها ایجاد شده است.

گربه نژاد سیامی (Siamese) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
گربه نژاد سیامی (Siamese) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه گربه نژاد سیامی

برای گربه سیامی بهتر است یک رژیم غذایی را تحت نظر دامپزشک آماده کنید که حاوی پروتئین ها و ویتامین های مورد نیاز بدن گربه باشد. اگر می خواهید به گربه تان غذای خشک (که موجب سلامت دهان و لثه می شود)، بدهید بهتر است دقت کنید و غذای خشک مناسب او را تهیه کنید. خوردن یک غذای خشک خوب باعث می شود گربه مقدار کمی مدفوع تولید کند، موهای براق و سالمی داشته باشد و وزنش کنترل شود. اگر قرار است به گربه تان غذای خانگی بدهید بهتر است از تمام گروه های غذایی استفاده کنید و اگر خواستید به او گوشت بدهید، آن را کامل بپزید تا انگل هایش از بین برود.

بیماری ها و مشکلات سلامتی گربه نژاد سیامی

گربه های نژاد سیامی هم مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها هستند. در ادامه به توضیح برخی از بیماری های این نژاد می پردازیم :

  • بیماری آمیلوئیدوز

زمانی که پروتئین آمیدوئیز در اندام های گربه به ویژه کبد قرار بگیرد، این بیماری رخ می دهد.

  • کاجی و انحراف چشم

یکی از بیماری های شایع این نژاد که ریشه ژنتیکی دارد، انحراف و کاجی چشم است. ژنی که موجب بروز این بیماری می شود همان ژنی است که باعث ایجاد لکه های تیره روی بدن گربه می شود. در اثر این مشکل، تاری دید در این گربه ایجاد می شود و باید در هنگام تاریکی خیلی مراقب او باشید و در حد امکان در شب او را بیرون نبرید.

  • بیماری تنفسی

سر مثلی این گربه باعث شده که مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی مثل برونشیت و آسم باشد.

  • بیماری وسواس نظافت

در بعضی از این گربه های تمیز، بیماری وسواس نظافت مشاهده شده و می تواند تا حدی حاد بشود که بدن گربه کاملا تاس شود. این بیماری وسواس، معمولا با استرس همراه است، به همین دلیل هم نباید گربه در موقعیت های استرس زا و تنها رها شود.

  • بیماری دهلیز گوش

در بیماری دهلیز گوش گربه سیامی سر خود را کج می کند و در راه رفتن و حرکت کردن تعادل ندارد. اعصاب گوش داخلی حیوان، در این بیماری هدف قرار می گیرد و با سرگیجه همراه است.

گربه نژاد سیامی (Siamese) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
گربه نژاد سیامی (Siamese) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت خرید گربه نژاد سیامی

بسته به نوع، جنسیت و سن، قیمت گربه های سیامی با یکدیگر متفاوت است. برای خرید گربه سیامی مانند خرید هر حیوان خانگی می توانید به صورت حضوری به پت شاپ ها مراجعه کنید یا از سایت های معتبر اینترنتی گربه سیامی مورد نظرتان را بخرید.

نحوه نگهداری از گربه نژاد سیامی

بهتر است هر هفته مو های گربه سیامی را شانه بزنید تا گلوله های مو ایجاد نشود. در نواحی سرد بدن گربه مثل دست، پا، دم و سر، رنگدانه های ملاتونین تیره به وجود می آیند. بعد از بازه زمانی ۱۰ تا ۱۴ روز باید پنجه های گربه را تمیز کنید. تهیه گربه اسکرچر، برای این گربه ها اهمیت زیادی دارد و باعث می شود با پنجه هایشان به وسایل چرم و چوبی منزل آسیب نرسانند. بهتر است از سنین پایین دندان های گربه تان را مسواک بزنید تا در بزرگی دچار مشکلات مربوط به لثه و دندان نشود، همچنین مراجعه به دامپزشک برای تمیز کردن دندان ها اهمیت زیادی دارد. تهیه درخت گربه برای این حیوانات بازیگوش و وسیله های دیگر بازی، برای آن ها بسیار مهم است. گربه سیامی نیاز زیادی به توجه و مراقبت شما دارد و نباید او را خیلی تنها بگذارید.

نکته

گربه های سیامی بهتر است دائما در خانه نگهداری شوند تا عمر طولانی تری داشته باشند، این گربه ها به راحتی می توانند با سگ ها و انسان ها ارتباط برقرار کنند.

گربه نژاد سیامی (Siamese) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
گربه نژاد سیامی (Siamese) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا