Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

گربه نژاد اسفینکس (Sphynx) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید

گربه نژاد اسفینکس یکی از محبوب ترین نژاد های گربه در سراسر جهان است که به دلیل نداشتن پشم یا مو در دنیای حیوانات خارق العاده و غیر معمول به نظر می رسد. این گربه، عاشق بغل کردن و لم دادن پیش صاحبشو دراز کشیدن در زیر آفتاب است. نام گذاری نژاد اسفینکس از افسانه مصری اسفینکس الهام گرفته شده و این گربه بسیار بازیگوش و اجتماعی بوده و رفتاری شبیه به رفتار سگ ها دارد. اسفینکس به طور معمول بین ۹ تا ۱۲ سال عمر می کند و وزنی حدود ۲.۵ تا ۵.۵ کیلوگرم دارد. در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک، علاوه بر این مقاله که درمورد گربه نژاد اسفینکس، ویژگی ها، قیمت و خرید آن است، می توانید اطلاعات سودمندی راجع به سایر نژاد های گربه مثل گربه نژاد پرشین، نژاد رگدال، نژاد مین کوون، نژاد سیامی و … به دست بیاورید.

 

تاریخچه گربه نژاد اسفینکس (Sphynx)

علت به وجود آمدن گربه های لخت و بی مو که همان گربه های نژاد اسفینکس هستند، جهش ژنتیکی بوده است. در آمریکای شمالی در اوایل دهه ۶۰ میلادی دو دسته گربه بی مو کشف شدند که این اتفاق سرآغاز پرورش گربه های اسفینکس شد. نژاد اسفینکس یک نژاد کانادایی است و از روی مجسمه ابوالهول که در کویر مصر است، نام گذاری شده است. آمیزش این گربه با نژاد دوون رکس به دلیل ایجاد مشکلات ژنتیکی زیاد ممنوع است و تا سال ۲۰۱۰ با نژاد آمریکن شورت هیر پروش داده می شد تا این که بعد از سال ۲۰۱۰ این نژاد فقط با گربه های هم نژاد خودش جفت گیری کرده و پرورش داده شد.

نکته:

برای اولین بار گربه خانگی به نام الیزابت گربه بی مویی به دنیا آورد که صاحب الیزابت به دلیل خاص بودن این بچه گربه، اقدام به پرورش تعداد بیشتری از آن کرد که این اقدام او جزو اولین اقدامات در زمینه پرورش گربه اسفینکس است. فردی به نام ریدیاض باوا که فارق التحصیل رشته علوم طبیعی از دانشگاه تورنتو بود، این توله های بی مو را خرید و به همراه تعدادی از همکارانش توانست ژن بی مویی را تشخیص داده و آن را به گربه های نسل بعدی منتقل کند. محبوبیت این نژاد کانادایی در کشور های هلند و بلژیک بیشتر از سایر نقاط جهان است.

"<yoastmark

ویژگی های ظاهری گربه نژاد اسفینکس

به نظر بعضی از افراد، گربه اسفینکس زشت است ولی برای کسانی که به زیبایی سطحی توجه نمی کنند، این گربه با بدن بی مو و شکل و شمایل خاصش می تواند خیلی دلنشین و جالب توجه باشد.

صورت گربه اسفینکس

چروک های زیادی روی صورت بی موی این گربه وجود داشته و سر و صورتی غیر عادی دارد. خز های کوتاه و کم پشتی روی گوش ها و بینی اسفینکس وجود دارد، این گربه سر مثلثی شکل، چشمانی بزرگ و به شکل لیمو، گونه های برجسته و گوش های بزرگی دارد. چشم های گربه اسفینکس می تواند به هر رنگی باشد، این نژاد بر خلاف گربه های سایر نژاد ها ابرو و سبیل ندارد (یا قابل دیدن نیستند).

بدن گربه اسفینکس

گربه اسفینکس چروک های زیادی روی بدن بی مویش دارد و دارای شکمی گرد و قلمبه است. بدن این نژاد عضلانی و قوی است و با پوشش نرم هلو مانندی پوشانده شده است. روی دم گربه اسفینکس خز کم پشتی با موهای کوتاه مشاهده می شود، این گربه کف پای بیضی، انگشتان کشیده و سینه پهنی دارد. دم او مانند شلاق چربی باریک و منعطف است.

پوشش و رنگبندی گربه اسفینکس

این گربه در قسمت هایی از بدنش خز های کوتاه و کم پشتی دارد و در رنگ هایی از جمله سفید، مشکی، یاسی، حنایی و شکلات دیده می شود. گربه اسفینکس در طرح های مختلفی مثل دورنگ، چند رنگ، راه راه و لکه های خالدار یافته می شود.

وزن و قد گربه اسفینکس

گربه های اسفینکس در اندازه های متوسط تا بزرگ یافته می شوند. وزن گونه های نر این نژاد بین ۴ تا ۵ کیلوگرم و وزن گونه های ماده آن بین ۳ تا ۴ کیلوگرم است. قد گربه های اسفینکس نر نیز بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر و قد ماده ها بین ۱۹ تا ۲۵ سانتی متر است.

"<yoastmark

 

ویژگی های ظاهری گربه نژاد اسفینکس

گربه های اسفینکس، باهوش، خونگرم و کنجکاو هستند، این گربه ها علاقه زیادی به صاحبانشان دارند و اشتیاق زیادی به آن ها نشان می دهند. در مقابل، صاحبانشان هم باید عشق و محبت زیادی به آن ها نشان دهند این گربه ها دوست ندارند عشق و محبت او را با سگ یا گربه دیگری تقسیم کنند. گربه اسفینکس از نظر وفاداری و علاقه به صاحبش، شباهت زیادی به سگ ها دارد.

سازگاری گربه اسفینکس با سایر حیوانات

گربه های اسفینکس برای کسانی که بچه دارند گزینه بسیار مناسبی هستند، زیرا عاشق بازی با بچه ها بوده و رابطه بسیار خوبی با آن ها دارند. هرچه کودک شما بزرگتر باشد، این گربه ها ارتباط بهتری با او برقرار می کنند، البته کودک شما نیز باید نحوه رفتار درست با گربه را بلد باشد.

سازگاری گربه اسفینکس با غریبه ها

گربه های خونگرم این نژاد، بسیار انسان دوست هستند و حتی می توانند ارتباط بسیار خوبی با غریبه ها برقرار کنند. این گربه ها از ملاقات کردن و بازی با افراد جدید خیلی خوشحال می شوند.

تغذیه گربه نژاد اسفینکس

تغذیه خوب در داشتن بدنی سالم و عمر طولانی تاثیر بسیار زیادی دارد. گربه اسفینکس بسیار خوش خوراک است و بهتر است غذا هایی را به او بدهید که از خوردنشان لذت می برد. این گربه دستگاه گوارش بسیار حساسی دارد، به همین دلیل هم بهتر است زیر نظر دامپزشک یک برنامه غذایی مناسب انتخاب نژاد بسیار زیاد است به همین دلیل هم بهتر است به او غذایی بدهید که ارزش غذایی بالایی داشته و مقوی و مغذی است. غذا های خشک بسته بندی و غذا های خانگی خام، می توانند برای این گربه مناسب باشند. افرادی که صاحب گربه اسفینکس هستند، باید در تهیه غذای کنسروی دقت زیادی داشته باشند زیرا اگر غذای کنسروی کیفیت پایینی داشته باشد، موجب می شود بعضی از مواد ضروری جذب بدن گربه نشوند. گربه شما باید تمام پروتئین ها، مواد معدنی و ویتامین های لازم را دریافت کند.

"<yoastmark

بیماری های گربه نژاد اسفینکس

گربه های این نژاد هم مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها هستند. بنابراین بهتر است قبل از این که یک گربه اسفینکس را به سرپرستی بگیرید، درباره این بیماری ها اطلاعات کسب کنید.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

در این بیماری قطر ماهیچه قلب حیوان غیر عادی می شود. بیماری کاردیومیوپاتی بیشتر بین گربه های میانسال شایع است و علائم آن شامل عدم توانایی حرکت، بی اشتهایی، نبض ضعیف و خس خس کردن است. اگر گربه ای به این بیماری مبتلا شود ۳ ماه تا ۳ سال عمر می کند.

میوپاتی ارثی

در بیماری میوپاتی ارثی، حیوان دچار ضعف عضلانی می شود، به همین دلیل هم قادر به راه رفتن نیست. لرزش عضلانی، غش کردن و خسته شدن زود هنگام از علائم دیگر این بیماری است.

اورتیکاریا پیگمنتوزا

در این بیماری گلبول های سفید زیر پوست حیوان و در نقاط لگن، کبد و ستون فقرات ایجاد می شوند. عارضه پوستی این بیماری بسیار نادر است و فقط در گربه اسفینکس و انسان مشاهده شده است. علائم این بیماری از جوانی بروز پیدا می کند و نشانه های آن احساس خارش و ایجاد ضایعات رنگدانه دار پوستی است.

"<yoastmark

شرایط نگهداری گربه نژاد اسفینکس

نگهداری از این گربه بی مو به دلیل شرایط خاصش با نگهداری از سایر گربه ها کمی متفاوت است. گربه اسفینکس نیاز شدیدی به توجه دارد و در صورتی که وقت کافی برای بازی کردن و عشق ورزیدن به او ندارید، نباید این گربه را به سرپرستی بگیرید. در صورتی که قصد دارید این گربه را مدت زیادی در خانه تنها بگذارید، بهتر است یک جفت برایش تهیه کنید. اسفینکس نسبت به شرایط آب و هوایی بسیار حساس است سریع بیمار می شود، به همین دلیل بهتراست داخل خانه نگهداری شود و تا حد امکان بیرون نرود. این گربه بی مو به سرعت آفتاب سوخته می شود و تحمل تابش مستقیم خورشید را ندارد. همچنین نمی توانید هیچ کرم ضد آفتابی را به پوست آن بزنید زیرا این کرم ها موادی دارند که برای گربه سمی است. استفاده از کلاه و لباس می تواند جایگزین مناسبی برای ضد آفتاب باشد.

قیمت خرید گربه اسفینکس

قیمت خرید گربه اسفینکس در کشور های اروپایی چیزی حدود ۱۳۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار است و گربه گران قیمتی محسوب می شود. این گربه منحصر به فرد بسته به جنسیت، رنگ، سن و وضعیت سلامتی قیمت های مختلفی در کشور ما دارد. برای خرید این گربه نیز مثل خرید سایر حیوانات خانگی می توانید به صورت حضوری به پت شاپ ها مراجعه کنید یا از طریق سایت های معتبر گربه اسفینکس مورد نظرتان را تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا