Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قرص اس سیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

اس سیتالوپرام (Escitalopram) یک داروی ضد افسردگی متعلق به گروهی از داروها به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین SSRIs است. این دارو بر مواد شیمیایی در مغز تاثیر می گذارد که ممکن است در افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب، سروتونین نامتعادل باشد. اس سیتالوپرام برای درمان اختلال افسردگی اساسی در بزرگسالان و نوجوانان حداقل ۱۲ سال استفاده می شود. همچنین برای درمان اضطراب در بزرگسالان استفاده می شود.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد سیتالوپرام، سروتونین، اندورفین، اکسی توسین، استامینوفن مقالاتی منتشر شده است. در این مقاله به شما اطلاعات کاملی در مورد اس سیتالوپرام میدهیم.

فهرست مطالب

اس سیتالوپرام (Escitalopram) برای چی خوبه

اس سیتالوپرام برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می شود. با کمک به بازگرداندن تعادل یک ترکیب طبیعی خاص بنام سروتونین در مغز عمل می کند. اس‌سیتالوپرام متعلق به دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین است. ممکن است سطح انرژی و احساس خوب بودن شما را بهبود بخشد و عصبی بودن را کاهش دهد.

دوز مصرفی اس سیتالوپرام

دوز مصرفی برای افراد متفاوت در زیر اشاره شده است:

اس سیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن
اس سیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

دوز معمول بزرگسالان برای اختلال اضطراب فراگیر

دوز اولیه: ۱۰ میلی گرم خوراکی یک بار در روز. در صورت لزوم پس از حداقل ۱ هفته از درمان به ۲۰ میلی گرم یک بار در روز افزایش دهید

حداکثر دوز: ۲۰ میلی گرم خوراکی یک بار در روز

درمان باید به طور دوره ای ارزیابی شود. تا نیاز به درمان مداوم مشخص شود. اثربخشی بیش از ۸ هفته به طور سیستماتیک مورد مطالعه قرار نگرفته است.

دوز معمول بزرگسالان برای افسردگی

دوز اولیه: ۱۰ میلی گرم خوراکی یک بار در روز. در صورت لزوم پس از حداقل ۱ هفته از درمان به ۲۰ میلی گرم یک بار در روز افزایش دهید

حداکثر دوز: ۲۰ میلی گرم خوراکی یک بار در روز

دوز معمول سالمندان برای افسردگی

دوز توصیه شده: ۱۰ میلی گرم خوراکی یک بار در روز

استفاده: درمان حاد و نگهدارنده اختلال افسردگی اساسی

دوز معمول کودکان برای افسردگی

۱۲ سال به بالا:

دوز اولیه: ۱۰ میلی گرم خوراکی یک بار در روز. در صورت لزوم پس از حداقل ۳ هفته درمان به ۲۰ میلی گرم یک بار در روز افزایش دهید.

دوز نگهدارنده: ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم خوراکی یک بار در روز

حداکثر دوز: ۲۰ میلی گرم خوراکی یک بار در روز

بیماران باید به صورت دوره ای مجدداً ارزیابی شوند تا نیاز به درمان نگهدارنده مشخص شود.

اقدامات قبل از مصرف اس سیتالوپرام

اگر به اس سیتالوپرام یا سیتالوپرام (سلکسا) حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید:

اگر شما پیموزاید یا سیتالوپرام مصرف می کنید.

از اس سیتالوپرام در ۱۴ روز قبل یا ۱۴ روز پس از استفاده از مهارکننده MAO استفاده نکنید. ممکن است یک تداخل دارویی خطرناک رخ دهد. مهار کننده های MAO مثل ایزوکاربوکسازید، لینزولید، فنلزین، رازاگیلین و غیره است.

پزشکتان باید از داروهای محرک، مخدر، محصولات گیاهی یا افسردگی، بیماری‌ روانی، پارکینسون، میگرنی، عفونت‌ یا تهوع و استفراغ شما اطلاعات داشته باشد.

این داروها ممکن است با اس سیتالوپرام تداخل داشته باشند. باعث بیماری جدی به نام سندرم سروتونین شوند.

برای اطمینان از بی خطر بودن اس سیتالوپرام برای شما، اگر تا به حال داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری کبد یا کلیه
  • تشنج
  • سطوح پایین سدیم در خون شما
  • بیماری قلبی، فشار خون بالا
  • سکته مغزی
  • مشکلات خونریزی
  • اختلال دوقطبی (افسردگی شیدایی)
  • اعتیاد به مواد مخدر یا افکار خودکشی
اس سیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن
اس سیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

نحوه استفاده از اس سیتالوپرام 

قبل از شروع مصرف اس سیتالوپرام و هر بار که میخواهید مصرف می کنید، راهنمای دارو و در صورت موجود بودن، بروشور اطلاعات بیمار را که داروساز شما ارائه کرده است، بخوانید.

این دارو را به صورت خوراکی با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک مصرف کنید، معمولا یک بار در روز در صبح یا عصر. دوز بر اساس وضعیت پزشکی، پاسخ به درمان، سن و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، تعیین می شود. حتما به پزشک در مورد تمام داروهای مصرفی خود اطلاع دهید.

اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید. دوز با استفاده از قاشق مخصوص اندازه گیری شود. از قاشق آشپزخانه استفاده نشود. زیرا دوز صحیح را مصرف نخواهید کرد.

برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است به شما دستور دهد. مصرف این دارو را با دوز پایین شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید. دوز خود را زیاد نکنید. از این دارو بیشتر از تجویز استفاده نشود. زیرا بهبود سریعتر نخواهد شد بلکه عوارض جانبی بیشتر میشود. این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری مصرف، آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید.

افراد نامناسب برای مصرف اس سیتالوپرام

برخی از جوانان در اولین مصرف یک داروی ضد افسردگی افکار خودکشی دارند. پزشک باید در ویزیت شما را بررسی کند. خانواده یا سایر مراقبان شما نیز باید نسبت به تغییرات خلق و خو یا علائم شما هوشیار باشند.

مصرف اس سیتالوپرام توسط افراد کمتر از ۱۲ سال تایید نشده است.

اگر باردار هستید از پزشک خود در مورد مصرف این دارو سوال کنید. مصرف یک داروی ضد افسردگی SSRI در اواخر بارداری ممکن است باعث عوارض پزشکی جدی در نوزاد شود. با این حال، اگر مصرف داروی ضد افسردگی خود را متوقف کنید، ممکن است دچار عود افسردگی شوید. اگر حین مصرف دارو باردار شدید به پزشک اطلاع دهید. بدون نظر پزشک مصرف این دارو را شروع یا قطع نکنید.

اگر باردار هستید، ممکن است برای ردیابی اثرات اس سیتالوپرام بر جنین بررسی شوید.

اگر در حال شیردهی هستید. اگر متوجه خواب آلودگی، بی قراری، مشکلات تغذیه یا افزایش وزن ضعیف در نوزاد شیرده شده اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اس سیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن
اس سیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

هشدار در مصرف اس سیتالوپرام

شما نباید از اس سیتالوپرام استفاده کنید، همچنین پیموزاید یا سیتالوپرام (سلکسا) مصرف می کنید.

از اس سیتالوپرام در ۱۴ روز قبل یا ۱۴ روز پس از استفاده از یک مهارکننده MAO مانند ایزوکاربوکسازید، لینزولید، تزریق متیلن بلو، فنلزین، رازاگیلین، سلژیلین، یا ترانیل سیپرومین استفاده نکنید.

برخی از جوانان در اولین مصرف یک داروی ضد افسردگی افکار خودکشی دارند. نسبت به تغییرات خلق و خو یا علائم خود هوشیار باشید. هر گونه علائم جدید یا بدتر شده را به پزشک خود گزارش دهید.

اگر بیقراری، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان قلب سریع، سفتی عضلانی، پرش، از دست دادن هماهنگی، حالت تهوع، استفراغ، یا اسهال را دارید از علائم سندرم سروتونین را دارید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض قطع مصرف اس سیتالوپرام

اگر احساس خوبی دارید به مصرف این دارو ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. برخی از شرایط ممکن است با قطع ناگهانی این دارو بدتر شوند. همچنین، ممکن است علائمی مانند نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، تغییرات خواب و احساسات مختصر مشابه شوک الکتریکی را تجربه کنید. برای جلوگیری از این علائم در زمانی که درمان با این دارو را متوقف می کنید، پزشک ممکن است دوز شما را به تدریج کاهش دهد. هر گونه علائم جدید یا بدتر شدن را فورا گزارش دهید.

ممکن است ۱ تا ۲ هفته طول بکشد تا از این دارو احساس سود کنید و ۴ هفته طول بکشد تا فواید کامل این دارو را احساس کنید.

اسیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن
اسیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

اثرات جانبی مصرف اس سیتالوپرام

اس سیتالوپرام اثرات جانبی زیر را دارد:

حالت تهوع، خشکی دهان، مشکلات خواب، یبوست، خستگی، خواب آلودگی، سرگیجه و افزایش تعریق ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک دارو را تجویز کرده او تشخیص داده فواید آن بیشتر از عوارض جانبی دارو است. بسیاری از افراد عوارض جانبی جدی خطرناکی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: کاهش علاقه به رابطه جنسی، تغییر در توانایی جنسی، کبودی/ خونریزی آسان، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر عوارض جانبی بسیار جدی دارید، به پزشک مراجعه کنید، از جمله: مدفوع خونی/سیاه/قری، غش، ضربان قلب سریع/نامنظم، استفراغ شبیه تفاله قهوه، تشنج، درد/تورم/قرمزی چشم، گشاد شدن مردمک چشم، بینایی تغییرات (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف نور در شب، تاری دید).

عوارض جدی اس سیتالوپرام

این دارو ممکن است سروتونین را افزایش دهد و به ندرت باعث ایجاد یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم/سمیت سروتونین شود. اگر از داروهای دیگری نیز استفاده می کنید که سروتونین را افزایش می دهند، خطر افزایش می یابد. بنابراین تمام داروهایی را که مصرف می کنید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورت بروز برخی از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید: ضربان قلب سریع، توهم، از دست دادن هماهنگی، سرگیجه شدید، حالت تهوع/استفراغ/اسهال شدید، انقباض عضلات، تب بی دلیل، تحریک/بی قراری غیرمعمول.

به ندرت، مردان ممکن است نعوظ دردناک یا طولانی مدت ۴ ساعت یا بیشتر داشته باشند. اگر این اتفاق افتاد، مصرف این دارو را متوقف کنید و از پزشک کمک بگیرید. در غیر این صورت ممکن است مشکلات دائمی برایتان رخ دهد.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصا در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

اس سیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن
اس سیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

احتیاط در مصرف اس سیتالوپرام

قبل از مصرف اس سیتالوپرام ، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا به سیتالوپرام یا اگر آلرژی دیگری دارید. این دارو حاوی موادی است که سبب واکنش آلرژیک و مشکلات زیادی می شود.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در مورد: سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال دوقطبی/مانیک- افسردگی، سابقه شخصی یا خانوادگی اقدام به خودکشی، بیماری کبدی، تشنج، زخم روده/خونریزی (بیماری زخم معده). ) یا مشکلات خونریزی، سدیم کم در خون (هیپوناترمی)، سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع بسته زاویه).

اثرات اس سیتالوپرام بر بدن

اس سیتالوپرام ممکن است باعث ایجاد شرایطی شود که بر ریتم قلب تاثیر می گذارد. طولانی شدن QT سبب ضربان قلب سریع/نامنظم (کشنده) و سرگیجه شدید، غش می شود. نیاز به مراقبت پزشکی دارید.

خطر طولانی شدن QT

ممکن است در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی یا مصرف داروهای دیگری که ممکن است باعث طولانی شدن QT شود افزایش یابد. قبل از استفاده از اس سیتالوپرام، پزشک یا داروساز خود را از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید و در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر مطلع کنید: مشکلات قلبی خاص مانند: نارسایی قلبی، کندی ضربان قلب، حمله قلبی اخیر، طولانی شدن QT.

سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون

ممکن است خطر طولانی شدن QT را افزایش دهد. این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاص (مانند دیورتیک ها/قرص های آب) یا شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ افزایش یابد. در مورد استفاده ایمن از اس سیتالوپرام با پزشک خود صحبت کنید.

سرگیجه یا خواب آلودگی

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید. یا کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید. تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

اسیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن
اسیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

دیابت و فنیل کتونوری

فرم مایع این دارو حاوی قند یا آسپارتام است. اگر مبتلا به دیابت، فنیل کتونوری یا هر بیماری دیگری هستید. نیاز به محدود کردن یا اجتناب از مصرف این مواد در رژیم غذایی خود دارید، احتیاط کنید. از پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده ایمن از این دارو سوال کنید.

قبل از جراحی

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

افراد مسن

افراد مسن به عوارض جانبی دارو مثل طولانی شدن QT، از دست دادن هماهنگی یا خونریزی حساس هستند. همچنین ممکن است احتمال بیشتری برای از دست دادن نمک بیش از حد (هیپوناترمی) وجود داشته باشد، به خصوص اگر با این دارو قرص ادرار آور نیز مصرف می کنند. از دست دادن هماهنگی می تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

کودکان

کودکان نسبت به عوارض جانبی دارو مثل کاهش اشتها و کاهش وزن، حساسیت دارند. وزن و قد کودکانی که از این دارو استفاده می کنند را کنترل کنید.

دوران بارداری

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. همچنین، نوزادانی که از مادرانی که در ۳ ماه آخر بارداری از این دارو استفاده کرده‌اند، به ندرت ممکن است دچار علائم ترک مانند مشکلات تغذیه/تنفس، تشنج، سفتی عضلانی یا گریه مداوم شوند. اگر هر یک از این علائم را در نوزاد خود مشاهده کردید، فورا به پزشک اطلاع دهید.

اگر قصد بارداری دارید، باردار می شوید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، با پزشک خود در مورد فواید و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری صحبت کنید.

این دارو وارد شیر مادر می شود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی شیرخوار داشته باشد. قبل از شیردهی به پزشک اطلاع دهید.

افسردگی و اضطراب

از آنجایی که مشکلات روانی/خلقی درمان نشده (مانند افسردگی، اضطراب، اختلال وسواس فکری-اجباری، اختلال هراس) می تواند یک وضعیت جدی باشد، مصرف این دارو را متوقف نکنید مگر اینکه با دستور پزشکتان تجویز شود.

اسیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن
اسیتالوپرام (Escitalopram) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

تداخلات دارویی اس سیتالوپرام

تداخلات دارویی نحوه عملکرد دارو را تغییر داده و خطر عوارض جانبی جدی را زیاد میکند. این لیست شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اطلاع دهید. هیچ دارویی را بدون تایید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

رقیق کننده خون

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای دیگری که می توانند باعث خونریزی/کبودی شوند (از جمله داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، NSAID ها مانند ایبوپروفن، رقیق کننده های خون مانند وارفارین).

آسپرین همراه با این دارو خطر خونریزی را بالا میبرد. با این حال، اگر پزشک به شما دستور داده است که آسپرین با دوز پایین برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته (معمولاً ۱۶۲-۸۱ میلی گرم در روز) مصرف کنید، باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک دستور دیگری به شما بدهد. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

مهارکننده مونوآمینواکسیداز

مصرف مهارکننده های MAO با این دارو ممکن است باعث تداخل دارویی جدی (کشنده) شود. در طول درمان با این دارو از مصرف مهارکننده های MAO ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین) خودداری کنید. اکثر مهارکننده های MAO نیز نباید به مدت دو هفته قبل و بعد از درمان با این دارو مصرف شوند.

داروهای مهارکننده سروتونین

اگر از داروهای دیگری که سروتونین را افزایش می دهند نیز استفاده می کنید. خطر ابتلا به سندرم/سمیت سروتونین افزایش می یابد. به عنوان مثال می توان به داروهای خیابانی مانند اکستازی، مخمر سنت جان، داروهای ضد افسردگی خاص (از جمله سایر SSRI ها مانند فلوکستین/پاروکستین، SNRI ها مانند دولوکستین/ونلافاکسین)، تریپتوفان و غیره اشاره کرد. خطر سندرم/سمیت سروتونین ممکن است با شروع یا افزایش دوز این داروها بیشتر باشد.

داروی خواب آور

در صورت مصرف داروهای خواب آور مثل ماری جوانا (حشیش)، آنتی هیستامین (مثل ستیریزین، دیفن هیدرامین)، داروهای ضد اضطراب (مثل آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم) و شل کننده عضلات به پزشک اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند آلرژی، کاهش دهنده درد/تب، یا محصولات ضدسرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید. زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی یا افزایش خطر خونریزی شوند.

ریتم قلب

بسیاری از داروها علاوه بر اس سیتالوپرام ممکن است بر ریتم قلب تاثیر بگذارند. از جمله آمیودارون، پیموزاید، پروکائین آمید، کینیدین، سوتالول و غیره. اس‌سیتالوپرام شباهت زیادی به سیتالوپرام دارد. هنگام استفاده از اس‌سیتالوپرام از داروهای حاوی سیتالوپرام استفاده نکنید.

پارکینسون

این دارو با آزمایش‌هایی مثل اسکن مغز برای پارکینسون تداخل دارد. احتمالا باعث نتایج آزمایش نادرست شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد اس سیتالوپرام

اگر فردی بیش از حد این دارو را مصرف کرده است. علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید. در غیر این صورت، با مرکز بهداشت تماس بگیرید.

دوز فراموش شده اس سیتالوپرام

اگر یک نوبت را فراموش کردید. به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی را در زمان خودش استفاده کنید. دوز را دوبرابر نکنید تا جبران کنید.

دوری از داروها همراه با اس‌سیتالوپرام

قبل از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره از پزشک خود سوال کنید. استفاده از NSAID همراه با اس سیتالوپرام ممکن است باعث کبودی یا خونریزی شما شود. تا زمانی که بدانید اس سیتالوپرام چه تاثیری روی شما خواهد گذاشت. از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید. واکنش های شما ممکن است مختل شود.

محل نگهداری اس سیتالوپرام

در دمای اتاق دور از نور آفتاب نگهداری کنید. در حمام نگه ندارید. داروها را از دسترس کودکان و حیوانات دور بگذارید. داروها را داخل توالت نریزید یا آنها را در زهکشی نریزید، مگر اینکه دستور داده شده باشد. این محصول را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد نیاز نیست، به درستی دور بریزید. با داروساز در مورد دفع دارو مشورت کنید.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا